CITAT (Reserv @ 27-12-2006, 22:19)
CITAT (faith @ 27-12-2006, 22:17)
Självklart hänger det samman med matkultur. Men om man förfäras inför tanken på att äta hästkött bör man kanske fundera lite varför tanken är så svindlande/främmande. Många har ju gris som husdjur idag t ex.
inte många går in i grisstallet och gosar med grisarna, inte med korna heller för man har oftast fler av dom. Hästen är......en vän

Jo du man gosar med grisarna och med korna. Jag är f.d. bondmora med många korna. Och vi gosade med alla djur på gården, även med mina hästar (som jag hade då)
Men man måste ju lära sig att vissa djur slaktas för att bli människoföda, inte lätt men nödvändig.
Man kan ju inte vänta att djur självdör, det vore djurplågeri. Och i så fall vad skall bonden leva av (luft och kärlek kanske?)
Det är svårt att äta kött som kom från egna gården. Det är lättare att gå in i en affär och handla.
Elisabeth
Jag tänker lite på hur man förr hade hushållsgris som slaktades till jul, man slaktade värphönsen när dom värpte dålig och när min man var barn födde dom upp kaniner för köttet. Detta var 60-talet så ingen evighet sen, men visst gosade dom med grisarna hela sommrarna... Och sen fick dom hjälpa till med korvstoppning och annat. Det var naturligt för dom, även om det säkert fälldes en del tårar i vissa åldrar, men det var deras sätt att få kött på bordet.