Sidor: 1, 2
nilssontherese
Jag är så lessen för jag tror att jag blivit blåst av en människa som kontaktade mig om försäljning av cymbidium efter att jag satt ut en annons här.... sad.gif när jag fick plantan idag var det inte en cymbidium *suck* sad.gif utan en annan snarare en oncidium plus att den bara hade en bulb sad.gif kommer den överleva? Dessutom hade den sniglar på blommorna mad.gif

kristerh
köpte du här på odlas forum? väldigt dåligt gjort,
blomman har ju förutom sniglarna fått vatten på själva blomman, därav fläckarna. kan du inte skicka tillbaks alltihop.
nilssontherese
Hej och tack för ditt svar laugh.gif jag köpte på odlas köpes annonser. Hon svarar inte när jag e-mailar henne dessutom köpte min väninna oxå en av henne som hon skickade samtidigt sad.gif hon säljer dessutom samma orkide cymbidium som hon skulle sålt till mig?! sad.gif jag ville ju så gärna ha en ståtlig cymbidium...*snyft*
evelina
Fy vad elakt gjort,skickar tröstekramar!! smile.gif
Om jag vore du skulle jag absolut skicka tillbaka den.
nilssontherese
Tack vad ni är snälla! wub.gif det tråkiga var att det stod ingen adress på paketet och så har hon fått pengar för den redan....*suck* och inte är man rik direkt*snyft* sad.gif
Alba
Fy så elakt att luras så.
Det kan ju vara så att h*ninte är medveten om att h*n sålt fel växt.

Vad har du för uppgifter på säljaren - namn, PG/Bg - går det inte att söka den vägen ?
Ciczi
Sicken taskmört.... Alltid vanslkigt att köpa av "okända människor" och dessutom med ohyra... sad.gif

Var det mycket pengar du lade ut? (Hoppas inte...!)

Ciczi
PutteN
tråkigt mad.gif
Sailor Pluto
Fy, vad nedrigt mad.gif !

Kan man inte anmäla det på nåt sätt?
nilssontherese
Ingen aning om man kan spåra henne, har bankgiro till henne men ingen adress... sad.gif Jag la ut 75:- det grämer mig för jag har lite pengar eftersom jag är sjukskriven sad.gif kunde köpt en hel ny planta för 100:- trist värre.....*suck* nåja inte vet jag om man kan anmäla henne heller?? Jag får väll vänta och se om hon hör av sig *suck* tackar alla som svarat och tröstat mig wub.gif jag skulle själv ALDRIG kunna göra något sådant! Och om hon nu har skickat fel planta ....vilket jag betvivlar eftersom hon meddelade mig att hon skulle skicka plantan till mig och dessutom fick jag en bild på blomman hur den ser ut när den blommar..... huh.gif
pejori
CITAT (nilssontherese @ 16-01-2007, 20:03)
Ingen aning om man kan spåra henne, har bankgiro till henne men ingen adress... sad.gif Jag la ut 75:- det grämer mig för jag har lite pengar eftersom jag är sjukskriven sad.gif kunde köpt en hel ny planta för 100:- trist värre.....*suck* nåja inte vet jag om man kan anmäla henne heller?? Jag får väll vänta och se om hon hör av sig *suck* tackar alla som svarat och tröstat mig wub.gif jag skulle själv ALDRIG kunna göra något sådant! Och om hon nu har skickat fel planta ....vilket jag betvivlar eftersom hon meddelade mig att hon skulle skicka plantan till mig och dessutom fick jag en bild på blomman hur den ser ut när den blommar..... huh.gif

har du hennes mailadress, så gör som jag gjorde när jag råkade ut för en lurendrejare på odlas köpsida..
jag mailade henne och begärde upprättelse, annars skulle jag kontakta odlas ledning för att få henne spärrad, samt att jag hotade med att lägga in en varning för henne på köpsidan laugh.gif
efter en timma och div. mail var problemet löst och pengarna fanns på mitt konto igen smile.gif
nilssontherese
Japp mailadressen har jag! biggrin.gif så då ska det mailbombas! laugh.gif tusen tack för tipset du gav mig! wub.gif
Ramoth
Lycka till !
Eva St
Hoppas verkligen det löser sig för dig. Hemskt tråkigt när någon kan bete sig så det förstör ju så mycket
Eva St
nilssontherese
Jag blir så arg och ledsen för hon svarar inte sad.gif och hon säljer massvis på tradera nu!!!!!! massvis med auktioner! sad.gif så nog måste hon befinna sig vid sin dator! mad.gif det var ju jag som la upp köpesannonsen så det blir väll svårt att anmäla henne *suck* jag vill ju så gärna ha mina pengar tillbaka!
Ramoth
Hur är det på de där köp/säljsajterna, kan man inte sätta betyd på de som säljer/varna för oseriösa säljare?
nilssontherese
bara om man köpt av dem tyvärr..... sad.gif
Eva i Skåne
Har hon ett gott betyg där från andra köpare? Annars gör man nog inte så många fler försäljningar därifrån
pejori
CITAT (nilssontherese @ 17-01-2007, 17:28)

misstänker starkt att det är samma tjej jag råkade ut för.
jag hotade även med att stoppa henne på tradera om hon inte gör rätt för sig...testa det också smile.gif
Karin i Småland
Kanske är det samma säljare som jag köpte smålökar av på tradera.....dom var kruttorra och helt innehållslösa, bara skalet kvar när de kom i ett kuvert. Såg ut som maskar hade ätit innehållet i lökarna så de var nog rätt gamla när hon sålde dem till mig wink.gif
malin72
mad.gif mad.gif mad.gif usch vad tråkigt snacka om att det förstör för andra seriösa...stackars er som blivit grundlurade sad.gif
nilssontherese
CITAT (pejori @ 17-01-2007, 17:46)
CITAT (nilssontherese @ 17-01-2007, 17:28)

misstänker starkt att det är samma tjej jag råkade ut för.
jag hotade även med att stoppa henne på tradera om hon inte gör rätt för sig...testa det också smile.gif
Jag hotade med detta oxå plus att jag skickat meddelande till henne på hennes auktioner, men inget svar! *GRRRR* hur stoppar man någon på tradera? Jag mailade kundtjänst men har man inte handlat av henne på tradera kanske det blir svårt eller??

sad.gif sad.gif
nilssontherese
CITAT (Eva i Skåne @ 17-01-2007, 17:40)
Har hon ett gott betyg där från andra köpare? Annars gör man nog inte så många fler försäljningar därifrån

Det mystiska är att hon bara får en massa plus och jättebra säljare och sånt?! blink.gif
nilssontherese
CITAT (Karin i Småland @ 17-01-2007, 17:51)
Kanske är det samma säljare som jag köpte smålökar av på tradera.....dom var kruttorra och helt innehållslösa, bara skalet kvar när de kom i ett kuvert. Såg ut som maskar hade ätit innehållet i lökarna så de var nog rätt gamla när hon sålde dem till mig wink.gif

Minns du vad hon hade för alias?? wub.gif
pejori
CITAT (nilssontherese @ 17-01-2007, 19:21)
CITAT (Karin i Småland @ 17-01-2007, 17:51)

Minns du vad hon hade för alias?? wub.gif

ja...PM_AR det till dej wub.gif
Karin i Småland
Jag har också PM:at dig.
Ramoth
CITAT (nilssontherese @ 17-01-2007, 19:20)
CITAT (Eva i Skåne @ 17-01-2007, 17:40)

Det mystiska är att hon bara får en massa plus och jättebra säljare och sånt?! blink.gif

Dom hade hon nog skrivit själv .... mad.gif
PutteN
Hej.
vi kanse skulle öpna en tråd där man skriver om oseriösa säljare/köpare så att man inte blir lurad. jag är 14 år och får pengar av mamma/pappa att köpa blommor för. skulle inte va så roligt att köpa en halv död bloma ect.
nilssontherese
CITAT (PutteN @ 18-01-2007, 11:42)
Hej.
vi kanse skulle öpna en tråd där man skriver om oseriösa säljare/köpare så att man inte blir lurad. jag är 14 år och får pengar av mamma/pappa att köpa blommor för. skulle inte va så roligt att köpa en halv död bloma ect.

Låter som en bra ide´!! biggrin.gif det värsta är väll att man inte ska *hänga ut* folk för tidigt , det kan ju vara så att de begått misstag och missförståelse wub.gif
marskattan
jag håller med om att du måste få upprättning!!! Så här får det ju inte vara!!!

Jag säljer ju oxå en del på Tradera (under samma nick-name jag har här) men jag skulle aldrig sälja något som jag inte ville ha själv -kvalitets mässigt alltså. Visst skulle det kunna inträffa fel på så sätt att man säljer varan i tron om att den heter "x" för att man själv köpt in den som "x" men att den i själva verket heter "y" - hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag är livrädd för att få negativt omdömme, och är därför mycket noga med att göra allt jag kan för att det ska bli bra. Hade någon köpt av mig och blivit missnöjd så hade det varit självklart att häva köpet.

Det konstiga är att detta inte är tillåtet enligt Traderas regler, utan köpet måste genomföras... Kanske inte ska erkänna det här (med risk för att bli avstängd från Tradera) men denna regel har jag brutit några gånger...

Omdömmes systemet är ju till för att betygsätta affären och de varor man köpt, men tyvärr har jag märkt att många drar sig från att sätta negativt omdömme (med risk att få negativt tillbaks) utan då struntar man i att sätta betyg överhuvudtaget.

Det som förundrar mig många gånger är slutpriserna!? Ibland blir dom ju så enormt skyhöga så jag nästan skäms över vad dom slutade på... Visserligen vet jag att en del frön kan vara eftertraktade men ex Acnistus Australis frön 5 st för uppmot 80-100 kronor??!! Det blir ju nästan billigare att åka till england och köpa fröna där *ler*

Nä, jag håller tummarna för dig att köpet hävs och att allt går bra!
nilssontherese
Kolla vad jag hittade på hennes meddelande på tradera!
Strömavbrott f om 14 januari jag återkommer till er snarast
????????? huh.gif kanske är det därför hon inte hör av sig?????
Hoppas på napp om strömmen kommer tillbaka tongue.gif men när hade hon tid att skriva detta?? huh.gif huh.gif
tulle
Men hon har ju lagt ut annonser på Tradera efter 14 januari????????????????

tulle
nilssontherese
CITAT (tulle @ 18-01-2007, 14:10)

tulle

Jag vet?! Konstigt eller hur?! huh.gif
pejori
CITAT (nilssontherese @ 18-01-2007, 16:03)
CITAT (tulle @ 18-01-2007, 14:10)

tulle

Jag vet?! Konstigt eller hur?! huh.gif

njaäää'...hon kan ha ström på jobbet...men kan hon lägga in en annons kan hon svara på mailen också smile.gif
det är däremot konstigt sad.gif
Mia, zon 3
Man kan ju logga in på Tradera från vilken dator som helst, men om man har en "fast" mailadress kan man ju inte se sina mail från en annan dator. Kanske är det därför? (Har själv varit strömlös ett tag nu, och bredbandet ligger fortfarande nere, så hemma-mailen är onåbar tills det är igång igen.)
Men att sälja växter under fel namn är ju dåligt bara det... Visst, man kan inte veta allt, men är man inte väldigt säker bör man inte chansa tycker jag - det är ju ändå en person i andra ändan som blir lurad...
Hoppas det ordnar sig!
Rossi
CITAT (Mia @ zon 3,19-01-2007, 10:25)
Man kan ju logga in på Tradera från vilken dator som helst, men om man har en "fast" mailadress kan man ju inte se sina mail från en annan dator.

Jo men visst kan man göra det. Jag kan läsa mail från vår fasta mailadress på vilken dator som helst. Jag loggar in på webmailen, slår in mina uppgifter och vips har jag tillgång till hem-mailen.
Mia, zon 3
Det beror väl på vilket abonnemang man har? Eller är det bara mina bristande tekniska kunskaper? Jag kan inte göra det, vad jag vet. Kan inte ens ta emot mail på dator nr.2 hemma, utan bara på den som registrerats för mailen.
Rossi
CITAT (Mia @ zon 3,19-01-2007, 10:47)
Det beror väl på vilket abonnemang man har?

Jag tror nog att de flesta internet-leverantörer har den tjänsten. Du har nog bara inte blivit upplyst/hittat info om det.

Du surfar in på leverantörens hemsida och någonstans finns det en knapp för web-mail-funktionen. Du klickar där och sen får du mata in dina e-mailuppgifter - oftast då e-mailadress + lösenord som du en gång har fått av din internetleverantör. Sen kan du läsa dina mail + skicka mail med din "riktiga" mailadress från vilken dator som helst.

Vilken leverantör har du?
Mia, zon 3
Jag har Telia "låtsas-bredband", alltså via telefonjacket. Har bara haft det i ett par månader, så jag har väl inte hunnit lära mig så mycket än (och i ärlighetens namn så är det sambon som står för det tekniska hemma... jämställt, va... rolleyes.gif )
Rossi
CITAT (Mia @ zon 3,19-01-2007, 10:52)
Jag har Telia "låtsas-bredband", alltså via telefonjacket. Har bara haft det i ett par månader, så jag har väl inte hunnit lära mig så mycket än (och i ärlighetens namn så är det sambon som står för det tekniska hemma... jämställt, va... rolleyes.gif )

Vi har inte själva Telia utan en liten leverantör men jag vet de som har Telia som har använt sig av web-mailen så det kan du också göra.

Det är faktiskt väldigt bra och praktiskt så jag rekommenderar dig att hitta din info/lösenord så att du kan utnyttja tjänsten.
Mia, zon 3
Hoppla, vad man kan lära sig här på Odla! laugh.gif Tack Rossi - jag ska försöka snarast! (=peka med hela handen åt sambon...)

Therese - ber om ursäkt för trådkapningen! Man kan ju hoppas att din säljare är lika teknik-dum som jag - då kan det ju vara en naturlig förklaring, så du kan få ersättning sedan!
nilssontherese
Nu har jag äntligen hört från henne! biggrin.gif
Alba
CITAT (nilssontherese @ 16-01-2007, 20:03)

Om man har Bg-nummer går det att spåra -Bg sökning
Alba
Jag ser nu att det kanske har löst sig. Lycka till !
nilssontherese
NU har hon till och med ringt och bett om förlåtelse , och att vi får nya plator för de hon skickat var fel, hon hade blandat ihop dem. Hon sa oxå att orkiden jag fick ska bara ha en bulb och det kommer fler. huh.gif I alla böcker jag läst står det att det ska vara minst 3st för att de lever å reserver och den gama bulben ger näring åt den nya som kommer....rätta mig om jag har fel.
Jag vill bara säga det att hon verkar vara trevlig och var villig att lösa problemet, därför anser jag att det är fritt fram för de som vill handla av henne och jag vill inte stå ivägen för ett missnöje från min sida..... smile.gif
linh
CITAT (nilssontherese @ 19-01-2007, 15:47)
CITAT (nilssontherese @ 19-01-2007, 13:14)
Hon sa oxå att orkiden jag fick ska bara ha en bulb och det kommer fler. huh.gif I alla böcker jag läst står det att det ska vara minst 3st för att de lever å reserver och den gama bulben ger näring åt den nya som kommer....rätta mig om jag har fel.

jag har läst samma sak, samt har lite erfarenhet. Det tar jäääättelång tid... men visst, gillar man att göra och se allt från början, så... rolleyes.gif tongue.gif

Prova att gå till orkideprat.se och fråga :-) Finns massa kunniga orkidémänniskor där. Kanske kan du få pengarna tillbaka och vänta på nytt tillfälle?
nilssontherese
CITAT (linh @ 19-01-2007, 15:55)
CITAT (nilssontherese @ 19-01-2007, 15:47)
CITAT (nilssontherese @ 19-01-2007, 13:14)
Hon sa oxå att orkiden jag fick ska bara ha en bulb och det kommer fler. huh.gif I alla böcker jag läst står det att det ska vara minst 3st för att de lever å reserver och den gama bulben ger näring åt den nya som kommer....rätta mig om jag har fel.

jag har läst samma sak, samt har lite erfarenhet. Det tar jäääättelång tid... men visst, gillar man att göra och se allt från början, så... rolleyes.gif tongue.gif

Prova att gå till orkideprat.se och fråga :-) Finns massa kunniga orkidémänniskor där. Kanske kan du få pengarna tillbaka och vänta på nytt tillfälle?

Kanske gör jag det! wub.gif men jag har lagt ner stridsyxan nu, alla kan vi fela och jag vill inte HÄNGA ut någon fullt ut bara för ett misstag. unsure.gif
tulle
Kul för dig att det har löst sig, så många som varit engagerade i denna tråd.
Kanske även säljaren finns i detta forum under något alias och har läst inläggen, hon finns ju hos AoT.
Trevlig helg.
tulle
Ramoth
Så skönt att det ser ut att lösa sig biggrin.gif
Har hållt tummarna här borta å tyckt att du haft en nedrans otur.

Slutet gott allting gott låter det som biggrin.gif
marskattan
Härligt att höra att det löste sig!

Jag för min sida har fullt förtroende att handla från henne. Misstag kan ju alla göra men det är hur man löser dom misstagen som säger mycket om personen i fråga.

Så jag säger grattis till dig att det löste sig, och all heder åt henne för att hon löser det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon