Full version: GI Viktkoll
Sidor: 1, 2
AnitaO
Får ingen ordning på den tänkta viktnedgånen rolleyes.gif
Har uppenbarligen ruskigt dålig självdiciplin.
Kanske behöver jag nån piska för att det ska bli av. Börjar bli ganska trött på dom där extra kilona.

Någon här som är eller varit medlem på giviktkoll.se?
Vad tycker ni?
Fizzgigg
Eftersom jag personligen tycker att GI-prylen är humbug skulle jag inte förlita mig på det.
LadyG
Håller med Fizzgig, det är inte dig det är fel på Anita. Fortsätt äta nyttigt och motionera det du hinner och har möjlighet till, det är det enda som hjälper. Tyvärr finns det inte några genvägar, man brukar säga att tog det tid att gå upp tar det tid att gå ner.
Rossi
Jag skulle rekommendera dig att läsa Fredrik Pauluns böcker Allt om fettförbränning (Del 1 och del 2). Här får man medicinska förklaringar till varför kroppen ibland trilskas och inte släpper ifrån sig fettcellerna trots att man tycker att man gör allting rätt. Och man får lära sig hur man ska göra för att försöka maximera eller i alla fall öka på fettförbränningen.

Lycka till!
LadyG
Håller med Rossi, Paulun är utbildad på träning, näring och människan, det är inte Lauritzon. Laurtizon är utbildad marknasförare och bra på det, men han har ingen formell utbildning inom näringsfysiologi eller någon dietistutbildning.
AnitaO
CITAT (LadyG @ 14-02-2007, 16:04)
Fortsätt äta nyttigt .....

Där har vi väl ett av problemen rolleyes.gif laugh.gif
Har noll kunskap om sånt.
Är fullständigt bortskämd med att hela mitt liv har kunnat äta precis allt som kommit i min väg och ändå varit smal och tunn.
Har aldrig behövt skaffa mig den kunskapen helt enkelt.

Men uppenbarligen kan jag inte surfa på den vågen längre.
Det var väl lite därför jag sökte lite "pekpinnar" .... den lättjefulla vägen.
Exakta direktiv ... detta ska du äta idag.

Fort och lätt biggrin.gif rolleyes.gif
LadyG
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 16:15)
CITAT (LadyG @ 14-02-2007, 16:04)
Fortsätt äta nyttigt .....

Där har vi väl ett av problemen rolleyes.gif laugh.gif
Har noll kunskap om sånt.
Är fullständigt bortskämd med att hela mitt liv har kunnat äta precis allt som kommit i min väg och ändå varit smal och tunn.
Har aldrig behövt skaffa mig den kunskapen helt enkelt.

Men uppenbarligen kan jag inte surfa på den vågen längre.
Det var väl lite därför jag sökte lite "pekpinnar" .... den lättjefulla vägen.
Exakta direktiv ... detta ska du äta idag.

Fort och lätt biggrin.gif rolleyes.gif

Då ska du definitivt skaffa Fredrik Pauluns böcker, han har en om mat med veckoschema och allt.

Attans att jag inte kommer ihåg vad den heter nu!!

Jag söker!
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 14-02-2007, 16:15)
Håller med Rossi, Paulun är utbildad på träning, näring och människan, det är inte Lauritzon. Laurtizon är utbildad marknasförare och bra på det, men han har ingen formell utbildning inom näringsfysiologi eller någon dietistutbildning.

Glöm inte att Lauritzon faktiskt har lyckats gå ner fem kilo så han har ju en del praktisk erfarenhet. laugh.gif
LadyG
Allt om GI Paulun

Det var inte den jag letade efter dock. rolleyes.gif

Paulunmetoden för viktnedgång Paulun

Men den var det! Hittade den smile.gif
Rossi
I rättvisans namn får vi väl ändå säga att även Paulun förespråkar GI-mat.

Själv tror jag inte på att rikta in sig på en metod på det sättet. Ska man ha en långvarig och ihållande viktminskning så måste man ändra på hela livsstilen och inte gå omkring och kolla GI-värde på allt man sätter i sig.
Rossi
Och här kommer en länk till hans Allt om fettförbränning Del 1

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9...=9197457019&s=1
LadyG
CITAT (Rossi @ 14-02-2007, 16:19)

Själv tror jag inte på att rikta in sig på en metod på det sättet. Ska man ha en långvarig och ihållande viktminskning så måste man ändra på hela livsstilen och inte gå omkring och kolla GI-värde på allt man sätter i sig.

Paulun förespråkar GI men betydligt mer balanserat och han kommer inte med påståenden om att GI kan bota tarmcancer eller hela andra sjukdomar. Lauritzon gör en mängd påståenden om GI som inte vetenskapen kan stödja, och om inga läkare skriver under på.

Ljuger Lauritzon om en sak och det gör han, då kan han mycket väl ljuga om fler.
AnitaO
Pauluns böcker verkar intressanta. Tack för tipsen smile.gif
Rossi
Om vi ändå är inne på oseriösa aktörer i den här branschen så måste jag berätta: Jag är inte själv överviktig men var inne och kollade på en annan viktminskningssida som är väldigt populär för tillfället. Jag kollade mitt BMI och fick det väntade beskedet att jag var normalviktig och inte behövde gå ner i vikt.

Sen kunde man knappa in längd, vikt och hur många kilon man ville gå ner. Sagt och gjort och jag drog till med fem kilon trots att jag just fått beskedet att jag inte behövde gå ner i vikt. Då får jag meddelandet att de kan hjälpa mig att gå ner fem kilo på två veckor. DET är inte seriöst! Speciellt inte för någon som inte behöver gå ner fem kilo och även om jag hade varit överviktig och behövt gå ner i vikt så är det för mycket att gå ner fem kilo på två veckor.
AnitaO
CITAT (Rossi @ 14-02-2007, 16:25)
Om vi ändå är inne på oseriösa aktörer i den här branschen så måste jag berätta: Jag är inte själv överviktig men var inne och kollade på en annan viktminskningssida som är väldigt populär för tillfället. Jag kollade mitt BMI och fick det väntade beskedet att jag var normalviktig och inte behövde gå ner i vikt.

Sen kunde man knappa in längd, vikt och hur många kilon man ville gå ner. Sagt och gjort och jag drog till med fem kilon trots att jag just fått beskedet att jag inte behövde gå ner i vikt. Då får jag meddelandet att de kan hjälpa mig att gå ner fem kilo på två veckor. DET är inte seriöst! Speciellt inte för någon som inte behöver gå ner fem kilo och även om jag hade varit överviktig och behövt gå ner i vikt så är det för mycket att gå ner fem kilo på två veckor.

Det kan jag nog hålla med om.
Har ju sett dig på bild, och inte behöver du gå ner i vikt i alla fall smile.gif
Alba
Min mamma pratade om "gummfeta" som ofta drabbar tjejerna vid 50. Magen och området ikring växer. Då förstod jag inget av vad hon menade.
När jag kom upp till denna magiska ålder förstår jag exakt vad hon menade. Detta har även drabbat en del vänner och bekanta. Jag tror det finns en liten sanning i ordet. biggrin.gif biggrin.gif
Fizzgigg

Anledningen till att jag inte litar på Lauritzon är inte enbart att han är marknadsförare utan erfarenhet och utbildning och vars inställning till GI (som han har "uppfunnit") har en ständigt hög halleluja-faktor. Det är minst lika mycket för att han kommer med uppenbara lögner (GI kan bota tarmcancer, GI passa lika bra för alla oavsett omständigheter osv osv) som under vissa omständigheter kan vara potentiellt livsfarliga. Att hela denna sektliknande inställning till viktminskning går hand i hand med hans stora mål här i livet: att tjäna pengar på bokförsäljningar, föreläsningar osv som har med GI att göra.

Paulun tjänar visserligen pengar han också, men han marknadsför inte något eget hopdiktat viktminskningskorståg. Plus att Paulun faktiskt har utbildning inom ämnet.
Rossi
CITAT (Alba @ 14-02-2007, 16:31)
Min mamma pratade om "gummfeta" som ofta drabbar tjejerna vid 50. Magen och området ikring växer.

Trist .... sad.gif Jag vet ju att bröstkörtlarna i den åldern omvandlas till fett.

Är det inte märkligt att kroppen som annars är så förnuftig låter aptiten ha oförändrat läge medan fettförbränningen minskar med åren ....?

Och kanske bryr man sig mindre om vikten ju äldre man blir så att man inte är lika noggrann med vad och hur mycket man äter? Man kanske resonerar som så att man är "värd" två chokladkakor till kaffet varje dag? smile.gif

Nä, men allvarligt - hur mycket tror ni är fysiologiskt och hur mycket beror på ens egen inställning till maten? Visst, det är ju individuellt men i största allmänhet?
AnitaO
CITAT (Fizzgigg @ 14-02-2007, 16:34)

Anledningen till att jag inte litar på Lauritzon är inte enbart att han är marknadsförare utan erfarenhet och utbildning och vars inställning till GI (som han har "uppfunnit") har en ständigt hög halleluja-faktor. Det är minst lika mycket för att han kommer med uppenbara lögner (GI kan bota tarmcancer, GI passa lika bra för alla oavsett omständigheter osv osv) som under vissa omständigheter kan vara potentiellt livsfarliga. Att hela denna sektliknande inställning till viktminskning går hand i hand med hans stora mål här i livet: att tjäna pengar på bokförsäljningar, föreläsningar osv som har med GI att göra.

Paulun tjänar visserligen pengar han också, men han marknadsför inte något eget hopdiktat viktminskningskorståg. Plus att Paulun faktiskt har utbildning inom ämnet.

Jag har läst lite på sidan, och det står iofs inte att det kan bota cancer, men väl att det kan motverka.
Man hänvisar också till ett stort antal forskningsrapporter om det med ordentliga källhänvisningar.

Men, om man återgår till själva viktminskningen, så gör det inte mig personligen nåt om Lauritzon är marknadsförare. Det enda jag bryr mig om är om själva metoden är bra och fungerar någorlunda på dom flesta människor.
Paulun verkar också vara lite inblandad där, så dom kanske har funnit varandra rolleyes.gif laugh.gif
Gör en sökning på "paulun" på sidan så får ni upp en del träffar.
Leia
Jag tror att alla skulle må bra av lite GI tänk, utan att bli fixerade. Då menar jag tex att byta ut vitt mjöl mot grovt, inte äta socker osv.
Jag har en jobbarkompis som har följt Paulu´ns rekomendationer och lyckats gå ned drygt 20 kilo! smile.gif(Samtidigt som han även har börjat ta några långpromenader i veckan, men det gör väll du med hundarna varje dag antar jag.) Utan att behöva vara hungrig! smile.gif Det handlar om att ändra sin livsstil, att fortsätta äta fulkornspasta istället för den vanliga tex. Det är väll det som är svårt att inte falla tillbaka till det gamla. smile.gif
Björken
Jag har också positiva upplevelser av att äta enligt GI-metoden, alltså inte helt av men bytt ut det vita mjölet mot fullkorn tagit bort socker så gott det nu går.
Man behöver ju inte bli fanatiker utan tar till sig det som låter vettigast.
När jag plockade bort sockret så förutom att jag gick ner i vikt så försvann mycket av min värk i kroppen.
Bara genom att göra de små förändringarna i kosten så gick jag ner drygt 20 kilo. När sedan värken också försvann som bonus så kunde jag börja styrketräna och det har ju i sin tur omvandlat ett antal kilon till muskler istället.
AnitaO
CITAT (Alba @ 14-02-2007, 16:31)
Min mamma pratade om "gummfeta" som ofta drabbar tjejerna vid 50. Magen och området ikring växer. Då förstod jag inget av vad hon menade.
När jag kom upp till denna magiska ålder förstår jag exakt vad hon menade. Detta har även drabbat en del vänner och bekanta. Jag tror det finns en liten sanning i ordet. biggrin.gif biggrin.gif

Det är nog det jag drabbats av är jag rädd laugh.gif

Leia:
Jo, jag tycker att jag borde få tillräckligt med motion.
Promenerar 2 timmar per dag i alla fall, och det bör räcka.
All typ av gymping och såna övningar är uteslutna för min del eftersom nacken är lite trasig.
Får vansinnigt ont när jag ägnar mig åt sånt sad.gif
Christa
Några råd

Skaffa en stegräknare och kolla hur mycket du rör dig på dagen. Minst 10.000 steg sägs det att man skall gå per dag.

Träna upp så många av kroppens muskler som möjligt. T ex lårmusklerna. Muskler förbrukar energi även i vila så ju mer muskler ju högre kaloriförbrukning.

Ät mindre portioner men hoppa absolut inte över några måltider.

Undvik socker, vitt bröd, vitt ris och andra snabba kolhydrater.

Blanda gärna in bönor i maten. Alltså sådana bönor som varit torkade. Bönor gör att man håller sig mätt länge. De innehåller också många nyttiga ämnen.

Tänk på att allt du stoppar i dig innehåller kalorier. Jag gick på det där med att riskakor är ok att äta om man blir sugen på något men efter att ha läst på paketet med ostriskakor så insåg att man kan bli tjock att dem också. Alla kalorier man får i sig utöver de man förbrukar gör att man går upp oavsett vad det är!

Äter man lite är det dock viktigare att maten verkligen är näringstät så att man inte får i sig för lite mineraler och vitaminer.
Alba
Ju yngre man är ju mer är man i gång och då får man en hel del gratis.
Visst handlar det mycket om inställningen till mat.
Om jag går till mig själv så har jag svårt att lämna på tallriken även om jag är mätt. Jag lärde sig en gång i tiden att man ska äta upp allt man tagit för sig. I skolans matsal stod alltid en mattant som vi kallade "ARGA" och hon gjorde skäl för namnet. Det var aldrig lönt att lämna någon mat.
Dessa små detaljer finns kvar och bidrar.
Leia
CITAT (Björken @ 14-02-2007, 16:55)
Jag har också positiva upplevelser av att äta enligt GI-metoden, alltså inte helt av men bytt ut det vita mjölet mot fullkorn tagit bort socker så gott det nu går.
Man behöver ju inte bli fanatiker utan tar till sig det som låter vettigast.
När jag plockade bort sockret så förutom att jag gick ner i vikt så försvann mycket av min värk i kroppen.
Bara genom att göra de små förändringarna i kosten så gick jag ner drygt 20 kilo. När sedan värken också försvann som bonus så kunde jag börja styrketräna och det har ju i sin tur omvandlat ett antal kilon till muskler istället.

Grattis! smile.gif
Det var det jag menade med att man inte ska bli för fixerad, för då blir det för jobbigt och för tråkigt. Självklart tar det lite längre tid att gå ner om man inte kör efter ett strikt schema, men jag tror ändå att det är mer hållbart att ta det i lugnare takt. smile.gif
Anma
Jag var med i GI-viktkoll jan-mars förra året. Var dock inte så värst strikt med recept mm. men handlade efter köpelistan som finns där. Slutade dock att betala efter 3 månader, tyckte att jag lärt mig det jag behövde veta. Gick ner 15 kg på 4 månader och mådde prima. Nu har jag fallit tillbaka litegrann i mathållningen, märker genast att jag har varit tröttare och gått upp 3kg senaste månaderna... Ska ta tag i det där igen och sluta med vitt. smile.gif
AnitaO
Grattis Anne och Björken. Starkt jobbat!
En av fördelarna med GI-viktkoll kontra böcker, skulle väl kunna vara att man har tillgång till en fråge-chat där man kan ställa frågor.
Någonting säger mig att såna dyker upp på resans gång.
Rossi
Anita! Det låter som om du är inne på att testa GI-sidan och huvudsaken är nog att du är motiverad och sedan är du säkert så sund och logisk så att du själv ser om något verkar vara helt åt skogen.

Lycka till! Och glöm inte att rapportera till oss! Nu har du allt satt press på dig själv för vi kommer att fråga hur det går med jämna mellanrum! laugh.gif
AnitaO
CITAT (Rossi @ 14-02-2007, 17:17)
Anita! Det låter som om du är inne på att testa GI-sidan och huvudsaken är nog att du är motiverad och sedan är du säkert så sund och logisk så att du själv ser om något verkar vara helt åt skogen.

Lycka till! Och glöm inte att rapportera till oss! Nu har du allt satt press på dig själv för vi kommer att fråga hur det går med jämna mellanrum! laugh.gif

Jo, lite sugen är jag rolleyes.gif
Som Anne skriver, så kan man ju vara medlem 3 månader och bör väl sen ha lärt sig det man behöver veta.
Under tiden har man tillfälle att ställa frågor och utbyta erfarenheter med andra medlemmar.
Det är väl den rent praktiska fördelen jämfört med en bok.

Jo, nu har jag satt press på mig själv minsann.
Försvinner jag helt plötsligt från forumet så vet ni varför laugh.gif
Leia
Nu har du allt satt press på dig själv för vi kommer att fråga hur det går med jämna mellanrum! laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jajjemen!

Apråpå GI frågor. Någon här kanske kan svara på en som jag har. Det handlar kanske om att välja mellan pest eller kolera.... wink.gif Men iallafall. Sonen vägrar äta bröd med "fågelmat och pluppar i" (läs solrosfrön och andra nyttigheter biggrin.gif ) Han vill bara ha limpa eller helt vitt bröd. Så min fråga är nu, vad är minst onyttigt, sådant bröd till frukost eller havregrynsgröt med en sked sylt i? unsure.gif
Rossi
CITAT (Leia @ 14-02-2007, 17:21)
Nu har du allt satt press på dig själv för vi kommer att fråga hur det går med jämna mellanrum!  :lol:

Apråpå GI frågor. Någon här kanske kan svara på en som jag har. Det handlar kanske om att välja mellan pest eller kolera.... wink.gif Men iallafall. Sonen vägrar äta bröd med "fågelmat och pluppar i" (läs solrosfrön och andra nyttigheter biggrin.gif ) Han vill bara ha limpa eller helt vitt bröd. Så min fråga är nu, vad är minst onyttigt, sådant bröd till frukost eller havregrynsgröt med en sked sylt i? unsure.gif

Skulle nog tro jag att havregrynsgröten är bra mycket nyttigare trots sylten.
Leia
CITAT (Rossi @ 14-02-2007, 17:26)
CITAT (Leia @ 14-02-2007, 17:21)
Nu har du allt satt press på dig själv för vi kommer att fråga hur det går med jämna mellanrum!  :lol:

Skulle nog tro jag att havregrynsgröten är bra mycket nyttigare trots sylten.

Har också tänkt så, men inte varit helt säker. huh.gif smile.gif
AnitaO
Fågelmat och pluppar laugh.gif laugh.gif
Magdis
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 17:32)
Fågelmat och pluppar laugh.gif laugh.gif

Min mormor vill inte äta "bröd med skräp i" (fullkornsbröd) laugh.gif

Jag tror som Rossi att gröten trots syltklick i är nyttigare än det vita brödet.
Björken
Helt klart är havregrynsgröten både nyttigare och mättar bättre, det är ju en viktig faktor att äta sådant som man "står sig" på längre, då blir man inte sugen på det där småätandet.
Så strunt i syltklicken, den är färggrann och höjer säkert värdet på maten för ögat mer än att den skadar där den hamnar.
Rossi
Och köp hem fiberberikad havregryn vet jag! Han lär inte se skillnaden. laugh.gif Men han ska nog ha kvar syltklicken annars tycker han nog inte att gröten är god alls.

Lite vetekli i gröten är inte helt fel heller.

När jag var liten strödde jag på socker över hela havregrynsgröten och sen en STOR klick smör i mitten. Mmmm, det var jättegott! Men ta nu för all del inte efter mina barndomsvanor! laugh.gif
AnitaO
Man kan kanske koka lite egen sylt med ett minimum med socker?
Rossi
Och äppelmos är nog också lite nyttigare (välj en sort med inte så mycket socker).
Ciczi
Eller varför inte koka egen äpplemos med minimalt med socker.

Min åsikt när det gäller GI.
Jag räknar inte kalorier på det sättet som man kanske gör i Viktväktarna. Men jag gör som så att jag tittar på vilka kolhydrater livsmedlet innehåller. Jag väljer bort de snabba och käkar de långsamma med stor aptit. LAgar inte efter någon specifik gurus recept numera utan nu när jag vet vad som funkar och vad som inte funkar så gör jag min egen mat efter det. Min slutsats är att det är bra med GI (för mig).

Ciczi
stina
Jag äter en matsked jordgubbssylt sötad med endast fruktos (fruktsocker) till min morgonhavregrynsgröt. Smakar exakt som "sockersötad" sylt. rolleyes.gif Fast iofs - vad i jösse namn spelar en matsked sylt för roll egentligen ....
Björken
Håller med dig Stina att en sked sylt är väl helt ok vare sig den är sockrad eller sötad med annat.
Det handlar ju också om en om jag förstår det rätt ung människa som äter gröt och då är det viktigare att personen ifråga får bra frukostvanor än att stirra sig blind på småsaker.
Piccante
Lite sylt på gröten är kanske inte hela världen men jag har bytt ut sylten mot frysta bär. Tar fram bär på kvällen innan, tinar i kylen över kvällen i en skål eller så micrar man dem snabbt. Mycket godare med naturella hallon/blåbär på havregrynsgröten än sylt som sällan innehåller mer än 35g bär/ 100g sylt (om man inte köper jättedyr bra sylt).
Leia
Ursäkta trådkapningen Anita wub.gif Äh förresten tror inte du bryr dig om jag känner dig rätt! smile.gif wub.gif

Tack för alla svar angående gröten. Fiberberikade havregryn får han redan så det är han van vid. Jag ska nog prova med äppelmos till och se vad han tycker om det.
Annars så är hans favorit rätter: plättar, pannkakor och våfflor... Han anser att det är tre olika maträtter! wacko.gif laugh.gif
När jag gör pannkakor gör jag det numera alltid på Dinkelmjöl istället, ska vara bättre än vetemjöl enligt GI metoden. Men så är det den där sylten igen.... Ska nog prova med frysta bär där! Tack för tipset! smile.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (Leia @ 15-02-2007, 05:24)
Ursäkta trådkapningen Anita wub.gif Äh förresten tror inte du bryr dig om jag känner dig rätt! smile.gif wub.gif

Ja, du känner mig helt rätt. smile.gif
Diskutera gärna alla sidospår. Man kan inte få för många tips smile.gif wub.gif
stina
CITAT (Leocarpus @ 14-02-2007, 22:14)
Lite sylt på gröten är kanske inte hela världen men jag har bytt ut sylten mot frysta bär. Tar fram bär på kvällen innan, tinar i kylen över kvällen i en skål eller så micrar man dem snabbt. Mycket godare med naturella hallon/blåbär på havregrynsgröten än sylt som sällan innehåller mer än 35g bär/ 100g sylt (om man inte köper jättedyr bra sylt).

Låter jättegott! rolleyes.gif Vad jag menade var att om det handlar om en ung grabb som ska lära sig äta havregrynsgröt istället för limpmackor så spelar en klick sylt ingen roll om det är sättet att få honom att käka gröten. Det är i alla fall ett bra mycket bättre alternativ än limpmackor. rolleyes.gif
AnitaO
Här kan man förresten räkna ut sitt BMI smile.gif
http://www.nhlbisupport.com/bmi/bmi-m.htm
AnitaO
Sagt och gjort så bestämde jag mig igår kväll att testa detta.
Så idag har jag chattat med Lauritzen laugh.gif
Söt grabb det där tongue.gif

Nåja, jag har i alla fall plockat ut lite recept att börja med, och en lång lista över livsmedel och dess olika GI-värden.
Recepten är en bra hjälp för fantasin när det gäller den ständiga frågan "vad ska vi äta idag?"

Det finns hur mycket god mat som helst, så om detta funkar så kommer det inte att gå nån större nöd på mig i alla fall har jag konstaterat.

Det jag tror att jag kommer att sakna mest är vitt bröd, potatis och pasta.
Men annars ska det nog gå bra det här smile.gif
Rossi
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 17:17)
Sagt och gjort så bestämde jag mig igår kväll att testa detta.
Så idag har jag chattat med Lauritzen laugh.gif
Söt grabb det där tongue.gif

Nåja, jag har i alla fall plockat ut lite recept att börja med, och en lång lista över livsmedel och dess olika GI-värden.
Recepten är en bra hjälp för fantasin när det gäller den ständiga frågan "vad ska vi äta idag?"

Det finns hur mycket god mat som helst, så om detta funkar så kommer det inte att gå nån större nöd på mig i alla fall har jag konstaterat.

Det jag tror att jag kommer att sakna mest är vitt bröd, potatis och pasta.
Men annars ska det nog gå bra det här smile.gif

Får man inte äta potatis ....? sad.gif Det som är så gott och nyttigt och en riktig basvara. Och som man kan variera så mycket och som man blir så mätt av.

Nä, för mig hade inte GI-metoden funkat men jag hoppas att den ändå är en inkörsport för dig och andra för att komma igång. (För det är väl inte meningen att man aldrig skulle få äta potatis någon gång framöver?!)

Det där med potatis hakade jag upp mig på. Så många nyttiga ämnen det finns i potatis.
Rossi
Från nätet:

Potatis:

Näringsvärde
Per 100 gram:

Energi 306 kJ (73 kcal)
Vatten 79,6 g
Protein 1,8 g
Kolhydrater 16 g
Fett 0,1 g
Kostfiber 1,4 g
Kalium 468 mg
C-vitamin 11 mg
A-vitamin 0,01 mg
Järn 0,48 mg

Saxat från en dietist på nätet:

"Kom ihåg att trots sitt höga GI-värde är kokt potatis mycket mättande. GI i all ära men vi bör hellre titta på det som kallas GL (Glycemic Load), och sedan räkna ut GI på hela måltiden. Detta är dock för jobbigt för de flesta så mitt råd är att äta allt! Lagom av allt blir oftast bäst. Och du framförallt, hoppa aldrig över måltider och låt det aldrig gå för lång tid mellan att du äter."
Rossi
Mer om potatis från nätet. smile.gif

Den som har högt blodtryck bör äta mer grönsaker, framför allt potatis. Potatisen innehåller kalium, som tillsammans med natrium balanserar vätskemängden i kroppen. Kaliumet hjälper kroppen att utsöndra ett överskott på natrium, vilket minskar tendensen till höjt blodtryck.

Mat som ger få kalorier men många näringsämnen, kallas för näringstät mat. Potatis är ett bra exempel på sådan mat, den innehåller bara knappt 80 kalorier per 100 gram, men en mängd olika näringsämnen.

Inte massor, men väldigt värdefulla proteiner finns under potatisens bruna skal. Personer som äter lite protein, till exempel njursjuka, har ofta en diet med mycket potatis eftersom kroppen har lättare att tillgodogöra sig potatisens protein.

250 gr kokt potatis innehåller:
175 kcal / 730 kJ
Andel av dagsbehovet (100 %):

Vitamin B1 20 %
Vitamin B6 35 %
Niacin 20 %
C-vitamin 30 %
Kalium 45 %
Magnesium 15 %
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon