Full version: Julkorv
netaave
Julkorv

400 g flskfrs
200 g spck
10 g 400 g ntfrs
nitritsaltblandning
1 dl potatismjl
ca 5 dl mjlk
1 dl Madeira
1 dl portvin
1 dl finhackad persilja
2 pressade vitlksklyftor
ca 1 msk kryddblandning

Kryddblandning:
lika delar kryddpeppar, hel nejlika och ingefra
(Dessa stts i en mortel s att de smakar mycket)
salt och nymalen vitpeppar frn kvarn

Fjllster frn oxe eller gladpack.

Blanda allt ktt och spck samt nitritsaltet vl med hnderna eller i blandare. Kr halva mngden ktt och spck i processorn tillsammans med potatismjlet och mjlken, madeiran och portvinet till en slt smetfrs.
OBS! Ingredienserna mste vara iskalla. Vnd sedan ner resten av ingredienserna i smeten och krydda med salt och nymalen vitpeppar frn kvarn. Fyll de vl skljda krokfjlsterna frn oxe vl i kallt vatten.
Fyll fjlsterna till hlften med smeten. Stick korvarna ett antal gnger, s att de inte spricker. Sjud korvarna frsiktigt i saltat vatten med lite kryddpeppar och nejlikor lk och lagerblad.

Man kan ocks linda smeten hrt i gladpack och koka dom som ovan. Gr alltid en provkorv frst!
Whiskuchi
Gladpack - ja, givetvis! Jag (som r vegetarian) vill gra egen vegojulkorv, men har inte hittat vegofjlster ngonstans! Tack fr tipset! biggrin.gif
KURT
CITAT (Whiskuchi @ 13-12-2006, 15:41)
Gladpack - ja, givetvis! Jag (som r vegetarian) vill gra egen vegojulkorv, men har inte hittat vegofjlster ngonstans! Tack fr tipset! biggrin.gif

Jag trodde att det var tvrt om, att man inte lngre fick anvnda djurtarmar som korvfjlster. Utan MSTE anvnda konstgjorda?
LadyG
CITAT (KURT @ 14-12-2006, 07:21)
CITAT (Whiskuchi @ 13-12-2006, 15:41)
Gladpack - ja, givetvis! Jag (som r vegetarian) vill gra egen vegojulkorv, men har inte hittat vegofjlster ngonstans! Tack fr tipset!  :D

Jag trodde att det var tvrt om, att man inte lngre fick anvnda djurtarmar som korvfjlster. Utan MSTE anvnda konstgjorda?

Inte enligt SJV:

CITAT
7.7.4 vriga animaliska produkter
Artikel 32 tar upp vilka tgrder som ska vidtas nr det gller andra animaliska produkter n de som omnmnts ovan som framstllts i skyddsomrdet.

Medlemsstaterna skall infra frbud mot att p marknaden slppa ut sdana animaliska produkter av ntkreatur, fr, getter, svin och andra partiga hovdjur som inte nmns i artiklarna
2531.
2. Undantag gller fljande fall:

...

f) Fjlster som i enlighet med kapitel 2 i bilaga I till direktiv 92/118/EEG har rengjorts, skrapats och antingen saltats med natriumklorid i 30 dagar eller blekts eller torkats efter skrapningen och skyddats mot frnyad kontaminering efter behandlingen.

SJV Studs-rapport (Se sidan 106)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon