Katti med torpet
Även om det ligger många år bort har jag lite försiktigt börjat drömma om nästa växthus.
Formen blir troligen som ett "T" (men med kortare ben och längre tak) där ingången blir i benet. Det skall bli stort så att vi får plats med både stort matbord, odlingsdel och en del mot norr (högra gaveln) där jag tänkte ha isolerade väggar och tjock isolerplast i taket.
Tanken är alltså att få in många funktioner i samma hus men ha möjligheten att dela av det invändigt allt efter behov.
Mitt problem för tillfället är hur man bäst gör de tre ytterväggarna till den isolerade delen (den skall vintertid fungera för övervintring och även för sådder).
1) mura med isolerade lecablock. Eftersom det är ett tungt mateial så inbillar jag mig att det hjälper till att jämna ut värmeskillnaderna mellan natt och dag.
2) Isolerad regelstomme. Antagligen betydligt billigare och enklare. Frågan är hur virket klarar den rel. höga luftfuktigheten? Måste ju också välja isolering som tål fukt.

Antar att detta lite kan jämföras med en vinterträdgård, hur tänker man då vad gäller fuktskydd?
Tips och synpunkter motages tacksamt!
kerstin z5-6
Trä och regel , 16 mm kanal plast i tak +isoglas -byggt mot huset 35 kvm
Visst blir det fuktigt , vintertid , men inga fuktskador , besvärande mängd mögel eller dylikt efter tre år
Golvvärme under klinkergolv
Katti med torpet
Tack för dina erfarenheter Kerstin. Låter ju bra att ni inte har fått några fuktproblem (än i alla fall tongue.gif )
Golvvärme hade jag också tänkt, åtsminstonde i övervintringsdelen och sittdelen. Hur är det med ljusgenomsläppet i taket, stjäl det väldigt mycket av ljuset jämfört med ett glastak?
Lägger in en bild på den första av mina skisser, sanolikt kommer det att bli en hel del förändringar innan slutfomren är spikad.
Här är det i alla fall den högra delen som är tänkt att bli övervintringsrum och alltså lite bättre isolerad varför högergaveln (men även hela bakväggen som vetter mot norr) är murad på denna skiss. Likaså en låg murad sockel runt hela huset.
Katti med torpet
Måste trycka in ytterligare en fråga:
Vårt nuvarande växthus har aluminiumstomme och glasen sitter med sådana där eländiga metalsnäppen (aj aj aj i tummen).
Efter den monteringen bestämde vi att nästa växthus skall ha hela glas och de skall monteras med gummilister. Tror att t.ex. Clasicum har sådnana hus. Nu lär vi ju inte nöja oss med ett färdigt hus utan vill själva rita huset varför jag undar om ni vet vilka som kan tänkas sälja "växthusingredienser" på metervara sas biggrin.gif
Eftersom vi nog behöver isolerglas (åtminstonde på delar av huset) kanske det inte är de vanliga växhustillverkarna man skall titta åt?
Några tips?
kerstin z5-6
Nej jag tycker inte att plasttaket stjäl ljus -tvärtom så slipper jag skuggardiner i taket - sommartid .
Fönstertillverkare ? det var ju via en sådan firma jag kom över mina stora glaspartier

Samma med taket om man väljer kanalplast -kontakta en större firma som
kan leverera detta -kommer i skivor , inklusive allt -dvs tätningar speciallister osv
emmapemma
Det finns ju möjlighet att köpa egendesignade växthus av Classicum. Det blir säkert jättedyrt, men man kan ju alltid få en offert. Då specificerar man vilka väggar som ska vara murade, och den murade grunden, osv., och vad Classicum ska leverera. Offerten torde ju vara gratis.

Det ser jättefint ut på din ritning! Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon