Full version: har du hundkoll?
Sidor: 1, 2
Ciczi
Hundrastest

HAr du hundkoll?

Jag hade hyfsad, 13 av 18 rätt.

Ciczi
yenny
Wow... jag fick 15 rätt, jag kunde visst mer än jag trodde biggrin.gif
Fast om jag skall vara helt ärlig så var det nog en ca 5 stycken som jag bara gissade på.
Fenja
Resultat
Du har 16 rätt
Bravo, du kan det mesta om hundar. Troligtvis spenderar du den mesta av din tid i skog och mark tillsammans med din fyrbenta vän.

biggrin.gif Trots flera gissningar!
Mvh
Fenja
malin72
tongue.gif tongue.gif 15 rätt men kan säga att det var ett par som bara var turen rolleyes.gif
Kathy
13 av 18 rätt.
Floppy
15 rätt jag också...
Fast jag är inte sååå mycket i skog och mark...ränner på Kennelklubben och på utställningar....
Anma
För att vara usel på hundraser fast jag haft hund i princip hela mitt liv är jag nöjd med 13 rätt... smile.gif
AnitaO
Resultat

Du har 16 rätt

Bravo, du kan det mesta om hundar. Troligtvis spenderar du den mesta av din tid i skog och mark tillsammans med din fyrbenta vän.
Lady Hamilton
17 rätt smile.gif Men så umgås jag mycket med folk som har hundar och jag har även jobbat med hundar tidigare
Gossen Ruda
En fråga i sammanhanget. Jag kom i samspråk med några tjejer som rastade en hund och jag frågade vilken ras men har glömt svaret. Den var svart och såg ut son en vandrande golvmopp, långa rastaflätor som släpade i marken. Det var ett kort namn, nån som vet?
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2007, 07:44)
En fråga i sammanhanget. Jag kom i samspråk med några tjejer som rastade en hund och jag frågade vilken ras men har glömt svaret. Den var svart och såg ut son en vandrande golvmopp, långa rastaflätor som släpade i marken. Det var ett kort namn, nån som vet?

Puli
Gossen Ruda
Jag har nu noterat namnet på ett pappersminne, tack.
Berith
CITAT (AnitaGg @ 13-01-2007, 08:00)
Puli

Och den är alltså bra som vargskrämma? unsure.gif Ser den nånting öht? Den var i alla fall fin. smile.gif
anna_rispan
Jag fikc 15 rätt. Vet knappt vilka jag kände mig någorlunda säker på och vilka jag kände någorlunda osäker på. Hälften hade jag nog inte kunnat om jag mäötte på stan utan alternativ. O så trodde jag att det skulle vara sådana där bilder från utställning typ. När man ser den stående fårn sidan. En del bilder var rätt dåliga tycker jag.. blink.gif

Bilden på den där som hade som en kjol runt magen o så jätteborstad ut. Det såg ut som det var ett snöre runt huvudet som drog uppåt. Nån mer som såg det?? Varför så det ut så??
Rapchic
13 rätt och jag kan inget om hundar ohmy.gif
lisselbo
16 rätt här.
Anma
CITAT (Berith @ 13-01-2007, 08:31)
Puli

Och den är alltså bra som vargskrämma? unsure.gif Ser den nånting öht? Den var i alla fall fin. smile.gif

Pulin varnade och Kommondoren skrämde,var det inte så? Komondoren är en Jättestor puli... smile.gif
AnitaO
CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 12:51)
Puli

Pulin varnade och Kommondoren skrämde,var det inte så? Komondoren är en Jättestor puli... smile.gif

Det stämmer bra det smile.gif
Blomstertanten
15 rätt !
Jag kan egentligen ingenting om hundar tongue.gif
Ok, jag vet att dom har fyra ben , svans o att man ska akta sej för framdelen för den kan bitas laugh.gif
AnitaO
CITAT (Blomstertanten @ 13-01-2007, 13:03)
15 rätt !
Jag kan egentligen ingenting om hundar tongue.gif
Ok, jag vet att dom har fyra ben , svans o att man ska akta sej för framdelen för den kan bitas laugh.gif

Och jag som trodde att det var hästar!! ohmy.gif ohmy.gif
Biter fram och sparkar bak laugh.gif
karjo
Hela 14 rätt, trots massor med gissningar!

Bra gissat mao, kanske skulle man köpa en trisslott!? laugh.gif
storm
alla rätt

grattis du har sten koll det finns inte en hundras i världen du inte kan namnge och egenskaps benämna ett smycke en rosett,ingenting är för mycket för din ögonsten där hemma.

gubben fick 14 rätt fast han har noll koll igentligen. tongue.gif
stina
Jag fick 14 rätt. rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (AnitaGg @ 13-01-2007, 16:09)
CITAT (Blomstertanten @ 13-01-2007, 13:03)
15 rätt !
Jag kan egentligen ingenting om hundar  :P
Ok, jag vet att dom har fyra ben , svans o att man ska akta sej för framdelen för den kan bitas   laugh.gif

Och jag som trodde att det var hästar!! ohmy.gif ohmy.gif
Biter fram och sparkar bak laugh.gif

Inte sååå lätt att se skillnaden !

Farliga kan båda vara ! sleep.gif
Chanku
17 rätt. Kassa bilder och till o med en felaktig bild. Jaja...
Chanku
CITAT (anna_rispan @ 13-01-2007, 10:13)
Bilden på den där som hade som en kjol runt magen o så jätteborstad ut. Det såg ut som det var ett snöre runt huvudet som drog uppåt. Nån mer som såg det?? Varför så det ut så??

Menar du den amerikanska cockerspanieln (Enligt dom, cocker spaniel)? Den rasen har väldigt mycket päls och den trimmas (friseras) till att ha främsta pälsmängden på nederdelen av hunden. Snören är ett utställningskoppel som oftast hålls högt uppe vid huvudet för att domaren inte ska bli "störd" av kopplet. Hunden håller dessutom då upp huvudet vilket gör att man lättare ser hur kroppen ser ut. Däremot är det inte tillåtet att på något sätt strypa hundstackarna.
anna_rispan
CITAT (Chanku @ 14-01-2007, 14:25)
Snören är ett utställningskoppel som oftast hålls högt uppe vid huvudet för att domaren inte ska bli "störd" av kopplet. Hunden håller dessutom då upp huvudet vilket gör att man lättare ser hur kroppen ser ut. Däremot är det inte tillåtet att på något sätt strypa hundstackarna.

aha, tack för svaret.
smile.gif
Whiskuchi
14 rätt. Men är det en golden eller tollare? I mina ögon ser den otypisk ut för båda raserna..?
(men å andra sidan är jag egentligen kattmänniska) tongue.gif
pejori
17 rätt här med smile.gif
undrar vad jag missade på?...troligtvis på maltesern laugh.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (Whiskuchi @ 14-01-2007, 18:36)
14 rätt. Men är det en golden eller tollare? I mina ögon ser den otypisk ut för båda raserna..?
(men å andra sidan är jag egentligen kattmänniska) tongue.gif

Håller med. Trots att jag lever med rasen var jag tveksam.
Gissar att det var den amerikanska typen, som ofta har ett snipigare huvud än våra europeiska hundar.
Ewa L
Jag fick "bara" 14 rätt, borde enligt eget tycke haft fler. Dessvärre vet jag inte vilka som var fel. Ex.vis Tollare trodde jag det var?? unsure.gif

Det pinsamma är att jag antagligen hade fel på min egen hund. biggrin.gif Eftersom han är blandning av malteser (25%) och shih tzu (75%) vet jag faktiskt inte vilket särdrag som är från vilken ras. Gissade på malteser på hunden på bilden, för så ser han inte ut. laugh.gif biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Och jag tippade 13 rätt! smile.gif

Olle
Betty
Resultat
Du har 16 rätt

Kan absolut inte alls "det mesta" om hundar bara för att jag vet hur de flesta av just de här 18 raserna ser ut på bild. rolleyes.gif
cic
CITAT (AnitaGg @ 14-01-2007, 19:24)
CITAT (Whiskuchi @ 14-01-2007, 18:36)
(men å andra sidan är jag egentligen kattmänniska)  :P

Håller med. Trots att jag lever med rasen var jag tveksam.
Gissar att det var den amerikanska typen, som ofta har ett snipigare huvud än våra europeiska hundar.

Tollaren har en "tegelfärgad" nos (vet inte vad det heter..) Det var det jag tog det på.

Annars är jag ganska dålig på raser, men ändå:
Du har 14 rätt

Ung_trädgårdsfantast
Fick ALLA rätt!!1 laugh.gif biggrin.gif wub.gif tongue.gif
Flyguy
CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 12:51)
Puli

Pulin varnar utav bara den, villalarmet känns nästan överflödigt... biggrin.gif

Tjejerna hälsar att dom ser alldeles utmärkt, många har ställt den frågan med en garanterad stereoutskällning som följd! biggrin.gif biggrin.gif
Dessa systrar är 1½ år gamla och har ännu inte fått den fulla snörpälsen och är ett glädjande tillskott i familjen för en pälsdjursallergiker som jag. Även utan allergin hade jag garanterat trivts med rasen även om det var en av orsakerna till att vi blev presenterade, härliga, speciella hundar!

Irene_L
Ojdå, jag fick 17 rätt!!! "Du har stenkoll" står det men det är nog så att jag gissade rätt på flera stycken tongue.gif
mvh
Irene
Snöflinga
16 rätt ... fast gissade på 4 raser wub.gif
herkules
CITAT (Flyguy @ 05-02-2007, 19:24)
Tjejerna hälsar att dom ser alldeles utmärkt, många har ställt den frågan med en garanterad stereoutskällning som följd! biggrin.gif  :D
Dessa systrar är 1½ år gamla och har ännu inte fått den fulla snörpälsen och är ett glädjande tillskott i familjen för en pälsdjursallergiker som jag. Även utan allergin hade jag garanterat trivts med rasen även om det var en av orsakerna till att vi blev presenterade, härliga, speciella hundar!
....

men oj så fina de är!
lycka till med dina pulik, var kommer de ifrån? smile.gif
AnitaO
CITAT (herkules @ 06-02-2007, 08:39)
CITAT (Flyguy @ 05-02-2007, 19:24)

Tjejerna hälsar att dom ser alldeles utmärkt, många har ställt den frågan med en garanterad stereoutskällning som följd! biggrin.gif  biggrin.gif
....

men oj så fina de är!
lycka till med dina pulik, var kommer de ifrån? smile.gif

Pulis heter det väl? ohmy.gif wub.gif wub.gif
Miss_Berggren
16 rätt smile.gif

Fast då har jag tre hundar. Två Jack Russel och en Patterdale-terrier.
herkules
CITAT (AnitaGg @ 06-02-2007, 08:52)
Pulis heter det väl?  :o  :wub:  :wub:

njet - en puli flera pulik
AnitaO
CITAT (herkules @ 06-02-2007, 10:49)

Pulis heter det väl?  ohmy.gif  wub.gif  wub.gif

Nähä!!?? Skojar du med mig nu? ohmy.gif laugh.gif
Anki på Öland
CITAT (Miss_Berggren @ 06-02-2007, 09:34)
16 rätt smile.gif

Fast då har jag tre hundar. Två Jack Russel och en Patterdale-terrier.

Vad jagar man med Patterdalen i Sverige?? Den verkar ju vara en extrem jakthund.
Anki
stennie
16 rätt, ohmy.gif ganska förvånad själv, att jag hade sån koll biggrin.gif
stennie
CITAT (AnitaGg @ 06-02-2007, 12:53)

Pulis heter det väl?  ohmy.gif  wub.gif  wub.gif

Nä det gör h*n inte, pulik är Ungerska (fleratal)
Egentligen Pulikutyak = Pulihundar smile.gif
herkules
CITAT (stennie @ 06-02-2007, 15:23)
CITAT (AnitaGg @ 06-02-2007, 12:53)

Pulis heter det väl?  :o  :wub:  :wub:

Nä det gör h*n inte, pulik är Ungerska (fleratal)
Egentligen Pulikutyak = Pulihundar smile.gif

från den dagen jag blev med puli så har jag fått lära mig att det heter pulik, viktigt ju! hungarian and proud smile.gif
tack stennie - kommer du från ungern?
ps: jag är en hon.. rolleyes.gif min käraste pulihund hette herkules.
stennie
Vassego smile.gif
Nää, jag kommer inte från ungern men var gift med en i många år, då lär man sig ett och annat. smile.gif
AnitaO
Man lär sig nåt nytt varje dag smile.gif
Här skulle man reta Stina för att hon hade stavat fel, och tji fick man rolleyes.gif laugh.gif
Limeblossom
Jag fick 16!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon