Blomstertanten
CITAT
Du får icke bruka ordet neger
men det går bra att skrika hora.
Är det förnuftets seger ,
eller håller klokskapen på att förlora ?
Säger du "förbannade amerikaner"
så är du inte riktigt snäll ,
men "jävla syrianer"
gör dej plötsligt kriminell.
Finns det en måttstock eller skala
som kan avläsas behändigt och lätt ,
så att vi verkligen kan tala
om vilka ord som är minst rätt ?
Att säga "ditt förbannade praktfläsk"
Är det snällare än "din jävla turk" ?
Det förra måhända tangera fjäsk
medans det senare blott kan yttras
av en skurk.
Vilka är de då , de som bestämmer ?
Är det de som vet allra bäst ,
vilka ord som skymfar och skämmer ,
vilka ord som sårar mest ?
Därför bör vi gå till vår ordbok
och eliminera ord med dålig klang.
Stryk ord som fet , benig , ful ,
oklok , fleper , våp men även orangutan
Liksom får , skalle , kossa och bock
enögd , lam och lytt ,
tjur , åsna , slö och fock ,
spån , hammarskaft och lillepytt
Slutligen får vi inför faktum huka.
Vi strök allt och inga ord blev kvar !
Ty alla gick nämligen att bruka
av den som ett ont uppsåt har.
Och när vi förbjudit alla orden
och lyckats snöpa oss verbalt ,
då blir det ordfritt här på jorden
och vi får nöja oss att grymta animalt.
Men du kan fortfarande skada och såra ,
till det behövs ju alls inga ord.
För i en enda blick kan man spåra
allt från avsky till önskan om mord.
Så vill du någon människa kränka
oavsett person
så kan du ordlöst henne sänka
om det nu är det som skulle vara
din ambition ......
"Teoblad" Örebro

Citerar ett inlägg på åsiktssidan i dagens Nerikes Allehanda
Tankeväckande, eller hur ?
Yin o Yang
Håller med - verkligen tänkvärt
Fenja
wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Kloka ord och poetiskt uttryckt smile.gif
AnitaO
Så sant smile.gif
Blomstertanten
Lyfter bara upp denna tråd i fall någon missat den ! smile.gif
Läs och begrunda !
evelina
Mycket kloka ord. wub.gif
yenny
Ja det är mycket som kan såra och kränka. Alla borde nog tänka efter både en och två gånger på vad man säger... eller inte säger.
LadyG
Tänkvärt.
krellus
Hur många av er säger fortfarande "negerboll" utan att få dåligt samvete?

Jag gör det hur som helst...
Magdis
CITAT (krellus @ 20-12-2006, 15:13)

jag säger det hemma ibland men jag känner mig alltid lite skuldmedveten då. lär helst dottern att det heter chokladboll istället.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-12-2006, 15:18)

jag säger det hemma ibland men jag känner mig alltid lite skuldmedveten då. lär helst dottern att det heter chokladboll istället.

Samma här, jag försöker komma ihåg att kalla dem chokladboll eller kokosboll.
Blomstertanten
I min kokbok heter det negerbollar !!!

Och det kommer jag nog fortsätta säga ! sleep.gif I alla fall hemma tongue.gif
Vad är det för nedsättande med negrer egentligen ? unsure.gif

Nu vill dom till och med ändra i Astrid Lindgrens Pippi Långstrump.
Hennes pappa får inte längre vara negerkung på Kurreduttön blink.gif
askar
Varför ska vi fortsätta kalla dem "negerbollar" wink.gif
Chokladbollar har väl varit det vedertagna namnet i många år redan.

Faktum är fortfarande att neger är ett nedvärderande ord ... scrolla ner på sidan så kan du bl.a läsa dessa kloka ord...
Varför är det så viktigt att använda ett ord som så uppenbart är kränkande för MÅNGA människor?
Det blir inte mindre kränkande för att du säger att DU inte menar något illa med det, är det så förbannat svårt att fatta?

Vi och barnen har sångbok och cd "Nu ska vi sjunga"... tror att det är första låten som börjar..
"I niggerland"... den hoppar vi alltid över när vi spelar den för barnbarnen.
AnitaO
Jag kallar dom för chokladboll eftersom dom innehåller så lite "neger" rolleyes.gif tongue.gif
Blomstertanten
CITAT (askar @ 20-12-2006, 21:38)

Faktum är fortfarande att neger är ett nedvärderande ord ... scrolla ner på sidan så kan du bl.a läsa dessa kloka ord...
Varför är det så viktigt att använda ett ord som så uppenbart är kränkande för MÅNGA människor?
Det blir inte mindre kränkande för att du säger att DU inte menar något illa med det, är det så förbannat svårt att fatta?

Vi och barnen har sångbok och cd  "Nu ska vi sjunga"... tror att det är första låten som börjar..

För det första så tar det tid att ändra på gamla vanor !

För det andra : Det är ju inte själva ordet neger som är problemet egentligen ! För i så fall skulle det ju inte va någon skillnad på vem som använder ordet. Det är ok och inte nedsättande att använda det om man själv är mörkhyad, då kan man till och med kalla varandra för nigger (vilket jag tycker är verkligt nedsättande).

Alltså har det inte med själva ordet att göra , utan vilken hudfärg man har !
Mörkhyad : Då är det inte nedsättande !
Ljushyad : Då är det nedsättande !
unsure.gif

Somliga av oss är kanske mer trögfattade än andra tongue.gif
Rapchic
CITAT (Blomstertanten @ 21-12-2006, 09:56)
CITAT (askar @ 20-12-2006, 21:38)

Vi och barnen har sångbok och cd  "Nu ska vi sjunga"... tror att det är första låten som börjar..

För det första så tar det tid att ändra på gamla vanor !

För det andra : Det är ju inte själva ordet neger som är problemet egentligen ! För i så fall skulle det ju inte va någon skillnad på vem som använder ordet. Det är ok och inte nedsättande att använda det om man själv är mörkhyad, då kan man till och med kalla varandra för nigger (vilket jag tycker är verkligt nedsättande).

Alltså har det inte med själva ordet att göra , utan vilken hudfärg man har !
Mörkhyad : Då är det inte nedsättande !
Ljushyad : Då är det nedsättande !
unsure.gif

Somliga av oss är kanske mer trögfattade än andra tongue.gif

laugh.gif om jag skulle säga wassup my nigga'
till mina kompisar skulle de nog inte ta det nedlåtande
(har dock inte testat) jag mena dom kallar mig både det
och svenne tongue.gif
det är snarare att man ska veta att det inte är tänkt som kränkande
ochvilken person det är
men om man är osäker ska man ju alltid undvika att säga det

/(en som fortfarande säger negerkyssar och negerbollar
men inte har så bra samvete av det, vana so man måsta bryta)
cic
CITAT (AnitaGg @ 21-12-2006, 08:35)
Jag kallar dom för chokladboll eftersom dom innehåller så lite "neger" rolleyes.gif tongue.gif

Precis. sleep.gif
Pirum
Snart krävs väl att chokladdrycken 'Pucko' måste ändra namn, då annars folkmajoriteten kan känna sig kränkt.

Det är sant att ordens mening endast kan uttydas när de används i kommunikation, och vid kommunikation är oftast mer än en person inblandad.

Om adressaten uppfattar ordet "haloklin" som negativt så är det osmart/okunnigt av avsändaren att använda ett sådant ord om meningen är att förmedla en annan känsla. Språk används bäst när det råder visst samförstånd om ordens mening och valör.

Ett exempel är väl tjänstemannen i nån delstat i USA som fick sparken för att han använt ordet "niggardly". Ordet i sig är totalt harmlöst, och kan (tror jag) ungefär översättas till "njuggt", men folk hörde och fattade fel såklart.

Jag har turligt nog slutat säga 'negerboll' sedan många år, annars hade jag nog fortsatt säga det av rent misstag. Även om ordet 'neger' i sig är ursprungligen neutralt så kan ju dess värdering förändras med tiden, inte minst då vi lever i en historisk invandringsperiod.

(Annars är ju språkfascisten i mig rätt stark, är ofta mot förändringar i litterära texter, men kan numera acceptera det i barnböcker faktiskt)
zaaritha
Vi i Sverige är larviga med våra försök att undvika allt vi
tror, ska vara störande!
Afroamerikaner kallar varann för "nigger" o det stör ingen!
Så; negerbollar är väl ej så farligt?
Däremot tycker jag det gått väl långt,
när vanliga skolavslutningar inte ska få förekomma........
Om "vi" bodde i Sudan, Israel, eller annat land---
inte skulle väl de ändra sina traditioner, för vår skull?
Kat
Fast om "vanliga" skolavslutningar innebär Gudstjänst, så handlar det väl mer om religion än tradition?
Jag kan inte tycka att kristendom och skolavslutning hör ihop.
Kyrkorummet tycker jag är okej (om en moské skulle fungera lika bra), men inte ett kristet budskap.
Kat

Jag gör det av gammal vana.
Växte upp med en vän från Etiopien som själv bakade negerbollar. Så det sitter kvar.
Men jag försöker skärpa mig när jag är omkring folk.
Piccante
Jag undviker oftast att prata om det där mindre politiskt korrekta havrebaserade bakverket eftersom det en gång ledde in mig i en diskussion inte helt olik en annan som pågår på småprat.

Sen som sekulär humanist så tycker jag absolut att religion och skola ska vara två separerade ting, alla tider på året. Så i den frågan kan jag rent av hålla med Kat smile.gif
zaaritha
Men för allt i världen; ska inte ungar få sjunga "Den blomstertid..."
längre; för att det stör invandrare?.............
Kat
CITAT (zaaritha @ 22-12-2006, 00:11)
Men för allt i världen; ska inte ungar få sjunga "Den blomstertid..."
längre; för att det stör invandrare?.............

De enda som kan tänkas störas av den är ateister. Det är inte definierat vilken gud som avses.
Pirum
Fast det ingår väl ändå i vår samhälleliga religionsnormativitet att det är en kristen psalm, den står ju exempelvis med i den kristna psalmboken, gillad och stadsfäst av konungen?

Jag tycker dock att i Sverige, som i huvudsak är ett sekulariserat land, så kan de ickeprofana raderna ur "Den blomstertid..." nog snarare anses som en traditionsyttring än religionsyttring. Förr var väldigt många musikverk tillägnade Gud eller någon annan diktator, och man kan nog inte censurera bort all musik som inte är modärn.

Därför vacklar jag i mitt motstånd vad gäller "Den blomstertid..." som skolavslutningspsalm. Men sjungs den i kyrkan är det solklart fel, om det inte är en kristen privatskola.

Ateister störs sannolikt mindre djupt av en kristen psalm eller manifestation, då det för ateisten bara är en saga som berättas, antar jag. Däremot kan ju ateisten såklart reta sig på att religion får stor roll i en organiserad skolaktivitet. Tycker som sagt också att om det är ok att ha skolavslutning i en kyrka så borde man i rättvisans namn varva det med avslutningar i synagoga, moské, en lund i skogen, på trappan till börshuset.
Kat
CITAT (Pirum @ 22-12-2006, 23:43)
Fast det ingår väl ändå i vår samhälleliga religionsnormativitet att det är en kristen psalm, den står ju exempelvis med i den kristna psalmboken, gillad och stadsfäst av konungen?

Kan så vara.
Men om den sjunges i annan kontext, av personer med eller utan kristen tro, så borde väl den kunna tolkas utifrån egna preferenser utan större svårighet?
Pirum
Om man själv kan välja sammanhanget, så visst, men det kan ju inte alltid barnen i skolan. Om en judisk församling eller miljöföreningen Rent mjöl i påsen(fiktiv) väljer att ha den som sin hymn så kan ingen säga dem emot.
Kat
CITAT (Pirum @ 22-12-2006, 23:54)
Om man själv kan välja sammanhanget, så visst, men det kan ju inte alltid barnen i skolan. Om en judisk församling eller miljöföreningen Rent mjöl i påsen(fiktiv) väljer att ha den som sin hymn så kan ingen säga dem emot.

Nej, det är sant.
Men det blir ett problem i det du säger just när något religiöst blir tradition, snarare än religion.
Precis så ser även jag på "Den blomstertid" och tycker det vore tragiskt om det föll bort ur vårt kulturarv som en sång man sjunger vid avslutningar.

Men man borde väl kunna hålla just diskussionen öppen angående hur man exempelvis tolkar "Gud" i sången, så som exempelvis Svenska kyrkan (och andra samfund) hela tiden utvecklar sin trostolkning utifrån det samhälle vi lever i?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon