Full version: Så att säga
Sidor: 1, 2
*Molly*
Tycker det känns konstigt när någon frågar mig : Vad gjorde du I helgen? Jag har alltid sagt UNDER helgen blink.gif
KarinWikman
När folk frågar "hur är det" UTAN att ha det minsta intresse av att höra hur det är.

När folk använder sig av ett "märkvärdigt" språk och använder ord som de inte själva vet vad de betyder.

När tidningarna skriver eran eller våran istället för ert och vårt.

När ungdomar säger typ, eller "vá hette dé" i alla meningar.

När människor måste svära för att få fram vad de menar.

Dialekter däremot är härligt och då kan man tala som man vill.
Dé ska vá gôtt å leva! laugh.gif
Allis
Va då? och va? ( vad sa du?) folk som inte fattar nåt, eller hör inte upp. ohmy.gif
ninnisky
CITAT (Molly @ 03-02-2007, 12:12)
Tycker det känns konstigt när någon frågar mig : Vad gjorde du I helgen? Jag har alltid sagt UNDER helgen blink.gif

Vad gjorde du i helgen - gå lika bra som- vad har du gjort under helgen!

biggrin.gif
Blomstertanten
För exempel ..... wacko.gif blink.gif

Det heter ju som exempel !
Fenja
Här omkring säger ganska många: Hau istället för: Va? Det låter faktiskt inte särskilt intelligent...
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 03-02-2007, 23:42)
Här omkring säger ganska många: Hau istället för: Va? Det låter faktiskt inte särskilt intelligent...
Mvh
Fenja

Hau ?????
Piccante
CITAT (Fenja @ 03-02-2007, 23:42)
Mvh
Fenja

Låter det bättre om de säger Vau? istället? laugh.gif

Jag tycker det är vackert med diftonger, det förekommer inte så ofta i rikssvenskan.
Fenja
Vad är det för fel på: Va? tongue.gif
Mvh
Fenja
Anma
Hah? Istället för Va? låter inte klokt... det säger svägerskan neråt Göteborg...
Fenja
Jag bor ju i de trakerna.... laugh.gif Men jag säger ett vanligt VA!!
Mvh
Fenja
Anma
CITAT (Fenja @ 04-02-2007, 00:12)
Jag bor ju i de trakerna.... laugh.gif Men jag säger ett vanligt VA!!
Mvh
Fenja

Det är klokt av dig... wub.gif
Castea
CITAT (Anne R @ 04-02-2007, 00:05)
Hah? Istället för Va? låter inte klokt... det säger svägerskan neråt Göteborg...

Och jag hörde "Hah?" häromdagen av en sörmlänning.

En annan grej som låter tröttsamt är från Uppland, där jag ursprungligen kommer ifrån. Där sägs det "då" väldigt ofta i slutet av meningarna.

T ex:

Vi skulle åka och handla då. Och så kom vi till parkeringen då. Men det var slut på parkeringsplatser då. Så vi fick åka till ett annat ställe och parkera då.

Då, då, då...
storm
CITAT (storm @ 02-02-2007, 09:56)
O vad jag mår illa när folk säger dårå.

ex:jag var hoss läkarn dårå så kom han in dårå och fråga hur det var dårå och jag berättade dårå.

Ungefär samma sak.Jag får prickar i skärten av dyligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon