Full version: Fröfeber...
Sidor: 1, 2
Maria_z5
Hej!

Satt och tittade på fröer på internetoch plötsligt hade min kundkorg ökat från 0:- till 374:-... rolleyes.gif
Så fort jag ser frökapslar någonstans så står jag där och petar för att se om det finns något såbart och nu funderar jag seriöst på att dra upp häckplantorna från frö... wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Är det bara jag som är normal eller måste jag botas? wink.gif laugh.gif

/Maria
kerstin z5-6
Du behöver ingen bot mot den åkomman , tyvärr tenderar den att skena med åren och frossan förvärras var januari ... sedan utökas sortimentvalet bara ...
Gröt är gott .. som sagt smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ler igenkännande rolleyes.gif /Helen
Sailor Pluto
Jag har i nästan två månader tjatat om frökataloger, frösådd och fröer över huvud taget. Samt att jag noggrant har ockuperat datorn flera timmar om dagen för att beställa fröer, göra såscheman osv. Min sambo ser lidande ut, och går bara och väntar på att det ska bli februari för då blir det lugnt ett tag smile.gif . Å andra sidan brukar han börja klaga efter ett tag eftersom jag knappt syns till om dagarna.

Och det här med odlandet har bara pågått i tre år. Det blir mycket riktigt intensivare ju längre tid som går biggrin.gif .

Och dyrare...
Gåsis
Japp, det här är inget man botar laugh.gif Här säger dottern att hon hatar att chatta i fingervantar, men vad gör man inte för att få ner temperaturen blink.gif Gröt är gott och nyttigt, skor töjer sig och buss är bra...möjligen att man skulle kunna önska lite påök på lönen så här i januari laugh.gif

/Åsa
mulle
CITAT (Gåsis @ 16-01-2007, 20:23)
Här säger dottern att hon hatar att chatta i fingervantar, men vad gör man inte för att få ner temperaturen

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Åh, jag får magknip! laugh.gif

Maria, en av fördelarna med det här forumet är att du - när du tvekar på ditt förnuft eller när du får dåligt samvete - bara behöver öppna datorn för att inse att du inte är ensam!

Mulle
(som önskar att hennes fröräkning hade slutat på ett tresiffrigt tal....)
Eva 33c
Det är alltid skönt att inte vara ensam i sin galenskap biggrin.gif
Men detta med fröfeber är verkligen ingen modern företeelse. Läs nedanstående utdrag ur Karel Capeks "Ett år med min trädgård" (en underbar liten bok med hög igenkänningsfaktor...) som gavs ut 1929.
Denna bok är en av mina favoriter.
Om fröer..
Hur en trädgårdsodlare blir till...
Mycket nöje!
mulle
Helt fantastisk läsning, Eva! Vet du om det går att få tag på boken på andra sätt än att börja plöja igenom antikvariaten?

Hoppas att många forumister hittar den här tråden!

wub.gif

Mulle
Eva 33c
Ja visst är den kul! rolleyes.gif
Författaren ägnar två kapitel till varje månad på året och beskriver så odlandets vedermödor och glädjeämnen under ett år. Har man bara den minsta lilla efarenhet av att odla något så känner man igen sig.
Jag hade en god vän som bodde i Afrika några år, och då kopierade jag ett kapitel åt gången och skickade till henne som underhållning. Hon hade bla särskilt kul åt en beskrivning av hur man vattnar med vattenslangDet finns också en underbar liten berättelse om hur man ympar rosor...

Tyvärr verkar den vara helt slut på förlagen, jag har letat flera gånger. För några år sedan dök det upp ett gäng i pocketformat på en rea. Jag köpte två som presenter, och har ångrat mig sedan dess att jag inte köpte allihop!!!!

Min egen bok har jag hittat hemma hos mina föräldrar en gång, och nu ärvt. Den är så liten och tunn så jag la inte märke till den på många år. Men så hörde jag någon nämna titeln och mindes att jag sett den. Och vilken pärla. biggrin.gif
Ibland leker jag med tanken att skriva av hela boken (den är inte tjockare än att det vore överkomligt) och lägga ut på min hemsida, men jag vet inte hur det funkar med förlagsrätter osv. (De två länkarna är text som jag skrivit av. )
emmapemma
Jag är också drabbad av fröfebern... hade ju tänkt gå ut lugnt iår, första året med växthus och pallkragar (2 stycken för att succesivt vänja mig/lära mig om grönsaker), förutom då min passion chilipeppar som jag sått mer än 20 sorter av.

Men så igår bestämde jag mig för att även försöka mig på sallat, eftersom sallat är dels gott, dels finns inte så gott om i affärer (om man bortser från kinakål och isbergssallat). Ok, det blev 10-15 sorter där också...

Utöver det har jag planerat två rabatter med plockvänliga perenner och ettåringar, från frön naturligtvis... och om man ska ha en bukett-rabatt, måste man ju naturligtvis ha MÅÅÅÅÅÅNGA sorter rolleyes.gif

Och så fick jag frökataloger från plants of distincion igår - Jiiiizaz vad många olika tomatsorter de hade - men nu får jag faktiskt hejda mig! Jag ska ju hinna med att disputera iår också, om inte min chef tycker det är OK att jag struntar i det och försörjer institutionen med grönsaker biggrin.gif sleep.gif

Nämnas bör ju att jag ska åka och köpa fler pallkragar vid tillfälle, för inte kommer jag kunna så all sallad i en pallkrage? Minst tre till bör jag ha.
Maria_z5
Skrattar gott åt Capek och njuter av att inte vara ensam i detta... laugh.gif

Min man skakar på huvudet och säger; "Min lilla blommeister" och ler men jag anar att han inte förstår det här... han gräver bara när det är något som ska byggas, jag gräver mer än gärna för att bredda rabatter och anlägga nya planteringar.

Insåg precis att jag behöver lysrören tidigare än jag trott så maken måste tillverka fläktsystemet snabbt och plats måste beredas i förrådet för detta...

Ujujuj det är mycket pyssel men oj vad roligt!!!

Sådde igår och vaknade mitt i natten när jag kom på att jag sått en sort för tidigt, huvva.
Till min stora glädje hittade jag några påsar till som måste sås och lite fler fröer ska det bli ute innan jag ger mig. wacko.gif tongue.gif laugh.gif

/Maria
noora
Just nu förnekar jag all form av fröfeber, men när jag har sammanställt listan på allt som "skulle vara skoj" och börjar gallra i den kommer säkert fröfebern göra sig påmind rolleyes.gif

Lite frökatalogsfeber har jag dock, jag satt och ringade in växter i Impecta-katalogen medan jag tittade på TV igår och ville inte gå och lägga mig innan det var klart...
ewa zon 3
CITAT (Eva 33c @ 16-01-2007, 23:34)
Det är alltid skönt att inte vara ensam i sin galenskap biggrin.gif
Men detta med fröfeber är verkligen ingen modern företeelse.

Jo, så sant som det är sagt blink.gif laugh.gif blink.gif
Tack för underhållande läsning.
Den boken ska jag absolut försöka få tag på

/Ewa
Lady Hamilton
sleep.gif Vaddå frö-feber? Vad är det? Har jag aaaaaldrig hört talas om unsure.gif Det är inte smittsamt hoppas jag? wub.gif
Margith
Fröfeber? Vad är det smile.gif
Hittills är jag uppe i precis över 200 sorter, Jelitto, Konnässörklubben och STA icke inräknade (de fröerna har inte kommit ännu)
Men gröt ÄR gott laugh.gif

Tyvärr Hamilton tror jag att det är smittsamt smile.gif Vill du inte smittas, håll dig borta från Odla biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Margith @ 17-01-2007, 17:01)
Fröfeber? Vad är det smile.gif
Hittills är jag uppe i precis över 200 sorter, Jelitto, Konnässörklubben och STA icke inräknade (de fröerna har inte kommit ännu)

Men Margith biggrin.gif biggrin.gif hur gick det där till biggrin.gif laugh.gif tongue.gif /Helen
kerstin z5-6
Vi får skärpa oss nästa säsong Helen -annars går Margit om ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Margith
[QUOTE
Men Margith biggrin.gif biggrin.gif hur gick det där till biggrin.gif laugh.gif tongue.gif /Helen

Vi får skärpa oss nästa säsong Helen -annars går Margit om ... [/QUOTE]

Ja just, Helen är ju verkligen rätt person att fråga hur det gick till wub.gif
Är det nån som är "skyldig" så är det hon smile.gif

För att inte tala om Kerstin, som alltid snällt drar ner oskyldiga människor i det ena träsket efter det andra wub.gif

Men, jag säger bara, ge mig 15-20 år till, så ska jag nog ta upp kampen med er på allvar tongue.gif
Ja, jag har planer på att bli en väldigt vital pensionär rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag ohmy.gif skyldig?? biggrin.gif nähä biggrin.gif biggrin.gif /Helen
ewa zon 3
CITAT (Margith @ 17-01-2007, 17:01)
Fröfeber? Vad är det  :)
Hittills är jag uppe i precis över 200 sorter, Jelitto,

Men, Margith du är nog mer allvarligt sjuk än du anar wink.gif
Ingen som helst sjukdomsinsikt tongue.gif
Du sitter säkert med isblåsa på huvudet och beställer frö i smyg medans du väntar på högarna med frö från Jelitto mfl laugh.gif
Men jag förstår du kan inte bara sitta och rulla tummarna i väntan på fler fröer att så blink.gif wink.gif

/Ewa
Margith
Nu säger jag bara:
Luleå trädgårdssällskap 8/2 -05 "Att så ett frö" föreläsare: Helen i Piteå wub.gif wub.gif
Luleå trädgårdssällskap (datum minns jag inte och inte heller korrekt namn) men nåt i stil med "Rosor i zon 5 och däröver" föreläsare Kerstin z 5-6 wub.gif wub.gif

I rest my case

(visst är det så de säger i långfilmerna? laugh.gif )
Elisabeth P
Synd att man inte bor i Luleå sad.gif
Lisa
Maria_z5
Får man komma på Piteås föreläsning från intillliggande Skellefteå trädgårdssällskap tror ni??
Skulle vara roligt att lyssna till en av våra gurus. smile.gif

/Maria
kerstin z5-6
På Helen s- ev kommande föreläsningar kan du säkert komma från skellefteå smile.gif
Maria_z5
Måste man inte vara medlem för det?

unsure.gif

Maria smile.gif
kerstin z5-6
Piitbor brukar vara snälla -Annars tycker jag du ska föreslå Skellefteå att ta ner Helen för en föreläsning -för det Margit beskriver var väl i fjol, men du kanske ska prata i år med Helen ?

Mej har du väl redan träffat - :)Jag har väl pratat öronen av alla skelleftebor om rosor snart ...

se upp 08 or ..LOL
Maria_z5
Nej, det tror jag inte för jag har precis gått med. smile.gif Jag köpte huset i somras och ett par månader senare födda jag min lille pojke så det är först nu jag gått med.
Fast jag har hunnit gräva om och plantera rabatterna fulla. wink.gif laugh.gif

Jag är säker på att de njöt i fulla drag! Skulle dock gärna höra en sådan föreläsning när tillfälle ges.

Jag ska tipsa dem om Helen som föreläsare på nästa möte som är mitt första... man kan ju hoppas att de gillar initiativ. smile.gif

/Maria
Helen i Piteå Zon 5
Naturligtvis får du/ni komma till Piteå och lyssna på vad vi gör rolleyes.gif man behöver inte vara medlem. Jag ska faktiskt prata och visa bilder om frösådd 14/3 på Öjagården i Piteå , du får komma då ifall du har möjlighet och lust rolleyes.gif /Helen
Maria_z5
Åh, vad roligt.
Förutsatt att maken kan ta hand om vår son(han jobbar urkonstiga tider och oplanerat) så skulle det vara jättekul att gå och lyssna på det.

Vilken tid?

/Maria
Helen i Piteå Zon 5
19.00 rolleyes.gif
Maria_z5
Det är klart att jag kan ju ta med mig gullungen förstås.

Om du ser någon du inte känner igen med världens sötaste bebis på armen så är det jag.

/Maria
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Maria_z5 @ 18-01-2007, 09:03)
Det är klart att jag kan ju ta med mig gullungen förstås.

Om du ser någon du inte känner igen med världens sötaste bebis på armen så är det jag.

/Maria

Ska hålla utkik wub.gif Välkommen! /Helen
kerstin z5-6
Och du är Välkommen på(Sta ) sommarmötet i juli , med bebis naturligtvis
Kommer att gå av stapeln -preliminärt den 2 eller 3 helgen i juli
Workshops-Ympning barrträd,odling av rhoddar med vår sta ordförande , rosor (med undertecknad ) stenparti och alpiner , våtbäddar ,

Trädgårdsvisningar i diverse shyssta lökars trädgårdar varav en i Skellefteå (Ingrid) och ett par här , min o Lenas bla

Växtmarknad och gemensam middag smile.gif
mulle
Kerstin, kommer ni att ha den där marknaden kring morsdag i år igen? Den som jag aldrig hann med förra våren...
Mulle
kerstin z5-6
Ja , men bara en dag i år -och jag deltar inte -Jag är i Andalusien och beskådar Alhambra , går flamencokurs och äter tapas nästan hela maj .
Men de andra kör som vanligt smile.gif

Fast det vore kul om du kom nångång när jag är hemma ...också smile.gif
grycken
Eva 33c!

Jag har gjort lite sökningar på nätet om Karel Capeks Ett år med min trädgård, 1929. Författaren avled 25 dec 1938. Hans bror Josef, som illustrerade boken, avled 1945. Vad jag förstår har man rätt att fritt publicera böcker där författaren varit död i 70 år. Eftersom brodern Josef avled 1945 borde boken vara fri efter 2014 om inte upphovsrätten har ändrats till dess eller andra regler gäller för tjeckiska författare. Så du får nog vänta några år.

Att scanna in i pdf för eget privat bruk kanske är tillåtet.
mulle
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 12:43)
Ja , men bara en dag i år -och jag deltar inte -Jag är i Andalusien och beskådar Alhambra , går flamencokurs och äter tapas nästan hela maj .
Men de andra kör som vanligt smile.gif

Fast det vore kul om du kom nångång när jag är hemma ...också smile.gif

Det skulle inte falla mig in att köra upp längs halva kursen om inte du är där!
Andalusien och Alhambra.... wub.gif
Där har jag (ännu) inte varit men det står högt på listan. Lyckans dig!
Mulle
kerstin z5-6
Du är välkommen när du vill och kan -kanske nästa vår i stället -då lär frötorkan i år ha visat sig i en okontrollerad sådd till den mässan smile.gif

Eller under sommaren -är nog hemma större delen -

Du kommer väl inte på Älvsjö Mulle ?
Stussi
Åh, vad jag önskar att jag bodde lite längre norrut så att jag kunde gå
på era föreläsningar och trädgårdsvisningar i diverse shyssta lökars trädgårdar! smile.gif wub.gif
Maria_z5
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 12:38)
Och du är Välkommen på(Sta ) sommarmötet i juli , med bebis naturligtvis
Kommer att gå av stapeln -preliminärt den 2 eller 3 helgen i juli
Workshops-Ympning barrträd,odling av  rhoddar med vår sta ordförande , rosor (med undertecknad ) stenparti och alpiner , våtbäddar ,

Trädgårdsvisningar i diverse shyssta lökars trädgårdar varav en i Skellefteå (Ingrid) och ett par här , min o Lenas bla

Växtmarknad och gemensam middag smile.gif

Tackar!

Åh, det vill jag inte missa! wub.gif
Jag ska göra allt jag kan för att kunna komma!!

Och jag tar lilleman med mig, det ska böjas i tid det som krokigt ska bli. wink.gif tongue.gif

/Maria
mulle
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 13:47)
Du kommer väl inte på Älvsjö Mulle ?

Naturligtvis kommer jag men jag hade tänkt vara där på fredagen för att slippa den värsta trängseln.
Men det är ju nog nu kraftig slagsida mot lördagen i stället eftersom jag så gärna vill både träffa och höra dig prata.
Mulle
kerstin z5-6
Fredag em är min egen tid på mässan -Har du tid kan vi ta en fika då smile.gif
Mina rosor har du ju sett på bild förr :)Mulle
Hoppas vi kan ses -det vore så kul !
K
mulle
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 17:19)
Fredag em är min egen tid på mässan -Har du tid kan vi ta en fika då smile.gif
Mina rosor har du ju sett på bild förr :)Mulle
Hoppas vi kan ses -det vore så kul !
K

Fika, det blir det! Vi får höras när det närmar sig och bestämma tid och plats!
Mulle
kerstin z5-6
BRa !

Zinnia -är de fina -har en påse här som verkar ok ...och fröfrossan går inte över
Helen i Piteå Zon 5
Kerstin ska du föreläsa på Älvsjömässan??
Funderar eftersom Mulle skriver: Men det är ju nog nu kraftig slagsida mot lördagen i stället eftersom jag så gärna vill både träffa och höra dig prata.
Helen i Piteå Zon 5
Fröfeber pratar vi om biggrin.gif Jag hade lovat mig själv att inte överstiga 100 sorter, men det är nu gjort för ett litet tag sedan. Alla beställningar har inte kommit ännu och det här har jag kvar från fjolårets sådder
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...php?userid=4053

Men på något sätt känner jag mig både nöjd och belåten över hur duktig jag är som kan hålla mig 'lugn' med fröinköp biggrin.gif
mulle
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-01-2007, 18:39)
Fröfeber pratar vi om biggrin.gif Jag hade lovat mig själv att inte överstiga 100 sorter, men det är nu gjort för ett litet tag sedan. Alla beställningar har inte kommit ännu och det här har jag kvar från fjolårets sådder

Men på något sätt känner jag mig både nöjd och belåten över hur duktig jag är som kan hålla mig 'lugn' med fröinköp biggrin.gif

Helen, det framkom i en annan tråd att Kerstin ska prata på lördag om att odla rosor på era breddgrader.
För fu bok över hur många olika sorter du har i din trädgård?
Mulle
Elisabeth P
Jag sår nog ca 40 sorter i år. För att vara andra året av själsådd tycker jag det känns ganska mycket, även om jag snabbt inser att min fröfeber nog inte är så alvarlig än rolleyes.gif
Kan nog ändå säga att, JA fröfebern har drabbat mig med, är det en allvarlig åkomma? wacko.gif

Lisa
ewa zon 3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-01-2007, 18:39)
Alla beställningar har inte kommit ännu och det här har jag kvar från fjolårets sådder

Helen, kan du berätta lite mer om hur du gör med plantorna i dina övervintringslådor.
Eftersom jag definivt drabbats av fröfebern så kan det mycket väl bli så att jag står där i höst med massa plantor som jag inte hunnit få ned i jorden rolleyes.gif
Har du bara ett lock på över vintern?
Det ser ut som krukorna står i sand, gräver du ned dom?

/Ewa
kerstin z5-6
Nu är det nog ett missförstånd -det var en annan lördag smile.gif ett annat år smile.gif
Däremot ska jag prata på Älvsjö- Lördagen -31 mars

100 sorter -Helen då -! .. då är du snart uppe i tvåhundra i alla fall ... biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon