Full version: Rosenbönor
Faran
Hej alla, är ny här och har en liten fråga om rosenbönor. Hur använder man dom egentligen ? Jag skördade, spritade, förvällde och fryste in dom i höstas men eftersom de efter förvällningen fick en inte så smickrande färg, typ gråbrun, undrar jag om jag ska ta bort "skalet" (som verkar sitta lite löst) eller koka dom och äta dom med gråbrunt skal?
Är medveten om att det kan vara en korkad fråga men jag känner mig lite osäker huh.gif

Jag vill ju gärna att maten ska vara lite snygg också biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen aning jag brukar äta baljorna innan fröerna sväller (strimlade och stekta med salt, peppar och vitlök)
Faran
Jo, det är ju också en variant (som jag inte heller har provat ännu). Får bli nästa sommar då. Tvekade i somras eftersom jag inte kunde bestämma mig för när de verkade som bäst att äta och nu är det vinter och inte lättare att få till det för det biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Möjligtvis skulle man ju kunna tänka sig att ha dem i en färgglad soppa då syns det kanske inte att de är grådaskiga samt man kan ju göra soppa som man mixar med mixerstaven då syns ju inte heller bönorna.
Susanna
Hej!

Jag brukar göra precis som du, dvs skörda bönorna när de växt färdigt. Tidigare skördade baljorna, men när jag missade det en höst så upptäckte jag hur himla goda bönorna var. I vilket fall som helst, jag förväller och fryser och sedan brukar jag ta fram dem under vintern. Äter dem på många olika sätt, ibland bara kokar jag dem och äter dem som de är. Men min senaste grej är att skala dem och mosa dem med gaffel, sedan har jag i lite olivolja, salt, vitlök och ibland lite kesella. Mums tycker jag. Gör samma sak med bondbönor och använder som smörgåspålägg.
e_sedell
Tror också på soppa, det är vad jag hört. Annars kanske kokta i sallad funkar? Eller med pasta?
Ophelia
Blomsterbönor är väl inte direkt framtagna för att ha vackra bönor. Hade jag varit dig så hade jag blandat dem i mat för att "maskera" grådaskigheten. Lite tråkigt men så kan det bli. De vackra purpurbönorna tycker jag inte heller får en vacker grön färg när det kokats.
Susanna
Ja, purpurbönor är verkligen en besvikelse när man kokar dem.

Men en mogen rosenböna är riktigt vacker tycker jag, rosa och lilafläcklig.
Faran
Mosa låter ju bra, blir som hoummus (hur det nu stavas) eller något liknande? Men skala först då, hur gör man det enklast? Ska dom koka igen och så lossnar skalet lätt eller?
Susanna
Ja, jag brukar koka dem en stund igen, då blir skalet lättare att få bort. Men det är lite pillrigt. Jo, det blir lite hommus (inte heller någon aning om hur det stavas!) liknande till konsistensen, beror ju på hur mycket man orkar mosa förstås. Brukar använda gaffel och inte min stavmixer för där fastnar det bara.

Edit: Såg just att detta var mitt 1000:e inlägg, hurra!
Susanna
Dom är goda att ha i gryta också, och soppa är också en utmärkt idé. Bönor går ju i princip att ha till allt. Nästa år tänkte jag ha ett riktigt böntema i trådgården, har köpt upp mig på 10-talet sorter, men det blir nog fler ändå.
Faran
Jösses, jag som tyckte det blev som en djungel med bara Rosenbönorna! Det är fantastiskt vilken växtkraft det är i en böna, jag förstår nu det där om Jack och Bönstjälken biggrin.gif
Susanna
Ja, det är verkligen roligt att odla bönor eftersom växtkraften är så enorm. Förra året fick jag 14 liter bondbönor, lite fel i planeringen kanske rolleyes.gif I år ska variationen bli större och så ska jag bli bättre på att skörda efterhand och äta direkt, inte bara frysa och frysa....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon