Full version: Ingefära
Sidor: 1, 2
MariaS
...och låt honkarna stå på balkongen där det blir varmare. Jag driver min ingefära i svarta krukor i växthuset. Något annat är inte att tänka på.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 07-08-2009, 22:54) *
...och låt honkarna stå på balkongen där det blir varmare. Jag driver min ingefära i svarta krukor i växthuset. Något annat är inte att tänka på.

jag har drivit ingefära i bruna krukor inne funkade hur bra som helst så nog finns där annat som går att tänka på.

annars vill man få fin ingefära så ska man lägga rotknölarna i ett lager med sand och ha nere i krukan under sanden bra plantjord. då utvecklas rötterna bra och kan hämta näring och fukt nere i jorden, och det blir fina knölar och vattnet rinner igenom till rötterna snabbt så att knölen inte får så mycket fukt. plus sanden gör det varmare runt knölarna.

i kommersiella odlingar i tropiska länder odlar man ingefära just i sandjord. av att det är bättre och blir av fin kvalité.
Östh
Har i år för första gången testat att odla ingefär. Har nu höga och fina plantor. Placeringen är nog dock fel-de står i en hög pallkrage, lite utsatt.
    Skall jag flytta över dem i krukor o placera dessa i ett varmare läge en tid framöver?
      Vad menar ni är de bästa odlingsförhållandena därefter? Inne ca 20 grader el i mörkt garage med plus grader?

Alexander-VG-zon3
      CITAT (Östh @ 13-08-2009, 20:56) *
      Har i år för första gången testat att odla ingefär. Har nu höga och fina plantor. Placeringen är nog dock fel-de står i en hög pallkrage, lite utsatt.
        Skall jag flytta över dem i krukor o placera dessa i ett varmare läge en tid framöver?
          Vad menar ni är de bästa odlingsförhållandena därefter? Inne ca 20 grader el i mörkt garage med plus grader?

+20c och ev extra ljus tycker jag då ingefära är tropisk. i ljus och värme växer den bäst i. men den tål också att övervintra torrt och svalt men då tar det längre tid för den att komma igång till våren. har du den i rumstemp och ev extraljus kommer den alltså igång snabbare.

det kan nog vara bra att ha dom i krukor nu när det blir lite svalare väder.
          MariaS
          CITAT (Östh @ 13-08-2009, 20:56) *

Jag skulle nog försöka lirka över dem i krukor och ställa dem under extra belysning. Har du dem kvar ute, kommer de ganska snart vissna ner och då ska du ändå ta in dem. De klarar inte av att frysa.

Själv kommer jag att skörda mina när de vissnat ner, spara några knölar och göra marmelad på resten bravo.gif
              Mickie
              Jättebra och informativ tråd om ingefärsodling!

Är själv på väg att skaffa mig en liten knöl. Hoppas bara att inte tåget gått för odling det här året. Det verkar som de flesta sätter sina knölar kring mars. Vad tror ni om att starta igång nu?
              Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon