Full version: Roshäck
Susanna
Hej alla rosfantaster!

Jag odlar mest grönsaker men har nu tänkt att rama in tv sidor av min köksträdgård med en roshäck wub.gif

Tänkte att ni kunde komma med lite goda ideer till vilken eller vilka rosor jag kan välja!

Jag odlar i zon 1 på moränlera, full sol från morgon till kväll, dock något blåsigt höst, vinter och vår. Först tänkte jag mig en rabatt där jag skulle blanda rosor, klematis och lavendel, men efter att ha tittat lite i LÅG har jag nog tänkt om. Nu funderar jag mer i termer av en tät roshäck med ett fåtal sorter.

Sträckan är cirka 30 meter och jag jag vill helst inte att rosorna ska bli högre än 1,5 meter ungefär.

Jag har lutat lite åt vita roser eller ljust rosa, men är öppen för andra färger också. Orange gillar jag dock inte.

De rosor jag tittat på hitills är Jacques Cartier, Astrid Lindgren, Marie-Jeanne och Iceberg. Någon som har erfarenheter av dessa? Andra trevliga förslag?

Hälsningar från en som står på kanten till rosträsket! (bara jag inte måste lämna grönsaksträsket tongue.gif )
fruberglund
CITAT (Susanna @ 30-12-2006, 20:24)
Hälsningar från en som står på kanten till rosträsket! (bara jag inte måste lämna grönsaksträsket tongue.gif )

Det finns så många träsk...man kan doppa sig lite i varje biggrin.gif Säger som Kerstin (Odlas rosguru) brukar säga...plooooooorp biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Astrid Lindgren, tät och fin men blommorna blir snabbt fula tycker jag. Blommar dock överdådigt hela sommaren så det kan man ta. Mycket blommor.

Iceberg en av mina favoriter, sååå vackra blommor men den är inte så tät (inte min i alla fall). Blommar också länge.

De andra har jag ingen erfarenhet av så det får någon annan svara på.
Kajsa
Har Jacques Cartier sedan många år och den är väl utmärkt, den växer rakt upp, ganska stelt, enda nackdelen med Portlandsrosorna är att blommorna klibbar ihop i regn, men den blommar hela säsongen och regnar gör det ju inte jämnt, stark doft. En annan Portlandsros som blir lika stor, samma växtsätt är

Yolande d` Aragon, stark doft.

Salet, mossros ca 1.20 stark doft, blommar om

Variegata di Bologna, en doftande rolig Bourbonros ca 1.5 m, läcker.

Duchesse de Rohan, Portlandsros ca 1.5 m med stark doft.

Ferdinand Pichard, Remontantros, ca 1.5 m stark doft, rolig ros.

Du kan kika i mitt album " Remonterande buskrosor " där finns en del
har även en massa rabattrosor, men dom skulle jag själv hoppa över till en häck, men visst du bor i zon 1.
Låna annars LÅG del 2 där har du 5 sidor på förslag till roshäckar
kan vara fin vinterläsning.
kerstin z5-6
Gode tid z1 ... suck du kan ju ha vad du vill ... snart har du grönsakskant runt rosrabatt i stället -HA HA

Vore jag i din odlingszon skulle jag för att skyla de hemska grönfodret LOL -plantera remontantrosor -med stark doft -så du alltid har något vackert att se occh dofta på när du kupar dina morötter .. eller vad man nu gör med sådant smile.gif
tex
Alfred Colomb

eller min absoluta favvoros sad.gif som jag bara kan krukodla möjligtvis
Empereur du Maroc

kanske en

Mrs John Laing som har de största rosor du kan tänka dig
Kajsas alla förslag är också jättebra som häck
Och vill du ha någon småblommih är Robin Hood jättesöt !
Kajsa
Jo, så var det de Engelska rosorna Austinrosor, alla med stark doft, bodde jag i zon 1 skulle det bli massor av dom, nu i zon 3-4 får man fråga andra och testa själv, jag har en del i mitt album. Titta på Rosenposten, postorder där finns många Austinrosor.
Austinrosor/ Rosenposten
Tex. Brother Cadfael, Geoff Hamilton, William Morris, Heritage, A Shropshire Lad alla ca 1.20 - 1.50 höga.

Från egen täppa dessa underbara Austin och lite tuffare rosor som klarar sig utmärkt här i zon 3-4

Mary Rose ca 1.20 en fyllig ros. Inga nickande blommor. Doftar.
Och

Gertrude Jekyll, inga nickande blommor, stadig, doftar ca minst 1.20
Rosebud
jag vet faktiskt inte hur man gör huh.gif
kerstin z5-6
Hur man gör med vad ? blink.gif
Susanna
Hej!

Tack för alla underbara svar! Grönsakskant runt rosrabatten laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

Tyvärr sitter jag med ett extremt långsamt modem just nu, så bilderna tar för lång tid att tanka ner, jag återkommer på måndag när jag sitter vid ett bredband. Det finns mycket att fundera på, ska man till exempel har flera olika sorter eller hålla sig till en och samma? (jag tror jag vet svaret tongue.gif )

Vi ses på måndag!
kerstin z5-6
Det är<fint med samma , å andra sidan har jag sett underbara albaroshäckar i vitt tonande mot rosa..kanske viktigast att välja rosor inom samma grupp, om man ska ha olika färg ..då har de liknande växtsätt o höjd förhoppningsvis smile.gif
Sommartorparn
Som kant runt grönsaks land ser jag framför mig exempelvis apotekarros och andra rosor som i gamla tider har varit 'nytto-rosor". Vad sägs om blandning av apotekarros o rosa mundi?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon