Full version: Kaffeplanta
Michaela
HEJ!
Jag har en lite frga angende mina kaffeplantor. De r bda ca 3-4 r gamla och ca 35 centimeter hga. De har aldrig blommat och nu brjar de se taniga och bruna ut i kanterna. Jag har lst mig till att det bruna beror p fr mycket kalk i vattnet vilket kan stmma eftersom jag r boende p Gotland. Snlla ni har ni rd p hur jag ska skta dessa plantor s att de kommer igng och vxer samt att de ser fina ut igen s fr ni grna tipsa mig.
Michaela! blink.gif
lolo
Hej! Ja, kaffeplantan tl inte kalk srskilt bra, precis som du skriver! Den skts drfr p samma stt som bl.a. gardenian p den punkten. Sjlv brukar jag ta kokt (te)vatten (perfekt om man dessutom har tekokare!) och hller i allt i vattenkannan utom det p nedersta botten. Funkar jttebra fr mig! Tyvrr blev min fina gardenia utsatt fr spinn, s jag blev tvungen att ta den till duschen och spola av ohyran, med fljd att en del blad blev gula med grna nerver (tecken p kalkhaltigt vatten), vilket den avskyr. Man var ju tvungen......... (Den har terhmtat sig nu.) Ta bort de "fula" bladen och lt den torka till lite grand. Sen: Jmn vattning med kalkfritt (te)vatten, allts, det gillar den! Dessutom en dusch d o d! Jag har lst att regnvatten gr lika bra som kokt (te)vatten! Lycka till! Hoppas de blommar snart fr dig!

mvh

Ann-Louise smile.gif
JOLE
kaffe r kanske ingen kalklskande vxt men hr inte heller till de om r riktigt knsliga mot kalk. Jag har odlat kaffe som krukvxt i mer n 20 r och nstan alltid vattnat med starkt kalkhatigt vatten. Jag tycker det lter som dina kaffe r undernrda. Tre till fyra r gamla och bara 35 centimeter hga tyder p svltfdda plantor.
lolo
Hej igen, Michaela! Jag pratar endast utifrn mina erfarenheter med kaffeplantan, samt utifrn allmnna sktselrd frn internet (t.ex.www.gronafingrar.nu/krukvaxter.htm#kaffeplanta) , kring plantan. Andra kan tycka annorlunda och ha andra erfarenheter, vilket frsts ocks kan vara lika rtt. Du mste drfr sjlv avgra vad du tror r bst fr din planta.

mvh

Ann-Louise i Ume smile.gif [B]
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon