Full version: Bältros
Margith
Pappa fick väldigt ont i örat. Mamma tvingar iväg honom till läkaren som konstaterar öroninflammation. Åtskilliga dagar senare är de tillbaka hos läkaren, det var bältros mad.gif

Nu har det snart gått en månad, pappa har fortfarande fruktansvärt ont, han får morfintabletter mot värken, men de hjälper inte mer än en timme eller två sad.gif

Igår (julafton) pratade jag med dem och nu orkar inte mamma mycket mer sad.gif
Jag bor 65 mil enkel väg ifrån dem, men jag lovar, kan jag göra nåt för dem åker jag dit, snörök och ishalka... spelar roll... bara jag kan hjälpa dem.
Men eftersom jag känner mamma vet jag att kommer jag dit får hon ännu mer jobb, sängplats, mat osv....
Det spelar alltså ingen roll att jag klarar mig flera dygn, bara jag får kaffe och cigaretter rolleyes.gif det är liksom inte läge att få mamma (hushållsläraren) att förstå det sad.gif

Jag vet att det finns många sjukvårdskunniga här och jag tror att det finns många som inte är sjukvårdskunniga, men som kan sätta sig in i min situation.
Kan ni hjälpa mig?
Vad ska jag göra?
Kan jag göra något annat än ringa dem och hoppas att jag INTE ringer just då när de faktiskt har lyckats somna en liten stund sad.gif sad.gif

Mycket ledsen och orolig
Margith
Whiskuchi
Sitter det bara i örat? I så fall har jag haft precis samma (fast dubbelsidigt), det är en av de absolut värsta smärtorna jag varit med om. Men jag fick antibiotika och blev bra på en vecka, så det kanske inte är samma ändå...

edit: har googlat och det verkar som om min rosfeber - trots läkarens ord - inte är närmare besläktad med äkta bältros.
Fenja
Här finns lite länkar där du kan läsa om sjukdomen. Det du (eller din mor) kan göra är att hålla det drabbade området rent för att undvika inflammationer.
Om din mor inte orkar längre, kanske det skulle vara till avlastning att bara ha dig där och dela ansvaret med? Ni kan kanske hjälpas åt med matlagning och så? Hon kanske skulle må bra av ha dig där ett tag och kunna vila ut ordentligt om hon vet att du tar hand om far när hon sover?
Jag lider med dig och hoppas att din far snart blir bra.
Mvh
Fenja
Biggan_
Så tråkigt Margith!
Så fel att inte rätt diagnos konstaterades först eftersom bältros är behandlingsbar om man kommer till doktorn i tid.
Svårt att veta vad du kan göra, din mamma hade nog behövt lite avlastning. Åker du dit är du nog till mer nytta än besvär, mat och någonstans att slafa behöver väl inte vara så märkvärdigt och svårt om ni hjälps åt.
Hoppas det löser sej för er wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Margith @ 25-12-2006, 13:56)
Nu har det snart gått en månad, pappa har fortfarande fruktansvärt ont, han får morfintabletter mot värken, men de hjälper inte mer än en timme eller två sad.gif

Är det så illa tycker jag han bör uppsöka sjukhuset igen,... så ska ingen behöva ha det, 'hugaligen va hemskt'. Morfintabletter som endast verkar 1-2timmar... din pappa bör få en annan form av smärtlindring, det är bara att tvinga sjukhuset att hjälpa dom! Att du sedan sitter 65mil bort och är hjälplös är hemskt för alla, men vad du kan hjälpa till med är att du ringer sjukhuset och pratar med dom....säg hur det är och att dom måste få hjälp.... du ska absolut INTE ge dig!!!!! Lycka till! Berätta hur det går! /Helen
kerstin z5-6
Bältros ger sk neurologisk smärta -den värsta man kan tänka sig .Tyvärr är den virusbetingad , släkt med herpes-munsårsviruset och det vet ju en del hur ont EN sådan unka blåsa gör
sad.gif
Tyvärr finns inga antibiotika som biter på den heller -detta är det gamla vattkoppsviruset som man blev utsatt för som barn som "vaknat " och verkliger rasar i kroppen .
För en äldre person är det hemskt

Men visst finns hjälp
Ring sjukhuset och beskriv situationen
'TNS , bedövande salvor + rejäla analgetika så att Pappa får sova(och därmed även mamma )
Hemhjälp brukar inte gå att få hushållslärare att ta emot , men om , vore det nog bra

Tror att Du , om du kommer dit och lyckas få mamma att slumra en stundf i några nätter kan hjälpa mycket -även om hon först vill ordna# för dej -tror jag inte hon orkar så mycket av det

men först -se till att han får besök av doktor och bättre smärtstillande nu !
kanske gå via distriktssköterkan -eftersom det är julhelg

Riktigt stort lycka till -kör försiktigt om du åker Margit!
K
Margith
Tack för hjälpen, både här och via PM, men kanske framförallt tack för omtanken wub.gif
Jag har vidarebefordrat era svar till mor och far.
Margith
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon