Full version: Saintpaulia
Sidor: 1, 2
Farmor
Blir lite nyfiken!

Här finns Hoya- och Orkidéfantaster, Fuchsia- och Pelargonentusiaster. Och kanske fler?

Så min undring är om jag är ensam om att vara Saintpauliafantast?

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
pocahontas
Ja dom är söta, men det är sällan jag ser dem hos någon längre .
De påminner mig mycket om min mormor hon brukade ha dem ... wub.gif
VeraCB
*vinkar med hela armen*
Jooorå, det finns!
Jag har bilder i mitt album, kika gärna på dem!

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...12&albumid=9665

...och titta här:
www.saintpauliasallskapet.se
jättefint bildgalleri!
Fenja
Jag gillar en del av dem! Har nog mest sådana som går i blått och en del fantasyvarianter. Började i fjol lite sakta med att samla namnade sorter.
Mvh
Fenja
LadyG
Jag gillar dem också, fast jag vet inte vad de heter de jag har. Har några vanliga blå, en rosa/vitspräcklig som vore kul att få i blom igen, en helrosa lite krusig och en som jag inte vet vad det är för färg på (det var så länge sedan den blommade).
Gertie
Jodå, jag gillar dem också, men de är ju så dåliga på att blomma.sad.gif
Ni som lyckas med era; kan ni inte dela med er av hemligheten?
Jag har c:a 30 st, och det är bara 4 - 5 st som har behagat att blomma,
och då bara med några få blommor.
Några av dem köpte jag som blad för nästan 3 år sedan.
Fenja
CITAT (Gertie @ 24-01-2007, 18:51)

Oj då! Mina har tokblommat hela vintern wub.gif ! Jag missköter dem våldsamt, vattnar inte förrän de snudd på hänger över krukan. De står i västerfönstren här. Du kanske är för snäll mot dina? smile.gif
Mvh
Fenja
Ramoth
När jag hade Saintpaulor så vattnade jag dem med akvarievatten.
När vi "slammande" bottengruset med "sugklocka" blev det en massa "godsaker" i vattnet som blommorna älskade.
Dessemellan fick de vanligt aktvarievatten.
Så länge vi hade akvarier hade jag jättefina Saintpaulor.
Sedan ville de sig inte alls hos mej. sad.gif
Merlin
Här (hoppar upp och ner och viftar med armarna biggrin.gif ) Jag bara älskar dom små liven wub.gif wub.gif och samlar sen ett tag tillbaka. Det är en fascinerande växt och det finns så många olika. Sen tar dom ju inte lika mycket plats som hoyor och pellisar (som jag också har en hel del av rolleyes.gif ) men man får ju plats med så många fler plantor än om man hade valt växter i normalstorlek smile.gif
Fenja
CITAT (Merlin @ 24-01-2007, 23:15)
Här (hoppar upp och ner och viftar med armarna biggrin.gif ) Jag bara älskar dom små liven wub.gif wub.gif och samlar sen ett tag tillbaka. Det är en fascinerande växt och det finns så många olika. Sen tar dom ju inte lika mycket plats som hoyor och pellisar (som jag också har en hel del av rolleyes.gif ) men man får ju plats med så många fler plantor än om man hade valt växter i normalstorlek smile.gif

Precis min åsikt!! Ska rensa ut bland pellisarna i år, bara behålla de som jag verkligen tycker om! Hoyorna som fyller köksfönstren mår bra där och får vara kvar, men fler ska det inte bli!!
Är det någon som vill byta så är jag intresserad, av St P alltså. smile.gif
Mvh
Fenja
Merlin
Vilken bra ide - en St P - bytestråd!!! Jag är med smile.gif !
Fenja
Kanon, då ska jag ta och kolla upp vilka jag har så lägger jag ut en lista i morgon om jag hinner! wub.gif
Mvh
Fenja
Tomas J
Jaa! Här med *viftar* biggrin.gif Svårt att INTE tycka om dom små där dom står i fönstret och niger så försynt biggrin.gif Jag är med på en bytartråd!! Bara jag kommer på vad jag har biggrin.gif Har en del småplantor som står på tillväxt som ni ser. Finns fler i albumet. Inga som blommar nu dock.

/Tomas
Farmor
Så roligt att vi är flera pauliafrälsta här! wub.gif

Jag har drygt 50 olika namnade sorter och är gärna med och byter. Fast vi får vänta lite, det ska ju inte vara under 7 plusgrader när man tar ut dom små liven har jag fått lära mig.

Om jag bara lyckas lära mig hur få in bilder i albumet så kan jag visa några när dom blommade. Just nu är det inte en enda blomma på någon och det beror på vintermörkret. En del har ju tilläggsbelysning till sina blommor, men mina får leva med årstiderna.

Snart så ska väl knopparna börja titta fram. smile.gif
Gertie
CITAT (Fenja @ 24-01-2007, 20:05)
CITAT (Gertie @ 24-01-2007, 18:51)

Oj då! Mina har tokblommat hela vintern wub.gif ! Jag missköter dem våldsamt, vattnar inte förrän de snudd på hänger över krukan. De står i västerfönstren här. Du kanske är för snäll mot dina? smile.gif
Mvh
Fenja

Ja, inte får mina blommor för mycket vatten. laugh.gif
Har också mina i västerfönster, så jag vet inte
varför de inte vill blomma. wink.gif

Och Fenja, jag är fortfarande skyldig dig några
SP-plantor.
Skall inventera och lägga ut en lista på vad jag har.
Vill också gärna vara med och byta.
Fenja
Tack för det Gertie, ser fam emot det när våren infinner sig! wub.gif Kul att vi blir flera som vill byta! Jag har inte fått till någon lista i dag, men det kommer! smile.gif
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Jag har aldrig ägt någon Sp förran -06 då jag köpte 3st. olika blad från Sp-sällskapet på trädgårdsmässan i Umeå. Upptäckte att det fanns flera olika superhäftiga variationer och färger, här fotade jag 3olika sorter från deras monter. /Helen
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...67498846_aa.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...67498927_aa.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...67498990_aa.jpg
Fenja
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 25-01-2007, 19:06)
Jag har aldrig ägt någon Sp förran -06 då jag köpte 3st. olika blad från Sp-sällskapet på trädgårdsmässan i Umeå. Upptäckte att det fanns flera olika superhäftiga variationer och färger, här fotade jag 3olika sorter från deras monter. /Helen
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...67498846_aa.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...67498927_aa.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...67498990_aa.jpg

Visst är de härliga Helen! Är det de där tre du har? Titta på Svenska Saintpauliasällskapets hemsida där finns en massa "måste ha"!!
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Nej, varken dom eller några blad av dom var till salu, mina heter Ice Dancing, Anna från Grönland och den tredje som fortfarande inte har gett några nya blad utan är bara det blad jag köpte heter Kismit. /Helen
zaaritha
Jag tycker mycket om saint paula, men tar oftast--tyvärr--död på dem!
Nu har jag en djupblå o en med rosa/vinröda blommor.
Åsa, mälardalen zon 2
Saintpaulia är varken en kortdags eller långdagsväxt, det som ofta styr blomningen är ljusstyrkan så ett riktigt ljust fönster eller ett lysrör som placeras någon decimeter ovanför växten brukar kunna hjälpa till att få igång blomningen (men hela året kan man nog inte få dem att blomma de brukar behöva vila lite mellan varje blomning samt olika sorter blommar olika ofta och olika länge)

ninnisky
Jag gillar också saintpaulior, har 8 st i ett nordvästfönster. De blommar
nästan hela året, får vatten nån gång i veckan och verkar trivas med det!

De är minst 35 år för jag ärvde dem efter min mormor som gick bort 1971. Det är samma sort (tror jag) som du Åsa har i din bild nr 2. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är samma saintpaulia i bild 1+2 det är den rankande vildarten Saintpaulia pendula.
ninnisky
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-01-2007, 10:11)
Det är samma saintpaulia i bild 1+2 det är den rankande vildarten Saintpaulia pendula.

Ja, så heter den biggrin.gif , tack för att du hjälpte mitt minne på traven...
Nämnde bara bild 2 eftersom den var ensam där biggrin.gif
Fenja
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-01-2007, 10:42)
Saintpaulia är varken en kortdags eller långdagsväxt, det som ofta styr blomningen är ljusstyrkan så ett riktigt ljust fönster eller ett lysrör som placeras någon decimeter ovanför växten brukar kunna hjälpa till att få igång blomningen (men hela året kan man nog inte få dem att blomma de brukar behöva vila lite mellan varje blomning samt olika sorter blommar olika ofta och olika länge)

Åhh wub.gif wub.gif där finns det flera vill ha!! wub.gif wub.gif Har du namn på alla Åsa? Undrar över den lilla ljusa dubbla till höger?
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det är Persian Lace, vet tyvärr inte vilka sorter jag har just nu jag brukar gå igenom saintpauliorna under sportlovet när jag planterar om och kollar vilka som har överlevt, har någon jag gillat dött så brukar jag skriva upp den och så letar jag efter den hos saintpauliasällskapet på mässan, jag brukar handla ett gäng sticklingar/plantor där varje år.
Maria_z5
Jag älskar också saintpaulia men har hållit mig lugn på den fronten.

Sist vi var borta på semester hade blomvakten ihjäl sad.gif mina små skötebarn i rosa och kvar blev bara de blå, nätt och jämt...

Är det någon av er som har en gammal SP med korta kraftiga krusiga mellangröna blad och krusiga enkla rosa blommor?
Jag kommer säkerligen aldrig att få tag på exakt den sorten för den kom från min mormor och det var de enda kvarvarande exemplaren i familjen. *förtvivlan*

/Maria
Wilmer

Kan detta vara "Saintpaulia pendula"?. Förstår om det är svårt att svära på det, men.. Ett arv från min mormor, har funnits sedan 70 talet säkert. En seg rackare som tillochmed jag lyckats föröka.

Nyfiken Wilma!
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är inte saintpaulia pendula den har inga såna vågiga blad och blommorna är enklare samt den växer inte i rosett den skickar ut långa jordstammar med en liten rosett i toppen = hängande växtsätt som namnet pendula beskriver.

På 60-70talet framtogs det ganska många hybrider som såldes i butiken och din är troligtvis en sådan.
Kajsa
Fick nyss en katalog av Era Garden dom säljer S:t Paula ligger utanför Sthlm, Ekerö. Har just beställt sorter till april, www.eragarden.se
Titta på deras hemsida, mycket pelargoner också.

Lucky Lucille, Vackra Klara, Aprilsnö, Velvet Halo mm
MammaMattsson
Jag är också gärna med och byter!

Jag har en del skoj, bland annat " Marmalade" som har variegerat bladverk och mönstrade blommor.

Har en gul sort också! (Ajohn's Winter Sun )

Vi kan väl uppdatera tråden när postningstiden kommer? smile.gif
Farmor
Vi får hjälpas åt med uppdateringen alla vi pauliavänner när det börjar bli postvänligt väder.

Vad jag har hört tycker saintpaulior inte om lägre temperatur än 7 grader plus.
Maria_z5
Hej får jag också vara med, har inget speciellt att komma med annat än kärlek wub.gif till SP och enstaka blå blommor utan namn.

/Maria huh.gif
Farmor
Klart du får vara med och alla andra pauliaälskare också. smile.gif
Wilmer
OK, ingen Pendula! Men den växer på en lång arm vanligtvis med rosetten längst ut. Just detta exemplar jag hade i albumet är nyförökat, de gamla plantorna slingrar sig runt. Så det är väl en korsad släkting! Gillar den skarpt. wub.gif
Isabell10
Jag har en saintpaulia hemma men vet ej vad den heter.
Den blommar inte längre(Blommade bara när jag fick den för ½ år sedan).
Kommer den blomma igen och när?
Hur gjorde man nu igen när man vill ta skott/stickningar eller vad det nu heter?
Farmor
Sugna på nya sorter?????

På lördag den 25 augusti klockan 11.00 i Hågelbyparken i Botkyrka är bordet dukat med massor av plantor och blad. Kom och köp eller bara titta och prata med saintpauliavänner.

Välkomna ska ni vara!

smile.gif biggrin.gif smiley_small_hug.gif
vindspel
Jag tycker också om dem. Nu när jag har flyttat så trivs de finemang. Jag har två stycken som blommat sedan mars (rekord för mig). Och en som tog en paus och kom igen. Jag har vita.
När de blommat ut ska jag köpa blåa.
Man ska vattna dem på fatet och låta dem suga opp vattnet själv, har jag bliit lärd.

Bäst att tillägga att jag ställer in de utblommade i sovrumsfönstret då så nu inte tror jag är galen och slänger dem.
kira
Har fler Saint Paulior men samlar inte på dem ,har en med hängande blommor,rosa ser ut som små rosor,tror att det är nån sorts Rosensaintpaulia.Mina står i söderfönster vintertid , flyttar till norr när solen börjar gassa.De blommar enormt varje vår sommar utan något speciellt knep annat än att jag byter jord o vattnar lagom.
Anki på Öland
CITAT (kira @ 21-08-2007, 19:33) *
Har fler Saint Paulior men samlar inte på dem ,har en med hängande blommor,rosa ser ut som små rosor,tror att det är nån sorts Rosensaintpaulia.Mina står i söderfönster vintertid , flyttar till norr när solen börjar gassa.De blommar enormt varje vår sommar utan något speciellt knep annat än att jag byter jord o vattnar lagom.

Är det en sån här???

Köpte en i somras och det stod att den hette Taita.
Anki
Fenja
CITAT (Anki på Öland @ 22-08-2007, 10:00) *
Är det en sån här???

Köpte en i somras och det stod att den hette Taita.
Anki

Det ser ut att vara en Taita Niema, men det finns några som ser ut ungefär på samma sätt.
Mvh
Fena
Gertie
Här är några som jag har lyckats få att blomma. wub.gif tongue.gif

[attachment=6632:Blue_Jea...Baby_282.JPG]
Blue Jeans Baby

[attachment=6633:Dib_s_Sw...neva_023.jpg]
Dib´s Swiss Geneva

[attachment=6634:LGs_Krakatau_146x.jpg]
LG:s Krakatau

[attachment=6635:Ramblin__Spots_066.JPG]
Ramblin´ Spots

[attachment=6636:Onamnad_065.JPG]
Onamnad
vindspel
Vad bra att ni sätter in bilder och namn. Nu vet jag vad jag kan leta efter för sorter.
Jag hade fler än tre innan men när jag lyttade så slängde jag dem. Jag börjar om på ny kula.
hogsatra
Jag har precis börjat spara på namnade Saintpaulia finns det någon här på forumet som ev har några blad eller sticklingar tillsalu. Maila mig smile.gif c.hogsatra@glocalnet.net
hogsatra
Jag har precis börjat spara på namnade Saintpaulia finns det någon här på forumet som ev har några blad eller sticklingar tillsalu. Maila mig smile.gif c.hogsatra@glocalnet.net
idipidi
hogsatra - mitt tips är Tradera. smile.gif

Själv skulle jag verkligen vilja ha tag på saintpauliasorten Gillian.

Kan byta mot blad av bl.a. Buckeye Bejeweled, Pirate´s Treasure (rotat), Bob Serbin (rotat), Ozio (rotat), Ramblin Dots, Saintpaulia rupicola, Rainbow's Quiet Riot, Rainbow's Neon Electra, Looking Glass...
Eller för den delen betala en slant.
Fenja
Som medlem i Svenska Saintpauliasällskapet får man ett bra kontakt nät och kan efterlysa och köpa/sälja på medlemsforumet.
Mvh
Fenja
idipidi
CITAT (Fenja @ 23-08-2007, 18:09) *
Som medlem i Svenska Saintpauliasällskapet får man ett bra kontakt nät och kan efterlysa och köpa/sälja på medlemsforumet.
Mvh
Fenja

Jo, men forumet är ju så tråååkigt inaktivt. sad.gif
Fenja
CITAT (idipidi @ 23-08-2007, 21:34) *
Jo, men forumet är ju så tråååkigt inaktivt. sad.gif

Jo, det stämmer väl om man jämför med Odla, men man får oftast tag på det man letar i alla fall!!
Mvh
Fenja
hogsatra
CITAT (idipidi @ 23-08-2007, 17:01) *
hogsatra - mitt tips är Tradera. smile.gif

Själv skulle jag verkligen vilja ha tag på saintpauliasorten Gillian.

Kan byta mot blad av bl.a. Buckeye Bejeweled, Pirate´s Treasure (rotat), Bob Serbin (rotat), Ozio (rotat), Ramblin Dots, Saintpaulia rupicola, Rainbow's Quiet Riot, Rainbow's Neon Electra, Looking Glass...
Eller för den delen betala en slant.

Jag har tyvärr ingen Gillian. Men jag har dessa som jag kan ta blad ifrån Burnished Halo, Daggle trail, Rob`s pewter bells, Nancy leigh, Arapahoe, Pandora, Taita, Shiawase trail och Ajolens raqud.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon