|
Full version: GI Viktkoll
CITAT (Rossi @ 15-02-2007, 17:24) Får man inte äta potatis ....?  Jodå, det är första 3 veckorna när kroppen ska ställa om förbränningen. Sen kan man äta potatis. Kokt potatis är bäst.
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 17:40) CITAT (Rossi @ 15-02-2007, 17:24) Får man inte äta potatis ....? :( Jodå, det är första 3 veckorna när kroppen ska ställa om förbränningen. Sen kan man äta potatis. Kokt potatis är bäst. Puh, det var väl tur det då!
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 17:40) CITAT (Rossi @ 15-02-2007, 17:24) Får man inte äta potatis ....? :( Jodå, det är första 3 veckorna när kroppen ska ställa om förbränningen. Sen kan man äta potatis. Kokt potatis är bäst. Jag har för mig att kokt potatis är bäst om det värms upp igen. Alltså kokat ena dagen, uppvärmt nästa  Har för mig att det blir någon process i potatisen som gör att GI:t då sänks. Eller har jag drömt det?
CITAT (Leia @ 15-02-2007, 18:51) Jag har för mig att kokt potatis är bäst om det värms upp igen. Alltså kokat ena dagen, uppvärmt nästa  Har för mig att det blir någon process i potatisen som gör att GI:t då sänks. Eller har jag drömt det?  Vet inte hur det är med uppvärmd pottis, men kall, kokt potatis har lägre GI. Gott med hemmagjord potatissallad...
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 18:40) CITAT (Rossi @ 15-02-2007, 17:24) Får man inte äta potatis ....? :( Jodå, det är första 3 veckorna när kroppen ska ställa om förbränningen. Sen kan man äta potatis. Kokt potatis är bäst. Jag följde en annan metod när jag skulle gå ner i vikt och enligt den är potatis jättebra att äta mycket av. Jag gick då ner i vikt som en raket ändå...
CITAT (Anne R @ 15-02-2007, 19:01) CITAT (Leia @ 15-02-2007, 18:51) Jag har för mig att kokt potatis är bäst om det värms upp igen. Alltså kokat ena dagen, uppvärmt nästa  Har för mig att det blir någon process i potatisen som gör att GI:t då sänks. Eller har jag drömt det?  Vet inte hur det är med uppvärmd pottis, men kall, kokt potatis har lägre GI. Gott med hemmagjord potatissallad...  Dom graderar alla livsmedel i 3 nivåer. Lågt GI = lägre än 35 Mellan GI = upp till 50 Högt GI = över 50 Kokt potatis har 69 Kokt kall potatis har bara 22 Bakad potatis så högt som 98 (faktiskt högre än pommes frites) Ska fråga om det där med hur det blir om man värmer upp potatisen i efterhand, typ som en matlåda. Har tänkt på det själv i dag.
CITAT (stina @ 15-02-2007, 19:11) CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 18:40) CITAT (Rossi @ 15-02-2007, 17:24) Får man inte äta potatis ....?  Jodå, det är första 3 veckorna när kroppen ska ställa om förbränningen. Sen kan man äta potatis. Kokt potatis är bäst. Jag följde en annan metod när jag skulle gå ner i vikt och enligt den är potatis jättebra att äta mycket av. Jag gick då ner i vikt som en raket ändå...  Det finns nog många metoder som funkar, och jag tror det viktiga är att man är konsekvent i det man gör.
Det som jag tycker är skönt med GI är att jag inte behöver räkna kalorier eller något annat heller så länge jag äter låg GI. Dessutom är det gott! När jag hade gått ner mina kilon åt jag lite mer fritt av annat också i små mängder. Nu har det blivit lite väl mycket godis och skräpmat senaste månaderna, slutat äta ordentlig frukost mm.mm. Helt enkelt gått tillbaka mot mina gamla usla matvanor... Ska ta mig i kragen och skärpa till mig där...
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 20:44) CITAT (stina @ 15-02-2007, 19:11) CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 18:40) CITAT (Rossi @ 15-02-2007, 17:24) Får man inte äta potatis ....?  Jodå, det är första 3 veckorna när kroppen ska ställa om förbränningen. Sen kan man äta potatis. Kokt potatis är bäst. Jag följde en annan metod när jag skulle gå ner i vikt och enligt den är potatis jättebra att äta mycket av. Jag gick då ner i vikt som en raket ändå...  Det finns nog många metoder som funkar, och jag tror det viktiga är att man är konsekvent i det man gör. Så är det säkert - målmedvetenhet, en stor portion eget sunt förnuft och mindre intag än uttag sas. Det måste ju också vara en metod som funkar i längden, som man kan stå ut med - Rom byggdes inte på en dag...
CITAT (Anne R @ 15-02-2007, 19:50) Det som jag tycker är skönt med GI är att jag inte behöver räkna kalorier eller något annat heller så länge jag äter låg GI. Dessutom är det gott! Jag är positivt överraskad. Massa mums finns att hitta i receptbanken. Skagenröra, kyckling, baconinlindade köttfärsbiffar, fläskfilé ..... Många gånger verkar det handla om tillagning i stället för färdig mat. T.ex. skagenröran som man ska göra själv eftersom färdigköpt innehåller potatisstärkelse.
Anki på Öland
15-02-2007, 20:47
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 17:17) Sagt och gjort så bestämde jag mig igår kväll att testa detta. Så idag har jag chattat med Lauritzen Söt grabb det där Nåja, jag har i alla fall plockat ut lite recept att börja med, och en lång lista över livsmedel och dess olika GI-värden. Recepten är en bra hjälp för fantasin när det gäller den ständiga frågan "vad ska vi äta idag?" Det finns hur mycket god mat som helst, så om detta funkar så kommer det inte att gå nån större nöd på mig i alla fall har jag konstaterat. Det jag tror att jag kommer att sakna mest är vitt bröd, potatis och pasta. Men annars ska det nog gå bra det här  Har inte ätit bröd, socker, potatis, ris eller pasta på 1 år och saknar inget utav det. Finns såååååååå mycket gott att äta istället, så jag har nog inte ätit så god mat förut som jag gjort sista året! Anki
KarinWikman
15-02-2007, 23:21
För dryga två år sedan så började jag äta MINDRE portioner, jag äter som vanligt och av vad som helst. Jag har sänkt mitt BMI från 27 till 24 och är numera normalvikig och 16 kg lättare. Inga uppoffringar alls.
Vi kör inte efter några metoder men frun och jag har sedan en tid i stort sett slutat med vitt ris, vanlig pasta o s v. Nu har vi oftast råris eller matvete till maten, ibland quinoa. Fullkornspasta om det är pastarätter. Vi har inte gjort potatisgratäng på flera månader men kokt potatis serverar vi däremot rätt ofta. Och vi har märkt några saker: Vi saknar inte alls vanligt ris och pasta. Tvärtom, när jag smakade sånt på jobbet kändes det bara geggigt och ointressant. Man vänjer sig vid att ha mer tuggmotstånd. Vi har båda börjat känna motvilja mot hamburgare och dylikt, en äckelkänsla som om kroppen har ställt om sig för en annan typ av mat.
Och barnen klagar inte alls utan äter glatt råris o dyl! Första gången fyraåringen såg råris på bordet undrade han vad det var och vi svarade att det var "dinosaurieris", sånt gammalt sorts ris som dinosaurierna åt, för det fanns ingen annan sort på deras tid.
Nu har jag inte gått ned i vikt av det här - det slinker nog in litet för mycket socker på diverse andra vägar, tyvärr - men däremot känner jag att jag mår bra på många andra sätt av denna mat. Magen känns bättre t ex.
Det finns ju andra minst lika viktiga skäl att tänka på kosten än viktnedgång. Jag behöver absolut inte gå ner i vikt längre, men jag äter ändå den mat jag anser vara nyttig. Dvs fullkornsprodukter, ingen pizza, inga hamburgare eller annan snabbmat, inte chips eller en massa godis osv.
Biggan_
16-02-2007, 11:13
...fast hamburgaren i sig är ju inte så onyttig, det är tillbehören som ställer till det. Axa har i sitt brödsortiment något som kallas GI-rutor som jag brukar använda som hamburgerbröd. Sallad och grönsaker som vanligt men bort med hamburgerdressingen. lägg på en klick turkisk yoghurt smaksatt med örtkryddor eller citronpeppar i stället.
Angående potatis. Kokt kall potatis kan värmas upp till 140 grader utan att försämra GI. T.ex. steka den lätt eller värma lite i micron. Det är alltså bättre än att äta den nykokt.
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2007, 11:29) Angående potatis. Kokt kall potatis kan värmas upp till 140 grader utan att försämra GI. T.ex. steka den lätt eller värma lite i micron. Det är alltså bättre än att äta den nykokt. Se där! Jag kom ihåg rätt!
CITAT (Birgitta P @ 16-02-2007, 12:13) ...fast hamburgaren i sig är ju inte så onyttig, det är tillbehören som ställer till det. Axa har i sitt brödsortiment något som kallas GI-rutor som jag brukar använda som hamburgerbröd. Sallad och grönsaker som vanligt men bort med hamburgerdressingen. lägg på en klick turkisk yoghurt smaksatt med örtkryddor eller citronpeppar i stället. Absolut - jag tänkte på typ McDonalds. Hemlagat är det bra mat!
Farbror Blå
16-02-2007, 13:50
CITAT (Birgitta P @ 16-02-2007, 11:13) ...fast hamburgaren i sig är ju inte så onyttig, det är tillbehören som ställer till det. Axa har i sitt brödsortiment något som kallas GI-rutor som jag brukar använda som hamburgerbröd. Sallad och grönsaker som vanligt men bort med hamburgerdressingen. lägg på en klick turkisk yoghurt smaksatt med örtkryddor eller citronpeppar i stället. OM ni är intresserade av en skotskklingande snabbmatskedjas energivärde så har de en intressant sida Mcdonalds, se, tror jag att det var. räknade med en skolklass och alla kom fram till samma sak:
en "normal" tonårsmeny, dvs som de skulle välja för att hålla sej mätta, innehöll det totala energiinnehållet för en hel dag.....
Farbror Blå
16-02-2007, 14:09
Mcdonalds..Det intressanta i sammanhanget är att de allara flesta menyer kommer upp i för höga fett, salt och energivärden , inte bara jämfört med en mer balandserad lunch, utan även jämfört med hela dagens intag
Piccante
16-02-2007, 14:33
CITAT (Farbror Blå @ 16-02-2007, 14:09) Mcdonalds..Det intressanta i sammanhanget är att de allara flesta menyer kommer upp i för höga fett, salt och energivärden , inte bara jämfört med en mer balandserad lunch, utan även jämfört med hela dagens intag  Vilken bra sajt  Med hjälp av MacDonalds mat så behöver jag inte oroa mig för att inte uppnå mitt dagliga intag av salt. 74% av dagsbehovet i en meny, då får jag 58% av fettbehovet oxå
CITAT (Leocarpus @ 16-02-2007, 14:33) CITAT (Farbror Blå @ 16-02-2007, 14:09) Mcdonalds..Det intressanta i sammanhanget är att de allara flesta menyer kommer upp i för höga fett, salt och energivärden , inte bara jämfört med en mer balandserad lunch, utan även jämfört med hela dagens intag  Vilken bra sajt  Med hjälp av MacDonalds mat så behöver jag inte oroa mig för att inte uppnå mitt dagliga intag av salt. 74% av dagsbehovet i en meny, då får jag 58% av fettbehovet oxå  Ingen särskilt vettig lunch det där
Piccante
16-02-2007, 14:41
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2007, 14:35) CITAT (Leocarpus @ 16-02-2007, 14:33) CITAT (Farbror Blå @ 16-02-2007, 14:09) Mcdonalds..Det intressanta i sammanhanget är att de allara flesta menyer kommer upp i för höga fett, salt och energivärden , inte bara jämfört med en mer balandserad lunch, utan även jämfört med hela dagens intag  Vilken bra sajt  Med hjälp av MacDonalds mat så behöver jag inte oroa mig för att inte uppnå mitt dagliga intag av salt. 74% av dagsbehovet i en meny, då får jag 58% av fettbehovet oxå  Ingen särskilt vettig lunch det där  Jag jämförde med chicken nuggets, det magrare köttalternativet. nästan lika onyttig som min hamburgermeny  Det är nästan en bedrift att lyckas undvika fibrer i alla maträtter så totalt. Tur att jag aldrig äter på McDonalds.
Vågar man fråga hur det har gått ....?
CITAT (Rossi @ 13-03-2007, 17:16)  Vågar man fråga hur det har gått ....? Det var nog ingen bra idé att fråga känns det som ....  Hoppas att det inte har gått helt åt skogen för Anita trots allt.
CITAT (Rossi @ 19-03-2007, 08:47)  Det var nog ingen bra idé att fråga känns det som ....  Hoppas att det inte har gått helt åt skogen för Anita trots allt. Oj, jag har inte sett detta förut. Det gick bra 2 veckor, sen sprack det av andra skäl. Jag går just nu på "halvfart" eller vad man ska säga. Fuskar lite, men jag går ner ändå. Givetvis inte i samma takt som om jag fullföljt "rivstarten", men jag har ändå gått ner ca 5 kg sen jag började. Rent allmänt så äter jag mindre, tänker mer på vad jag äter o.s.v. så det har definitivt haft det goda med sig
Men oh 5 kg - det är ju jättebra.
Grattis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|