Full version: Vattenkoppo
Sidor: 1, 2
Gita
CITAT (Anne R @ 02-02-2007, 19:21)
Dilara, är du säker på att du inte haft vattkoppor som liten? För man får det bara en gång, sen är man immun.

Stämmer det? Är det inte vattkoppor man kan få igen som vuxen i form av bältros? Eller blandar jag ihop med någon annan barnsjukdom?
Gita
Dilara
men visst brukar vattkopoorna vara mörkröda typ.
mina är rosa och lite vita och är inte större en vanliga finnar man får.
Tezzla
CITAT (Gita @ 04-02-2007, 19:42)
Dilara, är du säker på att du inte haft vattkoppor som liten? För man får det bara en gång, sen är man immun.

Stämmer det? Är det inte vattkoppor man kan få igen som vuxen i form av bältros? Eller blandar jag ihop med någon annan barnsjukdom?
Gita

Får man bältros som vuxen så har man haft vattkoppor som barn/tonåring. Det är samma virus. Viruset ligger vilande i kroppen och när/om det bryter ut så blir det bältros. Jag har haft både vattkoppor och bältros och måste säga att bältros nog var det värsta jag upplevt i smärtväg. Fruktansvärd nervvärk som inga värktabletter bet på.
Alba
CITAT (Tezzla @ 04-02-2007, 19:56)
CITAT (Gita @ 04-02-2007, 19:42)

Gita

Får man bältros som vuxen så har man haft vattkoppor som barn/tonåring. Det är samma virus. Jag har haft både vattkoppor och bältros och måste säga att bältros nog var det värsta jag upplevt i smärtväg. Fruktansvärd nervvärk som inga värktabletter bet på.

Jag instämmer ang. bältros.
Det är en fruktansvärd smärta. Det är många år sedan jag hade det och då fanns inget smärtstillande att tillgå. Bältrosen fick ha sin gång.
Dessvärre finns det en del som får det kroniskt.
Alba
CITAT (Dilara @ 04-02-2007, 19:49)
men visst brukar vattkopoorna vara mörkröda typ.
mina är rosa och lite vita och är inte större en vanliga finnar man får.

Om du är tveksam så kan du ringa sjukvårdsrådgivningen.
Nu vet jag ju inte var du bor men många Landsting har den.

Sjukvårdsrådgivningen
lena:-)
När blev du smittad?
När fick lillsyrran vattkoppor och har du blivit smittad av henne eller blev ni smittade samtidigt?
Lite förvirrade frågor men då vet du när du kan förväntas få ev vattkoppor

sjukvårdsrådgivning Vattkoppor
kerstin z5-6

Ja det är vattkoppor

Ja om din syster har vattkoppor är det troligen samma sak för dej om du inte haft det förr
Tezzla
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-02-2007, 21:14)

Bältros och vattkoppor är samma virus, men det är inte samma slags sjukdom. Så att säga att man kan få vattkoppor igen i form av bältros är inte riktigt korrekt wink.gif
kerstin z5-6
ok

Ja det är samma virus som ofta legat latent inbäddat i neuronen , dvs man har haft vattkoppor som ung , och återkommer i form av blåsbildningar , oftast på en kroppshalvan -följande nervbanorna.
Gita
CITAT (Tezzla @ 04-02-2007, 21:32)
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-02-2007, 21:14)

Bältros och vattkoppor är samma virus, men det är inte samma slags sjukdom. Så att säga att man kan få vattkoppor igen i form av bältros är inte riktigt korrekt wink.gif

Nej, jag kommer bara ihåg att jag fick rådet att inte låta mina barn träffa gammelmormor när de hade vattkoppor för då kunde hon få bältros och bli jättesjuk.
Gita
Fenja
Bältros är ofta stressrelaterat hos vuxna, folk som "går-in-i-väggen" kan få det då det allmänna tillståndet är nedsatt i övrigt. Som jag har fattat så smittar det inte och det utlöses inte heller av kontakt med förstagångs vattkoppor.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Bältros drabbar personer som tidigare haft vattkoppor. Om du haft vattkoppor kan du inte få vattkoppor igen, men du bär på viruset resten av livet.

Bältros kan bryta ut när vattkoppsviruset många år senare angriper de nervbanor i kroppen som leder till ett hudområde. Man blir alltså sjuk igen av det smittämne som man själv burit på under många år. Bältros drabbar främst äldre vuxna, men även yngre när immunförsvaret tillfälligt försämrats av andra orsaker.

Vattkoppsvirus finns i de blåsor som bildas på huden. Om du har bältros kan du smitta andra personer som inte tidigare haft vattkoppor.
Bältros herpes zooster
vattkoppor varicella

Varicella-zostervirus (VZV) tillhör samma grupp av neurotropa
herpesvirus som herpes simplexvirus typ (HSV) 1 och 2, och kan liksom dessa etablera en persisterande infektion i sensoriska ganglier.
Till skillnad från HSV ger VZV nästan alltid symtom under primärinfektionen, då i form av vattkoppor (varicellae). Latensfas kan etableras i de flesta sensoriska ganglier.

Smittan är luftburen, och det räcker att dela rum med en
vattkoppspatient för att smittan ska överföras. Reaktivering
sker efter lång tid och i form av bältros (zoster), en ensidig gruppering av virusinnehållande blåsor i huden.
Dilara
Gick till skolsystern idag(var helt frisk o blåsorna var fortfarande små, en var till och med borta)
Hon sa att det är bara vanliga finnar smile.gif så jag har fortfarande inte fått vattkoppor.. om jag får det snart vet jag inte heller..
Kakaduan
Min mamma har jobbat med barn hela livet, haft vattkoppor som barn och bältros som vuxen. Enligt läkaren är det inte av vattkoppsviruset man får bältros.

Min syster fick vattkoppor i 25-årsåldern och det var tydligen vidrigt. Hon fick lite lindring efter ett tag då hon fick tipset att äta allergitabletter mot klådan. Det hjälpte lite.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon