Full version: SIMA
Christoffer
Fick det här receptet av en tjejkompis...
Det är en citronsvagdricka som tydligen ska vara något man dricker i Finland till 1 Maj:

Sima ( finsk gammaldags citonlemonad )

4 liter vatten

2 citroner

4 dl socker

1 tsk jäst

Citronerna skall du tvätta ordentligt och sedan tar du av det gula av skalet med en potatisskalare. Plus köttet. Var noga med att kasta allt det vita.

Koka upp vatten o socker. Ta av från plattan och tillsätt därefter citronerna.

Låt svalna en dag under lock. Lyft ej på locket då resultatet blir sämre.

Tillsätt jäst och låt stå i kastrullen i 3 dygn så det jäser.

Häll upp det i flaskor och tillsätt några russin för varje flaska. Ställ flaskorna svalt. När russinen flutit upp till ytan är drycken klar att avnjutas. Obs ! Skaka ej flaskan innan du ska dricka för då kommer jästsmaken upp till ytan.

Vill du ha mer alkohol ( fast det är inte lika gott då ) tillsätt mer jäst o socker.

Drick o njut !
Hellan
Jag kan bara instämma, det är verkligen gott! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
Ta hälften farinsocker för bättre sting.
Billig läskande sommardricka för barn och trädgårdsarbetare - fast egentligen är sima Valborgsdryck.

Sima - mjöd
4 l vatten 1/8 tsk jäst
250 g socker + 250 g farinsocker russin (ca 5 st/flaska)
1-2 citron (skal + saft) socker (1 tsk/flaska)

Koka upp vatten + sockret.
Blanda det kokta sockervattnet med citronskalen (ta bort det vita).
När blandningen svalnat en aning, häll i citronsaften (sila bort kärnorna).
När allt ca 37º C, blanda i 1/8 tsk jäst, rör om. Låt stå i rumstemperatur över natten.
I varje flaska läggs några russin och 1 tsk socker, häll den silade blandingen i flaskor.
Ställ i kylskåpet. När rusinen kommit upp till ytan, efter ca 4-5 dagar, kan du njuta av
denna porlande uppfriskande dryck! I Finland dricker man sima alltid till Valborg.
Billig och bra dryck att servera barnen på sommaren.
Christoffer
Tack för ett till - och förhoppningsvis godare - recept på SIMA! tongue.gif
Micke
Jo, det är gott, men förvara den KALLT och inte för länge bara. Förvaras den inte tillräckligt kallt fortsätter den att jäsa och då kan barnen bli lite lustiga efter några glas... rolleyes.gif

Micke
yla
ja o ha bra flaskor , min svärmor lät sin sima stå lite för länge o då exploderade flaskorna o det blev en ordentligt kladdig historia
men Sima e gott rolleyes.gif smile.gif
annchapanncha
Sima.
Barndomens goda dricka hos mormor.
Vad kul att se ett recept på det, för jag har aldrig kunnat det själv.

Men nu skall jag kunna... Tack

Annchapanncha
Hannele
"då exploderade flaskorna"

Det går bättre med pet-flaskor.
Sima är färskvara, ska drickas inom nån vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon