Sidor: 1, 2
Kathy
Iraks förre president Saddam Hussein avrättades tidigt på lördagsmorgonen svensk tid i Bagdad.

Länk.

edit: Ändrar frågeställningen (så att det överensstämmer med svarsalternativen) : Tycker du att det var rätt att avrätta Saddam Hussein?
Gillan
Innan du får ett definitivt svar från mig, måste jag få fundera ett tag?
Jag fick en chock när jag hörde det på nyheterna. Egentligen är jag emot dödsstraff, och kan tom tycka att de kommer för lätt undan genom att få dö. Men jag återkommer när jag fått fundera på det unsure.gif
Björken
För mig kan det aldrig bli rätt att döda någon annan människa oavsett vad de gjort sig skyldiga till.
imk
På ett vis tycker jag att han kom för lätt undan..han borde plågats, så som han plågat massa andra istället
Chrihanna
Det kan aldrig vara rätt att ta någons liv. Så tänker jag.
Castea
Fel.

Är emot dödsstraff.
Biggan_
Jag tror att terrorattackerna kommer att öka i och med att Saddam avrättades, så jag tycker att det var fel!
AnitaO
Är också motståndare till dödsstraff, men jag får nog erkänna att jag vacklar i detta fall när det gäller en massmördare av denna kaliber.
Han var ju själv förespråkare för dödsstraff, så man skulle väl kunna säga att han fått smaka på sin egen medecin kanske? unsure.gif
fruberglund
Är även jag emot dödsstraff så nej, det var inte rätt. Blev också förvånad och fick lite rysningar att det gick så fort. Att det bara bestämdes och utfördes utan att nån visste...
Gillan
CITAT (Evgeni @ 30-12-2006, 10:20)
Innan du får ett definitivt svar från mig, måste jag få fundera ett tag?
Jag fick en chock när jag hörde det på nyheterna. Egentligen är jag emot dödsstraff, och kan tom tycka att de kommer för lätt undan genom att få dö. Men jag återkommer när jag fått fundera på det unsure.gif

Nej, jag får nog hålla mig till ryggmärgskänslan............det är helt enkelt inte rätt att döda en annan människa. Men samtidigt har jag inte svårt att förstå känslan hos dem som " ville att han skulle dö ". Om nån förstår vad jag menar. Känsla och förnuft går inte alltid " hand i hand " rolleyes.gif tongue.gif
Piccante
Även om han är en av de få som verkligen har förtjänat det så är jag ändå av princip emot. Vad jag förstod av kommentarerna så hade han inte blivit dömd för alla åtalspunkter för man hann aldrig igenom samtliga mål mot honom. Han dömdes till döden för de enklaste målen där bevisningen mot honom var övertygande och avrättade honom så fort som möjligt. Det är en dålig start om Irak ska kunna bli en fullvärdig demokrati med fungerande domstolsväsen sad.gif . Risken fanns nog att han kunde bli frikänd på någon punkt för där kunde han lägga över ansvaret på officerare och släktingar. Men det är synd att alla punkter inte prövades.
Hannele
Hittills 8 stycken som är för dödsstraff wacko.gif sad.gif ohmy.gif
I Sverige avskaffades dödsstraffet i fredstid 1921, och 1973 utvidgades förbudet till att även gälla i krigstid.
AnitaO
CITAT (Hannele @ 30-12-2006, 11:32)
Hittills 8 stycken som är för dödsstraff wacko.gif sad.gif ohmy.gif
I Sverige avskaffades dödsstraffet i fredstid 1921, och 1973 utvidgades förbudet till att även gälla i krigstid.

Jag personligen tror inte att det handlar om ett generellt ställningstagande för eller emot dödsstraff, utan att det kanske speglar åsikten just i fallet Saddam Hussein.
Gossen Ruda
I princip fel med dödsstraff men knappast i det här fallet. Lite intressant frågeställning. Jag läste en gång i en bok en diskussion mellan två personer om nästan samma sak. Frågan där var om det är samma sak att vara bödel som militär? Båda är ju anställda av staten för att döda andra människor. Undrar om det inte var i en Edgar Wallace-deckare. unsure.gif
Kathy
Sverige har inte dödstraff som vi vet, men många andra länder har det.
Man kan aldrig riktigt sätta sig in i hur det var att få sin familj utplånad av Hussein, förrän man själv varit där. Att leva under förtryck och tortyr i så många år.

Jag gissar att de som röstade "ja" gjorde det i frågan om det var rätt att avrätta Saddam Hussein, inte i frågan om de är för dödsstraff.

edit: Såg att Anita Gg redan hade svarat på Hanneles kommentar.
Reserv
Jag svarade ja, men kom på at det skulle nog vart ett nej som med tiden lett till ett ja rolleyes.gif han borde ha torterats länge med alla upptänkliga metoder han själv utfört och utfärdat ordrar om...det skulle va´rättvisa det.
askar
Nej! Det är aldrig rätt att ta en annan människas liv.
Vad är den som hängde snaran om hans hals, om inte en mördare.
Hannele
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 12:02)
Jag svarade ja

Hittills 9 stycken odla're, som är för dödsstraff wacko.gif sad.gif ohmy.gif
Hade resultatet varit samma, om det varit en svensk??
suddis
Dödsstraff är fel oavsdett vem det gäller.

/suddis
Gossen Ruda
CITAT (Hannele @ 30-12-2006, 12:16)
Jag svarade ja

Men militärerna har fortfarande rätt att döda och polisen får också göra det under vissa omständigheter. Även en privatperson kan ha rätt att döda i nödvärn. Rätt eller fel?
Fenja
Ehhh... frågan lyder: Var det rätt eller fel att avrätta Saddam Hussein? Om jag svarar Nej, vad tycker jag då? Vill bara vara säker innan jag lägger min röst... inget illa menat. smile.gif
Mvh
Fenja
spektakelrakel
Dödsstraff är fel.

Och att säga att man är emot dödsstraff men att det var rätt att herr Hussein fick just den domen har jag mycket svårt att förstå.
LadyG
Allt som behövs för att ondskan ska segra är goda människors tystnad, var det någon som sa.

Ska vi låta tyranner och despoter göra vad de vill med länders befolkning ostraffat för att liv är heligt? Men är inte de liv som despoterna tänker ta också heliga i så fall? Hur tänker de som vill sätta en sån i fängesle istället, så att han kan leda sina lojala anhängare från cellen istället och skapa sig martyrstaus, mörda demokratiskt valda ledre och arbeta på sin framtida frihet?

Nej, jag är inte säker på att dödsstraff alltid är fel. Däremot tror jag inte att det finns speciellt många anvädningsområden för ett så hårt straff.

Jag är inte helt säker på att det var rätt att avrätta Saddam däremot, det måste jag fundera på en stund till.
Kathy
CITAT (Fenja @ 30-12-2006, 12:26)
Ehhh... frågan lyder: Var det rätt eller fel att avrätta Saddam Hussein? Om jag svarar Nej, vad tycker jag då? Vill bara vara säker innan jag lägger min röst... inget illa menat.  :)
Mvh
Fenja

biggrin.gif Jag såg efteråt att det blev lite fel i överskriften.
Därför editerade jag sen mitt första inlägg med följande:

CITAT
edit: Ändrar frågeställningen (så att det överensstämmer med svarsalternativen) : Tycker du att det var rätt att avrätta Saddam Hussein?
ninnisky
Dödsstraff är oavsett vem fel.
ullislerum
Jag valde "vet inte" jag är inte rätt person att döma.
Leia
Jag svarade ja, men kom på at det skulle nog vart ett nej som med tiden lett till ett ja rolleyes.gif han borde ha torterats länge med alla upptänkliga metoder han själv utfört och utfärdat ordrar om...det skulle va´rättvisa det.

Vi har ju´diskuterat just saddams eventuella dödsstraff tidigare. Även då tyckte vi lika reserv! smile.gif wub.gif

Bör tillägga att jag inte i alla fall är för dödsstraff, men just saddam skulle gärna få pinas till döds för mig. En låååååångsaaaam död skulle ha varit mer rättvist.
Kathy
CITAT (Leia @ 30-12-2006, 14:05)
Vi har ju´diskuterat just saddams eventuella dödsstraff tidigare.

Sorry, har nog missat det. wub.gif
Leia
CITAT (Scrollan @ 30-12-2006, 14:24)
CITAT (Leia @ 30-12-2006, 14:05)
Vi har ju´diskuterat just saddams eventuella dödsstraff tidigare.

Sorry, har nog missat det. wub.gif

Det var absolut ingen pik till dig. smile.gif wub.gif Det var bara ett konstaterande. smile.gif
arno
Dödsstraff är alltid fel tycker jag.Särskilt i ett fall som detta.En farsartad process som bara kastar skuggor över tingens ordning.
Nu har hans anhängare en martyr.
Många av de brott som begåtts och många medskyldiga kommer att glömmas bort.
USA:s roll i historien kommer inte heller att klargöras så de sitter säkert nöjda.
faith
Svar: det var fel. Är emot dödsstraff.
mamamaggan
Är emot dödsstraff så jag svarade nej. Nu har Saddam verkligen blivit en martyr och jag befarar att terrorattackerna bara kommer att bli fler och större.

Skulle aldrig kunna sätta mig till doms över någon och utdöma dödstraff , däremot om någon försökte döda någon familjemedlem och jag hade tillgång till vapen så skulle jag inte tveka att använda vapnet. Behöver ju inte innebära att man dödar någon för det .
Leia
CITAT (mamamaggan @ 30-12-2006, 14:55)
om någon försökte döda någon familjemedlem och jag hade tillgång till vapen så skulle jag inte tveka att använda vapnet. Behöver ju inte innebära att man dödar någon för det .

Men tänk så otroligt många familjemedlemmar han har dödat då. (även om det inte var just dina familjemedlemmar) Så många förtvivlade och splittrade familjer. sad.gif
malin72
hm svårt det här jag är emot dödsstraff men nu gäller det saddam wink.gif nä jag skulle nog sett honom lida mera men jag skrev vet inte för jag tyckte inte att frågan var direkt mot dödsstraff utan mot just honom.....
jag tycker nog att allt han utsatte folk för skulle han fått smaka på själv sad.gif
Snöflinga
Är i princip emot dödsstraff, men när det gäller Saddam så vete sjutton wink.gif Tycker nog också som någon skrev att alla hans brott borde ha redovisats och blivit uppmärksammade.
Han fick nog trots allt det lindrigaste straffet, borde ha fått sitta och tyna bort i fängelse mad.gif
Reserv
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2006, 15:22)
Är i princip emot dödsstraff, men när det gäller Saddam så vete sjutton wink.gif Tycker nog också som någon skrev att alla hans brott borde ha redovisats och blivit uppmärksammade.
Han fick nog trots allt det lindrigaste straffet, borde ha fått sitta och tyna bort i fängelse mad.gif

Äh...då hade han väl sökt fängelsetiden i sverige, och va´är det för straff?? blink.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 30-12-2006, 12:24)
CITAT (Hannele @ 30-12-2006, 12:16)
Jag svarade ja

Men militärerna har fortfarande rätt att döda och polisen får också göra det under vissa omständigheter. Även en privatperson kan ha rätt att döda i nödvärn. Rätt eller fel?

Det är nog fel, i Sverige. Här får man inte ens skada en tjuv, tänk om han bryter benet wacko.gif
Fenja
CITAT (Scrollan @ 30-12-2006, 13:08)
biggrin.gif Jag såg efteråt att det blev lite fel i överskriften.
Därför editerade jag sen mitt första inlägg med följande:

CITAT

Sorry, det missade jag. Nu har jag röstat nej. Jag vill inte leva i ett samhälle/värld där det är tillåtet att ta livet av varandra, oaktat skäl.
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (Gossen Ruda @ 30-12-2006, 12:24)

Jag tror att man får lov att lära sig leva med dessa situationer, som kanske kan betaktas som extrema, även om jag önskar att det kunde förbjudas det med.
Det är i alla fall en milsvid skillnad mot att utdöma dödsstraff, inklusive genom dödshjälp tycker jag.
Mvh
Fenja
AnitaO
Hörde på nyheterna nu att avrättningen hade stöd av 80% av amerikanerna.
Stor skillnad mot Europa.
Men det var väl kanske inte så oväntat.
mamamaggan
CITAT (Leia @ 30-12-2006, 14:59)
CITAT (mamamaggan @ 30-12-2006, 14:55)
om någon försökte döda någon familjemedlem och jag hade tillgång till vapen så skulle jag inte tveka att använda vapnet. Behöver ju inte innebära att man dödar någon för det .

Men tänk så otroligt många familjemedlemmar han har dödat då. (även om det inte var just dina familjemedlemmar) Så många förtvivlade och splittrade familjer. sad.gif

Men för den skull behöver man inte döda och sänka sig till Saddams nivå.
netaave
Är också emot dödsstraff egentligen men svarade ja här.
Tycker han slapp lindrigt undan.
Gossen Ruda
Oavsett vad vi tycker här uppe i vår lugna ankdamm så är det irakierna som bestämmer och dom flesta där nere jublar. Han har förtryckt ett helt land under flera decennier och orskat många människors död. Med honom i fängelse hade det varit svårt att gå vidare, man måste sätta punkt nån gång.
Eva i Skåne
Jag fegade mig och röstade "vet inte", men jag har ångrat mig unsure.gif Skulle tänkt efter lite längre. Att säga ja till hängning av just Saddam känns frestande, men jag är ju egentligen emot dödsstraff.
Han kunde gott fått tilbringa resten av livet i nån ruffig cell. Nu kommer han istället hyllas som nån form av martyr i vissa kretsar.
kerstin z5-6
emot dödsstraff -därför kan det aldrig vara rätt
Värsjö
Det är aldrig rätt av en stat att ta sina egna medborgares liv.
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 30-12-2006, 18:43)
Oavsett vad vi tycker här uppe i vår lugna ankdamm så är det irakierna som bestämmer och dom flesta där nere jublar. Han har förtryckt ett helt land under flera decennier och orskat många människors död. Med honom i fängelse hade det varit svårt att gå vidare, man måste sätta punkt nån gång.

Du tog nästan orden ur munnen på mig, jag satt precis o tänkte samma sak: att det är helt ointressant vad vi tycker o har för åsikter, det är irakierna som ska bestämma vilka straff de ska utöva, och de ville ha dödsstraff.
Tror faktiskt att det är det var det bästa sättet för alla de hundratusentals familjer som drabbats av tyrannen (att han avrättades)
nu kanske de kan gå vidare i sina liv o slippa tänka på tyrannen som tog livet av både sin egen släkt o andras.
jag tror faktiskt att det kommer att lugna ner sig i irak om ett tag,
tidigare fanns ju saddam som en uppviglande part till alla ur hans klan som haft det bra under hans styre, hans familj o anhängare har ju tömt statskassan o betalar på så sätt alla bomber o terrorister.
pejori
är emot dödstraff som straff smile.gif
samtidigt kan jag tycka att irakierna själva ska få avgöra den frågan. unsure.gif unsure.gif
MEN vad tänker dom på, som begråter honom? vad är det dom sörjer?..tortyr förtryck och folkmord? wink.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 30-12-2006, 20:06)
MEN vad tänker dom på, som begråter honom? vad är det dom sörjer?..tortyr förtryck och folkmord? wink.gif

de som begråter honom är folk ur samma klan, de hade det relativt bra under saddams tid (ekonomiskt) och nu är sötebrödsdagarna över.
spektakelrakel

Från www.aftonbladet.se

Verkar det verkligen vara ett bra sätt att visa att någon varit grym (men att man själv är bättre)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon