Sidor: 1, 2
ABBA
Börjar nu idag 20.00!!!! smile.gif
Castea
Rätt trevligt! smile.gif
Och otrevligt, om man inte sköter sig. wink.gif
ABBA
Onekligen, vet inte om jag skulle "passa in" på nå't sånt ställe... laugh.gif

Kändes "svenskt" på nå't vis... smile.gif
Alba
Trevligt program och mysiga människor.
Alexander-VG-zon3
jo jag tyckte med det va bra , tänker någ se det mer
pejori
CITAT (ABBA @ 07-02-2007, 21:04)
Onekligen, vet inte om jag skulle "passa in" på nå't sånt ställe... laugh.gif

svenskare än så kan det nog inte bli smile.gif smile.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 07-02-2007, 21:06)
CITAT (ABBA @ 07-02-2007, 21:04)
Onekligen, vet inte om jag skulle "passa in" på nå't sånt ställe...  :lol:

svenskare än så kan det nog inte bli smile.gif smile.gif wub.gif

jag skule inte heller passa in wink.gif blink.gif
pejori
inte jag heller laugh.gif laugh.gif
är för egensinnig för det smile.gif
fruberglund
Jag skulle absolut inte passa in...med 100 projekt på gång samtidigt skulle det nog vara alldeles för rörigt på min lott laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tur man har egen tomt och bor på landet, här är det inte så noga om det ligger en jordhög och väntar ett halvår...där skulle de ju skrika i högan sky rolleyes.gif

Men åhhhh, vilket mysigt koloniområde det var (utformningen med häckar runt varje lott osv), något att ta efter för andra kolonier kanske. Och vad man längtade efter sommaren wub.gif
Snöflinga
Såg bara halva pga. Packat o klart på ettan ... nej, vill nog ha lite öppnare landskap sleep.gif Men tur ändå att koloniträdgårdarna finns, de fyller onekligen en funktion ..... blir pirrglad när jag tänker på att så där blommigt och grönt är det nästan snart ... glad också för att Pejori tassat in wub.gif
Fialotta
CITAT (ABBA @ 07-02-2007, 20:01)
Börjar nu idag 20.00!!!! smile.gif

Jaha...o där missade jag den ja...skit oå unsure.gif
Reserv
CITAT (maudan @ 07-02-2007, 21:23)
Börjar nu idag 20.00!!!!    :)

Den går i repris den 11/2 wub.gif
Fialotta
CITAT (Reserv @ 07-02-2007, 21:24)
Börjar nu idag 20.00!!!!    smile.gif

Glömmer bergis bort de oxå...men det går väl i fler avsnitt hoppas jag smile.gif
pejori
CITAT (Snöflinga @ 07-02-2007, 21:21)
Såg bara halva pga. Packat o klart på ettan ... nej, vill nog ha lite öppnare landskap sleep.gif Men tur ändå att koloniträdgårdarna finns, de fyller onekligen en funktion ..... blir pirrglad när jag tänker på att så där blommigt och grönt är det nästan snart ... glad också för att Pejori tassat in wub.gif

tack wub.gif
Iza
Säger som fru Berglund, där skulle jag inte passa in, trivs bra på landet där ingen går och kollar om man sköter sig.
Men kul att se hur det ser ut nu, där gick vi på rasterna när jag gick i skolan.
Reserv
CITAT (maudan @ 07-02-2007, 21:26)

Glömmer bergis bort de oxå...men det går väl i fler avsnitt hoppas jag smile.gif

Jag ska påminna dig på söndag ja wub.gif
Fialotta
CITAT (Reserv @ 07-02-2007, 21:50)
CITAT (maudan @ 07-02-2007, 21:26)

Jag ska påminna dig på söndag ja wub.gif

Bussigt smile.gif
Alba
raderat
Bettis
Hallå eller! såg den inte men på er verkar det som man ska se den. Men för min del är det Så ska det låta, det gillar jag. Så det får bli reprisen wacko.gif
Eva i Skåne
Det var gammaldags (tror jag) kolonikänsla med traditionell midsommarfest som säkert var trevlig,
men nåt trädgårdsprogram med tips och idéer var det ju inte. Mer en dokumentär om ett koloniområde.

Ett område där styrelsen tagit på sig en polisroll och springer och kollar och klagar på allt som inte stämmer enligt deras normer är inget som passar mig.

En fundering hade jag när jag tittade på programmet. Är det "vår" Sollan som bor där? Vore ju kul med ett Odla-kändis till smile.gif
Alba
Jag tänkte också på Sollan - kanske det är hon.

När de börjar röja hos polisen med hälp av en trädgårdsmästare kanske det blir lite mer om odling.
Eva i Skåne
Ja, man får väl ge programmet nån chans till
Gunvor Nilsson
Va? Har Sollan kolonilott? Det var mer än jag visste! Och ändå har jag träffat henne! Hon bor söder-om-söder och Iris ligger väl i Bromma (i västra förorterna)! Varför tror ni att hon skulle ha lott där?

/Gunvor
zaaritha
Såg det. Verkade väl ganska trevligt.........................
Men; jag skulle definitivt inte passa in där, jag är alldeles för introvert. sad.gif
Eva i Skåne
CITAT (Gunvor Nilsson @ 09-02-2007, 22:39)
Va? Har Sollan kolonilott? Det var mer än jag visste! Och ändå har jag träffat henne! Hon bor söder-om-söder och Iris ligger väl i Bromma (i västra förorterna)! Varför tror ni att hon skulle ha lott där?

/Gunvor

Nä, jag tror inget! Det var bara en namnassociation smile.gif
faith
Glöm nu inte reprisen kl 16:05! smile.gif
Fialotta
CITAT (faith @ 11-02-2007, 14:04)
Glöm nu inte reprisen kl 16:05! smile.gif

Tack för påminnelsen smile.gif
askar
Raderat pga uppfattades som sårande.
Reserv
CITAT (maudan @ 11-02-2007, 14:04)
Glöm nu inte reprisen kl 16:05!  :)

Förlåt, förlåt, förlåt... sad.gif jag skulle juh påminna dig.....och så har jag inte minne så det räcker till mig själv ens wacko.gif
Fialotta
CITAT (Reserv @ 11-02-2007, 14:08)
CITAT (maudan @ 11-02-2007, 14:04)
Glöm nu inte reprisen kl 16:05!  smile.gif

Förlåt, förlåt, förlåt... sad.gif jag skulle juh påminna dig.....och så har jag inte minne så det räcker till mig själv ens wacko.gif

Ingen fara... wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (askar @ 11-02-2007, 14:08)
Där skulle inte jag passa in.
Man fick en känsla av Östtyskland... gestapo gick runt och kontrollerade
hur alla skötte sig.... häcken skulle vara 110cm osv osv ohmy.gif wacko.gif
Näää... sad.gif

Alla som köper en kolonilott får i regel alla bestämmelser innan. Och tycker man inte om dom så skall man inte köpa en lott.

Tycker det är lite väl stark att säga att det är som gestapo. Styrelsen har det otacksamma uppdraget att se till att alla regler efterlevs. Varje kommun har sina bestämmelser samt även koloniförbundet och den enskilda koloni arrenderar från respektive stads koloniförening.

En koloni är ingen sommarstugeområde och jag tycker att man skall veta innan köpet om man gillar det eller inte.

Elisabeth
aanderss
har inte den kanalen
askar
Alla som köper en kolonilott får i regel alla bestämmelser innan. Och tycker man inte om dom så skall man inte köpa en lott.

Tycker det är lite väl stark att säga att det är som gestapo. Styrelsen har det otacksamma uppdraget att se till att alla regler efterlevs. Varje kommun har sina bestämmelser samt även koloniförbundet och den enskilda koloni arrenderar från respektive stads koloniförening.

En koloni är ingen sommarstugeområde och jag tycker att man skall veta innan köpet om man gillar det eller inte.

Elisabeth[/QUOTE]
Just därför jag inte skulle passa in där. smile.gif
evelina
Tycker det var charmigt, alla människor har inte råd att köpa sommarstuga
alt villa och då är väl det här ett bra alternativ.

Att kalla det att gestapo gick runt och kollade tycker jag är ett magstarkt ord. Det måste ju finnas regler precis som tex i en bostadsrätt förening,hur skulle det annars se ut.
Dom här människorna har ju faktiskt valt själva att leva så här en viss tid på året.
CITAT (evelina @ 11-02-2007, 17:16)
Tycker det var charmigt, alla människor har inte råd att köpa sommarstuga
alt villa och då är väl det här ett bra alternativ.

Att kalla det att gestapo gick runt och kollade tycker jag är ett magstarkt ord. Det måste ju finnas regler precis som tex i en bostadsrätt förening,hur skulle det annars se ut.
Dom här människorna har ju faktiskt valt själva att leva så här en viss tid på året.

Precis och dom vet det innan köpet.

Och vi ser ju här hur det är när folk inte håller sig till bostadsrättsföreningens regler.

Vi hade kolonistuga och vi trivdes där mycket bra och jag vet också hur mycket fritid alla i styrelsen offrar. Att kalla dom sedan för Gestapo är hemskt

Edelweiss
Alba
Jag tycker inte att de var för hårda.
När man köper kolonilott accepterar man också att leva efter de bestämmelser som satts upp. Redan då måste man ta sig en funderare - passar detta mig eller inte. Enkelt.

Vi har vänner som köpt kolonilott och de har då accepterat de regler som finns. De trivs hur bra som helst. De visste ju vad som gäller i föreningen.
askar
Jag sa ju också bara vad jag tyckte...
och som sagt... där skulle jag inte passa in.
smile.gif
netaave
Fruktansvärt, jag tycker det är lindrigt att kalla det för Gestapo.
Den där parkeringsvakten som gick omkring och lekte polis, gick in på andras tomter t.o.m.
Skulle jag aldrig acceptera, hur det ser ut hos mig angår ingen annan inte ens i ett koloniområde.
Och korvkokerskan som fick det till en hel vetenskap, patetiskt!!
CITAT (askar @ 11-02-2007, 17:32)
smile.gif

Men Agneta det är en förolämpning att dom frivillig arbetande i styrelsen att kalla dom för Gestapo. Min sambo var ordförande i flera år och jag vet vilken tid han offrade, alltid folk som kom hem från tidig morgon till sent på kvällarna osv

Att det sedan inte passar alla det är en annan sak. Men man behöva väl inte vara så sårande då

Elisabeth
Alba
Netaave - regler som man från början accepterat måste man hålla sig till.
askar
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-02-2007, 17:42)
CITAT (askar @ 11-02-2007, 17:32)
smile.gif

Men Agneta det är en förolämpning att dom frivillig arbetande i styrelsen att kalla dom för Gestapo. Min sambo var ordförande i flera år och jag vet vilken tid han offrade, alltid folk som kom hem från tidig morgon till sent på kvällarna osv

Att det sedan inte passar alla det är en annan sak. Men man behöva väl inte vara så sårande då

Elisabeth

Åh herregud... inte var det menat att såra el förolämpa någon.
Men... nu har jag raderat inlägget.

Om du Elisabeth redigerar inlägg där du citerat mitt, så slipper ev kolonilottsstyrelsemedlemmar känna sig förolämpade.
cato
Hej alla Irisälskare!

Jag såg reprisen i dag. Programmet var för mej en besvikelse. Kanske hade jag för höga förväntningar.
Som det framgått av tidigare åsikter handlade programmet mera om kontrollen av att alla regler följdes än om mäniskorna i området.
Och deras trädgårdstäppor fick man inte uppleva alls.
Jag tycker faktiskt inte att man skulle kalla programmet för TRÄDGÅRDPROGRAM, snarare ett dåligt reportage om mäniskorna i kollektivet.
Nej jag kommer inte att spilla tid på fortsatta program i serien.

Hälsningar
Cato
Snöflinga
Men oj då, kära nå'n ... Måste tillstå att jag gärna, om jag är i närheten av ett koloniområde traskar in och ser alla dessa små miniträdgårdar... otroligt vad som får plats på så liten yta .... snickarglädje mm.

Så himla svåra regler är det inte, det gäller nog mest att ta hänsyn och ha ett allmänt intresse av att området skall se snyggt ut ... vill man ha större svängrum finns det ju sommarstugor att köpa ...

Tror att kolonilotter är ett relativt billigt alternativ för stadsmänniskan som vill odla lite, lukta på blommorna och träffa likasinnade ...
cato
Håller med dej, Snöflinga, men skulle gärna se lite av detta mysiga i programmet .

Cato
Bettis
Håller med, men det skulle vara kul att se lite vad dom odlar och lite knep kanske rolleyes.gif
faith
CITAT (cato @ 11-02-2007, 19:01)
Hej alla Irisälskare!

Jag såg reprisen i dag. Programmet var för mej en besvikelse. Kanske hade jag för höga förväntningar.
Som det framgått av tidigare åsikter handlade programmet mera om kontrollen av att alla regler följdes än om mäniskorna i området.
Och deras trädgårdstäppor fick man inte uppleva alls.
Jag tycker faktiskt inte att man skulle kalla programmet för TRÄDGÅRDPROGRAM, snarare ett dåligt reportage om mäniskorna i kollektivet.
Nej jag kommer inte att spilla tid på fortsatta program i serien.

Hälsningar
Cato

Håller med dig i allt. Dock kommer jag ge programmet en chans till, kanske blir det mer om trädgårdarna i nästa program. Om inte, kommer jag inte se fler avsnitt.
Alba
Inte kasta yxan i sjön redan tongue.gif

Återstår många program.
Ophelia
Jag tyckte rent generellt att det var för mycket sociala aktiviteter och för lite trädgårdsprat. Men jag blev väldigt förtjust i de korta glimtar man fick av paret med de olika vallmon samt han med de olika irissorterna. Ska bli kul att se vad som sker med kolonilotten hos polisen. Hoppas den blir vacker. Efter det han varit med om kan han behöva det smile.gif
cato
Nu har jag genomlidit ännu ett Iris-program.
Inte var det så värst mycket bättre än det förra.
Stackars polis. Jag har alltid gått och trott att poliser hade lite styrka i armarna.
När tror ni att vi får se lita mera av det som intresserar oss -TRÄDGÅRD.

Cato
Reserv
CITAT (cato @ 14-02-2007, 21:48)
Nu har jag genomlidit ännu ett Iris-program.
Inte var det så värst mycket bättre än det förra.
Stackars polis. Jag har alltid gått och trott att poliser hade lite styrka i armarna.
När tror ni att vi får se lita mera av det som intresserar oss -TRÄDGÅRD.

Cato

När TV börjar sända nåt riktigt trädgårdsprogram framöver. Jag gav det två chanser och ska inte ge det en tredje huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon