Full version: Julkorv
netaave
Julkorv

400 g fläskfärs
200 g späck
10 g 400 g nötfärs
nitritsaltblandning
1 dl potatismjöl
ca 5 dl mjölk
1 dl Madeira
1 dl portvin
1 dl finhackad persilja
2 pressade vitlöksklyftor
ca 1 msk kryddblandning

Kryddblandning:
lika delar kryddpeppar, hel nejlika och ingefära
(Dessa stöts i en mortel så att de smakar mycket)
salt och nymalen vitpeppar från kvarn

Fjällster från oxe eller gladpack.

Blanda allt kött och späck samt nitritsaltet väl med händerna eller i blandare. Kör halva mängden kött och späck i processorn tillsammans med potatismjölet och mjölken, madeiran och portvinet till en slät smetfärs.
OBS! Ingredienserna måste vara iskalla. Vänd sedan ner resten av ingredienserna i smeten och krydda med salt och nymalen vitpeppar från kvarn. Fyll de väl sköljda krokfjälsterna från oxe väl i kallt vatten.
Fyll fjälsterna till hälften med smeten. Stick korvarna ett antal gånger, så att de inte spricker. Sjud korvarna försiktigt i saltat vatten med lite kryddpeppar och nejlikor lök och lagerblad.

Man kan också linda smeten hårt i gladpack och koka dom som ovan. Gör alltid en provkorv först!
Whiskuchi
Gladpack - ja, givetvis! Jag (som är vegetarian) vill göra egen vegojulkorv, men har inte hittat vegofjälster någonstans! Tack för tipset! biggrin.gif
KURT
CITAT (Whiskuchi @ 13-12-2006, 15:41)
Gladpack - ja, givetvis! Jag (som är vegetarian) vill göra egen vegojulkorv, men har inte hittat vegofjälster någonstans! Tack för tipset! biggrin.gif

Jag trodde att det var tvärt om, att man inte längre fick använda djurtarmar som korvfjälster. Utan MÅSTE använda konstgjorda?
LadyG
CITAT (KURT @ 14-12-2006, 07:21)
CITAT (Whiskuchi @ 13-12-2006, 15:41)
Gladpack - ja, givetvis! Jag (som är vegetarian) vill göra egen vegojulkorv, men har inte hittat vegofjälster någonstans! Tack för tipset!  :D

Jag trodde att det var tvärt om, att man inte längre fick använda djurtarmar som korvfjälster. Utan MÅSTE använda konstgjorda?

Inte enligt SJV:

CITAT
7.7.4 Övriga animaliska produkter
Artikel 32 tar upp vilka åtgärder som ska vidtas när det gäller andra animaliska produkter än de som omnämnts ovan som framställts i skyddsområdet.

Medlemsstaterna skall införa förbud mot att på marknaden släppa ut sådana animaliska produkter av nötkreatur, får, getter, svin och andra partåiga hovdjur som inte nämns i artiklarna
25–31.
2. Undantag gäller följande fall:

...

f) Fjälster som i enlighet med kapitel 2 i bilaga I till direktiv 92/118/EEG har rengjorts, skrapats och antingen saltats med natriumklorid i 30 dagar eller blekts eller torkats efter skrapningen och skyddats mot förnyad kontaminering efter behandlingen.

SJV Studs-rapport (Se sidan 106)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon