Jag ger upp på 10:an, ingen härifrån har tydligen varit där. Bilderna i repris med platsen under.

Sotenkanalen i Bohuslän mellan Hunnebostrand och Smögen. Byggd av arbetslösa stenarbetare nån gång, tror det var under 30-talet. Det fanns en naturlig dal som fördjupades och var till stor nytta för kustsjöfarten. Det hade skett många skeppsbrott i farvattnen utanför.

Hindens rev i Vänern, en 7 km lång ändmorän.

En liten del av Karlsborgs fästning som var en del i något som kallades för centralförsvaret om jag minns rätt. Här skulle kungen m.fl. försvaras i samband med krig.

Kåseberga vid Skånes sydkust. Ales stenar ligger till vänster.

Havängsdösen strax norr om Kivik.

Städjan i norra Dalarna.

Utsikt från Omberg över Tåkern. Strax utanför bilden till höger ligger Svanhals kyrka. Förmodligen Sveriges enda kyrka där man istället för en tupp har en svan på kyrktornet.

Kristianopel på Blekinges ostkust. Stad anlagd av danske kungen Kristian IV år 1600. Staden hade en kraftig stadsmur eftersom den var ett försvar mot svensken, riksgränsen gick strax norr härom. Sverige hade Kalmar slott som motpol. Mitt i den gamla riksgränsen finns en obetydlig holme där freden i Brömsebro slöts 1654 och där Danmark fick avträda en hel del land. Blekinge och Skåne mm blev svenskt vid freden i Roskilde 1658. Efter det revs den forna stadsmuren i Kristianopel men den har nyligen delvis restaurerats. Platsen är värd ett besök men det är lätt att bara svischa förbi på stressostradan E66.

Ismantorps fornborg på Öland. Användes troligen senare än dom andra fornborgarna med tanke på alla bevarade husgrunder och alla nio portarna.

Djupadal mellan Ronneby och Kallinge. Ronnebyån rinner här genom en 1,5 meter bred och 16 meter djup klyfta. Tyvärr finns det en fördämning alldeles efter klyftan vilken gärna kunde tas bort. Området är ett reservat och väl värt ett besök.