|
netaave
28-12-2006, 13:40
Med tanke på disussionerna i hästköttråden
Häst Åsna Lamm/Får Hare Kanin Höns/Kalkon Vildfågel
Monica i Nässjö
28-12-2006, 13:49
Här kan jag inte rösta för jag kan tänka mig att äta av alla alternativen, bara dom är rätt tillagade så. Tror inte jag ätit åsna förstås, men det är säkert gott det med.
Däremot så skulle jag aldrig kunna förmå mig till att äta havregrynsgröt! Urk!!
netaave
28-12-2006, 13:51
CITAT (monka @ 28-12-2006, 13:49) Däremot så skulle jag aldrig kunna förmå mig till att äta havregrynsgröt! Urk!! Tänk att jag kunde glömma det alternativet! Håller med dig om gröten, får bara inte ner den.
Margith
28-12-2006, 14:02
Av de uppräknade alternativen har jag ätit allihop Det enda jag inte vill ha igen är får, däremot är lamm jättegott. Så jag avstod från att rösta. Brysselkål är nog det vidrigaste jag vet
Jag älskar brysselkål... och havregrynsgröt
Björken
28-12-2006, 14:10
Äter också allt som finns där men håller med om att havregrynsgröt har jag svårt för.
stennie
28-12-2006, 14:11
CITAT (netaave @ 28-12-2006, 13:51) CITAT (monka @ 28-12-2006, 13:49)
Däremot så skulle jag aldrig kunna förmå mig till att äta havregrynsgröt! Urk!!
Tänk att jag kunde glömma det alternativet! Håller med dig om gröten, får bara inte ner den. Då är vi tre! havregrynsgröt går bara inte ner !
Piccante
28-12-2006, 14:23
Alternativen var inte så motbjudande så jag röstade inte på något. Däremot har jag betänkligheter mot björn, isbjörn, råtta, hund och katt. Jag har hört att man inte ska äta kött från köttätare och allätare om det inte är väldigt väl tillagat för de kan drabbas av samma inälvsparasiter som människor. Griskött kan innehålla trikiner och det får även isbjörnar i sig när de käkar säl. Man har misstänkt att polarforskaren André och hans följe blev dåliga av att käka dåligt uppvärmd isbjörn  . Enligt samma logik så är gris det minst lämpliga att äta av våra kreatur. Däremot är det säkrare att äta vegetarianer som kor och får. För övrigt åt jag havregrynsgröt till frukost idag, den enda gröt som jag kan äta  , risgrynsgröt däremot kan jag inte skilja från tapetklister, möjligtvis att klistret smakar något bättre. Sen finns de dem som ställer till det ännu värre och serverar redan äcklig gröt med grädde och apelsin på julbordet  
Allt det där kan jag tänka mig att äta, fast lamm är väl det som skulle kännas lite trist bara för att lamm är så små o söta. Insekter är nåt jag aldrig i livet skulle äta!  Såna där rostade insekter t.ex...ööörrk!
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2006, 14:28
Jag kan äta alla de djurslag som fanns att kryssa i men något jag inte har lust att prova är sniglar. Slemmiga äckliga kryp som man får nog av i trädgården under sommaren.
netaave
28-12-2006, 14:29
Jag kan absolut inte tänka mig att äta kanin, naturligtvis för att vi har en sån hemma. Insekter, råttor, lammskallar, fårögon, ormar och grodor, Nej tack!
Blomstertanten
28-12-2006, 14:29
CITAT (monka @ 28-12-2006, 13:49) Här kan jag inte rösta för jag kan tänka mig att äta av alla alternativen, bara dom är rätt tillagade så. Tror inte jag ätit åsna förstås, men det är säkert gott det med.
Däremot så skulle jag aldrig kunna förmå mig till att äta havregrynsgröt! Urk!! Håller med fullkomligt !!!!! Om jag så blev erbjuden 1 miljon kronor så skulle jag inte kunna förmå mej att äta ens en ynka liten tesked havregrynsgröt ! Urk är bara förnamnet !!!
Biggan_
28-12-2006, 14:32
Grodlår, sniglar och insekter skulle jag inte få ner om jag var aldrig så utsvulten!
För en miljon kronor skulle jag kunna äta havregrynsgröt varje morgon i resten av mitt liv. Har ätit allt från listan, vildfågel och hare hur ofta som helst som barn då morfar var jägare. Åsna vet jag förresten inte om jag ätit. Hästkött undviker jag för att det inte är gott. Likaså kalkon som inte smakar särskilt mycket alls. Helst äter jag griskött för det är arla godast.
Att det är så många som tycker illa om havregrynsgröt!  Det är ju gott med lingonsylt och mjölk.
Alexander-VG-zon3
28-12-2006, 14:58
äter själv och skulle kunna äta med Nöt Gris Lamm/Får Höns/Kalkon Vild fågel
bläckfisk,ål,fisk,snigel,grodor,insekter,katt,hund,råtta äter jag inte m.m.
ful korns havregrynsgröt är jätte gott även brysselkål och alla andra grönsaker och allt
Tror jag har ätit det mesta på listan, så jag röstade inte. Men äter mest vegetariskt / fisk.
Kanin var gott, t.o.m dottern kan tänka sig att äta kaniner fast hon har utställningskaniner och uppfödning.
*Stintan*
28-12-2006, 15:15
Nä det går inte attt rösta för jag kan äta allt på listan men har inte haft möjlighet än att testa åsna men det går säkert bra det med. När kassan är skral slinker även havregrynsgröten ner  Eftersom jag av naturen är nyfiken så kan jag tänka mig att äta det mesta även om det skulle va lite motbjudande att äta hund o katt. Och jag påstår inte att jag älskar sniglar t.ex. men det beror nog mer på konsistensen än på smaken.
Rapchic
28-12-2006, 15:21
vet inte vad jag skulle rösta på inget är ju motbjudande eller äckligt
och det är väl bättre att nån äter köttet av (kanske en gammal häst som ändå måste avlivas) än att slänga den
däremot vill jag dra ner på kött och äter nog allt på listan och mer därtill än att dricka alcohol det är nått jag inte tror ni får i mig
Whiskuchi
28-12-2006, 15:23
Jag äter inte kött alls
Whiskuchi
28-12-2006, 15:24
CITAT (Anne R @ 28-12-2006, 14:45) För en miljon kronor skulle jag kunna äta havregrynsgröt varje morgon i resten av mitt liv.  Jag också - tänka sig att både äta gott och bli rik!
Rapchic
28-12-2006, 15:26
CITAT (Whiskuchi @ 28-12-2006, 16:23) Jag äter inte kött alls  får man fråga varför jag har hört lite olika (det är ju för att folk är olika) har själv många gånger varit på väg att bli vegetarian
Röstar inte eftersom jag inte har betänkligheter mot något av alternativen
äter inte kött
Whiskuchi
28-12-2006, 18:16
CITAT (Rapchic @ 28-12-2006, 15:26) CITAT (Whiskuchi @ 28-12-2006, 16:23) Jag äter inte kött alls :) får man fråga varför jag har hört lite olika (det är ju för att folk är olika) har själv många gånger varit på väg att bli vegetarian Jag vill inte vara orsak till att djur dödas bara för att jag ska ha mat, när jag kan äta ännu godare utan att äta djur Fast det som fick mig att verkligen ta steget, var en dokumentär som gick på tv för tio år sen, "Heliga kor och marinerade katter", om att man i andra länder äter till exempel hund och katt. Det slog mig då att jag - eftersom jag inte skulle kunna tänka mig att äta hund och katt (eller andra djur jag anser vara husdjur) - inte ska äta något djur alls, varför skilja så på djur bara för att vi har en del sorter som husdjur här..? (sen att jag mår bättre utan kött är bara en välkommen bonus)
Kanin kändes inte bra att äta så jag röstade på den.
CITAT (Whiskuchi @ 28-12-2006, 18:16) Det slog mig då att jag - eftersom jag inte skulle kunna tänka mig att äta hund och katt (eller andra djur jag anser vara husdjur) - inte ska äta något djur alls, varför skilja så på djur bara för att vi har en del sorter som husdjur här..? Exakt!
Kan tänka mig att äta alla alternativen OCH havregrynsgröt (som jag äter varje morgon).  Några av dom saker jag inte kan tänka mig att äta är: Sniglar Ostron Grodlår Aborre Gädda Fiskbullar Hjärta Njure Lungmos Sylta Grisfötter Svartsoppa
CITAT (stina @ 28-12-2006, 19:24) Några av dom saker jag inte kan tänka mig att äta är: Aborre Gädda Inte äta abborre och gädda!?!? Det som är så gott!
Alexander-VG-zon3
28-12-2006, 20:21
CITAT (stina @ 28-12-2006, 19:24) Kan tänka mig att äta alla alternativen OCH havregrynsgröt (som jag äter varje morgon).  Några av dom saker jag inte kan tänka mig att äta är: Sniglar Ostron Grodlår Aborre Gädda Fiskbullar Hjärta Njure Lungmos Sylta Grisfötter Svartsoppa ööööhhh usch vad rälit det ända av fiskar som går att äta är torsk och lax .
CITAT (flaxss @ 28-12-2006, 20:21) CITAT (stina @ 28-12-2006, 19:24) Kan tänka mig att äta alla alternativen OCH havregrynsgröt (som jag äter varje morgon). :rolleyes:
Några av dom saker jag inte kan tänka mig att äta är:
Sniglar Ostron Grodlår Aborre Gädda Fiskbullar Hjärta Njure Lungmos Sylta Grisfötter Svartsoppa ööööhhh usch vad rälit det ända av fiskar som går att äta är torsk och lax . Men Gös som är så gott, och nyfångad makrill och strömming och... mmm...gott!!
Piccante
28-12-2006, 20:32
CITAT (Anne R @ 28-12-2006, 20:25) CITAT (flaxss @ 28-12-2006, 20:21) CITAT (stina @ 28-12-2006, 19:24) Kan tänka mig att äta alla alternativen OCH havregrynsgröt (som jag äter varje morgon). :rolleyes:
Några av dom saker jag inte kan tänka mig att äta är:
Sniglar Ostron Grodlår Aborre Gädda Fiskbullar Hjärta Njure Lungmos Sylta Grisfötter Svartsoppa ööööhhh usch vad rälit det ända av fiskar som går att äta är torsk och lax . Men Gös som är så gott, och nyfångad makrill och strömming och... mmm...gott!! Fiskarna kan jag inte uttala mig om då jag är fisk och skaldjursallergiker men inälvsmat står inte högt i kurs hos mig heller  . Alla skoldagar då det serverades blodpudding gick jag hungrig. Svartsoppa har jag inte vågat prova heller men jag har en släkting från Skåne som ska äta det varje år. Han äter säkert rökt ål på julafton oxå. Sen sniglar och annat slemmigt avstår jag oxå. Jag inser när jag läser den här tråden att jag är ganska kräsen egentligen  . Kohjärna och komage är delikatesser på kontinenten men det avstår jag med.
zaaritha
28-12-2006, 22:32
Skulle vart så man kunde kryssat i fler än ett alternativ! Skulle inte frivilligt äta åsna, kanin. Har tyvärr ätit hamburgerpålägg....... Har ätit hare en gång, för att ej förolämpa svärmor! ".Avskyr" musslor, ostron, suschi,spenatsoppa, lamm, hjort o rådjur Och bland de nya alternativ som finns; så är inte struts o känguru, t ex. nå´t jag vill smaka på! Inte hundar, katter, ormar el. dyl., heller.............
CITAT (Rapchic @ 28-12-2006, 15:26) CITAT (Whiskuchi @ 28-12-2006, 16:23) Jag äter inte kött alls :) får man fråga varför jag har hört lite olika (det är ju för att folk är olika) har själv många gånger varit på väg att bli vegetarian Jag äter inte heller kött. För min del handlar det om att jag finner det motbjudande att äta något dött. Och så handlar det om hälsoskäl. Jag mår mycket bättre i mage/tarmar av vegetarisk kost.
ingrid fuxwall
28-12-2006, 23:27
Är man bara hungrig så slinker nog det mesta ner.
Har en känsla av att vi är lite bortskämda här i landet - vi slipper äta råttor och liknande.
ingrid som inte förstår hur Ni tillagar er havregrynsgröt
Kan tänka mig alla alternativen, men har ej provat åsna (vad jag vet) eller kalkon. Är nog dessa två, speciellt kalkon, som jag är mest skeptisk till. Men det beror kanske på att de kalkonrätter jag sett inte verkat speciellt aptitliga för mig (som föredrar 'enkel' mat som inte är stoppad med saker eller rökt osv, grillat eller stekt är min passion). Kalkon och hönor är väl för övrigt de matdjur vi behandlar ungefär sämst  Fast, det är väl ämne för en annan tråd. 'Vildfågel', jag antar att där avses exv duvor, de är goda. Kråkor är jag mer skeptisk till, fiskmåsar skulle jag nog bara våga äta om svält plågat mig en längre tid
lungmoss svartsoppa...kan nog smaka...men sniglar och och skalbaggar vill jag nog inte testa tror jag
Hannele
29-12-2006, 09:53
CITAT (stina @ 28-12-2006, 19:24) Några av dom saker jag inte kan tänka mig att äta är:
Sniglar Ostron Grodlår Aborre Gädda Fiskbullar Hjärta Sylta Svartsoppa Allt detta är ju gôrgott.  Svartsoppa smakar pepparkaka... Grodlår lär du inte kunna skilja från kyckling. Har du testat hjärta? Faktiskt riktigt gott, får du på tallriken, kan du knappt skilja från vanligt kött. Njure däremot är inte gott, men klar att man i England har testat kidney pie på någon lokal pub.
Rationellt är att undvika att äta närbesläktade arter, d v s främst unvika att äta andra människor och därefter apor! Då minimerar man risker att få sjukdomar som sprids med t ex prioner och olika virus.
Smakmässigt bör man också undvika att äta djur som äter kött, t ex smakar simänder bättre än dykänder. Hund (allätare) skulle förmodligen smaka bättre än katt (ren köttätare).
CITAT (Whiskuchi @ 28-12-2006, 18:16) CITAT (Rapchic @ 28-12-2006, 15:26) CITAT (Whiskuchi @ 28-12-2006, 16:23) Jag äter inte kött alls  får man fråga varför jag har hört lite olika (det är ju för att folk är olika) har själv många gånger varit på väg att bli vegetarian Jag vill inte vara orsak till att djur dödas bara för att jag ska ha mat, när jag kan äta ännu godare utan att äta djur Fast det som fick mig att verkligen ta steget, var en dokumentär som gick på tv för tio år sen, "Heliga kor och marinerade katter", om att man i andra länder äter till exempel hund och katt. Det slog mig då att jag - eftersom jag inte skulle kunna tänka mig att äta hund och katt (eller andra djur jag anser vara husdjur) - inte ska äta något djur alls, varför skilja så på djur bara för att vi har en del sorter som husdjur här..? (sen att jag mår bättre utan kött är bara en välkommen bonus) Håller med. CITAT Jag äter inte heller kött. För min del handlar det om att jag finner det motbjudande att äta något dött. Och så handlar det om hälsoskäl. Jag mår mycket bättre i mage/tarmar av vegetarisk kost. Håller definitivt med. Har inte ätit kött på 14 år.
Hannele
29-12-2006, 11:13
CITAT (KURT @ 29-12-2006, 10:29) Rationellt är att undvika att äta närbesläktade arter, d v s främst unvika att äta andra människor och därefter apor! Då minimerar man risker att få sjukdomar som sprids med t ex prioner och olika virus. Det där är en skröna, apteorin, redan övergiven av vetenskapsmännen. Då skulle ju många rovdjur inte ha mycket att äta.
Det fanns absolut inget på den listan som jag inte kan tänka mig att äta. Jag är väldigt nyfiken av mig, så jag provar nog det mesta om det ställs fram på bordet. Men jag får nog sälla mig till "anti-havregrynsätarna" och plussa på paltbröd. Inget av de två får jag i dagsläget ner. Inte ens med våld. Vad som skulle ske om jag bleve utsatt för riktig svält, det kan jag tack och lov inte svara på
Hannele
30-12-2006, 14:15
CITAT (zaaritha @ 28-12-2006, 22:32) ".Avskyr" musslor, ostron, suschi,spenatsoppa, lamm, hjort o rådjur Och bland de nya alternativ som finns; så är inte struts o känguru, t ex. nå´t jag vill smaka på! Såg igår, Coop hade struts och strutsfärs, till bra pris. De fina bitarna liknar oxfilé. Inte ovanligt med struts i lunchrestauranger längre.
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-12-2006, 14:20
CITAT (Hannele @ 30-12-2006, 14:15) CITAT (zaaritha @ 28-12-2006, 22:32) ".Avskyr" musslor, ostron, suschi,spenatsoppa, lamm, hjort o rådjur Och bland de nya alternativ som finns; så är inte struts o känguru, t ex. nå´t jag vill smaka på! Såg igår, Coop hade struts och strutsfärs, till bra pris. De fina bitarna liknar oxfilé. Inte ovanligt med struts i lunchrestauranger längre. Vad är bra pris? Jag skulle gärna testa struts Men havregrynsgröt, ney tack. Det räcker att gubben mittemot mig på frukostbordet äter det Han tycker jag skall inte rynker så på näsan när han äter  men det gör jag väl omedvetet eftersom jag tycker det ser sååååå äckligt ut
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2006, 14:20) Men havregrynsgröt, ney tack. Det räcker att gubben mittemot mig på frukostbordet äter det
Han tycker jag skall inte rynker så på näsan när han äter :D men det gör jag väl omedvetet eftersom jag tycker det ser sååååå äckligt ut För mig är havregrynsgröten så motbjudande att jag inte ens klarar av att göra i ordning den eller att diska grytan den är gjord i Jag får stora " ståpälsen " av bara tanken  . Så om du omedvetet rynkar på näsan, tycker jag inte alls är så konstigt
Jag försökte verkligen det där med havregrynsgröt då min magkatarr höll igång...men det funkade inte att äta gröten. Jag klarar det helt enkelt inte. Ännu mindre frukostvälling. Örrrrkkk..... Klarar knappt av lukten av frukostvälling.
Hannele
30-12-2006, 15:41
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2006, 14:20) CITAT (Hannele @ 30-12-2006, 14:15) CITAT (zaaritha @ 28-12-2006, 22:32) ".Avskyr" musslor, ostron, suschi,spenatsoppa, lamm, hjort o rådjur Och bland de nya alternativ som finns; så är inte struts o känguru, t ex. nå´t jag vill smaka på! Såg igår, Coop hade struts och strutsfärs, till bra pris. De fina bitarna liknar oxfilé. Inte ovanligt med struts i lunchrestauranger längre. Vad är bra pris? Jag skulle gärna testa struts Strutsfilé kostar ungefär som oxfilé, finns ibland färskt, ica Focus har alltid struts i frysdisken. Strutsfärsen kostade runt 70 kr på coop Eriksberg - jag valde lammfärs i stället, ungefär samma pris.
Whiskuchi
30-12-2006, 16:57
CITAT (Evgeni @ 30-12-2006, 14:26) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2006, 14:20) Men havregrynsgröt, ney tack. Det räcker att gubben mittemot mig på frukostbordet äter det Han tycker jag skall inte rynker så på näsan när han äter  men det gör jag väl omedvetet eftersom jag tycker det ser sååååå äckligt ut För mig är havregrynsgröten så motbjudande att jag inte ens klarar av att göra i ordning den eller att diska grytan den är gjord i Jag får stora " ståpälsen " av bara tanken  . Så om du omedvetet rynkar på näsan, tycker jag inte alls är så konstigt  Sådär reagerar jag på kött. Med undantaget att jag måste diska skålar som det varit kött i, eftersom jag har katter. Men då använder jag en separat diskborste.
e_sedell
30-12-2006, 19:35
Hehe, ja allt de där är väll ätbart. Min gräns går nog vid hund/katt, av princip då, tror säkert de är gott kött. De äter de ju i Asien. Något annat som inte skulle hamna på min talrik är några djur tillhörande primaterna. Det skulle kännas som kannibalism. Något jag skulle vilja testa, men som troligtvis inte hamnar på veckomenyn är bläckfisk och orm.
Men frågan var absolut inte tänka dig, och det beror ju på situationen. I en nödsituation skulle nog det mästa gå ner. Man drar sig nog i det längsta, men sedan kanske man grillar även kompisens lår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|