Sidor: 1, 2
160kvm stort hus
Hej!
Vart bor beatrice?
I söndags när jag och sambon var ute och körde vid kolartorp i haninge såg vi en märklig "duva" på vägen.
Sen visade det sig att det inte var någon duva utan en liten ara (?? ) som var mestadels grön men röd på bröstet.
Hon / han hade sällskap av tv st riktigt skogsduvor.

Kan det vara bea tro eller finns det fler rymlingar ute?
Mia, zon 3
Åh - vad jag blev full i skratt av historien om burfällan! Jag känner igen det såååå väl från mina egna gojor... Särskilt honan - Freja - var otäckt intelligent, och kunde hitta på de mest förvånansvärda trick för att få sin vilja igenom. (Tyvärr fick jag veta av deras nya ägare att Freja dog för några veckor sedan.... Så ledsen jag blev! Tanken med att de fick flytta var ju att de skulle få chansen att fortplanta sig, men förra våren var äggen hon lade obefruktade, och i år så dog hon alltså i holken..... Fy.... -cry-.gif
Får hoppas att Marvin får sig en ny tant, innan han blir för ensam...)

Men jag börjar nog också luta åt att hon kanske ska vara en vildgoja...? Visserligen har denna vintern varit extremt snäll, men de är ju tåliga som bara den. Och kanske är det bättre för henne med ett kortare liv i det fria, än att sitta i en bur och bli gammal? Stora existensiella frågor, detta... Kanske kunde hon vänja sig vid något holkliknande nu under kommande säsong, som skyddar mot det värsta.

Kul att läsa hur det går i alla fall! Hoppas fortsättningen blir lika bra!
Ciczi
Odlas egen favoritgoja bor i Malmötrakten någonstans...

Ciczi
Piggeplopp
Nyheter 2007-04-17....

Ja, nu är det "sommar" i Skåne. Beatrice lever och mår bra. Hon kommer på bestämda klockslag, kl. 07.30 samt runt 17.00.
Hon har lärt sig att det är då vi fyller på maten. Nu har ett duv-par tagit lite kommando över matskålen och styr och ställer när Beatrice inte är där. Men så fort Beatrice kommer flygande backar duvorna.

Nu funderar jag mest på var vi ska placera matskålen. Det är för tråkigt att ha skal och solros-plantor överallt. Jag har dock bunkrat för hela sommaren med stora påsar solrosfrön och nötter av olika slag.

Jag upplever att Beatrice har ändrat lite färg, dels börjar hon få en ljusare grön ring runt halsen(kanske därav namnet på rasen) sedan har hennes "stjärtfenor" blivit mer åt blå-hållet istället för illgrön. Kanske börjar hon bli könsmogen?

/Detta är Pia Almqvist som rapporterar om Papegojan i äppleträdet på uppdrag av Odla.nu´s medlemmar!

Over and out....
malin72
tummenupp.gif vad skojj...tack för uppdateringen bravo.gif tänk att hon fortfarande lever..vilken tuff fågel biggrin.gif
Alba
Tack för ännu en härlig berättelse.

Det är så skönt att höra att Beatrice flyttat in hos verkliga djurvänner. Eller skall man säga att hom campar på gården.

Hon lär väl inte bidra till mat och hyra antar jag.

Lycka till med ditt fortsatta arbete med Beatrice.
Airamya
Hahaha, tack Pia! smiley_small_hug.gif
Fortsätt rapportera och gärna mer bilder blomma.gif
Beatrice gör mig lycklig biggrin.gif
Ophelia
Vad roligt att höra att Bea håller koll på läget och kul att få en uppdatering av gojan som tycks vara den som bestämmer i trädgården över allt och alla. Det är ordning och reda på Bea minsann yes.gif

Tänk om hon kunde bestämma sig för att kliva in i hemmet och bli lite innegoja?
Ciczi
Tror att det blir svår att få Bea att bli innegoja... hon är alldeles för envis, det har vi ju sett under vintern... rotfl.gif

Ciczi
amaira
Härliga Bea! wub.gif Så roligt att läsa denna tråden.
Ann_Nica
En sån kul goja.
yaay.gif
Vi vill se bilder på henne också
thanks.gif på förhand

Ophelia
Undrar om Bea nedlåter sig att fotograferas? Hon är väl den som bestämmer hur det ska vara på hotellet (i trädgården alltså) giggle.gif
Piggeplopp
Hejsan!
Nu har jag lagt upp nya foto i mitt album som har försvunnit av någon anledning.

Vi ska åka till Barcelona på långweekend så grannarna är informerade om att de måste mata Beatrice. De har fått instruktioner och mat!

/Pia
Beatrice vid matskålen

Betty
Oh, så fina bilder på Bea och hennes kompisar! Tack för titten Pia, ha en trevlig resa och helg i Barcelona! tummenupp.gif
Airamya
Ni är nog världens bästa och mest ansvarsfulla 'vild-fågel-matare' smile.gif
I vanlig ordning blir jag alldeles lycklig när jag läser dina Bea-rapporter biggrin.gif
wub.gif
Tack blomma.gif
Piggeplopp
Hejsan!
Just nu befinner vi oss i Barcelona och jag vill bara beratta att Beatrice har det jattebra. Grannarna matar henne varje dag. Det som ar intressant ar att det har (i Barcelona) finns jattemanga vilda papegojor. De flyger fritt och bygger bo. Det gor mig lite nervos att Beatrice faktiskt kan ha en chans att overleva i det vilda. Bade nervos och forhoppningsfull.
Killen fran Malmo Burfagelforening sa faktiskt att halsbandsparakiter lever vilt i London sa varfor inte...

Nu ska jag ta en cava och sedan heala mina halsenor.

Vill nagon ha tips pa restauranger eller dyl PM:a mig!

MVH
Pia live fran Barcelona
Airamya
Åh, underbart! T.o.m från Barcelona kan man få en uppdatering om Beas öden o äventyr smile.gif Nog vore det väl roligt om hon kan överleve utomhus, för någon innefågel vill hon knappast bli tror jag.
Alba
Nu är det länge sedan vi hörde om Beatrice.
Hur har hon det nu när sommaren kommit och hur har du det själv som driver bed & breakfast.
KURT
CITAT (Alba @ 27-06-2007, 19:23) *
Nu är det länge sedan vi hörde om Beatrice.
Hur har hon det nu när sommaren kommit och hur har du det själv som driver bed & breakfast.

Det kan inte vara lätt att få syn på en grön papegoja nu!
Alba
CITAT (KURT @ 28-06-2007, 06:50) *
Det kan inte vara lätt att få syn på en grön papegoja nu!

rotfl.gif det har du rätt i...kanske därför det är tyst
Ciczi
Förresten var i MAlmö hör Bea hemma? Såg en lapp om att en hade blivit av med sin goja i Malmö. Lappen har suttit där ganska länge.

Ciczi
vindspel
Tack för den jätte roliga berättelsen. Låt gojan vara ute och bry dig inte om någon lapp om saknad goja. Gojan har fått smak på det fria livet nu...
Berith
Nån som vet hur det har gått? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon