ulrikailund
Hej! Detta är mitt första inlägg här på Forumet, läser annars gärna andras kloka svar! Som nybliven ägare till ett jättefint växt hus på 10 m2 och tre fina odlingslådor, ca 3,5 m2 stora var, så letar jag nu efter tips om bra grönsakssorter som ger så god och stor skörd som möjligt! Har ni några bra tips på sorter som ni prövat? Jag vill gärna olda morötter, sallad, squash, olika bönsorter och annat som blir nåt av på liten yta i mina lådor, i växthuset och på altanen (solig och varm och stor) vill jag odla gurka, melon, aubergine, physalis, tomater (så klart), basilika.

Några tips på bra sorter? Framför allt morot, gurka, melon och aubergine!

Ulrika i Lund, zon 1, lerjord, odlar i krukor i växthuset
Åsa, mälardalen zon 2
Aubergine -Vista F1 en snabb sort ca 65 dagar.

När det gäller melon skulle jag söka efter en snabb sort.

Själv ska jag testa Runåbergs "nya" sort Jenny Lind (76 dagar), tidigare har jag testat Sweet Granite (70 dagar) och den är god.

Squash -Odlingsvärda sorter som växer i buskform och som brukar ge hög avkastning är Gold Rush och Dark fog

Om du har möjlighet att ha en klättrande squash är Tromboncino god, dekorativ och ger ganska bra avkastning.

Mangold blir mycket på liten yta och det brukar sällan vara något problem med den växten.

Sedan har du ju även annorlunda saker som

Malabarspenat

Gyllenbär (kapkrusbärssläkting från nordamerika som är mer köldtålig)

Om du gör mycket pesto är de storbladiga pestobasilikasorterna lämpliga för odling (basilikafrön håller i många år så man kan köpa många påsar och så lite varje år)
ulrikailund
Hej Åsa!

Tack för fina bilder och bra tips! Jag har funderat på malabarspenat, den ser spännande ut - är det gott? Som vanlig spenat? Mangold har jag testat och den växer ju bra, men jag är inte så förtjust i smaken...Speciellt tack för melontipset, det vore ju så himla kul med egna meloner!

Ulrika i Lund
ingrid fuxwall
Sparrissalld växer ju på höjden och vattnar man ur bladen på sensommaren är de helt ok.
Bara ett tips på växt som inte tar så stor plats
ingrid
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen ulrikailund rolleyes.gif
Jag kan inget om grönsaksodling så tyvärr kan jag inte hjälpa dig rolleyes.gif men du har fått kloka svar av dom som kan rolleyes.gif ville bara 'heja' /Helen
KURT
CITAT (ulrikailund @ 11-02-2007, 22:02)
Hej Åsa!

Tack för fina bilder och bra tips! Jag har funderat på malabarspenat, den ser spännande ut - är det gott? Som vanlig spenat? Mangold har jag testat och den växer ju bra, men jag är inte så förtjust i smaken...Speciellt tack för melontipset, det vore ju så himla kul med egna meloner!

Ulrika i Lund

Nej malabarspenaten blir inte lika krispig som vanlig spenat, så den påminner mera om mangold. Ruccola kan vara ett altiernativ.
Jonas70
Åsa, Pestobasilika; vad är det för något? Det har jag aldrig hört talas om, men det är ju ett imponerande blad du har på bild.
Jonas70
Ukrika, välkommen hit. Vad roligt med en odlare som bor nära mig biggrin.gif
Du skulle kunna testa någon av de asiatiska sallads/kålväxterna. De är ofta snabbväxande, tål frost och ger bra avkastning per ytenhet.
ulrikailund
Hej Jonasoch ni andra som kommit med tips!

Det blir nog squash och haricot vertes, och så melon så klart!Ska definitivt testa basilikan med de stora bladen, basilika går finfit i växthuset. Nån speciell asiatisk grönsak som är bra, Jonas? ska både smaka och växa bra...

Ulrika i Lund
Merlin
Pestobasilikan heter egentligen Mammouth det är den med dom jättelika bladen. Fin arom har den också! Jag är basilikoman så jag odlar alltid minst 8-10 sorter, trädbasilika är också flerårig och får en vedartad stjälk - en mycket trevlig växt med god smak. Det är bara att frossa i alla dom sorter som finns på marknaden och du kommer säkert hitta sorter som du fastnar för.
Jag odlar också mycket grönsaker i mitt växthus, en melonsort jag har bra erfarenhet av heter Crane en kulturarvsort från 1920. Den säljs av Impecta. Ett tips är att odla machesallad/fältsallad och asiatiska kålsorter tidigt på våren och sent på hösten i växthuset, gärna med lite fiberduk över. Amarant är också jättegod och kan odlas mycket tidigt smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Pestobasilikan på min bild är Mammouth. Runåbergs har en annan pestobasilika (Italiensk storbladig) som jag ska prova i år.
Jonas70
CITAT (Merlin @ 13-02-2007, 21:14)
Pestobasilikan heter egentligen Mammouth det är den med dom jättelika bladen. Fin arom har den också! Jag är basilikoman så jag odlar alltid minst 8-10 sorter, trädbasilika är också flerårig och får en vedartad stjälk - en mycket trevlig växt med god smak. Det är bara att frossa i alla dom sorter som finns på marknaden och du kommer säkert hitta sorter som du fastnar för.
Jag odlar också mycket grönsaker i mitt växthus, en melonsort jag har bra erfarenhet av heter Crane en kulturarvsort från 1920. Den säljs av Impecta. Ett tips är att odla machesallad/fältsallad och asiatiska kålsorter tidigt på våren och sent på hösten i växthuset, gärna med lite fiberduk över. Amarant är också jättegod och kan odlas mycket tidigt smile.gif

Var får man tag i frön till Mammouth?
Jonas70
CITAT (ulrikailund @ 13-02-2007, 20:41)
Hej Jonasoch ni andra som kommit med tips!

Det blir nog squash och haricot vertes, och så melon så klart!Ska definitivt testa basilikan med de stora bladen, basilika går finfit i växthuset. Nån speciell asiatisk grönsak som är bra, Jonas? ska både smaka och växa bra...

Ulrika i Lund

Ja, vad som smakar bra är ju en smaksak som sagt var, men varför inte någon typ av Pac Choi.
ulrikailund
Hej Jonas!

Jag tittade på Impectas lista över asiatiska grönsaker och bestämde mig för att beställa en Minzunikål (om jag minns rätt). Ska bli spännande att testa. Man blir ju lätt hagalen och hialös när man sitter med katalogerna...jag har ju faktiskt ganska lite plats...Och så måste jag ju ha blommor också!

Tog en titt på din blogg - vilket härligt ställe ni har i Södra Sandby! Och vad kul att både du och din fru är intresserade av odling! Ditt uppdrivninghus såg verkligen bra ut, definitivt nåt att ta efter, när barnen har slutat klättra och fingr på precis allt. Som det är nu så drar jag upp plantor på högt belägna, oåtkomliga platser, typ fönsterkarmar i källarfönstrena! Så det blir inte så stora mängder med plantor. Snart är det dock dags att så tomater - bestämde mig för ett pa nya sorter igår framför datorn!

Det som känns mest spännande nu är att lära mig utnyttja växthuset tidigt, till att dra upp småplantor. Frågan är bara när jag kan börja sätta ut saker där. Jag har ingen bubbelplast men tillgång till värmefläkt. Jag kommer nog att satsa på att sätta ut plantor där framåt slutet av mars/början av april, med fiberduk över och fläkt vb. Hur ska du göra i ditt nya växthus?

Ulrika
Jonas70
Tack för dina positiva synpunkter om min blogg. Ibland känns den rätt torftig, men jag har den lite som en trädgårdsdagbok eftersom jag tänkte att jag nästa år själv kan gå in och läsa när jag sådde olika saker för att det skulle bli lagom tid att sätta ut dem. Eftersom det är mitt första år med växthuset så har det ju gjort att tidigare erfarenheter om när det är dags att så olika saker inte är tillförlitliga längre eftersom jag nu sår tidigare för att jag säkert kan flytta ut i växthuset rätt så mycket tidigare än att flytta ut på friland och krukor på altanen.

Själv så har jag inte någon värmefläkt tillgänglig och tänkte nog inte satsa på det i år i alla fall, men däremot tänkte jag inhandla lite fiberduk. Det kan ju vara användbart både i växthuset och i trädgårdslandet.

Vad skoj att du bor i Lund (det är ju riktigt nära Södra Sandby), för ibland (oftast wub.gif ) sår jag mycket mer än jag sen har plats till. Så istället för att slänga plantor så ska jag i alla fall höra av mig till dig om du vill "adoptera" några innan de går till växthimmlen tongue.gif

I helgen satte jag exempelvis 6 frön av gurka, och igår visade det sig att alla grodde, men frågan är ju om jag verkligen har plats och användning av 6 gurkplantor i mitt växthus.

Jag kanske dessutom får över en del fröer till andra asiatiska grönsaker som du kan få.
Åsa, mälardalen zon 2
Mizunakål funkar bäst att bara att odla tidigt på våren och på hösten. Du kan direktså i växthuset så fort jorden rett sig. Så mars-april lär du kunna börja så den, som tidig gröda den växer hyfsat fort.

Här är en mizunabild med lite jordloppsskador
Åsa, mälardalen zon 2
Om man får tag på storbladig smörgåskrasse/kryddkrasse är den också en snabb och odlingsvärd gröda som kan sås i omgångar.

noora
Kryddkrasse finns hos Runåbergs bl.a., om man låter dem gå i blom har man sedan krassefrö så att det räcker i många år...
Åsa, mälardalen zon 2
Fast den storbladiga kryddkrassen (Stamm 10) fanns inte med i årets katalog från Runåbergs sad.gif
Jag skrev på baksidan av beställningslappen under punkten saknar du något i vårat sortiment så skrev jag upp den. Fast jag kommer odla lite eget frö iår utifall de inte tar in sorten igen, för lite frö har jag kvar.
Ophelia
Kanske kan kvadratodling vara något för dig? smile.gif
ulrikailund
Hej igen!

har just avslutat beställningslista till Impecta...det blev inte helt billigt. Men vad gör det, jag hinner ju inte lägga pengar på så mycket annat!

Hittade Pak Choi frön på rea på Trädgårdsbutiken i stan, köpte även en mini-aubergine som ser spännande ut. Och Gyllenbär, som någon tipsade om att de var tåligare än Physalis.

Snart dags att så tomater! Jag är jätteintresserad av att byta plantor, jag brukar få en del över jag med. Lyckligtvis har jag en odlingsgalen granne som jag byter en del med. Du få gärna höra av dig när du ser vad du få över. Platsen är den begränsande faktorn...

ha de

Ulrika i Lund
ulrikailund
Hej igen!

Kvadratodling är intressant, jag har haft boken hemma. Tyvärr tror jag att jag är lite för lat....om jag minns rätt krävde det en hel del av odlaren. Men visst har jag den boken i tanke när jag sår, försöker utnyttja ytan optimalt etc.

Jag ska lyda rådet och testa mizunakålen tidigt i vår! kul!

Jonas; jag byter jättegärna lite plantor senare i vår! Det brukar bli lite över här också...Har lyckligtvis mycket trädgårdsintresserade grannar som jag brukar dela med mig till. Förra året "samsådde" vi tom, dvs bestämde vilak tomater vi skulle ha, hur många var, och delade sedn upp fröna. det gick jättebra, grannens plantor blev mycket större än mina sad.gif

Ulrika
Merlin
Jag får nog över en hel del rolleyes.gif
bla kapkrusbär, tomat Wonder light, tomat Promyk, många olika chilisorter som Sweet wrinkled old man, Sarit gat, Peri peri, Zimbabwe bird, Rokoto mm

Är intresserad av att byta mot andra sorter man kan odla i växthus eller på friland smile.gif
ulrikailund
CITAT (Merlin @ 15-02-2007, 21:59)
bla kapkrusbär, tomat Wonder light, tomat Promyk, många olika chilisorter som Sweet wrinkled old man, Sarit gat, Peri peri, Zimbabwe bird, Rokoto mm

Är intresserad av att byta mot andra sorter man kan odla i växthus eller på friland smile.gif

Vi får väl ha bytesmarknad framåt vårkanten, allihop! Har du testat Promyk tomaten tidigare? Jag beställde just frön av den!

Ulrika
Merlin
Nej den är ny för i år! Wonder light har jag däremot haft ett tag, den är jättebra i salladeroch på mackor. Det är nog en typ av salladstomat, liksom lite "torrare" men ändå god att äta "så där". Jag fick en helt otrolig skörd har aldrig varit med om nåt liknande. Jag gav bort flera hinkar!!!! med tomater till grannar och kollegor smile.gif smile.gif Jag frös tomater och kokade en massa tomat-chutney, höll på att "brya ihop" på grund av jätteskörden tongue.gif tongue.gif
ulrikailund
CITAT (Merlin @ 15-02-2007, 22:09)
Nej den är ny för i år! Wonder light har jag däremot haft ett tag, den är jättebra i salladeroch på mackor. Det är nog en typ av salladstomat, liksom lite "torrare" men ändå god att äta "så där". Jag fick en helt otrolig skörd har aldrig varit med om nåt liknande. Jag gav bort flera hinkar!!!! med tomater till grannar och kollegor smile.gif smile.gif Jag frös tomater och kokade en massa tomat-chutney, höll på att "brya ihop" på grund av jätteskörden tongue.gif tongue.gif

Det låter ju helt fantastiskt! Som du förstår av min första fråga i den här diskussionen (grönt som lönar sig på liten yta) så är det precis den sortens grödor jag letar efter. Självklat ska de smaka fantastisk också! Vi få hoppas att Promyk håller måttet, som tidig och rikgivande! var har du köpt Wonder light?

Eftersom jag är nybliven växthusägare så handlar mycket om att lära sig använda växthuset optimalt, med gödning, vädring, automatiskt bevattning osv. I somras skulle jag ju får min Hydromat att funka lagom till semesterresan, det gick inte alls mad.gif

Hoppas på bättre lycka med tekniken i år!
Merlin
Wonder light finns hos Impecta, synd att du inte såg den. Den finns på bild i årets katalog. Tomaterna är citronformade och ser faktiskt ut som citroner. Många undrade vad det var för jätte-citronodling i mitt växthus laugh.gif laugh.gif
Jonas70
CITAT (ulrikailund @ 15-02-2007, 21:51)
Hej igen!

har just avslutat beställningslista till Impecta...det blev inte helt billigt. Men vad gör det, jag hinner ju inte lägga pengar på så mycket annat!

Hittade Pak Choi frön på rea på Trädgårdsbutiken i stan, köpte även en mini-aubergine som ser spännande ut. Och Gyllenbär, som någon tipsade om att de var tåligare än Physalis.

Snart dags att så tomater! Jag är jätteintresserad av att byta plantor, jag brukar få en del över jag med. Lyckligtvis har jag en odlingsgalen granne som jag byter en del med. Du få gärna höra av dig när du ser vad du få över. Platsen är den begränsande faktorn...

ha de

Ulrika i Lund

Jo, det är väl det där med platsen som är ett återkommande problem rolleyes.gif
MEN om man bytar med någon så blir det ju i alla fall inte värre wub.gif

Vi får höras av lite längre fram när vi ser vad som vi behöver byta bort!
Jonas70
CITAT (Merlin @ 15-02-2007, 21:59)

Var bor du Merlin?
Merlin
Norr om Stockholm smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Jonas70 @ 14-02-2007, 10:18)
Jag odlar också mycket grönsaker i mitt växthus, en melonsort jag har bra erfarenhet av heter Crane en kulturarvsort från 1920. Den säljs av Impecta. Ett tips är att odla machesallad/fältsallad och asiatiska kålsorter tidigt på våren och sent på hösten i växthuset, gärna med lite fiberduk över. Amarant är också jättegod och kan odlas mycket tidigt  :)

Vet inte vart Mammouth har tagit vägen iår. Den fanns förr hos både runåbergs, impecta och lindbloms fröer men nu har ingen av dem sorten. Så det är därför jag testar Runåbergs italienska storbladiga pestobasilika den ska också ha blad som är runt någon dm stora.
Christa
Mangold har jag testat och den växer ju bra, men jag är inte så förtjust i smaken...

Ulrika i Lund

Har du kokat den tillräckligt? Om man kokar mangold för kort tid så kan den vara lite kärv i smaken. Sedan beror det ju på hur gamla bladen är när man skördar dem också.
Merlin
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-02-2007, 20:32)
Jag odlar också mycket grönsaker i mitt växthus, en melonsort jag har bra erfarenhet av heter Crane en kulturarvsort från 1920. Den säljs av Impecta. Ett tips är att odla machesallad/fältsallad och asiatiska kålsorter tidigt på våren och sent på hösten i växthuset, gärna med lite fiberduk över. Amarant är också jättegod och kan odlas mycket tidigt  smile.gif

Vet inte vart Mammouth har tagit vägen iår. Den fanns förr hos både runåbergs, impecta och lindbloms fröer men nu har ingen av dem sorten. Så det är därför jag testar Runåbergs italienska storbladiga pestobasilika den ska också ha blad som är runt någon dm stora.

Mammouth finns att köpa hos Impecta smile.gif
Merlin
CITAT (Christa @ 16-02-2007, 20:39)
Mangold har jag testat och den växer ju bra, men jag är inte så förtjust i smaken...

Ulrika i Lund

Har du kokat den tillräckligt? Om man kokar mangold för kort tid så kan den vara lite kärv i smaken. Sedan beror det ju på hur gamla bladen är när man skördar dem också.

Mangold blir jättebra i soppor och wokad. Du kan även använda den i bröd det blir en härlig färg smile.gif Annars är ett tipps att ha i lite knaperstekt bacon (om du inte är vegetarian eller har högt kolesterolvärde förstås) så att du får lite sting i mangolden...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Merlin @ 16-02-2007, 20:50)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-02-2007, 20:32)
Jag odlar också mycket grönsaker i mitt växthus, en melonsort jag har bra erfarenhet av heter Crane en kulturarvsort från 1920. Den säljs av Impecta. Ett tips är att odla machesallad/fältsallad och asiatiska kålsorter tidigt på våren och sent på hösten i växthuset, gärna med lite fiberduk över. Amarant är också jättegod och kan odlas mycket tidigt  smile.gif

Mammouth finns att köpa hos Impecta smile.gif

Nu hittade jag den hos Impecta de stavar den Mammoth i webbutiken det var därför jag inte hittade den.
Merlin
Jag har för mig att det var Mammouth men det kan ju var Mammoth naturligtvis rolleyes.gif Kul att du har hittad den nu- jag gillar verligen dom stooora bladen wub.gif brukar lägga ett blad på knäckebrödsmacka med skivad tomat smile.gif mmmmmm
Jonas70
Ajdå, och jag som redan köpt från Impecta. Synd jag inte beställde den då.
Ingen som ska beställa från Impecta och som jag kan sambeställa med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon