Margaretha
I fjol hittade jag ett bra recept för att göra av med det sista av skinkan. Och jag trodde att jag hade det kvar - men hittar det inte.

Vad gör ni? Idéer mottages tacksamt! smile.gif
anna_rispan
Ost o skinkpaj. Mamma brukar blanda i något rökt kött. Men jag tycker det blir mumsigt ändå.

Hörde ett recept på radion för något eller några år sedan. Nåt med att värma skivor i ugn med grönmögelost på. Det är väl till att prova sig fram.

Vi gör julskink o sparrispizza precis nu!!
Eva i Skåne
Jag är så glad att jag inte har nån skinka i år. Så slipper man det bekymret - hur man ska använda upp den wink.gif
*Stintan*
man kan alltid göra marinerad vinskinka, supergott.

Man skär skinkan i halvcentimeter tunna skivor, häller lite rödvin i botten på en vid skål o så varvar man skinkskivorna o rödvinet. Rödvinet ska precis täcka skivorna. Lägg på ett fat o ställ en tyngd på fatet. Låt stå svalt minst 6-7 timmar gärna ett dygn. Häll sedan av vinet. Bred ut skivorna i en eldfast form och gör en sås av
3dl vispgrädde
2msk tomatpure
3msk ketchup
en gnutta salt + peppar
vispa ihop och häll såsen över skinkan så att den täcker ordentligt

obs! var inte för snål med såsen det kommer du att ångra

In i ugnen 225° tills såsen fått färg

Serveras lämpligen med skalad potatis, bönor passar bra till.

Kan lova att man när man ätit önskar man hade haft mer skinka över wub.gif
Magdis
Vi har flera år kunnat göra både pastasås och paj av den överblivna julskinkan men i år kokade vi ihop en sås med krossade tomater, skinka och lite kryddor o la den på en pizza. jättegott.
Margaretha
Tack för alla idéer! Får ta itu med det hela snarast! wub.gif wub.gif
netaave
Lägg resterna i en smord form, blanda 2 dl vispgrädde med 1/2 dl chilisås, salt och peppar, slå det över. Strö på riven ost och gratinera tills den får fin färg.
Ät med ris och sallad.
Mia, zon 3
Annan tråd
rosita
Man kan också göra som Janssons frestelse, fast med skinka i stället för sill. Det blir gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon