|
Full version: Saintpaulia
Länkar till denna tråd där kan ni se en del av det jag har att byta med! Jag är intresserad av alla du nämner Hogsatra utom Pandora som jag redan har. Mvh Fenja
hogsatra
24-08-2007, 11:45
CITAT (Fenja @ 24-08-2007, 11:21)  Länkar till denna tråd där kan ni se en del av det jag har att byta med! Jag är intresserad av alla du nämner Hogsatra utom Pandora som jag redan har. Mvh Fenja Maila mig c.hogsatra@glocalnet.net
Jag är mera för orkidéer. Men jag har haft 2 st paulior i 2 år, de blommade aldrig. Sedan fick jag det utmärkta tipset att dränka dem samtidigt som orkidéerna och även i orkidé näring. Och gissa om de växte till sig och började blomma!!! Så nu gillar även jag st:paulior!  Är på jakt efter en mörk röd- röd (inte rosa), finns det sådana??
Röda saintpaulior finns, bland annat Pow Wow med brokiga blad och Buffalo Hunt med mörkgröna blad. Även Red Tiger är röd med vit kant och mörkgröna blad. Så finns Vampires Kiss med blodröda blommor och gröna blad och Great Balls of Fire med eldröda bollar och brokiga blad. Det är vad jag kommer på just nu av dom jag har, men det finns mång fler.
Oj oj, då måste jag börja jaga en sådan Kanske dom inte är så ovanliga heller, jag har inte sökt så länge eller aktivt heller så...
vindspel
06-09-2007, 17:56
CITAT (Anki på Öland @ 22-08-2007, 10:00)  Är det en sån här???  Köpte en i somras och det stod att den hette Taita. Anki Jag köpte två styck idag. De har sådana dubbla blommor men de kommer i mitten och bladen är större. Vad kan det vara? Köper man på blomsterlandet så stå det inte vad de heter.
Helena o
19-09-2007, 09:28
Hej Är det nån som vill passa på och byta SP innan det blir för kallt? Det jag har blad på är :
Anne från Grönkulla Artic frost Blue dragon Buffalo Hunt Celery Elisabet Emerald love Golden glow Looking Glass Mermaid Music box dancer Ozio Rob´s Sarspirilla Scandal Silly Girl Silverglade Candies Sketch Mee Smolding Pink Sun sizzle Svartvinbärssorbet Taita Safina White feather Little Cheyenne Girl
PM:a Gärna
Du har ett pm Helena O!!  Mvh Fenja
Blev så inspirerad av den här tråden och så hittade jag en söt liten st paulia som såå ville förja med hem från affären.  Hennes kompis fick man på köpet  Jag tänkte om nån vet vad de heter? Här är kompisen [attachment=7589:st_paulia_1.jpg] och så den som jag blev så förtjust i  [attachment=7590:st_paulia_2.jpg]
Hela nästa vecka har Saintpauliasällskapet en utställning i Tulpanens hus, alldeles vid T-banan Åkeshov i Stockholm. Ni som är intresserade av saintpaulior som inte går att köpa ute i handeln kan fynda rariteter där. Dessutom säljs en himla massa olika handelssorter.
Vi från Saintpauliasällskapet är på plats så mycket som möjligt för att svara på frågor och kanske se till att ni får med er en lite ovanlig sort hem.
Det skulle vara så roligt om någon härifrån forumet tittade in. Varmt välkomna ska ni vara.
idipidi
01-10-2007, 09:41
CITAT (Sofiia @ 19-09-2007, 17:39)  Blev så inspirerad av den här tråden och så hittade jag en söt liten st paulia som såå ville förja med hem från affären.  Hennes kompis fick man på köpet  Jag tänkte om nån vet vad de heter? Här är kompisen och så den som jag blev så förtjust i  Saken är väl den att de sorter som säljs i handeln i de allra, allra flesta fall är just handelssorter utan namn. Att få tag på namnsorter är dock enkelt nu med hjälp av internet. Tradera är ett sätt, annars kan man hitta samlare här eller på Saintpauliasällskapets forum t.ex. som man kan få köpa blad av för en liten peng. Det är hemskt beroendeframkallande....  Namnsorter skiljer sig enormt mycket från de vanliga handelssorterna tycker jag. Det finns sååå mycket fina sorter!
CITAT (idipidi @ 01-10-2007, 09:41)  Saken är väl den att de sorter som säljs i handeln i de allra, allra flesta fall är just handelssorter utan namn. Att få tag på namnsorter är dock enkelt nu med hjälp av internet. Tradera är ett sätt, annars kan man hitta samlare här eller på Saintpauliasällskapets forum t.ex. som man kan få köpa blad av för en liten peng. Det är hemskt beroendeframkallande....  Namnsorter skiljer sig enormt mycket från de vanliga handelssorterna tycker jag. Det finns sååå mycket fina sorter! Okej, jo jag misstänkte lite att det kanske är så (som med orkidéer). Är de hybrider de som finns i handeln? Neej neej, jag ska inte börja samla på St paulior också har redan mina orkidéer...
idipidi
02-10-2007, 08:16
CITAT (Sofiia @ 01-10-2007, 11:07)  Okej, jo jag misstänkte lite att det kanske är så (som med orkidéer). Är de hybrider de som finns i handeln? Neej neej, jag ska inte börja samla på St paulior också har redan mina orkidéer...  Njae.. Det finns bara ungefär ett 20-tal rena arter av Saintpaulia men tiotusentals hybrider. Eftersom att det finns så många sorter så kan man väldigt sällan identifiera okända sorter med säkerhet. De rena arterna är inte speciellt vanliga i odling. Skillnaden är väl att handelssorterna framför allt är framtagna för att går snabbt och bra att odla upp i stor skala medan namnsorterna är framkorsade för att växa vackert och få vackra blommor. variationerna är enormt mycket större bland namnsorterna än bland handelssorterna.
pialotta
02-10-2007, 09:49
CITAT (idipidi @ 02-10-2007, 09:16)  Njae.. Det finns bara ungefär ett 20-tal rena arter av Saintpaulia men tiotusentals hybrider. hej, jag var inne på Saintpauliasällskapets bildsidor o tittade och fann en del med latinska namn; tex Saintpaulia brevipilosa, Saintpaulia rupicola - kan man tänka sig att det är några av de rena arter du talar om ovan? ursäkta trådkapning!
Sonja.S
02-10-2007, 10:09
Var på Tulpanens hus igår på saintpaulia utställning i Åkeshov. Vissa jättefina, men tyvärr inte till salu, bara för utställning. Jag hade tyvärr inte turen att någon från saintpauliasällskapet var där och kunde hjälpa mig. Men jag lyckades själv klura ut hur vissa av de småplantor som fanns till försäljning såg ut. Inköpt blev dessa. Flashy trail Rob´s mad cat (som jag inte vet hur den ser ut) Voodoo magic samt en handelsodlad, onamnad förstås, vacker orchideé liknande blommor Dom finns alla i mitt album, har inte fattat hur jag ska kunna lägga in bilden direkt här i inlägget, men jag jobbar på att lära mig.
Här hittar du bilder på mååååånga olika SP, bl.a Rob´s mad cat. http://www.avsa.org/Photographs.asp
pialotta
02-10-2007, 10:47
wow, gertie, vilken länk!!
idipidi
02-10-2007, 11:05
CITAT (pialotta @ 02-10-2007, 10:49)  hej, jag var inne på Saintpauliasällskapets bildsidor o tittade och fann en del med latinska namn; tex Saintpaulia brevipilosa, Saintpaulia rupicola - kan man tänka sig att det är några av de rena arter du talar om ovan?
ursäkta trådkapning! Jepp! Jag har en själv, S. rupicola samt har haft en S. magungensis men det var en knepig rackare. S. rupicola är däremot en jättetrevlig odlingsvärd paulia. Bild finns på min sida. CITAT (Sonja.S @ 02-10-2007, 11:09)  Var på Tulpanens hus igår på saintpaulia utställning i Åkeshov. Vissa jättefina, men tyvärr inte till salu, bara för utställning. Jag hade tyvärr inte turen att någon från saintpauliasällskapet var där och kunde hjälpa mig. Men jag lyckades själv klura ut hur vissa av de småplantor som fanns till försäljning såg ut. Inköpt blev dessa. Flashy trail Rob´s mad cat (som jag inte vet hur den ser ut) Voodoo magic samt en handelsodlad, onamnad förstås, vacker orchideé liknande blommor Dom finns alla i mitt album, har inte fattat hur jag ska kunna lägga in bilden direkt här i inlägget, men jag jobbar på att lära mig.  Grattis till dem!  Såg lite fler paulior i ditt album, är det några du har namn på utav dessa? Blev lite småkär i den med mosaikbrokiga blad. Jag har ingen mosaikbrokig själv. Hur ser blommorna ut?
CITAT (pialotta @ 02-10-2007, 11:47)  wow, gertie, vilken länk!! Ja, det finns en hel del att jaga, om man är samlare. Tur att man inte är det.
Hej I Hemmets veckotidning som jag köpte idag fanns ett repotage ang Sp Årets nya ,Man blir ännu mer sjuk att köpa dessa.Men är det någon som känner till TP Blommor?Är det i skåne det ligger? streppen
Sonja.S
06-10-2007, 19:39
Den med mönstrade blad köpte jag på trädgårdsmässan i våras och den är på gång att blomma nu, har hittat den på nätet Lilian sparkler heter den och ser helt underbar ut på den bild jag hittade. Den är ganska liten ännu, frågan är om det är en dvärgvariant. När blommorna slagit ut ordentligt ska jag fota den igen och lägga in i albumet.
Åsa, mälardalen zon 2
06-10-2007, 19:49
CITAT (strepp @ 02-10-2007, 20:44)  Hej I Hemmets veckotidning som jag köpte idag fanns ett repotage ang Sp Årets nya ,Man blir ännu mer sjuk att köpa dessa.Men är det någon som känner till TP Blommor?Är det i skåne det ligger? streppen Antar att det är TP blommor i Hjärup för där har jag varit och han har väl sveriges största kommersiella saintpauliaodling men så stor tycker inte jag odlingen var (låg mitt i villaområdet, Hjärup är inte så stort) och han odlar ju mest och säljer till grossister.
[attachment=8149:neonelectra.jpg]
här e min neon electra gillar den skarpt den blommar o blommar o blommar heeeeela tiden
Neon Electra .....
Saintpaulia 'Rainbows Neon Electra' [attachment=8166:rosa_neon_electra.jpg] jupp så heter den o här en porträttbild på densamme
Tack Åsa för ditt svar.Fick reda på att Tp säljer till de större firmorna.Jagar nu att få tag på dessa nya fina sorter.Några av sorterna som var med i tidningen kom ifrån Usa-Spännande
Tänkte höra om någon kan ge råd hur man gör när man ska plantera isär barnen från moderbladet i många fall inträffar en snabb död på mina småplantor.Ska man ha dem i miniväxthus efter man tagit isär dem?Är det någon som har bra tips?? Hoppas på många bra tips..strepp
CITAT (strepp @ 09-10-2007, 22:19)  Tack Åsa för ditt svar.Fick reda på att Tp säljer till de större firmorna.Jagar nu att få tag på dessa nya fina sorter.Några av sorterna som var med i tidningen kom ifrån Usa-Spännande
Tänkte höra om någon kan ge råd hur man gör när man ska plantera isär barnen från moderbladet i många fall inträffar en snabb död på mina småplantor.Ska man ha dem i miniväxthus efter man tagit isär dem?Är det någon som har bra tips?? Hoppas på många bra tips..strepp Vänta tills småplantorna har i alla fall centimeterstora blad så brukar det inte vara några problem. Mvh Fenja
Hej Fenja tack för svaret- När du tar isär de små plantorna sätter du dessa i miniväxthus ett tag eller låter du dem stå i fönster direkt..,mvh strepp
Strepp, de får stå utan påse eller miniväxthus när jag väl delar på dem. Inte i direkt sol på en eller ett par veckor så att de hinner aklimatisera sig ordentligt. Mina plantor får dock växa sig ganska stora innan jag ger dem separata krukor, jag har aldrig haft någon dödlighet bland dem på grund av att skiljs åt i alla fall. Mvh Fenja
Tack för ditt svar Fenja.Jag tror jag planterar isär för fort..mvh strepp
idipidi
12-10-2007, 08:00
CITAT (Fenja @ 09-10-2007, 23:38)  Vänta tills småplantorna har i alla fall centimeterstora blad så brukar det inte vara några problem. Mvh Fenja Rådet brukar väl vara att de största bladen ska vara stora som en gammal femtioöring, om det inte är en miniatyrsort såklart.
CITAT (idipidi @ 12-10-2007, 09:00)  Rådet brukar väl vara att de största bladen ska vara stora som en gammal femtioöring, om det inte är en miniatyrsort såklart. Finns säkert lika många råd som det finns saintpauliaodlare  Mvh Fenja
Tack Fenja för alla svar. Till slut vill jag visa er vilka otroligt fina nyheter som kommer att komma el finns beror på.I sista Hv/41 fanns en del,Några av dessa finns i mina ägo nu.Se gärna vilka på min hemsida Min hemsida hittas här,my webside http://www.nogg.se/tokfianRek se denna otroligt fina hemsida med Sp..Man vill bara ha mer- http://www.protopage.com/saintpauliahusetHälsar strepp
Tack för länkarna Strepp, trevlig hemsida du har!  Vi bor ju inte så långt i från varandra (jag bor mellan Borås och Ulricehamn) så vi kanske kan byta lite paulior vid något tillfälle Vilka fina vovvar du har, schäfrar är en av mina favoriter!! Mvh Fenja
Hej Fenja Ja det vore ju kanonkul om vi kunde byta,lustigt att vi inte bor längre ifrån varandra, Ang våra hundrar ja det är otroligt goa Ior o Jokk..Min man tränar mycket med Jokk allra helst eftersom han kräver en hel del medan Ior älskar mer att vara social.. Hoppas vi kan göra byte vore jättekul..vi har ju ganska nära att köra..ha det gott..strepp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|