Full version: Kaffeplanta
Michaela
HEJ!
Jag har en lite fråga angående mina kaffeplantor. De är båda ca 3-4 år gamla och ca 35 centimeter höga. De har aldrig blommat och nu börjar de se taniga och bruna ut i kanterna. Jag har läst mig till att det bruna beror på för mycket kalk i vattnet vilket kan stämma eftersom jag är boende på Gotland. Snälla ni har ni råd på hur jag ska sköta dessa plantor så att de kommer igång och växer samt att de ser fina ut igen så får ni gärna tipsa mig.
Michaela! blink.gif
lolo
Hej! Ja, kaffeplantan tål inte kalk särskilt bra, precis som du skriver! Den sköts därför på samma sätt som bl.a. gardenian på den punkten. Själv brukar jag ta kokt (te)vatten (perfekt om man dessutom har tekokare!) och häller i allt i vattenkannan utom det på nedersta botten. Funkar jättebra för mig! Tyvärr blev min fina gardenia utsatt för spinn, så jag blev tvungen att ta den till duschen och spola av ohyran, med följd att en del blad blev gula med gröna nerver (tecken på kalkhaltigt vatten), vilket den avskyr. Man var ju tvungen......... (Den har återhämtat sig nu.) Ta bort de "fula" bladen och låt den torka till lite grand. Sen: Jämn vattning med kalkfritt (te)vatten, alltså, det gillar den! Dessutom en dusch då o då! Jag har läst att regnvatten går lika bra som kokt (te)vatten! Lycka till! Hoppas de blommar snart för dig!

mvh

Ann-Louise smile.gif
JOLE
kaffe är kanske ingen kalkälskande växt men hör inte heller till de om är riktigt känsliga mot kalk. Jag har odlat kaffe som krukväxt i mer än 20 år och nästan alltid vattnat med starkt kalkhatigt vatten. Jag tycker det låter som dina kaffe är undernärda. Tre till fyra år gamla och bara 35 centimeter höga tyder på svältfödda plantor.
lolo
Hej igen, Michaela! Jag pratar endast utifrån mina erfarenheter med kaffeplantan, samt utifrån allmänna skötselråd från internet (t.ex.www.gronafingrar.nu/krukvaxter.htm#kaffeplanta) , kring plantan. Andra kan tycka annorlunda och ha andra erfarenheter, vilket förstås också kan vara lika rätt. Du måste därför själv avgöra vad du tror är bäst för din planta.

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif [B]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon