|
CITAT (kristerh @ 30-12-2006, 20:18) CITAT (pejori @ 30-12-2006, 20:06) MEN vad tänker dom på, som begråter honom? vad är det dom sörjer?..tortyr förtryck och folkmord?  de som begråter honom är folk ur samma klan, de hade det relativt bra under saddams tid (ekonomiskt) och nu är sötebrödsdagarna över. kan vara så ja... jag kommer inte att sakna honom, men sättet att avsluta det på...njae ...inte min grej. hör inte hemma i civiliserade kulturer, även om den första neandertahls-tanken kommer..."rätt åt honom"
Gossen Ruda
30-12-2006, 21:34
Tyvärr har vi svårt att föreställa oss hur en sån här ond man tänker och fungerar. Vi har inte heller drabbats av ondskan. Tänk så här istället. Om en läkare hittar en cancersvulst lindar han inte in den i bandage, han använder skalpellen. Det gör även kvinnliga läkare. Så har också Irans myndigheter gjort.
zaaritha
30-12-2006, 22:13
Jag är motståndare till dödsstraff! Inbillar mej att det "tar hårdare" att vara fängslad på livstid o utstå övergrepp, slagsmål, knivskärningar o s v.
Jag röstade jag vet inte tidigare idag för jag var tvungen att tänka på saken... men jag kan nog bara komma fram till att Nej, det är inte rätt att ta någons liv. Hur hemska saker de än har gjort. Han skulle få sitta i fängelse hela sitt liv tycker jag.
anne-li i olofstorp
30-12-2006, 23:10
CITAT (Evgeni @ 30-12-2006, 11:13) CITAT (Evgeni @ 30-12-2006, 10:20) Innan du får ett definitivt svar från mig, måste jag få fundera ett tag? Jag fick en chock när jag hörde det på nyheterna. Egentligen är jag emot dödsstraff, och kan tom tycka att de kommer för lätt undan genom att få dö. Men jag återkommer när jag fått fundera på det  Nej, jag får nog hålla mig till ryggmärgskänslan............det är helt enkelt inte rätt att döda en annan människa. Men samtidigt har jag inte svårt att förstå känslan hos dem som " ville att han skulle dö ". Om nån förstår vad jag menar. Känsla och förnuft går inte alltid " hand i hand "  Jag har svarat nej. Det kan aldrig vara rätt att ta en annan människas liv! Men om man betänker följderna av att låta honom leva i fängelse, med möjligheterna att mobilisera osv, så blir jag mörkrädd också,,,,,,, Ett hopplöst beslut, alltså gör jag som Pontus Pilatus och tvår mina händer......
Margaretha
31-12-2006, 01:12
Hjälp, jag vet inte vad jag röstat på! Var det rätt eller fel att avrätta ...? Jag skrev nej, men vad betyder det? Kan man svara nej på den frågan? Det var inte rätt och inte fel! Om man skriver ja, vad blir det då? Det är rätt och fel!
Jag tycker personligen inte att dödsstraff är acceptabelt, men säger som Tysklands förbundskansler, att jag respekterar irakiernas dom. Det är ju deras sak.
Eftersom jag är emot dödsstraff så röstade jag 'nej'; kan inte se hur jag skulle kunna rösta annorlunda.
Däremot kanske jag skulle kunna ompröva min ställning till dödsstraff. Men var ska man då dra gränsen? Dödstraff om man mördat 10 människor? 100? 1? Eller dödsstraff om man torterat? Dödsstraff för mygel? Varför inte? I Kina avrättades några sjukhusdirektörer/politiker då de förskingrat hundratals miljoner och därmed flera tusen människor blivit utan mediciner och korrekt vård och lidit eller dött. Var det rätt med dödsstraff? Varför?
Så, tills vidare är jag emot dödsstraff. I detta specifika fall är jag dessutom övertygad om att fleråriga rättegångar (helst då inte i ett ockuperat land) hade kunnat synliggöra hans, och hans allierades, grymhet. Livstids fängelse.
Tillägg : är ganska övertygad om att jag ifall närstående drabbas av grymma brott inte skulle ha något emot att brottslingen dödas. Men man kan inte låta eget hämndbegär bestämma straffet, då är man tillbaks på medeltiden.
Margaretha
31-12-2006, 11:24
CITAT (Margaretha @ 31-12-2006, 01:12) Hjälp, jag vet inte vad jag röstat på! Var det rätt eller fel att avrätta ...? Jag skrev nej, men vad betyder det? Kan man svara nej på den frågan? Det var inte rätt och inte fel! Om man skriver ja, vad blir det då? Det är rätt och fel!
Jag tycker personligen inte att dödsstraff är acceptabelt, men säger som Tysklands förbundskansler, att jag respekterar irakiernas dom. Det är ju deras sak. Jag menar att frågan inte går att besvara med Ja eller Nej. Då måste den ställas på ett annat sätt faktiskt, men jag tror att de flesta av oss tolkat den så, att Nej betyder att vi inte tycker att det var rätt att avrätta honom. Eller???
CITAT (Margaretha @ 31-12-2006, 11:24) Jag menar att frågan inte går att besvara med Ja eller Nej. Då måste den ställas på ett annat sätt faktiskt, men jag tror att de flesta av oss tolkat den så, att Nej betyder att vi inte tycker att det var rätt att avrätta honom. Eller???  Jag tyckte jag gjorde frågeställningen så tydlig som det bara gick. CITAT Tycker du att det var rätt att avrätta Saddam Hussein?
CITAT (Scrollan @ 31-12-2006, 12:05) CITAT (Margaretha @ 31-12-2006, 11:24) Jag menar att frågan inte går att besvara med Ja eller Nej. Då måste den ställas på ett annat sätt faktiskt, men jag tror att de flesta av oss tolkat den så, att Nej betyder att vi inte tycker att det var rätt att avrätta honom. Eller???  Jag tyckte jag gjorde frågeställningen så tydlig som det bara gick. CITAT Tycker du att det var rätt att avrätta Saddam Hussein? Tycker att frågan är tydlig nog, hur skulle man annars ha uttryckt det? Jag tycker att det var fel att avrätta honom, döden är inte ett nog kännbart straff för de brott han bär ansvar för. Han borde fått sitta resten av sitt liv i fängelse. Nu finns det väl en risk att han kommer att hyllas som martyr av sina forna anhängare.
CITAT (Betty @ 31-12-2006, 12:22) Jag tycker att det var fel att avrätta honom, döden är inte ett nog kännbart straff för de brott han bär ansvar för. Han borde fått sitta resten av sitt liv i fängelse. Nu finns det väl en risk att han kommer att hyllas som martyr av sina forna anhängare.  Ja, det är kanske svårt att svara enkelt "ja" eller "nej".
Rapchic
31-12-2006, 22:57
jag svarade vet inte jag är inte gud eller dommare
dock tycker jag att det antagligen skulle vara ett hårdare straff om han hamnade i fängelse fast jag har inte testat så jag vet inte
Margaretha
01-01-2007, 14:50
CITAT (Scrollan @ 31-12-2006, 12:05) CITAT (Margaretha @ 31-12-2006, 11:24) Jag menar att frågan inte går att besvara med Ja eller Nej. Då måste den ställas på ett annat sätt faktiskt, men jag tror att de flesta av oss tolkat den så, att Nej betyder att vi inte tycker att det var rätt att avrätta honom. Eller???  Jag tyckte jag gjorde frågeställningen så tydlig som det bara gick. CITAT Tycker du att det var rätt att avrätta Saddam Hussein? Gick och grunnade på frågan och när jag blev färdig att svara så la jag inte märke till att du redan anpassat frågan efter svarsalternativen. Slarvigt av mig!
aanderss
20-02-2007, 14:22
Ja för hade han levt så hade kanske någon annan galning kunat befria honnom och sadam åter ta makten
KarinWikman
20-02-2007, 14:32
Fel, i mina ögon, då det i hans fall inte var ett straff, snarare en befrielse från ett vedervädigt liv. Ett straff är väl till för att sona något man gjort, det kan man inte göra som död.
Dödsstraff är alltid fel oavsett vem det gäller.Ingen människa har någonsin rätt att straffa genom att mörda, för dödstraff är faktiskt mord dvs, med vilja ta någons liv. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|