|
Lars-Olof Arvids
22-01-2007, 14:26
Vem har inte ett par tomma akvarier stående!  Jag håller med om att man BORDE kunna lita på sin djuraffär, men tyvärr kan man ofta inte det. Under mina år som akvarist har jag hört många skräckexempel, och även själv mött zoohandlare som har sagt underliga saker. Detta är bedrövligt - hur ska en nybliven akvarieägare kunna veta om handlaren är kunnig eller inte? Därför kan man inte nog betona hur viktigt det är att själv vara påläst när man ska köpa fiskar, eller andra djur. Det är ju trots allt levande varelser det handlar om. Det allra bästa är om man kan vara med i en akvarieförening och lära sig av folk som har erfarenhet av akvariehobbyn just som hobby, inte som inkomstkälla. Att "guldfiskskålar" skulle vara förbjudna går det rykte om av och till - tyvärr är det inte så. De säljs i varenda zooaffär, ofta med mycket olämpliga fiskar till. Kampfiskar hör faktiskt till de minst dåliga fiskarna i sammanhanget. De klarar sig utmärkt i en större kupa (ca 20 l) med mycket växter och en inte alltför kraftig pump. Guldfiskar kan däremot under goda förhållanden bli längre än diametern på de flesta kupor. Olle
att låna en lättare akvariebok på bibliteket, innan man köper fisk, är också bra då gör man inte som jag...köper en albinoart av en fisk jag inte vill ha alls
Piccante
22-01-2007, 14:34
Det är möjligt att det är en "myt" att skålar är förbjudna men jag vet att jag har läst det i någon förordning eller riktlinjer för hållande av sällskapsdjur något... att man starkt avråder från användandet av skålar. Så hade zoohandlarna haft lite högre ideal så kunde de ju ha följt det rådet. Men det kan vara så att det bara är "råd" och inte juridiskt bindande. Olämpligt måste inte vara olagligt.
Men visst man har ett egenansvar oxå.
Lars-Olof Arvids
22-01-2007, 15:05
Pejori, jag menade naturligtvis att man bör vara påläst innan man köper fiskar. Man ska inte börja läsa först när man är i zooaffären! Markus, det är möjligt att jag kan ha missat någon ny förordning, så hittar du den är jag mycket intresserad. Att starkt avråda hjälper tyvärr inte, när det är saker som folk vill ha och som går att tjäna pengar på. Det värsta jag har hört på området var nog den gången då en zoohandlare sålde en liten paroonhaj till en guldfiskkupa. Paroonhajen kan bli två meter lång och lär dessutom vara en hotad art! Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-01-2007, 15:05) Pejori, jag menade naturligtvis att man bör vara påläst innan man köper fiskar. Man ska inte börja läsa först när man är i zooaffären! Markus, det är möjligt att jag kan ha missat någon ny förordning, så hittar du den är jag mycket intresserad. Att starkt avråda hjälper tyvärr inte, när det är saker som folk vill ha och som går att tjäna pengar på. Det värsta jag har hört på området var nog den gången då en zoohandlare sålde en liten paroonhaj till en guldfiskkupa. Paroonhajen kan bli två meter lång och lär dessutom vara en hotad art! Olle förstog det insåg vitsen med det när jag fick dom nya sist nästa gång har jag min bok med mej till affären den hajen har jag också råkat ut för, när den blev 15cm började den slakta dom andra fiskarna så visst ska man kolla upp dom man tänker köpa, och åtminstånde ha baskunskaper om akvarium
Lars-Olof Arvids
22-01-2007, 15:15
Det kanske ska tilläggas att nämnda "haj" inte alls är någon haj utan en mal. Men "haj" är ju ett häftigt namn som säljer. Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-01-2007, 15:15) Det kanske ska tilläggas att nämnda "haj" inte alls är någon haj utan en mal. Men "haj" är ju ett häftigt namn som säljer. Olle därför jag köpte den...är väldigt svag för malarna
Äter malar andra fiskar? Jag hade malar som var 30-40 cm men de gjorde inte de andra fiskarna något. Eller det kanske beror på vilken mal det är? Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 22-01-2007, 15:21) Äter malar andra fiskar? Jag hade malar som var 30-40 cm men de gjorde inte de andra fiskarna något. Eller det kanske beror på vilken mal det är? Mvh Fenja beror på, hur agressiva dom är...dina pleckos du hade, äter inte andra fiskar om dom lever
Piccante
22-01-2007, 15:22
Olle, jag ska se om jag kan rota fram mina gamla djurskyddspapper. Jag vet nämligen att det stod något om skålar för under en av mina praktikveckor fick jag skriva ihop en checklista för djuraffärer att följa för egenkontroll. 1998 var en "brytpunkt" på många sätt när det gällde djurskyddslagen för då skulle vissa reformer gå igenom, bl.a. burhönsförbudet som man hade lovat Astrid Lindgren tio år tidigare.
Men det kan vara så att det bara var "riktlinjer" eller något som inte uttryckligen var lag. Det är nog ytterst sällan som regeringen fattar lagar i akvariefiskfrågor så det kan ha varit en skrivelse från jordbruksverket bara. Nu ligger de frågorna hos djurskyddsmyndigheten och jag har inte kollat på deras web om det finns någon regelsamling där?
Ok, tack! Mvh Fenja
Piccante
22-01-2007, 15:29
Detta var ju intressant. Från djurskyddsmyndigheten:
Försäljning av djur
Den som säljer djur yrkesmässigt ska lämna med en skriftlig skötselanvisning (faktablad) om alla djur som säljs. Faktabladet ska bland annat innehålla uppgifter om hur stort djuret kan bli, normal livslängd, samt vilka utrymmen, vilken skötsel och föda det behöver för att må bra.I tredje kapitlet av föreskriften L 80 (DFS 2004:16) anger Djurskyddsmyndigheten vilka uppgifter ett faktablad ska innehålla.
Vid handel med utrotningshotade djur krävs tillstånd från länsstyrelsen samt CITES-intyg för varje enskilt djur från Jordbruksverket. Av de djur som vanligtvis säljs i zoobutiker är det framför allt vissa reptiler och vissa papegojarter som kan vara hotade.
Piccante
22-01-2007, 15:31
Fiskar däremot omfattas inte av mycket:
Akvariefiskar
Även fiskar omfattas av djurskyddslagen och föreskrifterna. För fiskar är vattnets beskaffenhet mycket viktigt och utrymme, inredning, luftpumpar samt reningsanläggningar ska vara anpassade efter fiskarnas art och antal. Kampfiskar får inte hållas så att de kan se artfränder eftersom de blir mycket stressade av detta.
Piccante
22-01-2007, 15:35
Om man kikar här på denna länken! och klickar på L 80, DFS 2005:8 till höger och hoppar till sidan 31 i de allmänna råden så står det om akvariefisk!
Lars-Olof Arvids
22-01-2007, 15:37
Jag har hört talas om kravet på sådana faktablad, men aldrig sett några. Finns här någon som har köpt ett djur och fått ett sådant faktablad med sig?
Fenja, det finns drygt 2 400 arter av malar i världen. Detta gör att det inte finns mycket som generellt gäller alla malar. De minsta är bara ett par centimeter, de största över två meter. Det finns snälla "vegetarianer", allätare och hemska rovfiskar. Som alltid gäller alltså följande ordning: ta reda på vad arten heter, läs om den, köp den sedan om den visar sig passa i ditt akvarium.
Olle
Tack Lars-Olov, men jag gjorde mig av med akvarierna när vi flyttade i somras. Blev bara nyfiken! Mvh Fenja
Piccante
22-01-2007, 15:44
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-01-2007, 15:37) Jag har hört talas om kravet på sådana faktablad, men aldrig sett några. Finns här någon som har köpt ett djur och fått ett sådant faktablad med sig?
Fenja, det finns drygt 2 400 arter av malar i världen. Detta gör att det inte finns mycket som generellt gäller alla malar. De minsta är bara ett par centimeter, de största över två meter. Det finns snälla "vegetarianer", allätare och hemska rovfiskar. Som alltid gäller alltså följande ordning: ta reda på vad arten heter, läs om den, köp den sedan om den visar sig passa i ditt akvarium.
Olle Jag har sett faktabladen för kaniner, marsvin och undulater. Men sen tog väl ambitionerna slut skulle jag tro  Faktablad om alla akvariefiskar blir väl som en telefonkatalog? Egentligen bedrövligt att den branschen inte bjuder till mer. Kan inte ni akvarister starta någon certifiering av seriösa handlare som typ FSC eller Bra miljöval? Men ni får ju välja en glad guppy som symbol eller något.
Whiskuchi
22-01-2007, 15:48
Nej, jag har aldrig sett faktablad i en djuraffär. Men det är inget som förvånar - jag har aldrig varit i en affär med kunnig personal (däremot i djuraffär med flera kampfiskhanar i samma tank, drivor av döda slöjstjärtar i ett akvarie, en död halvt uppäten gerbil i en bur och en guldhamster på rymmen. Som tur är tvingades den hemska affären att stänga.)
Lars-Olof Arvids
22-01-2007, 15:50
Där har vi det: 3§ "Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kravet på volym, syresättning och inredning enligt 4-8§§ är uppfyllda". Inget generellt förbud alltså. Det lär bli svårt att anmäla någon för att kraven inte är uppfyllda. Jag reagerar också på följande formulering: "Kampfiskar får inte hållas så att de kan se artfränder eftersom de blir mycket stressade av detta" Är det manssamhället som spökar? Att kampfiskhanar blir stressade av att se varandra stämmer, men honorna är väl också kampfiskar? Med denna formulering skulle det i princip vara förbjudet att sätta kampfiskar till lek! Olle
Piccante
22-01-2007, 15:51
CITAT (Whiskuchi @ 22-01-2007, 15:48) Nej, jag har aldrig sett faktablad i en djuraffär. Men det är inget som förvånar - jag har aldrig varit i en affär med kunnig personal (däremot i djuraffär med flera kampfiskhanar i samma tank, drivor av döda slöjstjärtar i ett akvarie, en död halvt uppäten gerbil i en bur och en guldhamster på rymmen. Som tur är tvingades den hemska affären att stänga.) Usch då. Får man fråga var?
Piccante
22-01-2007, 15:55
3§ "Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kravet på volym, syresättning och inredning enligt 4-8§§ är uppfyllda". Detta är en riktig "idiotformulering" egentligen. Om inte kravens uppfylls så är det INTE tillåtet. Samtidigt är det djurhandlarens ansvar att upplysa om att -nej det blir inte bra att ha den stora fisken i den lilla skålenDet är ju frågan om de gör det? Uppenbart säger de inte att volymen är förliten och syresättningen blir för dålig när de säljer små skålar. Då blir ju lagen tyvärr tandlös
har nog aldrig sett några faktablad jag heller när det gäller fiskar där får man leta själv, i böcker man lånat eller köper
Lars-Olof Arvids
22-01-2007, 15:57
CITAT (Leocarpus @ 22-01-2007, 15:44) Egentligen bedrövligt att den branschen inte bjuder till mer. Kan inte ni akvarister starta någon certifiering av seriösa handlare som typ FSC eller Bra miljöval? Men ni får ju välja en glad guppy som symbol eller något. Här går det undan - flera nya inlägg kommer varje gång jag skriver ett nytt! Jag föreslog faktiskt att akvarieföreningarna skulle ha "etikmärkning" av zooaffärer för några år sedan. Eller att vi kunde sätta upp skyltar av typ "denna butik rekommenderas av X-köpings akvarieförening" som åker ner om affären inte sköter sig. Men någon respons fick jag inte. Olle
Whiskuchi
22-01-2007, 16:21
CITAT (Leocarpus @ 22-01-2007, 15:51) CITAT (Whiskuchi @ 22-01-2007, 15:48) Nej, jag har aldrig sett faktablad i en djuraffär. Men det är inget som förvånar - jag har aldrig varit i en affär med kunnig personal (däremot i djuraffär med flera kampfiskhanar i samma tank, drivor av döda slöjstjärtar i ett akvarie, en död halvt uppäten gerbil i en bur och en guldhamster på rymmen. Som tur är tvingades den hemska affären att stänga.) Usch då. Får man fråga var? Jag PM:ar
Rapchic
22-01-2007, 19:29
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-01-2007, 14:33) CITAT (Rapchic @ 22-01-2007, 12:56) mer än två liter har jag ju "Mer än två liter" skriver du gång på gång. Hade det inte varit trovärdigare att tala om mera exakt hur mycket kupan rymmer? Olle vet tyväär inte men jag vet att det är mer än två liter och jag vet inte hur jag ska kolla nu när den är full
Jag måste säga att jag tycker att många går väl hårt åt Rapchic i den här tråden.
Piccante
23-01-2007, 12:02
Fick lite dåligt samvete för att jag kapade Rapchics tråd och började svamla mycket om lagar och förordningar. Förlåt för detta men nu är väl frågan iaf ordentligt utredd.
Lars-Olof Arvids
23-01-2007, 12:51
Faith, jag vill inte vara dömande mot Raphic, bara förklara hur saker ligger till. Hon kan förstås inte hjälpa att hon inte är så kunnig, särskilt inte om hennes zoohandlare inte heller är det. "Trådkapningar" är väl inte heller bra, men i det här fallet tycker jag ändå att det var en ganska intressant sådan. Markus, du skriver i ett tidigare inlägg att "Faktablad om alla akvariefiskar blir väl som en telefonkatalog?" Då kommer jag att tänka på det tyska uppslagsverket "Aquarien Atlas" i sex band, som beskriver nära tusen arter av sötvattensfiskar i varje. Alla dessa är förstås inte lämpliga som akvariefiskar, men det är inte alla arter man ser i zooaffärerna heller.
Olle
Piccante
23-01-2007, 13:38
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-01-2007, 12:51) Faith, jag vill inte vara dömande mot Raphic, bara förklara hur saker ligger till. Hon kan förstås inte hjälpa att hon inte är så kunnig, särskilt inte om hennes zoohandlare inte heller är det. "Trådkapningar" är väl inte heller bra, men i det här fallet tycker jag ändå att det var en ganska intressant sådan. Markus, du skriver i ett tidigare inlägg att "Faktablad om alla akvariefiskar blir väl som en telefonkatalog?" Då kommer jag att tänka på det tyska uppslagsverket "Aquarien Atlas" i sex band, som beskriver nära tusen arter av sötvattensfiskar i varje. Alla dessa är förstås inte lämpliga som akvariefiskar, men det är inte alla arter man ser i zooaffärerna heller.
Olle Man ska kanske inte bifoga ett faktablad i sex band när man köper akvariefiskar, då får man köpa en bokhylla samtidigt Jag tror inte att någon vill vara elak mot Rapchic. Djur far nog sällan illa av medveten vanvård utan oftast är det pga okunskap. Det är synd att djurhandlare säljer fiskar och utrustning som inte går ihop Om någon har uppfattats som hård mot Rapchic så har det nog varit med omtanke om fisken då den har svårare att påverka sin egen livssituation. Jag fick ett ganska bra litet häfte i min djuraffär en gång. Iofs sponsrat av en fiskmatstillverkare full med anspelningar på det egna märket. Men den hade en bra faktadel oxå som tog upp de kanske 50 vanligaste akvariefiskarna och deras krav på temp, foder och inredning. Handlarna får mkt sådant material gratis från leverantörerna som man tycker att de gott kunde skicka med alla en "grundbok".
Lars-Olof Arvids
23-01-2007, 13:59
CITAT (Leocarpus @ 23-01-2007, 13:38) Jag fick ett ganska bra litet häfte i min djuraffär en gång. Iofs sponsrat av en fiskmatstillverkare full med anspelningar på det egna märket. Men den hade en bra faktadel oxå som tog upp de kanske 50 vanligaste akvariefiskarna och deras krav på temp, foder och inredning. Handlarna får mkt sådant material gratis från leverantörerna som man tycker att de gott kunde skicka med alla en "grundbok". Jag är ganska skeptisk mot sådana häften. Kan man skilja mellan reklam och fakta är de säkert bra, men frågan är om folk kan det. Uppgifter om temperatur och inredning stämmer nog, men när de kommer till fodret heter det att "den här fisken är allätare och ska ha TetraMin som huvudfoder, denna är växtätare och ska ha TetraPhyll" o s v. Att det bästa ofta är levande foder som man kan fånga i någon damm nämns inte. Likaså är vattenberedningsmedel helt nödvändigt (fel), fiskmedicin (ofta färskvara) ska man alltid ha hemma o s v. En hyfsat neutral grundbok är enligt min mening helt nödvändig när man ska sätta upp ett akvarium. Som t ex "I akvariets värld" av Ulrich Schliewen eller "Akvarieguide" av Kjell Fohrman. En sådan kostar knappast någon förmögenhet, om man nu har haft råd till ett akvarium. Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|