Full version: Fuglesangs resa
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Platsen är vald av flera olika skäl. Dels vill man vara så nära ekvatorn som möjligt för där snurrar jorden snabbast. Det är fart man får liksom gratis. Det är också därför alla rymdraketer startar mot öster. Sen är det enklare att avlysa och övervaka ett sjöområde än ett landområde. Skulle man exempelvis starta längre västeröver måste man avlysa en stor korridor över land. Det har hänt att hela raketer störtat och det är lättare att hantera sånt över hav. Uppskjutningsplatsen ligger alldeles vid havet.
Castea
Läste att bränsletankarna släpps i havet och hämtas upp av båtar sen. Funderade också på det förut.
Farbror Blå
Jag var uppe och såg avfärden=)
spännande
AnitaO
CITAT
Flyg 43 varv runt jorden i 28 000 kilometer i timmen.
Gör en bakåtflipp med din farkost och pricka sedan in en liten yta med bara en knapp decimeters felmarginal.
Låter det svårt?

Man kan ju i alla fall inte låta bli att imponeras av dom enorma tekniska kunskaper som gör detta möjligt.
Om en timme är det dags för dockningen.
Kathy
CITAT (Castea @ 10-12-2006, 20:08)
Vilken fantastisk bild, va?!  :rolleyes:

Finns som wallpaper:

1024x768

1600x1200

1152x864

1280x960
Castea
smile.gif

Nu har jag den som wallpaper i min dator.
askar
Såg ni sändningen ikväll på fyran?
Var ju jättekul att se och höra Fuglesang i direktsändning..
men visst är vi väl lite stressade...
åtminstone jag upplevde fördröjningen i samtalen som lite jobbig.
Gillan
CITAT (askar @ 15-12-2006, 23:04)

Nej, ikväll såg jag inte. Men jag såg av en ren lyckträff uppskjutningen. Sen såg jag den första "promenaden" wub.gif .

Jag tycker att allt sånt är fascinerande, men självklart blir det extra spännande när det är en Svensk med rolleyes.gif smile.gif

Stavfel
faith
CITAT (askar @ 15-12-2006, 23:04)

Jodå, visst tittade jag, en sån grej vill man ju inte missa! Verkligen jättekul att se honom live och se hur lycklig han är där uppe. smile.gif Härlig stämning var det! smile.gif

Fördröjningen i samtalen var inget som jag upplevde som jobbigt, men så är jag nog rätt lugn och stressar inte upp mig. wink.gif
Castea
Tittade. Han verkade så euforisk och tagen av allt han fått vara med om. smile.gif
Jag stördes inte alls av fördröjningarna.

Nu hoppas jag hemresan går bra. unsure.gif
AnitaO
Det var kul när geléhallonen svävade i luften innan dom åkte in i munnen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon