|
anna_rispan
11-01-2007, 09:00
CITAT (Pjater @ 10-01-2007, 20:46) För många år sen när jag gick i skolan och hade hemkunskap så gjorde vi nåt som ser ut som plättar fasst var geggiga i konsistens i mitten, vad heter de och nån som har recept till de? Jag tror jag anar vad det är. Min syster gjorde nåt sånt tror jag när de hade hemkunskap. kan de ha hetat krabbeluring?? Var det som pannkakssmet menar du?? Jag vet nämligen inte hur de gjordes men minns att det var nåt udda. Men geggiga...det vet jag ju inte heller iof. okej, du kan strunta i det här om det verkar helt fel....
Biggan_
11-01-2007, 10:06
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2007, 22:05) CITAT (Helen i Skåne @ 10-01-2007, 19:55) Plättar = små runda Pannkakor = stora runda Ugnspannkaka = tjock i ugnen Fläskpannkaka = som ugnsp fast med fläsk i
Helskåning! :lol: Här har ni en äkta skåning till.  Så säger jag också, och visst är jag skånska! Pannekagor blir det ju då förstås!
CITAT (Anki på Öland @ 10-01-2007, 21:48) CITAT (Stussi @ 10-01-2007, 21:32) CITAT (Inga från Närke @ 10-01-2007, 20:43) CITAT (Helen i Skåne @ 10-01-2007, 19:55) Plättar = små runda Pannkakor = stora runda Ugnspannkaka = tjock i ugnen Fläskpannkaka = som ugnsp fast med fläsk i Helskåning!  Säger jag också och jag är närking. Säger jag också och jag är född och uppvuxen i Hälsingland/Södra norrland!  Jag med.... Stockholmare. Anki Ja,men..................det är ju så det heter..........och det med basta Och jag är Värmlänning..........så det så
CITAT (anna_rispan @ 11-01-2007, 09:00) CITAT (Pjater @ 10-01-2007, 20:46) För många år sen när jag gick i skolan och hade hemkunskap så gjorde vi nåt som ser ut som plättar fasst var geggiga i konsistens i mitten, vad heter de och nån som har recept till de? Jag tror jag anar vad det är. Min syster gjorde nåt sånt tror jag när de hade hemkunskap. kan de ha hetat krabbeluring?? Var det som pannkakssmet menar du?? Jag vet nämligen inte hur de gjordes men minns att det var nåt udda. Men geggiga...det vet jag ju inte heller iof. okej, du kan strunta i det här om det verkar helt fel.... Jag vet, jag vet!  Det är en sorts snabbfixat bröd, typ sockerkaka, som heter Skrabbelucker. De kallas även för Krabbeluar och jonsar beroende på var i landet man bor. Jag har fått det här receptet av min syrra nån gång i mitten av 70-talet: Skrabbelucker 1 ägg 1 dl strösocker 3 dl vetemjöl 1½ tsk bakpulver 3/4 dl mjölk ev. 2 tsk vaniljsocker Vispa ihop ägg och socker. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten omväxlande med mjölken. Gräddas i plättlagg eller stekpanna, ca 1 dsk till varje kaka. Vänd dem när de fått vacker färg på undersidan och grädda klart dem på andra sidan. Vänd dem sedan genast i strösocker, serveras varma. PS. De ska vara nätt och jämnt färdiggräddade - då är de nästan lite kladdiga i mitten. Gräddar man dem helt klara så blir de nästan lite för torra och sega. Hittade några fler recept på nätet: Länk. Länk,
Summersun
11-01-2007, 11:36
Plättar
Pettson och Findus steker Storplättar. De där små som man gör 7 stycken åt gången i en plättlagg kallar jag för småplättar. (jag har finlandssvenska rötter)
gammelnalle
11-01-2007, 14:05
CITAT (Betty @ 11-01-2007, 11:51) Pettson och Findus steker Storplättar. De där små som man gör 7 stycken åt gången i en plättlagg kallar jag för småplättar. (jag har finlandssvenska rötter)  hur har jag kunnat missa denna tråd... vad de heter??? kvitta la... huvesaken att jag får äta dem läs bara vad Pettson kallar det själv... kolla vad bilden "heter" (markera bilden och högerklicka- markera egenskaper och VIPS: http://hagwall.com/bilder/pettson_lagar_pannkaka.jpgb
pannkisar. plättar är de små. plättlätt!!
anna_rispan
11-01-2007, 15:15
CITAT (gammelnalle @ 11-01-2007, 14:05) CITAT (Betty @ 11-01-2007, 11:51) Pettson och Findus steker Storplättar. De där små som man gör 7 stycken åt gången i en plättlagg kallar jag för småplättar. (jag har finlandssvenska rötter)  hur har jag kunnat missa denna tråd... vad de heter??? kvitta la... huvesaken att jag får äta dem läs bara vad Pettson kallar det själv... kolla vad bilden "heter" (markera bilden och högerklicka- markera egenskaper och VIPS: http://hagwall.com/bilder/pettson_lagar_pannkaka.jpgb bilden kan nog vara från boken. Pettson och pannkakstårtan. om det är exakta titeln minns jag inte. men de firar ju Findus födelsedag flera gånger om året o han älskar pannkakastårta.  edit: den heter kanske bara Pannkakstårtan
CITAT (anna_rispan @ 11-01-2007, 15:15) CITAT (gammelnalle @ 11-01-2007, 14:05) CITAT (Betty @ 11-01-2007, 11:51) Pettson och Findus steker Storplättar. De där små som man gör 7 stycken åt gången i en plättlagg kallar jag för småplättar. (jag har finlandssvenska rötter)  hur har jag kunnat missa denna tråd... vad de heter??? kvitta la... huvesaken att jag får äta dem läs bara vad Pettson kallar det själv... kolla vad bilden "heter" (markera bilden och högerklicka- markera egenskaper och VIPS: http://hagwall.com/bilder/pettson_lagar_pannkaka.jpgb bilden kan nog vara från boken. Pettson och pannkakstårtan. om det är exakta titeln minns jag inte. men de firar ju Findus födelsedag flera gånger om året o han älskar pannkakastårta.  edit: den heter kanske bara Pannkakstårtan Ja, det låter onekligen lite konstigt med plättårta...
Sambon har just stått o stekt plättar som Pettsons. I ugn blir det ugnspannkaka alltid med fläsk. De små kallar jag småplättar.  Ja just det, Norrbotten!
Plättar kallar vi det man tillagar i stekpanna och plättlagg - oavsett storlek.
Pannkaka gräddar man i ugnen.
Västerbotten
CITAT (estet @ 11-01-2007, 17:46) Sambon har just stått o stekt plättar som Pettsons. Pannkaka! Pettson gjorde pannkakor.
anna_rispan
11-01-2007, 18:35
Det här var en nyhet för mig! Jag fascineras av allas svar. Om ni skriver i vilket landskap ni bor så får vi en bild av var gränsen går.  Snälla
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 19:02) Det verkar helt klart bero på var man bor. Så om du Anne R hade flytta upp i norra sverige hade du kankse kunnat forstätta plättar om allt. O jag vill ju gärna göra mig förståd. Därför skulle jag nog säga tunnpannkakor om jag åkte till kiruna tillexempel. För jag är inte beredd att säga plättar. Plus att om jag säger plättar så kanske kirunabon tänker att jag säger plättar för att jag menar plättar o så steker de mina plättar. OM jag säger pannkakor kanske kirunabon tror att jag vill ha ugnspannkaka o det vill jag ju inte.  Tror nog att Kirunabon vet skillnad mellan ugnspannkaka, plättar och stora plättar... det ni söderut kallar för tunnpannkaka. Fläskpannkaka vet vi också vad det är... faktiskt riktigt gott om man har i fettfri rimmad bogfläsk... serveras med lingonsylt. Så du anna, kan lugnt be om tunnpannkakor och veta att du också får det om du befinner dig i Kiruna. Men så klart, ber du om pannkaka så får du ugnsvarianten.  Knivigare är det nog för "nordbor" om vi befinner oss i t.ex Stockholm och beställer plättar... då får vi med största säkerhet småplättar.
anna_rispan
11-01-2007, 19:18
CITAT (askar @ 11-01-2007, 18:50) CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 19:02) Det verkar helt klart bero på var man bor. Så om du Anne R hade flytta upp i norra sverige hade du kankse kunnat forstätta plättar om allt. O jag vill ju gärna göra mig förståd. Därför skulle jag nog säga tunnpannkakor om jag åkte till kiruna tillexempel. För jag är inte beredd att säga plättar. Plus att om jag säger plättar så kanske kirunabon tänker att jag säger plättar för att jag menar plättar o så steker de mina plättar. OM jag säger pannkakor kanske kirunabon tror att jag vill ha ugnspannkaka o det vill jag ju inte.  Tror nog att Kirunabon vet skillnad mellan ugnspannkaka, plättar och stora plättar... det ni söderut kallar för tunnpannkaka. Fläskpannkaka vet vi också vad det är... faktiskt riktigt gott om man har i fettfri rimmad bogfläsk... serveras med lingonsylt. Så du anna, kan lugnt be om tunnpannkakor och veta att du också får det om du befinner dig i Kiruna. Men så klart, ber du om pannkaka så får du ugnsvarianten.  Knivigare är det nog för "nordbor" om vi befinner oss i t.ex Stockholm och beställer plättar... då får vi med största säkerhet småplättar.  ja det var ju det som blev förvirrande. om jag åker till kiruna och ber om pannkaka finns det en risk att jag får ungspannkaka. om jag ber om plättar finns det en risk att de antar att jag menar mina plättar o att de steker små. om jag säger tunnpannakak så förtydligar jag mig. nog trodde jag också att tunnpankaka skulle förstås också. därför väljer jag nog det.
CITAT (anna_rispan @ 11-01-2007, 19:18) ja det var ju det som blev förvirrande. om jag åker till kiruna och ber om pannkaka finns det en risk att jag får ungspannkaka. Säger du pannkaka om både ugnspannkaka och tunnpannkakor? Då blir det ju svårt att veta vilket du vill ha... eller hur
CITAT (suddis @ 11-01-2007, 15:12) pannkisar. plättar är de små. plättlätt!! Hälsingland. Glömde sorry.
kerstin z5-6
11-01-2007, 21:24
Plättar -pannkaka lagas i ugn
anna_rispan
12-01-2007, 10:07
CITAT (askar @ 11-01-2007, 19:22) CITAT (anna_rispan @ 11-01-2007, 19:18) ja det var ju det som blev förvirrande. om jag åker till kiruna och ber om pannkaka finns det en risk att jag får ungspannkaka.
Säger du pannkaka om både ugnspannkaka och tunnpannkakor? Då blir det ju svårt att veta vilket du vill ha... eller hur  nej. jag har lärt mig att det heter pannkakor om de som Pettson steker. små - plättar det man tillagar i ugn är ugnspannkaka alt. fläskpannkaka. det jag försöker beskriva är att om jag inte vetat om att det kallats olika i landet och jag bett om pannkakor i norra landet då verkar det som jag får ugnspannkaka. om jag då vill ha pannkakor och nu vet att norra sverige kallar det för plättar så ber jag om tunnpannkaka. för jag kan inte säga plättar. säger jag plättar finns det ju en risk att det blir missförstånd iallafall. antingen att den jag säger det till antar att jag menar mina plättar o steker sådana. är ni med nu hur jag menar?? eller missförstod jag när jag läste att det som ni i norra sverige kalalr pannkaka istället för ugnspannakak?? i såfall ber jag om ursäkt för den biten men att det kan bli förvirrat det tror jag ändå.
Gossen Ruda
12-01-2007, 10:21
Det är lite kul att namn som man uppfattar som vanliga bara finns lokalt eller har andra namn på andra ställen. Hur många i detta avlånga land fattar om jag vill ett barkis eller en halv special?
anna_rispan
12-01-2007, 10:25
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 10:21) Det är lite kul att namn som man uppfattar som vanliga bara finns lokalt eller har andra namn på andra ställen. Hur många i detta avlånga land fattar om jag vill ett barkis eller en halv special?  ja visst är det!!! jag är verkligen helt fascinerad. Jag som tycker att jag bor i ett landskap med inga riktiga dilaket ord märker ibland att ord som vi använde jätteofta knappt förstås av folk från andra hörn. Var säger man barkis?? Är det halvspecial? En korv i bröd med mos på? (O varför har de senap på moset i Göteborg????  )
anna_rispan
12-01-2007, 10:27
Jippi! Någon har gjort ett blogginlägg om en annan ordförveckling jag råkat ut för. Blev riktigt ledsen när jag förväntade mig flottiga sockrade ringar när människan kom o sa att han köpt munkar. när jag såg att det var kokosbollar blev jag nästan ledsen. Om gräddbulle/munk/kokosboll
En barkis är en sorts vitt bröd i limpformat för mej. I varjefall var det var min farfar som var bagare sa. Ett barkis kan vara något fullständigt annorlunda En halv special = korv, bröd och mos OBS! en korv. En hel special har två korvar.
Gossen Ruda
12-01-2007, 10:36
CITAT (anna_rispan @ 12-01-2007, 10:25) CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 10:21) Det är lite kul att namn som man uppfattar som vanliga bara finns lokalt eller har andra namn på andra ställen. Hur många i detta avlånga land fattar om jag vill ett barkis eller en halv special? :D ja visst är det!!! jag är verkligen helt fascinerad. Jag som tycker att jag bor i ett landskap med inga riktiga dilaket ord märker ibland att ord som vi använde jätteofta knappt förstås av folk från andra hörn. Var säger man barkis?? Är det halvspecial? En korv i bröd med mos på? (O varför har de senap på moset i Göteborg????  ) Står på Wikipedia om barkis.
anna_rispan
12-01-2007, 10:39
Hehehe, när jag läste Ramoths förklaring så tyckte jag att jag kände igen Barkis. Men inte förrens du la in länken till Wikipedia så fatta jag. Om det är en Bergis så är jag med. Jag skulle inte blandat ihop det med halvspecial alltså.
Fralla som heter Bergis finns, (eller åtminstone fanns) även att köpa i Luleå...
Hannele
12-01-2007, 10:58
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 18:07) Vad kallar ni det som de steker?  Pettersson steker pannkakor till Findus, plättar är små.
Bergis?  Har jag aldrig hört talas om men barkis är man ju nästan uppfödd på. Ett vitt limpbröd, som Ramoth sa, och med vallmofrön på. Munkar och kokosbollar är inte samma sak. Vilka dumheter det sprids.
Brödet finns att köpa över hela landet... kallas både barkis och bergis här.
Eg är det ju långfranska... vitt osötat bröd.
Gossen Ruda
12-01-2007, 11:07
Gräddmunkar finns också. En mjuk massa överdragen av choklad. En stockholmska som jobbade här några år fattade inte vad vi pratade om, det hette ju "mums mums".
Gossen Ruda
12-01-2007, 11:08
CITAT (askar @ 12-01-2007, 11:06) Brödet finns att köpa över hela landet... kallas både barkis och bergis här.
Eg är det ju långfranska... vitt osötat bröd. Jo, namnet och brödet har spridits på sista tiden men många vet inte vad det betyder.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 11:08) CITAT (askar @ 12-01-2007, 11:06) Brödet finns att köpa över hela landet... kallas både barkis och bergis här.
Eg är det ju långfranska... vitt osötat bröd. Jo, namnet och brödet har spridits på sista tiden men många vet inte vad det betyder. På sista tiden? Det har då funnits så länge jag kan minnas... förr i tiden hette den långfranska, sedan har den bytt namn och lokala varianter finns kanske fler än just bergis och barkis.
Gossen Ruda
12-01-2007, 11:23
CITAT (askar @ 12-01-2007, 11:13) CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 11:08) CITAT (askar @ 12-01-2007, 11:06) Brödet finns att köpa över hela landet... kallas både barkis och bergis här.
Eg är det ju långfranska... vitt osötat bröd. Jo, namnet och brödet har spridits på sista tiden men många vet inte vad det betyder. På sista tiden? Det har då funnits så länge jag kan minnas... förr i tiden hette den långfranska, sedan har den bytt namn och lokala varianter finns kanske fler än just bergis och barkis. Jo, det är just namnet som varit lokalt tidigare.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 10:21) Det är lite kul att namn som man uppfattar som vanliga bara finns lokalt eller har andra namn på andra ställen. Hur många i detta avlånga land fattar om jag vill ett barkis eller en halv special?  I GBG brukar dom beställa en halv special med Stockholmare... Och Med Stockholmare menas? (Jag vet...)
anna_rispan
12-01-2007, 11:25
CITAT (Anne R @ 12-01-2007, 11:23) CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 10:21) Det är lite kul att namn som man uppfattar som vanliga bara finns lokalt eller har andra namn på andra ställen. Hur många i detta avlånga land fattar om jag vill ett barkis eller en halv special?  I GBG brukar dom beställa en halv special med Stockholmare... Och Med Stockholmare menas? (Jag vet...) nä vad taskigt!! jag tro jag anar. det som alltid hängde ihop med halvspecialare på den gamla goda tiden. jag har ju hört rykten!!! nu är det ju alltdi 50 cl cola som gäller. blä!
Farbror Blå
12-01-2007, 12:00
CITAT (Anne R @ 12-01-2007, 11:23) CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 10:21) Det är lite kul att namn som man uppfattar som vanliga bara finns lokalt eller har andra namn på andra ställen. Hur många i detta avlånga land fattar om jag vill ett barkis eller en halv special? :D I GBG brukar dom beställa en halv special med Stockholmare... Och Med Stockholmare menas? (Jag vet...) jag hajar inte???Pucko?
CITAT (Farbror Blå @ 12-01-2007, 12:00) CITAT (Anne R @ 12-01-2007, 11:23) CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 10:21) Det är lite kul att namn som man uppfattar som vanliga bara finns lokalt eller har andra namn på andra ställen. Hur många i detta avlånga land fattar om jag vill ett barkis eller en halv special? :D I GBG brukar dom beställa en halv special med Stockholmare... Och Med Stockholmare menas? (Jag vet...) jag hajar inte???Pucko? Du hajar visst!
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 11:07) Gräddmunkar finns också. En mjuk massa överdragen av choklad. En stockholmska som jobbade här några år fattade inte vad vi pratade om, det hette ju "mums mums".  Mums Mums = gräddboll. Kolla HÄR
CITAT (Berith @ 12-01-2007, 11:02) Munkar och kokosbollar är inte samma sak. Håller med! Det här är kokosboll för mig. Och det här är munkar i min värld. Här är bild på äppelmunkar, de har inget hål i mitten men är munkar ändå. I Österbotten, som jag kommer från, kallas äppelmunkar för Grisar, de är plattare och större än våra svenska äppelmunkar, nästan fyrkantiga och så har de rödfärgat äppelmos innuti.
CITAT (Betty @ 12-01-2007, 12:34) CITAT (Berith @ 12-01-2007, 11:02) Munkar och kokosbollar är inte samma sak. Håller med! Det här är kokosboll för mig. Och det här är munkar i min värld. Här är bild på äppelmunkar, de har inget hål i mitten men är munkar ändå. I Österbotten, som jag kommer från, kallas äppelmunkar för Grisar, de är plattare och större än våra svenska äppelmunkar, nästan fyrkantiga och så har de rödfärgat äppelmos innuti.  Grisar det är för mig Anisbröd men vi kallar det även Pitepojkar. Det är en rektangel av deg som man snittar i 3 delar - ser ut som 3 ben.
CITAT (Alba @ 12-01-2007, 15:32) CITAT (Betty @ 12-01-2007, 12:34) CITAT (Berith @ 12-01-2007, 11:02) Munkar och kokosbollar är inte samma sak. Håller med! Det här är kokosboll för mig. Och det här är munkar i min värld. Här är bild på äppelmunkar, de har inget hål i mitten men är munkar ändå. I Österbotten, som jag kommer från, kallas äppelmunkar för Grisar, de är plattare och större än våra svenska äppelmunkar, nästan fyrkantiga och så har de rödfärgat äppelmos innuti.  Grisar det är för mig Anisbröd men vi kallar det även Pitepojkar. Det är en rektangel av deg som man snittar i 3 delar - ser ut som 3 ben. För mig är Anisbröd och Pitepojkar det som du beskriver som "en rektangel av deg som man snittar i 3 delar - ser ut som 3 ben." Grisar ser ut så här:
Ser verkligen frestande ut.
CITAT (Alba @ 12-01-2007, 15:49) Ser verkligen frestande ut. De är underbart goda! Ska helst ätas direkt, medan de ännu är varma. Nu fick jag en så plötslig "hemlängtan"...
Ja tänk vad vissa saker/dofter/smaker kan framkalla längtan.
Jag gick på stan en dag och kände en doft av parfym och vände mig om och trodde att min lärarinna som jag hade i trean skulle stå där. Det var ett minne av blandad art.
anna_rispan
12-01-2007, 16:22
Betty: de såg goda ut. riktigt stora o fluffiga. snitsigt med rött mos också. Apropå halvspecial. Ni vet väl vad raggarballe med svängdörr är??
Pangkakor säger jag... Skriver pannkakor:)
Plättar är små, ugnspannkaka är något helt annat och inte lika gott.
anna_rispan
12-01-2007, 16:47
CITAT (Pirum @ 12-01-2007, 16:40) Pangkakor säger jag... Skriver pannkakor:)
Plättar är små, ugnspannkaka är något helt annat och inte lika gott. ja, varför blir det ett sånt konstigt ljud. om man lyssnar noga kan man nog tycka att jag och säger pangkakor. ibland iallafall.... skumt.
CITAT (anna_rispan @ 12-01-2007, 16:22) Apropå halvspecial. Ni vet väl vad raggarballe med svängdörr är??  Klart man vet Ronny o ragge, raggarballe
Galet, precis NU när jag swappade mellan kanalerna så kom precis denna sketch upp på Barnkanalen  Med en långhårig Gry Forsell, ujdå. Tillägg : känns skönt att Barnkanalen fungerar som bärare av denna fantastiska kultur. Det är bara i Barnkanalen man kan se både Hedvig och Ronny&Ragge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|