|
Full version: Fröfeber...
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 20:31) Däremot ska jag prata på Älvsjö- Lördagen -31 mars Det var det jag menade... Mulle
Helen i Piteå Zon 5
18-01-2007, 21:43
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 20:31) Däremot ska jag prata på Älvsjö- Lördagen -31 mars Men vad kul!  Jag har hört Kerstin prata om rosor flera gånger här uppe i Norr, och hon vet absolut vad hon pratar om. Hon har t.o.m fått mig att inhandla flera stycken  Så ni som kan.... GÅ OCH LYSSNA! Jodå, 200sorter är ändå flera hundra mindre än i fjol
Helen i Piteå Zon 5
18-01-2007, 21:59
CITAT (ewa zon 3 @ 18-01-2007, 20:30) CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-01-2007, 18:39) Alla beställningar har inte kommit ännu och det här har jag kvar från fjolårets sådder http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...php?userid=4053Helen, kan du berätta lite mer om hur du gör med plantorna i dina övervintringslådor. Eftersom jag definivt drabbats av fröfebern så kan det mycket väl bli så att jag står där i höst med massa plantor som jag inte hunnit få ned i jorden Har du bara ett lock på över vintern? Det ser ut som krukorna står i sand, gräver du ned dom? /Ewa Jo, jag har sand i mina lådor som jag 'gräver' ner krukorna lite i. Om hösten blir regnig lägger jag på locken men har en kloss som håller dom på glänt så att det inte blir varmt. Annars lägger jag inte över locken förrän det blir riktigt kallt och börjar snöa. Plantorna kommer igång tidigt på våren, så man får passa med vattning och ha luckorna på glänt dagtid. Jag har köpt färdigskurna bitar av kanalplast från Willab, dom passade mina lådmått perfekt. Jag har haft gamla fönster förr men glasen gick sönder pga snötyngden.
ewa zon 3
18-01-2007, 22:13
Ok, bra tips det där med kanalplasten Har du satt fast plasten på en träram? /Ewa
Helen i Piteå Zon 5
18-01-2007, 22:23
CITAT (ewa zon 3 @ 18-01-2007, 22:13) Ok, bra tips det där med kanalplasten Har du satt fast plasten på en träram? /Ewa Japp, rutorna gick sönder men jag behöll ramen  Förresten, jag kollade med min lokala glasmästare och han skulle ha 1600:- för ett ark kanalplast 4mm. skulle jag har rutorna tillskurna blev det någon krona dyrare. Willab tog drygt 600:- för sina, 6mm och då kommer dom dessutom hem till dörren...
Maria_z5
18-01-2007, 22:25
Räknas 35 sorter som svår förstaårsfeber eller?  Det känns bra i alla fall! Satt och räknade i hop lite lätt och jag tror inte att jag har missat några... /Maria
Helen i Piteå Zon 5
18-01-2007, 22:26
CITAT (Maria_z5 @ 18-01-2007, 22:25) Räknas 35 sorter som svår förstaårsfeber eller?  Det känns bra i alla fall! Satt och räknade i hop lite lätt och jag tror inte att jag har missat några... /Maria Ja, du är fast
Maria_z5
18-01-2007, 22:28
Härligt!! Sämre liv kan man ha.
kerstin z5-6
18-01-2007, 23:58
Du är fast , men ännu stillsam -skyll på oss om nån klagar  över jord på golvet , jord i maten , sådder i kylen
malin72
19-01-2007, 00:14
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-01-2007, 21:59) CITAT (ewa zon 3 @ 18-01-2007, 20:30) CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-01-2007, 18:39) Alla beställningar har inte kommit ännu och det här har jag kvar från fjolårets sådder http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...php?userid=4053Helen, kan du berätta lite mer om hur du gör med plantorna i dina övervintringslådor. Eftersom jag definivt drabbats av fröfebern så kan det mycket väl bli så att jag står där i höst med massa plantor som jag inte hunnit få ned i jorden Har du bara ett lock på över vintern? Det ser ut som krukorna står i sand, gräver du ned dom? /Ewa Jo, jag har sand i mina lådor som jag 'gräver' ner krukorna lite i. Om hösten blir regnig lägger jag på locken men har en kloss som håller dom på glänt så att det inte blir varmt. Annars lägger jag inte över locken förrän det blir riktigt kallt och börjar snöa. Plantorna kommer igång tidigt på våren, så man får passa med vattning och ha luckorna på glänt dagtid. Jag har köpt färdigskurna bitar av kanalplast från Willab, dom passade mina lådmått perfekt. Jag har haft gamla fönster förr men glasen gick sönder pga snötyngden. Nu vart jag riktigt nyfiken - lådorna du sätter dina växter i Helen, har de någon botten? Eller står de som en ram direkt på backen? Om du bara har ett lock med kanalplast över dem, vad håller de för temperatur när det är minusgrader ute? Ingen isolering alls alltså, förutom själva trälådan? Såg just stooora möjligheter att ha gott om plats för mina sådder utan gnäll, ifall jag kan bygga lådor och ha dem ute i dessa  /David
Maria_z5
19-01-2007, 08:17
Helen i Piteå Zon 5
19-01-2007, 09:09
CITAT (Plain @ 19-01-2007, 07:51) Nu vart jag riktigt nyfiken - lådorna du sätter dina växter i Helen, har de någon botten? Eller står de som en ram direkt på backen? Om du bara har ett lock med kanalplast över dem, vad håller de för temperatur när det är minusgrader ute? Ingen isolering alls alltså, förutom själva trälådan? Såg just stooora möjligheter att ha gott om plats för mina sådder utan gnäll, ifall jag kan bygga lådor och ha dem ute i dessa  /David Nej, mina lådor har ingen botten, ingen isolering utan dom är mest ett bra ställe att 'packa' in alla växter över vintern. Det är lika kallt i lådorna som utanför. Jag har grävt bort grässvälen, lagt på markduk så att den täcker även en bit utanför lådan. Sanden ligger sedan direkt på duken, några cm. så att krukorna går att gräva ner. En av lådorna har jag gjort högre, det är till plantor som är höga och har större krukor. Anledningen till varför jag lägger på ett lock är att de små plantorna ruttnar inte bort pga. all snö och väta utan står torra och fina hela vintern. Lådorna kan man bygga på många olika sätt, har sett superflotta, mina är 'superamatörmässiga', men har gjort dom själv
Jonas70
19-01-2007, 17:59
Känns som man verkligen ligger i lä i detta sällskapet. Jag har ju hittils bara puttat ner 14 olika sorter  , men fler lär det ju bli innan det blir dags att börja flytta ut dem
Maria_z5
19-01-2007, 18:07
Det blir nog värre med tiden skulle jag tro eller bättre om man får tro tjejerna här. Antalet verkar öka lavinartat med åren. /Maria
Felicia
19-01-2007, 22:33
Hej, Jag känner igen mig men inte bara om frön.. Först är det förstås alla frön som jag sår och då står alla dessa lådor i köket på ett speciellt bord som vi tar in just för det. Men sen måste jag ju bara köpa sticklingar på Fuxia, Pelargon och senare på våren då handelsträdgården öppnar så åker jag dit bara för att titta och vips så kommer jag hem med några plantor som jag bara "måste" ha . Till sist måste jag även ställa på köksbordet så det blir trångt då vi ska äta men ingen klagar märkligt nog. Det brukar bli skönt då man kan flytta ut allt i växthuset men det brukar inte bli förrän i början av maj i bästa fall då jag bor i zon 7..
Mvh Felicia
Maria_z5
20-01-2007, 09:33
Hej Felicia! Kan du inte vinterisolera och använda frostvakt i växthuset för att förlänga odlingssäsongen? /Maria
Felicia
21-01-2007, 20:20
Hej Maria, Ja, det skulle jag förstås kunna göra. Jag har ju en frostvakt som står på hela sommaren ifall det blir en kylig natt. Vinter-isolera, gör man det med bubbel-plast, eller?
Hälsningar Felicia
Maria_z5
21-01-2007, 21:53
Jo, jag tror att det är så de gör, har inget växthus själv men lite har jag snappat upp här och där. /Maria
kerstin z5-6
21-01-2007, 22:27
Ja bubbelplast är helt nödvändigt -är växthuset dessutom stort kan en mindre del avskärmas med bubbelplast tält + fläkt så blir elkostnaden mindre
Jonas70
22-01-2007, 07:58
Det är väl just elkostnaden som kanske hindrar många från att "värma upp" sitt växthus. Jag hörde någon som hade räknat ut att det för henne kostade 500 kr i månaden i värmkostnader, och det är kanske lite väl mycket för många av oss.
maloppa
22-01-2007, 08:50
De är synnerligen beroendeframkallande de små liven. Läste i Ulla Hasselmarks "Fröbok" igår följande meningar:
"Fröpåsar är magiska! Inga andra förpackningar är så lockande. Så fort man tar i dem rasslar det livfullt innanför de löftesrika bilderna. En dos lyckopiller som skapar drömmar om sommarfröjd."
Visst är det så, drömmar förpackade i små vackra förpackningar, drömmar om just den där underbara trädgården man ser för sitt inre. Inte konstigt man blir beroende men det är ett beroende som jag med gott samvete kan hänge mig åt. Det ger ju mestadels positiva effekter till skillnad från de flesta andra beroenden och resultatet glädjer ju omgivningen...
Maria_z5
22-01-2007, 09:21
CITAT (maloppa @ 22-01-2007, 08:50) De är synnerligen beroendeframkallande de små liven. Läste i Ulla Hasselmarks "Fröbok" igår följande meningar:
"Fröpåsar är magiska! Inga andra förpackningar är så lockande. Så fort man tar i dem rasslar det livfullt innanför de löftesrika bilderna. En dos lyckopiller som skapar drömmar om sommarfröjd."
Visst är det så, drömmar förpackade i små vackra förpackningar, drömmar om just den där underbara trädgården man ser för sitt inre. Inte konstigt man blir beroende men det är ett beroende som jag med gott samvete kan hänge mig åt. Det ger ju mestadels positiva effekter till skillnad från de flesta andra beroenden och resultatet glädjer ju omgivningen... Instämmer med föregående talare. /Maria
CITAT (maloppa @ 22-01-2007, 08:50) "Fröpåsar är magiska! Inga andra förpackningar är så lockande. Så fort man tar i dem rasslar det livfullt innanför de löftesrika bilderna. En dos lyckopiller som skapar drömmar om sommarfröjd." Igår beställde jag sådana här "lyckopiller" för c:a 1000 kronor  Hoppas att det funkar, för i år skulle jag verkligen behöva lite uppmuntran efter all stress på jobbet. Risken är att effekten blir den motsatta. Om det blir för mycket stress orkar jag inte ta hand om plantorna, och när plantorna mår dåligt eller dör blir jag ännu mer deprimerad
Frågan är nog mer om någon inte känner igen sig i det där med fröfeber!  För mig börjar det nästan redan direkt efter att jag planterat ut vårens plantor så börjar jag fundera på nästa vårs frösådder.
Maria_z5
22-01-2007, 17:04
Himla skönt att ni är fler som är som jag i alla fall. Jag har inte sått precis allt men har redan börjat fundera på nästa års sådder /Maria
kerstin z5-6
22-01-2007, 17:24
500/månaden var väl en snittkostnad för åretruntuppvärmning ? av växthus jag tror inte jag betalar det mars-maj , med + 8 som lägsta temp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|