|
Gloriana
21-01-2007, 20:48
Jag glömde helt att skicka in till STA's frölista i år. I vilket fall som helst känns det lite synd att slänga fröna när jag rensat och haft mig. Vill du ha något av nedanstående frö mejla mig så skickar jag till den adress du anger i mejl. Du betalar inget alls för fröerna men du får, sen du fått ok av mig (dvs jag har frö kvar av det du vill ha), skicka fröpåse och tillräckligt frankerat kuvert till mig.
Min mejladress är malinbjarnlid@hotmail.com
Allium cernum (prärielök) Polemonium caeruleum alba (blågull, vitt (har inte blått) Clematis integrefolia (styvklematis) Digitalis purpurea Dracocephalum russianum Dryas octopetala (fjällsippa) Erinus alpinus (leverört, låter fult men den är söt, liten rosa stenpartiväxt) Fritillaria pallidiflora Geum ’Mrs Bradshaw’ (nejlikrot) Gypsophilia sp. (brudslöja) marktäckande, små rosa blommor. Hemerocallis flava (gul daglilja, tidigblommande, doftande) Iris sp. Blå tidigblommande, förmodligen hör den till de arter som ska ha sommartorka, en gång sådd som I. magnifica men det är det inte. Paeonia amerikansk hybrid (ett par portioner möjligen) Paeonia suffroticosa (buskpion) Papaver orientale (syn P. pseudoorientale) (orange, tidigblommande jättevallmo) Penstemon sp. Marktäckande liten buske (max 15 cm hög) med syrenlila blommor, mkt fin. Potentilla megalantha (stor fingerört, gul) Potentilla sp. Vit, 40 cm, ljusgrönt vackert bladverk Primula veris röd (blir förmodligen både gula och röda) Tulipa turkestenica
Jag var inte med på mail, så jag skickade ett PM. Men det var fina sorter.
/Åsa
Gloriana
22-01-2007, 19:27
Jag puffar upp tråden lite. Hittills har jag bara fått två som vill ha! Jag vill hemskt gärna bli av med alltihopa
fruberglund
22-01-2007, 20:30
Jag har mailat
Jag har mejlat dig och är nöjd med det jag får.
Sailor Pluto
23-01-2007, 19:41
Jag har mailat (självklart  ).
Gloriana
23-01-2007, 21:21
Kul att flera hört av sig per mejl! Ni får era påsar när jag får kuvert att skicka i, se era mejl. Jag kommer att lägga ut en uppdaterad lista om några dagar då en del frösorter kommer ta slut.
Jag kunde inte heller låta bli att maila.
Även jag mailade idag först......kanske har jag oxå tur
Gloriana
28-01-2007, 20:39
Här kommer ny och uppdaterad lista. Det finns fortfarande en hel del frön kvar. En del sorter har försvunnit och några har tillkommit. Om du vill ha frö skicka ett mejl till
malinbjarnlid@hotmail.com
Allium cernum (prärielök) Aquilegia ’Nora Barlow’ Polemonium caeruleum alba (blågull, vitt, har inte blått sådant) Clematis integrefolia (styvklematis) Digitalis purpurea Erinus alpinus (leverört, låter fult men den är söt, liten rosa stenpartiväxt) Fritillaria pallidiflora Geum ’Mrs Bradshaw’ (nejlikrot) (en portion kvar) Gypsophilia sp. (brudslöja) marktäckande, små rosa blommor. Hemerocallis flava (gul daglilja, tidigblommande, doftande) Iris sp. Blå tidigblommande, förmodligen hör den till de arter som ska ha sommartorka, en gång sådd som I. magnifica men det är det inte. Lychnis chalcedonica Ornitogalum sp. Fått frö av en trädgårdskompis, det är ngn märkvärdig sort men kompisen har tappat bort skylten. Paeonia suffroticosa (buskpion) Paeonia suffroticosa ’Rockkii’ (inte säkert den kommer vit från frö, kan bli rosa) Papaver orientale (syn P. pseudoorientale) (orange, tidigblommande jättevallmo) Penstemon sp. Marktäckande liten buske (max 15 cm hög) med syrenlila blommor, mkt fin. Potentilla megalantha (stor fingerört, gul) Potentilla sp. Vit, 40 cm, ljusgrönt vackert bladverk Primula veris röd (blir förmodligen både gula och röda) Tulipa turkestenica
En portion vardera av följande sorter(dubbelbeställt):
Clematis fusca Geranium sanguineum striatum Geranium pratense ’Splish Splash’ Geranium pratense Geranium renardii Geranium sessiliflorum novae zelandie ’Nigricans’
De som skickat kuvert till mig, enligt instruktion i mina svarsmejl, bör ha sina kuvert i morgon måndag.
Sailor Pluto
30-01-2007, 12:23
Fick de finfina fröerna idag, jag tackar och bockar  !
stennie
30-01-2007, 15:05
Du har fått mail!
Hej Gloriana!
Jag har mailat dig! Hör av dig!
Linda
fruberglund
30-01-2007, 20:57
Har fått frön idag...tack Men läääääggg av, du kan ju inte lägga med fler nu...och bara såna jag vill ha också  Vågar man be om fler? Mailar dig igen
Mattsson
31-01-2007, 16:52
Vad är det för färger på dina geranium? Splish splash känner jag till, men inte de andra.
Gloriana
31-01-2007, 21:42
Hej på er Jag har skickat en laddning beställningar idag och väntar på fler kuvert att skicka i (dvs jag räknar med att de är på ingång från er som mejlat, och som jag svarat). När jag fått in de kuvert jag väntar på, och skickat de fröerna, lägger jag in en uppdaterad lista. Man känner sig som värsta fröförmedlingen men det är också roligt att glädja andra. Tack ni alla för era trevliga mejl! Till er som inte fått svar från mig än vill jag bara säga att jag inte vill lova frö som kanske tar slut. Så fort jag vet så mejlar jag er min adress. Jag försöker (obs! försöker!) vara lite rättvis och ta alla i tur och ordning.
Gloriana
04-02-2007, 11:17
Här kommer den sista uppdaterade listan på de fröer jag har kvar. Den har krympt en del sen sist. Jag väntar fortfarande på kuvert från några som mejlat men alla "fådda" kuvert är nu ivägskickade. Hugade spekulanter mejlar till:
malinbjarnlid@hotmail.com
Nedanstående lista uppdaterad 070206
Digitalis purpurea Erinus alpinus (leverört, låter fult men den är söt, liten rosa stenpartiväxt) Fritillaria pallidiflora
Gypsophilia sp. (brudslöja) marktäckande, små rosa blommor. Hemerocallis flava (gul daglilja, tidigblommande, doftande) Iris sp. Blå tidigblommande, förmodligen hör den till de arter som ska ha sommartorka, en gång sådd som I. magnifica men det är det inte.
Lychnis viscaria (jag skrev ngt annat på förra listan vilket var fel, detta är rätt)
Ornitogalum sp. Fått frö av en trädgårdskompis, det är ngn märkvärdig sort men kompisen har tappat bort skylten.
Papaver orientale (syn P. pseudoorientale) (orange, tidigblommande jättevallmo)
Potentilla megalantha (stor fingerört, gul) Potentilla sp. Vit, 40 cm, ljusgrönt vackert bladverk Primula veris röd (blir förmodligen både gula och röda) Tulipa turkestenica
Jag vill också tacka er som erbjudit frö i utbyte. Det har utökat min sålista lite till (hur många sorter orkar man så ett och samma år kan man ju undra).
Gloriana
19-02-2007, 10:50
En uppdaterad lista igen. Jag har fortfarande mycket frö kvar av en del sorter. Mejla mig på malinbjarnlid@hotmail.com för adress att skicka kuvert till. En snäll odlait har skänkt små fröpåsar så det behöver ni inte skicka Digitalis purpurea Delphinium ’Magic Fountains’ (1 port) Erinus alpinus (leverört, låter fult men den är söt, liten rosa stenpartiväxt) Fritillaria pallidiflora Gypsophilia sp. (brudslöja) marktäckande, små rosa blommor. (1 port) Hemerocallis flava (gul daglilja, tidigblommande, doftande) Iris sp. Blå tidigblommande, förmodligen hör den till de arter som ska ha sommartorka, en gång sådd som I. magnifica men det är det inte. Lychnis viscaria (jag skrev ngt annat på förra listan vilket var fel, detta är rätt) Ornitogalum sp. Fått frö av en trädgårdskompis, det är ngn märkvärdig sort men kompisen har tappat bort skylten. Papaver orientale (syn P. pseudoorientale) (orange, tidigblommande jättevallmo) Polemonium caeruleum alba (Vitt blågull) Potentilla megalantha (stor fingerört, gul) Potentilla sp. Vit, 40 cm, ljusgrönt vackert bladverk Primula veris röd (blir förmodligen både gula och röda) Tulipa turkestenica
Äsch.. Jag har precis pm:at dej.. Men jag ser nu på din uppdatering att de frön jag hade velat haft inte längre finns med..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|