|
Sådder 2007 - fler tillkommer så smånigom Utan inbördes ordning änglatrumpet röd änglatrumpet vit änglatrumpet gul ljtnanthjärta vit björnrot blåklocka vit blåklocka blå pompomdahlia hängbegonia höstflox förgblanding rokotopeppar bärpeppar peri peri afrikansk fågelpeppar zimbabwe bird chilipeppar sweet rinkled old man chilipeppar de cayenne chilipeppar darit gat paprika från uruguay - tack Malin72!!! kronärtskocka balsamblad jätteprästkrage fylld form trädgårdssolbrud bl. färger perennt lin vit låg perennt lin gul låg bollviva klockviolbuske acnistus blå klockviolbuske acnistus vit höstanemon hög höstanemon låg gul daglilja stort nattljus flerårigt nattljus ljusgul flerårigt nattljus mörkgul styvklematis prärielök tulipa turkestenica akleja nora barlow penstemom mörkblå hög drakblomma blågull vit jättebalsamin papaver orientale vit papaver orientale rosa buskpion rosenpion pion rockii pion okänd pion okänd av fel sort från älvsjömässan frittilaria pallidiflora - sorgklocka? marktäckande brudslöja guava känguruäpple eucalyptus tomat wonderlight tomat promyk ballongblomma kapklusbär helig basilika trädbasilika flerårig vild "basilika" flerårig cushion calamint citronbasilika basilika mammouth elfenbensklocka studentnejlika rosa perennt lin himmelsblå rosenmalva rosenkrage aster hög lila bolltistel vit bolltistel blå isop blå röd solhatt piplök perenn stockros kinesisk riddarsporre blå riddarsporre trädtomat tamarillo Har nog glömd en hel del ... Sen kommer ju alla växter som ska sås i mars april .....ska köpa lite helitrop och lite annat i helgen också....
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2007, 20:50
Har inte sått någonting och kommer nog inte så något förren om tidigast en månad, jag har ingen brådska. Jag odlar mest grönsaker numera och de sorterna jag valt som måste förkultiveras är snabba så jag hinner ändå få en ganska tidig skörd även om jag inte sår supertidigt.
Jag odlar också mest grönsaker tänkte jag säga Nej skämt åsida så är alla sorter jag drar upp inte nyheter för mig utan jag förökar upp en hel del för mina "broderirabatter". Grönsaker till friland och växthus börjar jag med om några veckor, brukar ha en del tidiga grönsaker i växthuset på våren också - mums
Penstemon
16-02-2007, 21:34
Jag visade din lista för min man, han sa :- Hon är ju som du och din kompis. :- Nä, sa jag, hon har mer än jag. Jag har [I]bara [I] 62 st perenner. Då gick han ut. Kan ni förstå varför
Elisabeth P
16-02-2007, 21:39
Ja du, här kommer mina sådder...........hittills Lobelia Dillpion Alpgentiana, Gentiana acaulis Alpmarton, Eryngium alpinum Anagrambräcka, Tellima grandiflora Bergvallmo, blå Iberis, Iberis schleifenblume Eisberg, weib Lavendel Stor sandlilja, Anthericum lilago Campanula thyrsoides Studentnejlika, Lychnis chalcedonica Stjärnflocka, Astrantia Akleja, Pink bonnet Grönlilja, Zigadenus elegans Jättelilja, Cardiocrinum giganteum Lilium formosanum v. pricei Gentiana, blå Gentiana, rosa Kniphofia, Fackellilja Hosta, Funkia Riddarsporre, blå Kardinallobelia Höstvädd Rubeccia, Green wizzard Rubeccia mix Rubeccia röd solhatt Alunrot, Heuchera, 'Emperors New Clothes' Gullviva Klematis, Korean beauty Acnistus australis, Miniängel, blå Acnistus australis, Miniängel, vit Riddarporre, Delphinium x cultorum, Rosy future F2 Dags att fylla på med några till Montbretia Geum Svartginst Erysimum, gyllenlack Insåg att dessa kunde ta lite tid på sig ochså så de fick komma i jorden, men nu tänker jag nog vänta ett tag eller ochså sår jag resten och ställer ut för att gro till våren Det är mest sådant som jag ställt ut för kylning och en och annan som jag tror tar lite längre tid på sig. Lisa
CITAT (Penstemon @ 16-02-2007, 21:34) Jag visade din lista för min man, han sa :- Hon är ju som du och din kompis. :- Nä, sa jag, hon har mer än jag. Jag har [I]bara [I] 62 st perenner. Då gick han ut. Kan ni förstå varför  Min man gav upp för många år sedan  vi har varit tillsammans i över 20 år nu så han är van...Han är snäll och sätter upp ljusrörsramper och dyl utan att knota (numera)  Men visst kan han tycka att det kan bli mycket! Nuförtiden försöker jag hålla mig tillbaka lite vad gäller krukväxter men trödgården är min  Han gräver visserligen när jag ber honom men jag sköter resten och vi är ganska nöjda med den indelningen sen han klippte bort mina klematisplantor med gräslipparen Sen tror jag att han innerst inne är lite stolt över mina insatser, i somras tog han faktiskt bilder och visade arbetskamraterna Sen så gillar han att äta färsk frukt och grönsaker också...... Av barnen så är två så där intresserade och en jätteintresserad av växter men dom är tonåringar och har så mycket annat att syssla med  men det brukar bli en och annan "tonårsodlingslott" också varje år. I somras var ena dottern helt inne att gjuta fågelbad och krukor dessutom så jag tror att mitt intresse har smitta av sig lite iaf
kerstin z5-6
16-02-2007, 21:52
Än är du på säkra sidan , Merlin -men du närmar dej frögalenskaparna med stora steg  Roliga sorter
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2007, 21:52) Än är du på säkra sidan , Merlin -men du närmar dej frögalenskaparna med stora steg  Roliga sorter  Nja jag kanske redan är där  har hållit på med växter i hela mitt liv men blev riktigt intresserad först i 11-årsåldern...är långtifrån fullärd måste jag tillstå (kan man någonsin bli det?  ) Mitt stora problem är att jag är intresserad av det mesta, har svårt att inrikta mig på en sorts växt eller en växtfamilj...
Blå Cikoria
16-02-2007, 22:40
Jösses, jag vet inte ens om jag vågar ge mig in här!  Jag är nybörjare och är stolt över att försöka dra upp följande sorter: Jättevallmo: Coral reeef Sibirisk vallmo: Rosa, röd, orange, cremefärgad Silvernjurvinda Blomstertobak: Vit och lila Fackelranka Blåklint: Polka Dot Nattviol Blandade slingerväxter Massor av luktärt krasse + ev sallad, morot och lavendel Somt av det förkultiveras ju inte precis, men jag vill ändå försöka få upp växter av dem i trädgården. Just i dag har jag försått jättevallmon, silvernjurvindan och blomstertobaken... Någon som har något bra "att tänka på-tips" om någon av sorterna?? BC PS Har just upplyst min sambo om era listor... bara så han vet hur det verkligen  kan bli!
kerstin z5-6
16-02-2007, 22:47
Klart du ska vara här -kul att se dina sorter med Silvernjurvindan vet jag att Helen sått -hon kommer nog snart o svarar -Ettåringar kan du vänta ett tag med Tobaken du sått lär du får skola om i stora krukor snart -de växer jättefort -kanske var du lite tidigt ute med dem -men vad gör man när det är så roligt att så
Blå Cikoria
16-02-2007, 23:12
Oj då, ja jag visste inte hur det var med tobaken. Det är nämligen frö som jag sparat från plantor jag råkade lyckas med i fjol... Ja, ja, den som lever får se. Jag är däremot *väldigt* nyfiken på den rosa jättevallmon! Det blir nog min bebis denna vår... BC zon 1
zaaritha
16-02-2007, 23:12
Har ej sått ett skvatt! Sår helst ute.
Christina i Småland
17-02-2007, 09:42
Detta är vad jag sått hittills (det kanske blir lite mer senare idag) Aconitum lycoctonum, alpstormhatt Alcea rosea 'Majorette Brown Red', stockros Amsonia tabernaemontana Anchusa azurea, italiensk oxtunga Andromeda 'Nikki' (polifolia), rosling Anthericum liliago, stor sandlilja Aquilegia atrata, svart akleja " vulgaris 'William Guiness' Aurinia saxatalis (Alyssum s.), praktstenört Carex buchananii, kopparstarr Eragrostis spectabilis, kärleksgräs Eremurus ?, stäpplilja Gentiana asclepiadea, knippgentiana Gentiana septemfida, fransgentiana Hypericum olympicum, olympjohannesört Jeffersonia dubia, presidentsippa Kirengeshoma palmata, vaxklocka Lewisia cotyledon Meconopsis quintuplinervia, klockbergvallmo Mimulus naiandinus syn. M. 'Andean Nymph', gyckelblomster Nepeta nervosa 'Pink Cat', axnepeta Nicandra physaloides, leanderklocka/ballongblomma (blå) Persicaria bistorta, stor ormrot Phlomis russelliana, gul lejonsvans Physostegia 'Vivid' virginiana, drakmynta Polygala chamaebuxus v. grandiflora, vår Herres strumpor Primula auricula mix, aurike Rodgersia podophylla, bronsrodgersia Solanum laciniatum, känguruäpple Symphyandra wanneri, violett elfenbensklocka Tiarella 'Sugar Scoop', spetsmössa Veratrum nigrum. svart nysrot Veronica prostrata, mattveronika Viola x wittrockiana 'Hobbit's Sam', minipensé Wulfenia carinthiaca Jag sådde för en vecka sedan och en hel del av det jag har inne har börjat titta upp.
Jag har också sått lite, normalt brukar jag försöka så det mesta ute men jag fick sån lust i förra veckan. Då petade jag ner tagetes "tiger eye" persilja spiskummin timjan solokra och lite annat som jag redan glömt tagetesen och timjanen tittade upp efter 3 dagar... men jag har ju beställt frö så det ska bli mer Nemesia strumosa 'Danish Flag' Lobularia 'Violet Queen' Lobularia 'Carpet of Snow' Lavatera trimestris Lathyrus 'Royal' Dimorphotheca pluvialis 'Tetra Polar Star' Calendula 'Indian Prince' Calendula 'Fiesta Gitana' Scabiosa caucasica 'Isaac House' Myosotis 'Indigo Blue Compact' Liatris spicata Leucojum vernum Echinacea purpurea Dictamnus albus Dicentra spectabilis Alcea rosea 'Chater's Double' Oenothera biennis Mentha x piperita Centaurea nigra Calendula officinalis Allium ursinum Linum usitatissimum Dracaena draco Coffea arabica Carica papaya Brachychiton acerifolius Ciczi
Aquilegia
17-02-2007, 11:42
Änsålänge är jag bara uppe i 29 sorter, perenner och några chili och basilika, förutom gänget perenner stormen Per tog med sig.......(dom ligger nu med den ihopskrapade jorden i en låda..)
apropå barnens engagemang i odlandet, min son på 12 år (som börjar bli en sådandär butter tonåring...) sa igår: "-Åh, vad jag längtar till sommaren. Det är så härligt när du är ute i trädgården hela dygnet och du ser ut såhär...." och så gjorde han någonslags mimcharad som såg ut som en halvmanisk, jordig människa som grävde, flyttade och donade... Lite roligt att just han sa så eftersom han är den av barnen som inte visar speciellt intresse för odlandet, de andra däremot hjälper mer än gärna till.
fruberglund
17-02-2007, 11:55
Dessa är sådda och ställda på kyla utomhus slutet på jan: Akleja "Tower White" Akleja, gul Primula vulgaris Aklejruta Violruta Skuggviolruta Storklocka Alpmartorn Rysk martorn Silvermartorn Clematis alpina "Riga" Stjärnflocka Clematis (sort kommer jag ej ihåg)
Sådd inne början på feb: Klippgentiana
Det är de jag har sått hittills. Resten ska sås i mars/april eller direktsådd utomhus maj/juni.
ewa zon 3
17-02-2007, 12:06
CITAT (Blå Cikoria @ 16-02-2007, 22:40) Just i dag har jag försått jättevallmon, silvernjurvindan och blomstertobaken... Någon som har något bra "att tänka på-tips" om någon av sorterna?? Silvernjurvinda har jag också sått i år. Blötla fröerna 2 dygn, sådde sedan ytligt med grus överst, ställde på undervärme (varmvattenberedare) med plast över, vände plasten 2 ggr dag. Började gro efter 3 dagar och inom 7-10 dagar hade de flesta fröerna grott. När det började gro flyttade jag in såbyttan under lysrör i rumstemperatur och hade plast över som låg mot såetiketter för att den inte skulle ligga direkt på de små groddarna. Luftade mer och mer varje dag och nu står de utan plast och väntar på att bli utskolade. Lycka till och välkommen hit /Ewa
Maria_z5
18-02-2007, 21:42
Hej! Det här är vad jag har planerat att så hittills i år. Blå bergvallmo Krolllilja Rosa samt vit Akleja William Guiness Borstnejlika Sooty Akleja Snow queen Akleja Nora Barlow Hallon-akleja Tower White Svart akleja Stjärnflocka Alba Äkta stormhatt Styvstormhatt Purpurklätt Atrosanguinea Lilja Duchartrei Röd solhatt Grönt spetsblomster Funkia Japansk lykta Daggsalvia Evolution Snokört Pink bedder Riddarsporre Green twist Vallmo Wilk´s picotee Hybridjulros Klippstånds Snöklocka Sköldpaddsört Gentiana Grönlilja Indisk fingerört Miss Wilmott Backsippa Stockros Aklejaruta Orientvallmo Royal Wedding Grå Bolltistel Pensé Rococo Minipensé Brushstrokes Italienskt darrgräs Alunrot Zinnia Samt lite annat jag inte har i huvudet just nu... /Maria
Helen i Piteå Zon 5
18-02-2007, 21:56
Jag började hösten -06 med dom här Aconitum hemsleyanum ’Red Wine’ Aconitum kusnezofi – Styvstormhatt Aconitum lamarckii – Sydstormhatt, lj,gul, 100cm Aconitum napellus – Äkta Stormhatt Actaea pachypoda ’Alba’ Actaea pachypoda f. Rubrocarpa Allium cyaneum Allium ledebourianum Allium sikkimensis Anemone obtusiloba Anemone obtusiloba Anemone trullifolia var. Linearis – gul, Anemone trullifolia var. Linearis – vit, Anemonopsis macrophylla Aquilegia buergeriana v. Oxycephala. Aquilegia buergeriana. Aquilegia glandulosa v. Jucunda. Collomia debelis var. Larsenii Crambe maritima – Strandkål Dodecatheon ’Alba’ Geranium oxonianum ’Lasting Impression, Geranium phaeum ‘Lisa’ Geranium phaeum 'Angelina' Geranium phaeum ’Conny Broe’ Geranium phaeum ’Lily Covell’ Geranium phaeum ’Rachel´s Rhapsody’ Geranium phaeum ’Variegatum’ Iris setosa Iris sp. Cou Altai ca. 20cm – Iris versicolor ’Kermesina’ 20cm, Krollilja svart Lavatera cashmiriana Lilium ’Hansonii’ – frön Lilium ’Noczka’ – bulbiller (Notshka) Lilium ’Owe’ – bulbiller Lilium ’Rozovaia dimka’ – bulbiller Lilium ’Vishenka’ – bulbiller Lilium ’Vostochnaja Skazka’ – 24 bulbiller Lilium ’Zabava’ ca. 50 bulbiller Lilium formosanum var. Pricei Lilium lophophorum Lilium rosa häng , egna bulbiller Lilja svart med gula prickar Lökfjäll av gul Krollilja Meconopsis integrifolia var. Uniflora , gul, låg, China Kanding Sechuan Meconopsis intregrifolia – gul, Bergvallmo 1m Meconopsis nepaulensis cream Meconopsis punicea – röd Bergvallmon, China, Gongalen Sechuan Paeonia delavayi Penstemon carnosus Penstemon procerus Penstemon rupicolahybrid Penstemon virens Phodyphyllum hexandrum – rosa blommor. Primula CT Ingens China Primula denticulata Primula sp. CC 4942-04 Saussurea nepalensis 15cm Sempervivum – Taklök bl. arter Sorbus koehneana – Pärlrönn Stylophorum diphyllum – Stiftvallmo Swertia alpestris Trillium erectum. Trillium tschonoskii. Triosteum himalayan – Flikfeberrot Viola hybrida ‘Bowles Black’ Viola mandshurica, Japan. Viola sororia ’Dark freekles’ Vitaliana primuliflora Zigadenus elegans Zigadenus nuttallii sen fortsatte jag -07 Acantholimon glumaceum – Tuvrisp Aconitum heterophyllum Aconitum variegatum – brokig Stormhatt Actaea asiatica – ostasiatisk Trolldruva Actaea elata syn. Cimicifuga Adonis brevistyla – Blå Adonis Anemone carolinianum Anemone decapetala Anemone lesseri Anemone palmata Anemone polyanthes Anemone ranunculoides – Gulsippa vild form Anemone sylvestris – Tovsippa Artemisia umbelliformis Asclepias speciosa Asclepias syriaca – Sidenört Aster soulei Aster sp. Cou China Berlandiera lyrata - Chokladblomma Campanula incurva Campanula makashvilii Campanula sp. Himalaja Cardamine heptahylla syn. Dentaria – Violtandrot Cardamine pentahyllos sy. Dentaria pentaphyllos – Fingertandrot Centaurea dealbata – Strävklint Cortusa ”caucasia” Corydalis angustifolia – Elfenbensnunneört Cremanthodium reniforme Cremanthodium rhodocephalum Deinanthe bifida – vit Kransbräcka Dianthus integer ssp. Minutiflorus – småblommig Kuddnejlika Dianthus pavonius syn. D.neglectus – Purpurnejlika Digitalis lutea ‘Flashing lights’ Euonymus cornutus var. quinquecornutus ‘Treasure’ – Kasperbenved Fritillaria grandiflora Fritillaria gussichiae – makedonisk Klocklilja Fritillaria montana – späd Kungsängslilja Fritillaria walujewii – rosa Kungsängslilja Helleborus hybrid svart Helonias bullata – Rött sumpax Heloniopsis orientalis Hepatica sp. Schlyters blandning – Blåsippa Hesperis matronalis Hesperis steveniana Heuchera ‘Dale´s Strain’ Heuchera sanguineum ’White Cloud’ Heuchera sanguineum ‚Joakim’ Incarvillea himalayensis ’Frank Ludlow’ Lathyrus vernus – blålila Lavatera Parkrondell Ligularia alpigena Lilium aff. Sulphureum Lilium carniolicum ssp. Bosniacum Lilium henryi Lilium japonicum var. Angustifolium Lilium lophophorum, China Kanding Moga Lake Lilium Tsing Tauense Meconopsis cambrica ’Muriel Brown Mentzelia decapetala Moltkia x intermedia – Grevöga Oxytropis campestris – Fältvedel Paeonia coriacea Paeonia delavayi Paeonia delavayi v. lutea Paeonia mascula – Korallpion Paeonia mlokosewitschii Wendelbos form, låg, gul - Svavelpion Paeonia obovata ’alba’ Paeonia officinalis – Bergpion Paeonia rockii ’Krokgården Supreme’ Paeonia tenuifolia – Dillpion Penstemon digitalis – Fingerborgshatt Phryma leptostachya Physoclaina orientalis Plectranthus argentatus Potentilla ’Monarch´s Velvet’ Potentilla nivea Primula chungensis Primula florindae ’Keilour’ Primula florindae ’röd’ Primula sp. Primula x auricula Pulsatilla a ssp. Aplifolia – gul Alpsippa Pulsatilla pratensis ssp. Nigricans – Svartsippa Pulsatilla vernalis – Mosippa Pulsatilla vulgaris ”Black” Ranunculus amplexicaulis – Daggranunkel Rhodochiton atrosanguineum – Törnrosas kjortel Salvia argentea - Silversalvia Saponaria oliviana Scopolia carniolica ”Lutea” Solidago spiraeifolia. Kamtchatka Telesonix jamesii Trillium erectum – Purpurtreblad snart kommer även efterbeställningarna från STA, sen har vi fröer som ska sås i mars, sedan 1-åringar och Gräser, och....... jag vet att det ser mycket ut, men jag lovar att jag håller igen
kerstin z5-6
18-02-2007, 22:01
Eftersom vi tar det lugnt i år ,jojo .. men jag verkar efterföja det löftet något bättre än du Helen-hummelihum .. Kan man få lägga in en bytesförfrågan på Aquilegia glandulosa v. Jucunda och rosablommande podophyllum alltid blir det väl nån låg penstemon här som du inte har
Maria_z5
18-02-2007, 22:03
Det är ju bra att du håller igen men hur ser det ut när du blåser på för fullt?? Är det så långa listor det kan bli framöver så måste du ha ny dator för att allt ska få plats. /Maria
Helen i Piteå Zon 5
18-02-2007, 22:06
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-02-2007, 22:01) Eftersom vi tar det lugnt i år ,jojo .. men jag verkar efterföja det löftet något bättre än du Helen-hummelihum .. Kan man få lägga in en bytesförfrågan på Aquilegia glandulosa v. Jucunda och rosablommande podophyllum alltid blir det väl nån låg penstemon här som du inte har  Absolut  bara jag får fröna att gro.....
Helen i Piteå Zon 5
18-02-2007, 22:08
Maria_z5
18-02-2007, 22:13
Visserligen, men ändå... Härlig läsning i alla fall och så många nya infall man får.  Om jag kommer i närheten av era mängder.... ja då måste jag bygga om garaget. /Maria
fruberglund
18-02-2007, 22:14
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-02-2007, 22:08) Mmmmm...du vill gärna inbilla dig det va
Eva 33c
18-02-2007, 22:19
Än så länge har jag bara sått de perenner som (jag tror) behöver kyla, de står alla ute. Även jag väntar på efterbeställningarna från STA, och sedan har jag minst lika många sorter till som jag ska så i mars som inte behöver kylas. Listan ser lång ut men det känns som jag har läget under kontroll...
Achlys triphylla Acnistus australis Aconitum alboviolaceum Aconitum lamarckii Adlumia fungosa Alcea rosea 'Summer Carnival' Alstroemeria 'Ligtu-hybrids' Anemone narcissiflora Aquilegia amurensis Aquilegia flabellata Cameo Aqulegia oxysepala Asclepias spec"rosa" Asclepias incarnata Astragalus penduliflorus Boykinia aconitifolia Campanula latifolia vit? Campanula pyramidalis mix Carduus glaucus Castilleja coccinea Chaerophyllum hirsutum f.roseum Chelidonium majus Chimaphila umbellata Clematis fusca Clematis heracleifolia Clematis integrifolia Clematis recta Clematis recta purpurea Clematis stans Clematis x hybrida 'Sunstar' Clintonia borealis Daphne mezerum 'Alba' Disporum smithii Dracocephalum grandiflorum 'Altai Blue' Dracocephalum imberbe Dryas octopetala Euonymus planipes Gaultheria procumbens Gaylussacia baccata syn Andromeda b. Gentiana acaulis Gentiana purpurea Geranium phaeum Geranium phaeum (George Stone) Geranium phaeum (Conny Broe) Geranium pyrenaicum Summer Sky Glaucidium palmatum Helleborus orientalis Blue Metallic Ballard Helleborus orientalis Picotee Lady Helleborus orientalis Whinter Queen Heracleum lanatum Huguenina tanacetifolia Hypericum ascyron syn H. Pyramidatum Hypericum bupleuroides Iris aphylla Iris sanguinea Jamesia americana Jurinea arachnoidea Knautia macedonia Laserpitium halleri Lathyrus niger Lathyrus tuberosus Ligusticum scoticum Lonicera pileata Lonicera quinquelocularis Meconopsis betonicifolia Meconopsis 'Lingholm' Melica transilvanica Menispermum dahuricum Nomocharis mix Nonea pulla Paeonia caucascia Paeonia delavayi Paeonia tenuifolia Pardanthopsis dichotoma Parnassia glauca Parthenium integrifolium Pedicularis canadensis Penstemon heterophyllus Penstemon serrulatus Penstemon wippleciaum Penstemon x mexicale Sunburst Ruby Philadelphus schrenkii Podophyllum peltatum Polygonatum humile Polygonum divaricatum Prunella laciniata Pulmonaria rubra Ranunculus gouanii Ribes lobbii Ribes sanguineum Rosa moyesii Sanguisorba menziesii Saxifraga hirsuta Scabiosa canescens Scabiosa ochroleuca Sedum album Sidalcea candida Sisyrinchium striatum Streptopus roseus Stylophorum lasiocarpum Symphytum officinale 'Sky-Blue-Pink' Symphytum tuberosum Thalictrum dalavayi Thalictrum morisonii Thalictrum rochebrunianum Tradescantia ohiensis Trifolium trichocephalum Triosteum himalayanum Tripetaleia bracteata Veratrum californicum Veratrum nigrum Verbena hastata Verbena hastata Alba Verbena hastata Rosea Vernonia baldwinii Vernonia crinita Vernonia noveboracensis Viburnum betulifolium Viburnum dentatum Viburnum plicatum Vincetoxicum hirundinaria Viola x wittrockiana 'Clear Crystals' Zanthoxylum schinifoilium
malin72
18-02-2007, 23:48
Växthus??  nejhej du... här är det fönsterkarmar som gäller änså länge...  tur att dom är stora Men planen är att jag ska få ett rum i källaren utrustat för att kunna dra upp fröer... Ciczi
Här kommer min lilla lista har dock inte sått allt än  skall försöka hålla mig ifrån 1-åringarna så länge som möjligt. Men om 9 dagar är det ju mars  å det står från mars på påsarna Regnbågslupin fingerborgsblomma brudslöja lövkoja bollgilia rödsolros (barnens frö men dom får va med ändå  ) röd rubecia kinesiskriddarsporre prästkrage japansklykta japanskhumle blåsvingel ponytails (minns inte riktiga namnet nu svanfjädergräs eller nått  ) hänglobelia kantlobelia röd blomstertobak ängsblommor (skall sås direkt ute) auberita blåklint pappersblomster petunia (en hängvariant i blålila färg) pionvallmo rävsvans sibirisk vallmo blå bolltistel Så jag ligger verkligen i lä om man ser till er andra men så är jag första gångs såare oxå så det kanske blir värre nästa år
malin72
19-02-2007, 08:57
jaha då ska vi se då tar allt som det är det som redan är sått och det som ska Delphinium New Millenium blandade färger Verbascum Chaixii album(kungsljus) eryngium alpinum (alpmarton) ute....... meconopsis shelidoni(blå bergvallmo) ute..... Anthericum liliago (stor strandlilja) ute..... Symphyandra pendula (kaukasisik elfenbensklocka) ute...... Tellima Grandiflora (anagrambräcka) ute........ Commelina (himmelsblomma) Chelone obliqua (sköldpaddsört) ute......... Veronica Gentianoides (porslins veronika) Thalictrum rochebrunianum (skuggviolruta) ute.......... Abnsoa Warscewiczii (eldblomma) Echinops Sphaerocephalus(vit bolltistel) ute........... Physalis priunosa (gyllenbär) rosenböna malva 3 sorter perenn stockros rosenkrage kokardblomster Polemonium boreale "bilbo" (polarblågull) salvia "blue Monday" honungssalvia vit leanderklocka(ballongblomma) blå strand iris känguruäpple verbena eucalyptos rosenvial perenn solros tomater, paprika tagetes från uruguay(får se om dom är samma som våra) guayaba vild pelagoner något slingrande från uruguay (ingen aning ännu vad det är) penseér 2 sorter plockade hemma så vi får se där med lupiner pastell färgade en liten krasse (black velvet) till ampel leanderklocka (blå) vallmo (danska flaggan) klätter samt låg vinda (blomma för dagen) glömde 4 sorters heuchera jaha jag hoppas att jag inte missat något nu för huvva var ska jag klara av detta
Eva 33c
19-02-2007, 09:52
En liten kommentar till min förra frösåddslista: Alla sådder i listan står ute, de kommer aldrig att komma in heller. Om våren blir väldigt kall och sen kan jag tänka mig att ta in dem i växthuset i april eller så. När det är dags för omskolning kan jag som regel ha dem ute igen. De varmgroende fröna ska jag så nästa vecka, och räknar med att kunna ställa dem i växthuset i april också. Så jag behöver varken belysning eller plats inne för perennerna. Min innesåddlista hittills är ganska kort: Abutilon Acnistus australis Alstroemeria 'Ligtu-hybrids' Aubergine Machiaw Dahlia hortensis 'Sangria' Dianthus carophyllus Enfant de Nice Gaura lindheimeri Kronärtskocka Imperial Star Laurentia axillaris Blue stars 6 sorters Chilepeppar 4 sorters Paprika Physalis edulis Physalis pruinosa Physalis Tomatillo Solanum laciniatum Solanum mammosum Verbena bonariensis Men from mitten av mars till början av maj blir det mer innesådd av tomater blommor mm mm DÅ blir det fullt under lysrören
Agneta z5-6
19-02-2007, 10:32
Detta är några sorter jag hunnit sätta: Adeohora thunibergiana Palettblad (annuel) Nicotiana (annuel) Clematis integrifolia Clematis Malva `parkrondell` Sphaeralcea munroana Lilium`Noschka´ Krollilja vit + rosa Abies koreana Angelica gigas Enonymus planipes Elymus megallanicus Aconitum hemsleyanum Aconitum kusnetzonii Anemone rivularis Clematis ´Moonlight´´ Anemone nacissiflora Glaucidium palmatum mix Mertensia maritema ssp. Clematis ´George´ Akleja ´Blue Barlow´ Akleja ´Nora Barlow´ Akleja chrysantha Akleja ´Ruby Port´ Clematis potani v. potani Adenostyles glabra Campanuala latifoliá ´alba´ Iliama rivularis Akleja amurens Kinesisk riddarsporre Gentiana asclepiadea blå och vit Helleborus hybrid mix Iris reichenbachii Adlumia fungosa Delph. oxysepalum Collomia debilis Taklöksblandning Rudbeckia ´Goldilocks´ ( annuel) Eryngium ´Blue Star´ Dianthus superbus Delph. caucasicum Det är rent otroligt då man ser det så här. Ändå är några ettåringar+ alla grönsaker,jag höll på att glömma 15 st. sorter som kommer STA:s efter- beställnng kvar att så Ett väldigt stort TACK till alla jag fått fröer av - Ingen nämd och ingen glömd M.v.h /Agneta
Maggan H
19-02-2007, 11:13
Och här är min 'fullständiga hhrrrmmm ' lista, än så länge i alla fall: Akleja Nora Barlow Akleja William Guiness Akleja, japansk Ampelskära Atlasblomma Balsamin Blodhibiskus Blomstertobak laxrosa F1 Blåkrage Bockhornsklöver Chili Maui Purple pepper F1?? Cymbalblomma Doroteablomma Dvärgluktärt Fjärilsblomster Fjärilslavendel Gyckel blomster Red Dragon Hjälmböna Husarknapp Kejsarvinda Klematisakleja Green Apples Kyndelsporre Känguruäpple Lejongapsranka Lejonöra Lobelia Riviera Mix Lobelia vit o blå Luktärt vit, royal maroon Nierembergia Petunia häng blå/rosa Petunia lila-vit häng Pirouette Purple Petunia Merlin Blue Morn Petunia vit veckad stor Physalis Plocksallad Black seeded simpson Praktportlak Pärlhirs Ricin Ringblommor olika Rudbeckia Black Eyed Susan Rudbeckia Gloriosa Rudbeckia Golden Brown Rudbeckia Green Wizard Rufsprästkrage Silverljus Silvernjurvinda Skäggört Penstemon Smultronspenat Solros Spanska Jungfrun Spikklubba vit, lila, gul, ljusblå Tagetes x 2 Tobak x 4 Tomat Black Currant Tomat, ampel Tomat, drivhus normalstor Trumpetblomma chocolat F1 Trumpetblomma f.d chocolat, test om färgen från i fjol Turkisk drakblomma Tvillingblomma Vallmo, olika Verbena Quartz Burgundy F1 Verbena, moss Verbena, stor häng Dessvärre vet jag ju att det tillkommer än det en än det andra, allra helst efter mässbesöket! Men det är smällar man får ta, och de får nog plats nånstans...
malin72
19-02-2007, 11:27
kerstin z5-6
19-02-2007, 11:32
Min lista är ju så kort , men om jag säjer att jag totalrenoverat mitt uterum i helgen och planterat om åtminstone 200 krukor , varav många stora rosor , aj , får man vara med här ändå ? Lite rossticklingar har jag ju satt .. och några frösådder står ju därute 5 stora svarta sopsäckar blev det -överfulla med skräp
Helen i Piteå Zon 5
19-02-2007, 14:00
Absolut räknas det Kerstin  Att plantera om mer än 200krukor är faktiskt värre jobb än att fröså några hundra sorter.... hugaligen va hemskt
Lite frö har jag redan sått... Varggap Chili, Early Jalopeno Sovande jungfrun Riddarsporre, Percival Balkanmalva Penstemon, Chokolate drop Doftakleja Honungsmynta Balsamblad Gulmåra Rysk rot Silverlind Narrbuske Fläder Blyertsen Blågran Vitgran Trumpetranka Kärleksgräs Hässelbrodd Akleja, Blue Barlow, Leprechaun Gold, Nivea, Green apples Bockrot Digitalis, Milk Chokolate Vit krollilja Jättelilja Muskatellsalvia Pensé, Frou Frou, Chalon Supreme Blue Shades Pequinpeppar Skelört Blå bergvallmo Björnlilja Sårläka Lunddocka Golden Alexanders Lundaralia Rosenmynta Strandkål Hundtunga Amsonia Kinesisk klockviva Morina Mästerrot Stor häxört Koreansk viol Bäckanemon Axgamander Sen kommer alla tomater, och en hel del blommor än i vår. Ibland så undrar även jag om jag är riktigt klok men det är så kul med alla nya sorter
Jag som trodde att jag var ganska så modest när det gäller sådder, men jag ser att jag står mig rätt hyggligt i konkurrensen Här kommer min lista. Det saknas fortfarande petunior och lobelia men de får bli ett senare kapitel. Ser ni något som verkar helt galet i lista så hojta till så jag får rätt namn och stavning. Akleja, Nora Barlow Akleja, Lime Sorbet Akleja, Tower Dark Blue Akleja, Tower Light Pink Anchusa azurea, Italiensk oxtunga Androsace villosa, Kuddviva Anemone tomentosa, ”Rbustissima” Höstanemon Arabis caucasia, “snowball” Fagertarav Asclepias incarnata, Rosensidenört Astilbe Aubrietia, Blåkudde Azurridarsporre Campanula alliariafolia, Hjärtklocka Campanula punktata, Prickklocka Chelone glabra, Vit sköldpaddsört Chrysanthemum leucantheum, prästkrage Collomia debilis, Bergsjuvel Delphinium caucasicum Delphinium Magic Fountains Dark blue Delphinium New Millennium `Sunny Skies` Delphinium oxysepalum Drakblomma Echinacea, ’Magnus’ Röd solhatt Eryngium alpinum, 'Blue Star Martorn Eryngium amethystinum, Martorn Erythronium dens-canis, Hundtandlilja Gentiana asclepiadea, Klippgentiana Gentiana cruciata, Korsgentiana Geranium Ruprechtii, Näva Geranium sanguineum, Blodnäva Heuchera mix, Alunrot Hosta fortunei, Aureomargmata Hosta nigrescens Hosta sieboldii, Snow Flakes Japansk Akleja Japanskt blågull Lavendel Lewisia, ’Little Plum’ Bitterrot Lewisia,cotyledon `Sunset-Strain Bitterrot Lewisia pygmaea Bitterrot Lindelofia anchusoides Malva moschata Myskmalva Meconopsis betonicifolia `Alba Mertensia maritima, Japansk ostronört Mertensia sibirica, Storfjärva Oenothera missouriensis, Storblommigt nattljus Penstemon arkansanus ? Penstemon barbatus skäggört Penstemon digitalis, `Husker Red Fingerborgshatt Penstemon hirsutus, azurpenstemon Penstemon hirsutus pygme, Azurpenstemon PENSTEMON mexixal Penstemon ovatus, hjärtpenstemon PENSTEMON serrulatus (diffusus) Forspenstemon Polemonium carneum ’Apricot Delight’ Polemonium cearuleum, Blågull Potentilla atrosanguinea, Blodfingerört Potentilla nepalensis, Indisk fingerört Salvia Patens, Blå salvia Sanguisorba menziesii, Brun pimpinell Scabiosa caucasia, Höstvädd Scabiosa japonica Taklöksblandning Thalictrum aquilegifolium, aklejruta Thalictrum rochebrunianum, Skuggviolruta Verbacum Chaixii, Franskt kungsljus Verbascum phoeniceum, violkungsljus /Anki
Lady Hamilton
19-02-2007, 18:09
CITAT (malin72 @ 19-02-2007, 11:27)  Just det! Om jag inte minns fel så är det än så länge (!?)  .......... * Pepino (rotat och klart) *Blå Mini ängla trumpet ( håller på att försöka rota) *Vit Mini ängla trumpet ( håller på att försöka rota)  Så Malin jag "kämpar på" så gott jag kan..................
CITAT (Anki V @ 19-02-2007, 17:59) Scabiosa caucasia, Höstvädd Höstvädd.... blev kär i den i september som gick så nu har jag köpt en påse att så själv... Ciczi
kerstin z5-6
19-02-2007, 20:11
Penstemon barbatus -vet inte om man kan kalla den "skäggört" det är ett gemensamt namn för både 1 Penstemon barbatus 2 Penstemon strictus Bättre är nog att när det gäller de penstemonerna bara använda de vetenskapliga namnet Penstemon hirsutus pygmeaus,( liten Azurpenstemon) Penstemon x mexicali Penstemon arkansanus är helt korrekt  petigt men du ville ju ha tips
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2007, 20:11) petigt men du ville ju ha tips  Tackar så mycket  ........ska det va´så ska det va´rätt! /Anki
Maria_z5
19-02-2007, 22:34
Det verkar ju som att vi är ungefär lika illa däran allihop. Jo, jag vet att några har mer på sina listor och andra har mindre men ingen här har bara 1-2 sorter och alla vill ha fler och fler och fler.... Och nu kommer mässan och tror ni att någon av oss åker hem tomhänt? Nej just det, fler sorter. /Maria
malin72
19-02-2007, 23:15
CITAT (Hamilton @ 19-02-2007, 18:09) CITAT (malin72 @ 19-02-2007, 11:27)  Just det! Om jag inte minns fel så är det än så länge (!?)  .......... * Pepino (rotat och klart) *Blå Mini ängla trumpet ( håller på att försöka rota) *Vit Mini ängla trumpet ( håller på att försöka rota)  Så Malin jag "kämpar på" så gott jag kan..................   och jag bra längtar
malin72
20-02-2007, 20:43
Jag har nu tittat på din lista och det ser bra ut  utom rosenkrage och blågull som jag har ute men jag vet inte om dom behöver stratifiering egentligen - jag har ingen plats inomhus helt enkelt. De går kanske att förodla inomhus lika väl!
Malin jag glömde fråga dig en sak - eucalyptusen vad är det för sort och är det en perenn eller ettåring /krukväxt eller utomhus? Jag råkade hälla hela påsen med frön i krukan så nu har det kommit upp ett hundratal plantor  Hur stora blir plantorna?
CITAT (Merlin @ 20-02-2007, 20:57) utom rosenkrage och blågull som jag har ute men jag vet inte om dom behöver stratifiering egentligen - Blågullet gror som bara sjutton inne  4 olika sorter hos mig. /Anki
malin72
20-02-2007, 21:25
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|