OdlaGalen
Hej Odlas forum!

Jag har nyligen kommit över en lägenhet med ett stort fint fönster i söderläge. Det enda som saknas är massor av växter som vackert ska växa i underdelen av detta, ett problem som jag tänkte lösa via plantering!

Vad jag inte har är erfarenhet och idéer! Vad kan jag plantera och hur ska jag få mina växter att växa?

Jag tycker om alla typer av växter men är framför allt glad för gröna som inte nödväntigtvis har blommor. Om de blommar ut då och då gör inget dock!

Alla tips och trix är välkomna!

Bilderna beskriver mitt fönster, se så tomt det är! Det är lite lustigt hur varmt det är ute och hur kallt det är här inne. Tror att temperaturen inne vid fönstret ljuger lite. Är det någon som vet vad växten som står där heter, jag har glömt bort det! biggrin.gif

-edit-
Korrigerade länken ytterligare en gång. Nu ska det banne mig fungera biggrin.gif
20061230 - Ett tomt fönster
Alexander-VG-zon3
du måste ge adressen med annars ser man inte bilderna . lägg upp ett album på odla istället
http://lh3.google.com/image/galen5645/RZZI...DI/CIMG1043.JPG
http://lh5.google.com/image/galen5645/RZZI...xs/CIMG1040.JPG
Fenja
Hej och välkommen hit!
Som Flaxss påpekar så går det inte att se dina bilder. Vad är det du har tänkt dig, att dra upp från frö? Eller är det tips på växter som är tåliga i ett varmt söderfönster du vill ha?
Mvh
Fenja
OdlaGalen
CITAT (Fenja @ 30-12-2006, 12:43)
Hej och välkommen hit!
Som Flaxss påpekar så går det inte att se dina bilder. Vad är det du har tänkt dig, att dra upp från frö? Eller är det tips på växter som är tåliga i ett varmt söderfönster du vill ha?
Mvh
Fenja

Hej Fenja!
Det hade varit roligt att dra upp från frö men jag skulle även kunna tänka mig att köpa någon ung växt (säger man "ung" till växter?) som fick växa till sig! Särskilt tåliga behöver växterna inte vara då jag har möjlighet att flytta dem bort från fönstret men det hade varit kul om jag kunde utnyttja all sol de kunde få.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade inga problem med att se bilderna och så blev jag avundsjuk på all den lediga platsen framför fönstret.

Men jag måste funderar lite över vilka växter du kan ha där. Har du jalousi eller annan skuggmöjlighet där?

Har du full sol där hela eftermiddagen? Inget annat som skuggar där (grannhuset eller så)

Apropo ditt album, kan alla lägga upp där? Kosta det? Om ja hur mycket? Letar nämligen efter ett ställe där jag kann lägga upp mina bilder för att kunna från olika forums länka dit.

Elisabeth
yenny
eftersom jag älskar hoyor så måste jag ju slå ett slag för dom biggrin.gif

Här har du några sidor du kan kika på:

My hoyas

Hoyor.net

hoyanoya.se

sitascorner
OdlaGalen
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2006, 14:08)
Men jag måste funderar lite över vilka växter du kan ha där. Har du jalousi eller annan skuggmöjlighet där?

Har du full sol där hela eftermiddagen? Inget annat som skuggar där (grannhuset eller så)

Apropo ditt album, kan alla lägga upp där? Kosta det? Om ja hur mycket? Letar nämligen efter ett ställe där jag kann lägga upp mina bilder för att kunna från olika forums länka dit.

Jag kommer troligtvis inte att ha jalousi men jag har tre separata fönster i vilka jag kan dra för persienner. Så viss skuggning kan jag ha. Utanför fönstret står ett träd vars topp precis når upp till toppen av mitt fönster. Detta kommer troligtvis skugga en bit av fönstret litegrand när det kommer löv i vår.

Albumet jag använder är helt gratis. Jag fick det i samband med att jag registrerade min e-mail adress hos gmail.com . Tror att man kan registrera sig på picasaweb.google.se också. Dom verkar ha låst så man inte kan länka direkt till bilderna men albumen går fint att länka till.

CITAT (yenny @ 30-12-2006, 15:05)
eftersom jag älskar hoyor så måste jag ju slå ett slag för dom

Jag såg dessa när jag först registrerade mig på odla.nu. De ser otroligt fina ut, och som det står skrivet på många ställen ska de vara lätta att ta hand om. Det verkar vara svårt att hitta dem bara, var finns det att köpa skott?
Fenja
Påskkaktus, sclumbergia och epiphyllum är trevliga växter som trivs förträffligt i söderfönster.
Jag kan ha en del sticklingar av dessa, pelargoner, saint paulia, clivia och lite annat smått och gott i vår, om du påminner mig.
Mvh
Fenja
Whiskuchi
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2006, 14:08)

Jag tipsar om http://www.photobucket.com , gratis och tillåter hotlinking (dvs att visa bilder direkt i andra forum) rolleyes.gif

Angående ursprungsfrågan - i söderfönster har jag haft rosengeranier, de verkar tåla hur varmt som helst.
OdlaGalen
Tack för tipsen. Registrerade mig på photobucket och kollar runt lite på växterna ni tipsat om.

Sclumbergian var fin, en sådan kan definitivt platsa här hemma.

Såg yennys oliv också, det tyckte jag om! Hur skulla jag behöva göra för att plantera att sådant?

Yennys olivträd
Alexander-VG-zon3
jag skulle inta köpa en oliv . det är en härdig men inte vinter härdig trädgårds växt . den växten trivs ute för det mesta men klarar inte vintern igenom . förutom i gynnsamma lägen i zon 1 . oliv kräver på vintern +10c som högsta temp och även behöver frost för att blomma som bäst .
men i söder fönster kan man ha hibiskus,clivia,hoyor om man skyddar dom för den starkaste solen på dagen sen kaktusar av olika slag och suckulenter
lilla mamma
Jag såg din glasörtskaktus..

Div lökväxter typ gubben och gumman, suckulenter typ paradisträd
Varför inte Levande stenar, hibiscus ja men inte så glad i direkt sol.
Aloe, hottentott-lilja, hjärtan på tråd, uppledd på spalje, Haworthia som finns med på yennys oliv-bild
yenny
Hoya skott får du lättast tag på av privat personer. Du skulle kunna kolla in här: hoya forum Där kan du få kontakt med många som du kan köpa skott av.
Min oliv sådde jag faktiskt från en kärna. Men det brukar finnas att köpa ute i butikerna. Min står i ett söderfönster året runt. Det brukar tappa lite blad på vintern men kommer igen snabbt till våren igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon