fredwel
Hej!

Vi har byggt hus och har nu 900 m2 lera som förhoppningsvis ska bli en trädgård förr eller senare. I år kommer vi framför allt att fortsätta med markarbeten, lägga lite gräsmatta, förbereda rabatter och lägga gångar. Jag hade tänket att köpa träd och en del perenner vid rean i höst.

Vad jag funderar på nu är att så "en massa" perenner på en avskild del av tomten redan nu för att sedan flytta dom i höst eller i vår till den plats där vi vill ha dom. Problemet är att denna plats lgger rätt soligt, och åtminstone en del av perennerna jag kommer att vilja ha trivs bäst i skugga. Är det någon som har en idé om hur jag skulle kunna skugga mina perennner under detta år? Jag funderar på någon sorts väv och sätta upp bågar över planteringarna. Tror ni att detta skulle funka? Andra förslag?

/Fredrik
kerstin z5-6
Medan de gror , växer till och är små brukar sol inte vara så skadligt
men ett skyddande tak -över ett gäng pallkragar - vore kanske modellen
Du kan använda vanlig fiberduk som skydd mot värsta hettan
fredwel
Tack för snabt svar! biggrin.gif

Et par frågor:

Vilken typ av fiberduk skulle det vara?

Är det inte risk att det blir för fuktigt/stillastående luft och därmed problem emd mögel och svampinfektioner?

/fredrik
kerstin z5-6
Vanlig som man annars har över tex grönsaker för att slippa kålfjärilar -tex
Ser ut såhär

Den har -ute ihopknycklad i flera lager ,över plantor i tex pallkrage , en frostskyddande effekt ner till minus 4 grader -så du kan börja rätt tidigt med sådan över sådderna

-senare kan du ha den som solskydd -men då bör det vara mer i form av ett "tak " inte ligga tätt emot växterna -fast jag tror de klarar det med ...

jag sår tidigt, och flyttar ut i mars i växthus som du ser
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon