Full version: Frågor
netaave
Har ett struvjärn jag knappt använt, verkar iofs inte så avancerat att göra men en sak undrar jag över.
Det står att man ska värma järnet mellan varje dopp i smeten. Då undrar jag ska det vara fett eller torrt? Ska jag värma det i eller ovanför det 180-gradiga cocosfettet? (Gör dom i fritösen så jag inte riskerar överhettning) Känns som smeten skulle fastna sämre om järnet är fett, men å andra sidan kanske det måste vara det för att dom ska lossna.

Sen maränger, jag brukar sällan lyckas till 100% med dom, vilket är bäst, grädda i svag ugnsvärme länge (150 gr i 1 1/2 timme) eller stoppa in plåten på 225 gr, stänga av och låta plåten stå inne över natten? Dom borde väl bli torra och sprödare vid det senare alternativet, eller?
Hur gör ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Brukar inte göra struvor själv men morsan brukar värma järnet i flottet först och sedan doppa i smeten och sedan tillbaka med järnet i flottet för att fritera.

Kollade snabbt på tasteline och i det receptet där står det att järnet bara måste värmas i fettet inför den första struvan och det är ju klart att är man snabb hinner väl inte järnet svalna mellan varven.
mulle
CITAT (netaave @ 18-12-2006, 18:39)
Sen maränger, jag brukar sällan lyckas till 100% med dom, vilket är bäst, grädda i svag ugnsvärme länge (150 gr i 1 1/2 timme) eller stoppa in plåten på 225 gr, stänga av och låta plåten stå inne över natten? Dom borde väl bli torra och sprödare vid det senare alternativet, eller?
Hur gör ni?

Jag brukar grädda länge och svagt.
Det som jag också har lärt mig är att äggen bör vara så färska som möjligt för att marängerna ska bli bra.
Mulle
Eva i Skåne
Svag värme och lång tid tror jag också är bäst om det är torra maränger du vill ha.

Jag gör chokladmaränger som är sega i mitten, låg värme och ca ½timme, beroende på storleken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon