Full version: Mina Sverigebilder
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Den missade vi. Jag googlade lite på trollvägen och det är ett ganska känt fenomen som finns på många ställen. Jag har hört om något liknande på Bornholm.
anna_rispan
Trollvägar alltså! vad roligt! Knakse skule starta en tråd som ni kan lägga in riktigt bra beskrivningar till. Verkar som lockande semstermål.

Minns fårn den första eller andra teorilektionen (körkort) att vår lärare sa att man kunde förvillas av intrycken o tro att vägen gick upp istället för ner. vi trodde inte på honom.....
ninnisky
Är inte 1.an Albrektsunds kanal???
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 08:09)
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 07:59)
Ah! Kan det vara Ismanstorp?

Det är just vad det är. Äntligen! wub.gif

Ååååh va det Ismantorp det tänkte jag på igår men kände inte igen det riktigt blink.gif. Jag borde ju känna igen platserna som jag själv har varit på sad.gif
karjo
CITAT (anna_rispan @ 28-12-2006, 12:05)
Minns fårn den första eller andra teorilektionen (körkort) att vår lärare sa att man kunde förvillas av intrycken o tro att vägen gick upp istället för ner. vi trodde inte på honom.....

Precis så tänkte jag oxå! Tyckte att så himla lurad kan man inte bli, tänkte att folk är alltför lättlurade, men det var precis så tufft som alla säger! Snudd på helt obegripligt!

Den väg som jag pratar om är den som går upp till parkeringen vid Nipfjällets fot. Utmed vägen finns en skylt på rätta stället som säger: stanna bilnen, koppla ur och släpp bromsen! Man kan inte missa det om man åker där.
smile.gif
karjo
Sjuan ser också ut som fjällmiljö tycker jag... Ligger den också i Dalarna? unsure.gif
anna_rispan
CITAT (karjo @ 28-12-2006, 12:13)
Precis så tänkte jag oxå! Tyckte att så himla lurad kan man inte bli, tänkte att folk är alltför lättlurade, men det var precis så tufft som alla säger! Snudd på helt obegripligt!

Den väg som jag pratar om är den som går upp till parkeringen vid Nipfjällets fot. Utmed vägen finns en skylt på rätta stället som säger: stanna bilnen, koppla ur och släpp bromsen! Man kan inte missa det om man åker där.
smile.gif

häftigt! jag ska bearbeta sambon för en semester i de trakterna! smile.gif
karjo
Gör det! Det är vackert! Det finns många fina utflyktsmål i omgivningnarna!
Jag har just lagt in en bild från en annan vacker plats, inte alltför långt ifrån Nipfjället, i den andra bildtråden. Titta där! smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (ninnisky @ 28-12-2006, 12:12)
Är inte 1.an Albrektsunds kanal???

Längre norrut.

Sjuan är redan tagen det är utsikt från Omberg.

Dom som är kvar är 1, 8 och 10.
Piccante
Jag var tvungen att jämföra din kyrka med min bild och kom fram till att omgivningen är helt olika. Det finns ingen å bakom min kyrka. Men det måste vara i Skåne eftersom stilen är så lika?
Gossen Ruda
Det är 8:an du tänker på? "Min" kyrka är något äldre, från 1624, men båda är byggda av danskar. Det är fö ingen å i förgrunden utan Östersjön. biggrin.gif
ninnisky
Ny gissning på 1.an. Har ju för... 17 seglat där.... Känner igen det röda huset .. och stranden från någonstans!?

Från Malö till Oxevik--- Nehe? Inte kan det väl vara Sotenkanalen - den stupar ju mera brant!
netaave
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 23:44)
6an är väl en vy över Siljan med delar av Sollerön till vä, borde alltså vara taget från Gesunda, eller?

jag menade ju förstås bild 7
Gossen Ruda
CITAT (ninnisky @ 28-12-2006, 13:07)
Ny gissning på 1.an. Har ju för... 17 seglat där.... Känner igen det röda huset .. och stranden från någonstans!?

Från Malö till Oxevik--- Nehe? Inte kan det väl vara Sotenkanalen - den stupar ju mera brant!

HELA Sotenkanalen stupar inte brant, det här är norra infarten. rolleyes.gif hade jag visat en bild på den sprängda delen med exempelvis bron så hade det blivit för lätt.
ninnisky
wub.gif wub.gif
ska komma ihåg den vyen när vi seglar förbi nästa sommar smile.gif
Gossen Ruda
Sista chansen att glänsa, snart kommer lösningen.

En fd stad med kyrka från 1624 i sydost vid Östersjön. Bilen KAN vara en ledtråd.

Så har vi var en blekingsk å ser ut så här.

evelina
Kristianopels kyrka ! Svågern är där ifrån så jag borde ha kunnat innan.
Gossen Ruda
Jajamen. Nu är det bara 10:an kvar.
Gossen Ruda
Jag ger upp på 10:an, ingen härifrån har tydligen varit där. Bilderna i repris med platsen under.

Sotenkanalen i Bohuslän mellan Hunnebostrand och Smögen. Byggd av arbetslösa stenarbetare nån gång, tror det var under 30-talet. Det fanns en naturlig dal som fördjupades och var till stor nytta för kustsjöfarten. Det hade skett många skeppsbrott i farvattnen utanför.

Hindens rev i Vänern, en 7 km lång ändmorän.

En liten del av Karlsborgs fästning som var en del i något som kallades för centralförsvaret om jag minns rätt. Här skulle kungen m.fl. försvaras i samband med krig.

Kåseberga vid Skånes sydkust. Ales stenar ligger till vänster.

Havängsdösen strax norr om Kivik.

Städjan i norra Dalarna.

Utsikt från Omberg över Tåkern. Strax utanför bilden till höger ligger Svanhals kyrka. Förmodligen Sveriges enda kyrka där man istället för en tupp har en svan på kyrktornet.

Kristianopel på Blekinges ostkust. Stad anlagd av danske kungen Kristian IV år 1600. Staden hade en kraftig stadsmur eftersom den var ett försvar mot svensken, riksgränsen gick strax norr härom. Sverige hade Kalmar slott som motpol. Mitt i den gamla riksgränsen finns en obetydlig holme där freden i Brömsebro slöts 1654 och där Danmark fick avträda en hel del land. Blekinge och Skåne mm blev svenskt vid freden i Roskilde 1658. Efter det revs den forna stadsmuren i Kristianopel men den har nyligen delvis restaurerats. Platsen är värd ett besök men det är lätt att bara svischa förbi på stressostradan E66.

Ismantorps fornborg på Öland. Användes troligen senare än dom andra fornborgarna med tanke på alla bevarade husgrunder och alla nio portarna.

Djupadal mellan Ronneby och Kallinge. Ronnebyån rinner här genom en 1,5 meter bred och 16 meter djup klyfta. Tyvärr finns det en fördämning alldeles efter klyftan vilken gärna kunde tas bort. Området är ett reservat och väl värt ett besök.
netaave
Edit
Biggan_
Då tackar vi så hjärtligt för den här geografilektionen, både till Gossen och alla som har hjälpt till att reda ut det hela! biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 07:40)
CITAT (AnitaGg @ 28-12-2006, 07:36)
9:an är väl Alvaret tror jag?

Nej, jag har starkt för mig att den ligger i Mittlandsskogen. Jag är dock ute efter det specifika namnet på fornborgen. Anki på Öland, var är du? smile.gif

Aj, aj, läste tråden för sent ser jag.......
Anki
Berith
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 10:30)
Kan det vara Ronnebyån? Finns ju ett naturreservat där, Korrö.

CITAT (Eva i Skåne @ 28-12-2006, 11:27)
Mörrumsån är väl den mest kända, så nu gissar jag på den.

Tänk så nära vi var Eva! ohmy.gif
Gossen Ruda
Jag missade att du skrivit Ronnebyån, så du kan få ett eftersänt tröstepris Berith. Men jag var mest ute efter platsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon