Sidor: 1, 2
Stefan_S
Jag vill tipsa om en synnerligen läsvärd bok:
"Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn.

Saxat från sidan:
CITAT
Begreppet "snäll" kopplas inte sällan till egenskaper som dum, omogen och mesig. I sin bok Konsten att vara snäll lägger Stefan Einhorn en helt annan innebörd i ordet: "För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta. En snäll människa bär i sitt medvetande ständigt med sig omtanken om sin medmänniska." Stefan Einhorn menar att vi är våra relationer och att snällhet är något av det finaste som vi kan ägna oss åt.
Men varför ska vi vara snälla? Kan vi inte lika gärna vara självupptagna, hänsynslösa eller elaka? Enligt Stefan Einhorn är snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv. Detta gäller för individer såväl som för grupper och samhällen. Om vi strävar efter att vara snälla mot andra så kan vi helt enkelt inte undvika att också göra gott för oss själva. Den goda gärningen gör vi därmed inte bara för andras skull utan också för vår egen.
Men snällheten är inte enkel att bemästra. Den innebär inte att vi ska vara undergivna, mesiga eller inställsamma. Snällhet måste hanteras med en stor portion omdöme och klokskap om vi ska undvika fallgroparna och om det ska bli riktigt bra.

Här kan du läsa mer om boken.
herkules
själv är jag en elak fan men gillar den där boken.
KarinWikman
Åh, jag älskar den boken!
Jag fick den av en mycket god vän för något år sedan och läste den med välbehag.

Stefan Einhorn är en mycket behaglig person.
Stefan_S
CITAT (herkules @ 31-01-2007, 11:54)

biggrin.gif Har svårt att tro att du är "en elak fan".
Björken
Har också läst boken och tagit till mig mycket av det som stod där.
Det som kändes så skönt efter att ha läst den är att veta att man inte är någon mesig person bara för att man är snäll. Något många tycks tro.
Gita
Om jag är snäll? Vet inte, men dom som står mej nära tycker det. Själv tycker jag att jag är rak och ärlig med stor integritet.
Boken är bra tycker jag, bl.a. omdefinieras begreppet "snäll", dvs att alltid vara en gulligt medhållande, konflikträdd jasägare har inget att göra med att vara snäll utan ofta tvärtom.
Gita
Alba
CITAT (Stefan_S @ 31-01-2007, 11:57)

Men Stefan S - vad vet du ? biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
Hannele
CITAT (Stefan_S @ 31-01-2007, 11:53)
Jag vill tipsa om en synnerligen läsvärd bok.

Har du läst den?
Jag har.
Margaretha
Ja, den är mycket läsvärd. Håller inte med om allt, men som helhet är den nyttig läsning! wub.gif
AnitaO
CITAT (Gita @ 31-01-2007, 12:49)
att alltid vara en gulligt medhållande, konflikträdd jasägare har inget att göra med att vara snäll utan ofta tvärtom.
Gita

Ligger nog en del i det.
En riktigt god vän är nog en som vågar säga när hon/han tycker nåt är fel.
Inte behöver man blir arg och ledsen för det. Det kan ju vara i bästa välvilja.
Man reder upp saker och ting, och sen går man vidare.
herkules
det finns snällhet och snällhet, pseudofilantroperna klarar jag mig utan.. laugh.gif
Stefan_S
CITAT (Alba @ 31-01-2007, 13:36)

Ja, egentligen vet jag inte, det är sant, men jag utgår ifrån att det finns gott i alla människor.
Alba
CITAT (Stefan_S @ 31-01-2007, 18:35)
CITAT (Alba @ 31-01-2007, 13:36)

Ja, egentligen vet jag inte, det är sant, men jag utgår ifrån att det finns gott i alla människor.

Helt riktigt. Man ska utgå från det - det gör jag.

Min fråga var med glimten i ögat med tanke på alla diskussioner som varit om nick och vem som döljer sig bakom. Det var absolut ingen baktanke med mitt inlägg.
Stefan_S
CITAT (Alba @ 31-01-2007, 18:37)
Min fråga var med glimten i ögat med tanke på alla diskussioner som varit om nick och vem som döljer sig bakom. Det var absolut ingen baktanke med mitt inlägg.

Helt okej att fråga. wub.gif
*Stintan*
Jag har läst boken och gillar den smile.gif
faith
CITAT (Hannele @ 31-01-2007, 13:44)

Har du läst den?
Jag har.

Man får ju hoppas det. Men du har ju frågat nu 3 gånger utan att få svar så man börjar ju undra. sleep.gif
Stefan_S
CITAT (faith @ 31-01-2007, 19:22)

Har du läst den?
Jag har.

Man får ju hoppas det. Men du har ju frågat nu 3 gånger utan att få svar så man börjar ju undra. sleep.gif

biggrin.gif
Tanken med inlägget var rätt och slätt ett boktips.
ingrid fuxwall
Och jag börjar få lite dåliga vibbar unsure.gif
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-01-2007, 21:41)
Och jag börjar få lite dåliga vibbar unsure.gif

Varför då? unsure.gif
askar
Visst kan boken vara läsvärd... men jag har inte läst och ska inte
heller göra det.smile.gif
Helt enkelt för att jag tycker att den är en till i raden av "nonsensböcker"
Stefan_S
Nu flätar jag ihop de här två trådarna genom att länka den gamla tråden in i den nya. smile.gif

"Snälla människor mår bra, av att göra goda gärningar"
AnitaO
CITAT (Stefan_S @ 01-02-2007, 08:51)
Nu flätar jag ihop de här två trådarna genom att länka den gamla tråden in i den nya. smile.gif

"Snälla människor mår bra, av att göra goda gärningar"

Verkar som en god idé smile.gif
Har inte läst boken själv, så jag har inget att tillföra.
Men det är intressant att läsa i alla fall smile.gif
Hannele
CITAT (Stefan_S @ 31-01-2007, 19:37)

Har du läst den?
Jag har.

biggrin.gif

Hur vet du då att boken är värt att rekommendera?
Stefan_S
CITAT (Hannele @ 01-02-2007, 09:20)
CITAT (Stefan_S @ 31-01-2007, 19:37)

Har du läst den?
Jag har.

biggrin.gif

Hur vet du då att boken är värt att rekommendera?

Hur menar du?
Hannele
Reserv kanske har läst boken?
bejron
Minns jag fel om Hannele "tipsade" eller kanske sa hon bara "se den nu" om en film som inte haft premiär ännu? Får man eller får man inte tipsa om osett/oläst unsure.gif
Hannele
bejron, visst, men då berättar jag alltid att det är en nyhet jag inte har läst eller sett. smile.gif
bejron
Nähädu, det gjorde du inte. Du bara skrev att den hade premiär den dagen.
Stefan_S
CITAT (Hannele @ 01-02-2007, 09:38)

Du får fråga "Reserv". smile.gif (jag gissar att det är ett nick på en medlem...?)
malin72
CITAT (Stefan_S @ 01-02-2007, 09:45)

Du får fråga "Reserv". smile.gif (jag gissar att det är ett nick på en medlem...?)

och vaför kom han upp nu då unsure.gif unsure.gif unsure.gif

nu fattar jag inte alls
Stefan_S
CITAT (bejron @ 01-02-2007, 09:39)
Minns jag fel om Hannele "tipsade" eller kanske sa hon bara "se den nu" om en film som inte haft premiär ännu? Får man eller får man inte tipsa om osett/oläst unsure.gif

Ahaaaa.....är det där skon klämmer, en frustration i att inte veta om medlemmen har läst boken/sett filmen trots tips om den?
*Stintan*
CITAT (malin72 @ 01-02-2007, 10:01)

nu fattar jag inte alls

Varför skriver du i tjafstrådarna när du inte gillar dom? ohmy.gif

Varför mata ännu mer?
malin72
äsch bara så dumt av mig att försöka få dom att sluta sad.gif
skriver inte mera nu.....
Stefan_S
CITAT (Stintan43 @ 01-02-2007, 10:19)

och vaför kom han upp nu då unsure.gif  :unsure:  :unsure:

nu fattar jag inte alls

Varför skriver du i tjafstrådarna när du inte gillar dom? ohmy.gif

Vill bara påminna om att den här tråden urpsrungligen var ett boktips; "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn. smile.gif
*Stintan*
Och det var ett bra boktips tycker jag smile.gif
Stefan_S
CITAT (Stintan43 @ 01-02-2007, 10:24)
Och det var ett bra boktips tycker jag  :)

Härligt att du uppskattade tipset. smile.gif

Ibland vet man inte så noga, även om boken är känd så behöver den inte vara känd för alla. Alltid är det någon som gör en nyupptäckt.
herkules
CITAT (Stefan_S @ 01-02-2007, 10:23)
Vill bara påminna om att den här tråden urpsrungligen var ett boktips; "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn.  :)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
CITAT (Stefan_S @ 01-02-2007, 09:45)

nu fattar jag inte alls

Men det förstår jag. Finns inte Reserv kvar att tjafsa på så måste man ju hitta nån ny. smile.gif
Björken
Suck.......vad trött jag blir, ska det inte kunna vara en enda tråd här utan att det blir en massa tjafs.
Snälla sluta för oss andras skull i varje fall.
faith
CITAT (bejron @ 01-02-2007, 09:42)
Nähädu, det gjorde du inte. Du bara skrev att den hade premiär den dagen.

Vilket väl innebär att de flesta förstår att personen i fråga inte själv sett filmen. Eller hur? wink.gif
Hannele
(Vanliga dödliga ser varken böcker eller filmer före premiären, som faith skriver.)
bejron, varför drar du upp saker från andra trådar här? unsure.gif
bejron
Jag har förstått, kanske fel, att den här tråden är två trådar. En ny och en gammal. Den nya är ny och den gamla kom igång efteråt. Jag förstod inte att man inte fick hänvisa till andra trådar eftersom hannele ständigt gör så.
Jag citerade inget från gammal/annan tråd, jag bara hänvisade och undrade. Lite förvånad blir jag när det gäller olika för oss medlemmar. Får en citera gammal/annan tråd så varför skulle inte jag få det om det är relevant?
Magdis
Man blir ju så jädra snurrig så man tror man lider av dubbelseende här ibland...inte lätt att veta vad man får göra o inte göra då! wacko.gif
Hannele
bejron, du pratar om filmpremiär, den här tråden handlar om en äldre bok. rolleyes.gif
bejron
Det klart jag vet vad tråden handlar om. Men jag undrar fortfarande varför somliga får dra upp gamla trådar, hänvisa och citera vilt och dessutom mästra oss andra. Det jag gjorde var att dra en parallell mellan två trådar, det var tydlig och inga citat. Jag som trodde det var kutym på odla att göra så men jag hade tydligen fel. Jag ska genast leta upp en gammal tråd om vett och etikett och om trådskaparens rätt. Förlåt sleep.gif
Hannele
Så är det här, bejron, själv fick jag på pälsen av precis samma sak. blink.gif
bejron
Ja, då får man gilla läget och lägga ner.
Anma
CITAT (Hannele @ 01-02-2007, 22:41)
Så är det här, bejron, själv fick jag på pälsen av precis samma sak. blink.gif

Det fick du inte alls det, Hannele. Du fick på pälsen för att du tog citat (i citatruta och allt) från en tråd och flyttade till en annan tråd utan att på något sätt tala om att citatet var från en annan tråd. Det är en viss skillnad. En stor skillnad, tycker jag.
Berith
Oj så många uppfattningar och missuppfattningar det verkar vara här. Tråkigt...
Gita
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-02-2007, 22:21)
Man blir ju så jädra snurrig så man tror man lider av dubbelseende här ibland...inte lätt att veta vad man får göra o inte göra då! wacko.gif

Just det, och då gör man självklart som man själv vill.
Förresten vem bestämmer vad man får och inte får?Det är väl endast forumägaren, inte enskilda medlemmar.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon