Sidor: 1, 2
Jesper1986
Hejsan!
Min morfar har en relativt ny trädgård och på ett ställe är det massa av kirskål. Jag undrar hur man tar bort den på ett ekologiskt sätt?

mvh jesper
Åsa, mälardalen zon 2
Det är de gamla vanliga sätten som gäller:

Gräva eller klippa bort allt grönt så snabbt det tittar upp över jorden (växer det inget annat där man vill spara kan man klippa med gräsklipparen).

Eller täcka marken med duk eller tjocka lager med tidningar.
Jesper1986
aha jajao
Är det ett effektivt sätt då eller får man göra det flera gånger i flera år tills dem verkligen försvinner
Reserv
CITAT (Jesper1986 @ 18-02-2007, 12:05)
aha jajao
Är det ett effektivt sätt då eller får man göra det flera gånger i flera år tills dem verkligen försvinner

Jag vet ärligt talat inte om det funkar med nåt i längden, på förra stället så hade jag lagt ut tjocka lager med dagstidningar, en marktäckduk, tjocka lager tidningar igen och flera decimeter jord........det tog två-tre år för dom rackarna att ta sig igenom. Låt dom inte växa sig så höga så dom går i blom bara, håll dom kort, gräv och rensa......och när du lessnat på det efter ett par år så spraya eller pensla bladen med round up eller liknande. Kirskål måste va´ogräset från helvetet blink.gif Kvickrot är ingenting i jämförelse tongue.gif Lycka till med va´du än gör, det finns såna som äter den också, men inte jag biggrin.gif
Ophelia
Har varit med att utrota kirskål och det gjordes med ihärdig nedklippning och de rackarna tynade bort mer och mer. Räkna med att det tar tid.
Jesper1986
ushåne mig låter jobbigt...jaja men vad gör man inte för trädgårdens skull biggrin.gif
Susanne i Linköping
På koloniområdet lyckades vi faktiskt gräva bort kirskålen. Vi var ett helt gäng som grävde och plockade rötter, kanske en person per 1-2 kvadratmeter, det tog inte särskilt lång stund. Men man måste vara noggrann med att få med alla små rotbitar, några veckor efter rensningen såg jag en liten, liten kirskålsplanta där (på den sida som killarna hade rensat, ha!) biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
haha jag har med vilje en kirskål planta i rabatten , har vårdat den ömt i sommar och vinter och ska så fortsätta göra wub.gif wub.gif min lilla bäbis eller ska jag säga pappas monster wub.gif

kolla var krikålen kommer ifrån sen så gräver ni ner nåt i marken som stoppar rötterna . som hos i mormors trädgård kommer det från skogen . så när ni vet det gräv då ner stopskydd det bör vara 1m djup . sen på er trädgård gör som dom har skrivit här innan , gå hårt emot dom på vintern jag hade en rabatt med lite kriskål och jag har plockat och klippt i somras och nu på vintern har jag tat veck vartenda jag ser än så länge är jorden fri men unsure.gif

lycka till
Lisbeth zon2
Täckning med plast ett par år lyckades grannen med, ett litet område i taget.
foolishRice
Ättika brukar fungera mot oönskade växter; det är ytans storlek som begränsar...
e_sedell
Lisbeths förslag med täckning tror jag mest på. Svälta ut dem under några år. Lägg ut en plast (gärna mörk) och täck plasten med någonting som håller den nere. 10-15cm bark t.ex.

jorstammarna innehåller ganska mycket näring, och tål ganska mycket.

Ättika är ju ur biologiskt perspektiv att föredra, men enligt min erfarenhet i grusgången funkar det sämre än konventionella medel som roundup. Det vill inte gå ner i rötterna på samma sätt, därför tror jag det kan bli svårt på just kirsen.
Alexander-VG-zon3
sen ska man täcka måste man verkligen täcka över dom alla annars så kommer dom tillbaka så det kan ju kosta en del om man ska täcka stora områden . annars så kan det funka bra tror jag
e_sedell
Vanlig byggplast (byggfolie) är billig.

Bark kostar ju såklart en del (borde gå att köpa släpkärrevis, eller levererat med lastbil.
Annars funkar ju vanlig jord. Anläggningsjord är inte så dyr. Eller så har man kanske på tomten som man kan ta.

Men allt är rellativt. Växterna i rabatten kostar en slant sedan också. =)
ingrid fuxwall
Nu beror det ju på hur stort område som behöver sanneras. Själv har jag två ställen som jag kämpat med. Dels i en rabatt och där har jag grävt upp rötterna på våren/hösten när det inte finns så mycket blommor - det hjälper om man är noga.
Sedan har jag ett annat parti där jag dels grävt upp jorden och plockat rötterna och sedan täckte jag med tapeter som förankrades med stenar och det hjälpte.

Som alltid vinner trägen, eller hur man nu säger.

ingrid
mamamaggan
Täckte vissa partier med plast, vanliga svarta sopsäckar, och la på sten för sådär 5 -6 år sedan och visst har det hjälpt. Är inte av med all kirskål , långt därifrån , men de pariter vi " behandlat " är så gott som fria.
gunnelö
Jag kör den "lata" metoden. Dvs jag har gett upp på att slita med att utrota kirskålen. Hos mig fungerar det inte så bra att gräva för mycket i rabatterna eftersom där finns mycket jag är rädd om. På våren, då kirskålen är värst, rycker jag helt enkelt bort bladen. Efter ett tag tar de andra växterna över och under sommaren märks knappt kirskålen längre. Efter att ha gjort så här ett antal år tycker jag också att kirskålen drar sig tillbaka. Fuskmetod kanske, men det fungerar hos mig.

Gunnel Ö
shaman958
man får leva i symbios med kirskålen! jag plockar och plockar men dom kommer tilbaka....akseptera att dom är der och ta ränsningen som terapi:-)
jag tycker inte att dom forstör skörden, det är mest att dom är der som stör mig.

kirskål i gräsmatta funkar bra att bli av med, sydkraft kom och grävde ner våran elledning och täckte jorden med "kirskål-jord", det blev en remsa med kirskål upp till huset! efter några månader med gräsklipparen var det endast gräs kvar.
Bee
Kirskålan är inte bara ätlig - den smakar gott också! I stället för att kasta bort de späda bladen så använd dom i sallad eller i stället för spenat.
Sen är det en hyfsad marktäckare också. Det beror förstås på var dom växer, man kanske inte vill ha marktäckare just där den har etablerat sig smile.gif

Jag förordar att äta upp kirskål eftersom det man vill ha i trädgården ofta försvinner på ngt sätt.... Hm.
perssoh1
Behandla med RoundUp. Spruta direkt på bladen, försiktigt.
Fungerar till 100%

Ättika är inte effektivt. RoundUp kommer ned i rötterna och tar bort problemet från roten wink.gif .

/Håkan
Lisapo
När ni gräver, börja med grep så går inte rötterna av lika lätt.
CillaM
Gift är verkligen inget att rekommendera! Det används alldeles för mycket gift i våra trädgårdar! Giftet går ner i marken, förstör för mikroorganismer, mask och annat djurliv. Har man katter, hundar eller barn är risken alldeles för stor att även de får i sig sattyget. Handkraft, eller som någon skrev, lev i symbios med ogräset. Vad gör det om 100 år med lite ogräs?! Det är det första steget till att vara miljövänlig när man har en trädgård.

CITAT (perssoh1 @ 04-09-2007, 16:26) *
Behandla med RoundUp. Spruta direkt på bladen, försiktigt.
Fungerar till 100%

Ättika är inte effektivt. RoundUp kommer ned i rötterna och tar bort problemet från roten wink.gif .

/Håkan

Gunilla T
CITAT (CillaM @ 30-12-2007, 18:14) *
Gift är verkligen inget att rekommendera! Det används alldeles för mycket gift i våra trädgårdar! Giftet går ner i marken, förstör för mikroorganismer, mask och annat djurliv. Har man katter, hundar eller barn är risken alldeles för stor att även de får i sig sattyget. Handkraft, eller som någon skrev, lev i symbios med ogräset. Vad gör det om 100 år med lite ogräs?! Det är det första steget till att vara miljövänlig när man har en trädgård.

Bra svarat Cilla M! Förstår inte att det finns trädgårdsmänniskor som ff använder sig av Roundup.

Roundap innehåller Glyfosat som är mycket giftigt. Att det är tillåtet betyder inte att det är ofarligt. Om olyckan skulle vara framme kan det räcka med en tredjedels kaffekopp av giftet för dödlig utgång.

Kemikalieinspektionen utför inga tester själva utan det gör företagen som vill sälja medlet. Roundap saluförs av den amerikanska bioteknikjätten Monsanto. Den amerikanska miljöskyddsmyndigheten Epa har vid två tillfällen avslöjat Monsanto med att förfalska testresultat av Glysofat. Avslöjandena ledde till böter och fängelse för laboratoriechefen.

Reklamen om att det upptas av växterna och därmed skulle försvinna är inte tillförlitlig. I Danmark har man funnit glysofat i grundvattnet vilket naturligtvis är oerhört allvarligt.

Nu kanske inte alla bryr sig om att naturen förgiftas men man borde bry sig om sin egen trädgård i alla fall. Giftet dödar allt levande, maskar , mikroorganismer och allt som gör att det skapas mylla. Utan en levande jord kan ingenting odlas, det säger sig självt.

När man börjar med trädgård brukar också intrsset för naturen och dess mekanismer vakna. Känslan att vårda det som växer och som ger oss så mycket glädje brukar infinna sig. Men inte för alla...en del har inte förstått att trädgård oftast är hårt och tungt arbete och kräver spade och grep (helst grep för att skydda livet i jorden) Det finns inga enkla genvägar som att spruta lite gifter här och där för att slippa det tunga arbetet. Att spruta Glysofat i trädgården är som att pinka i brallorna när man fryser, det känns bra till en början.

Och den som startade tråden frågade efter ett ekologiskt alternativ!

Elisabeth G
Lite roligt kan man ju ha med kirskål också. Klicka på länken och lyssna på Radio Kristianstads julkalender för vuxna - "Kirskålens hemlighet - en adventssaga med Christina Claessson och tryffelgrisen Carmen".

Kirskålens hemlighet
Bassam
Hej
Jag tycker att finns flera förslag, om hur kan man borta ogräs, man kan borta de och man kan använda ättik eller Roundup, men jag ska säga att bästa tiden för att borta ogräs när ogräs har blommor, på den här tiden , ogräs är svagaste.
Gott nytt år
Önskar H: Bassam
Gunilla T
Nej Bassam, man bör inte använda sig av gifter i trädgården! Och självklart inte vänta tills ogräset blommar. Ogräs skall attackeras direkt på våren när det dyker upp. Är man noga då och inte ger det en chans att växa till blir det inte så mycket arbete senare under säsongen.

Ogräsrensning ägnar jag faktiskt inte så mycket tid till under sommaren just pga att jag är noga och petig på våren.

Betr. kirskål så är den känslig för klippning, det lönar sig att använda gräsklipparen flitigt (om det är möjligt) men man måste vara ihärdig.
Jan Lindgren
Hej!
Var och en bestämmer själv om man ska använda glyfosat, men man behöver inte överdriva riskerna. Vi använder massor av ämnen som är betydligt giftigare än glyfosat. Tex diskmedel, salt, bensin för att inte tala om alla giftiga växter och svampar. Alla giftiga ämnen ska behandlas med försiktighet. Glyfosat bryts ned av mikroorganismer och det är mycket svårt att få ner det i grundvattnet. Det går förmodligen genom att hälla mängder av koncentrerad glyfosat på mark utan mikrobiologisk aktivitet. Det är därför förbjudet för folk utan speciell utbildning att hantera koncentrerad glyfosat. I Danmark är det förbjudet att använda vissa växtskyddsmedel på en speciell lättlera som lätt bildar djupa sprickor där medlet riskerar att sköljas ned om det skulle bli regn direkt efter sprutningen. Tycker man av någon anledning illa om Monsanto så finns det andra företag som tillverkar glyfosat. Vid all besprutning finns det en viss risk med vinddrift. För att inte riskera det i en trädgård så kan man pensla ogräset med glyfosat.
MVH
Jan Lindgren
Gloriana
Kirskål är ett elände, men knölklockor är värre.....
Jag har grävt upp en hel rabatt och rensat minsta kirskålsrotbit ner till 40-50 cm djup. Desstuom rensade jag alla växter nogsamt innan jag satte ner dem igen. Hjälpte en stund. Nu har jag tröttnat och rivit upp alla växter utom rosorna och så tar jag kirskålen så fort den sticker upp sitt fula huvud. Det är det enda ställe den är ett stort problem. I de andra rabatterna är den ett mindre problem så jag bara rensar där jag kommer åt och den håller sig något så när på mattan.

Ett område har klippts med gräsklippare i 3 säsonger. Kirskålen frodas inte men lever gör den mad.gif

Som jag ser det finns det bara 4 alternativ

- gift (usch, inget jag använder)
- ge upp
- täcka i flera säsonger med tjockt material som inte släpper igenom ljus
- försöka få bort så mycket som möjligt med grävning (jobbigt) och sen hålla efter så gott man kan
Gossen Ruda
Det är lite tråkigt när gifthatarna sprider ut sina lögner och överdrifter, faktiskt värre än om företagen gör det. Världen är inte så svart och vit som det framställs, det går utmärkt att använda Roundup med förstånd utan att förgifta världen. Ogräsättika är exempelvis farligare för marklevande organismer än Roundup, rena massförstörelsevapnet.
mamamaggan
Vid vår sommarstuga har det kämpats mot kirskål i 45 år. Först svärmor och svärfar sedan min man och jag. Kirskålen vinner hela tiden iaf där man inte kan täcka över den.

Kan inte bidra med mer råd än så men vet definitivt hur man inte ska göra. Vi har kompisar som tänkte utrota kirskålen för alltid. Fram med jordfräsen och så körde de igenom området flera gånger. Nu har de kirskål precis överallt. slap.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2008, 09:45) *
Det är lite tråkigt när gifthatarna sprider ut sina lögner och överdrifter, faktiskt värre än om företagen gör det. Världen är inte så svart och vit som det framställs, det går utmärkt att använda Roundup med förstånd utan att förgifta världen. Ogräsättika är exempelvis farligare för marklevande organismer än Roundup, rena massförstörelsevapnet.

Om du nu nödvändigtvis känner dig tvungen att sätta etiketter på de som har en annan uppfattning än du så är jag mer än gärna "gifthatare" än "giftspridare".

Om jag är lögnare eller inte, tja, det får väl framtiden utvisa. Om Roundups farligheter råder delade meningar och vi lär nog inte kunna bevisa det, varken du eller jag. En aspekt som jag tycker är viktigare i sammanhanget är varför vi skall fortsätta att ösa gifter i vår jord som redan är så belastad. Bör vi inte göra allt vi kan för att undvika att skada ännu mer? Om skälen att använda kemikalier i trädgården enbart handlar om vår egen bekvämlighet kanske vi bör avstå?

Tack för informationen om ogräsättikan , jag misstänkte att det är som du säger men var inte helt säker.

Du har ett klokt talespråk under dina inlägg, eftersom jag inte vet vad som händer när jag sprider gifter avstår jag.

skogstroll
Jag har en kulle med sten där det fullkomligt exploderar av vallört på försommaren. Är det nåt man borde vara glad över? Är lite osäker på om jag ska rensa bort dem och göra nåt annat... blush.gif
Gossen Ruda
Ok Gunilla T, här får du lite mer konkreta svar.

"Roundap innehåller Glyfosat som är mycket giftigt. Att det är tillåtet betyder inte att det är ofarligt. Om olyckan skulle vara framme kan det räcka med en tredjedels kaffekopp av giftet för dödlig utgång."

Glyfosat är INTE speciellt giftigt, snarare ganska harmlöst. Om man inte är en växt eller groda. Tror inte ens på uppgiften om en tredjedels kaffekopp men å andra sidan, varför skulle man dricka glyfosat? Den utspädda sprutlösningen är inte farlig.

"Reklamen om att det upptas av växterna och därmed skulle försvinna är inte tillförlitlig. I Danmark har man funnit glysofat i grundvattnet vilket naturligtvis är oerhört allvarligt."

JO, det tas upp av växterna och resten som hamnar på marken bryts ner snabbt. Att det hamnar i grundvattnet är inte bra men är snarare ett resultat av urdålig hantering från böndernas sida, förmodligen uthällning av koncentrat direkt på marken.

CillaM: "Gift är verkligen inget att rekommendera! Det används alldeles för mycket gift i våra trädgårdar! Giftet går ner i marken, förstör för mikroorganismer, mask och annat djurliv. Har man katter, hundar eller barn är risken alldeles för stor att även de får i sig sattyget."

Roundup skadar inte mikroorganismer, mask och annat djurliv. Bara vattendjur kan ta skada men man får inte spruta nära vatten. Hur skall fö katter, hundar och barn få i sig sattyget om det samtidigt går ner i marken?
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2008, 15:36) *
Ok Gunilla T, här får du lite mer konkreta svar.

"Roundap innehåller Glyfosat som är mycket giftigt. Att det är tillåtet betyder inte att det är ofarligt. Om olyckan skulle vara framme kan det räcka med en tredjedels kaffekopp av giftet för dödlig utgång."

Glyfosat är INTE speciellt giftigt, snarare ganska harmlöst. Om man inte är en växt eller groda. Tror inte ens på uppgiften om en tredjedels kaffekopp men å andra sidan, varför skulle man dricka glyfosat? Den utspädda sprutlösningen är inte farlig.

"Reklamen om att det upptas av växterna och därmed skulle försvinna är inte tillförlitlig. I Danmark har man funnit glysofat i grundvattnet vilket naturligtvis är oerhört allvarligt."

JO, det tas upp av växterna och resten som hamnar på marken bryts ner snabbt. Att det hamnar i grundvattnet är inte bra men är snarare ett resultat av urdålig hantering från böndernas sida, förmodligen uthällning av koncentrat direkt på marken.

CillaM: "Gift är verkligen inget att rekommendera! Det används alldeles för mycket gift i våra trädgårdar! Giftet går ner i marken, förstör för mikroorganismer, mask och annat djurliv. Har man katter, hundar eller barn är risken alldeles för stor att även de får i sig sattyget."

Roundup skadar inte mikroorganismer, mask och annat djurliv. Bara vattendjur kan ta skada men man får inte spruta nära vatten. Hur skall fö katter, hundar och barn få i sig sattyget om det samtidigt går ner i marken?

Sannolikheten att någon skall dricka Roundup är inte särskilt stor men om detta påstående (se artikel i "Hem ljuva hem Trägård nr 7 2007) är korrekt vittnar det väl om att det inte är särskilt harmlöst. Det var det som var poängen.

Vattendjur och grodor skadas säger du. Tror dig och bara det räcker för mig. Förövrigt är det nog inte bönderna som är de värsta syndarna att sprida Roundup utan just trädgårdsägare som har begränsad kunskap och tror att man kan slippa det tunga arbetet genom att spruta lite här och där.

Titta på hyllorna i Plantskolorna! Inte kan väl vår jord må bra av att alla dessa kemikalier sprids! Vi blir nog lurade av starka ekonomiska intressen som struntar i konsekvenserna. Vill människor sätta sina slantar på skräp så må det vara upp till var och en men denhär frågan är större än så.

Vi vet inte så mycket om de långsiktiga konsekvenserna ännu om användningen av Glysofat. Det tar lång tid för gifter att nå ner till grundvatten. Vi borde lära av historien men hur svårt är inte det? På 40-talet trodde man att man hade lösningen på alla jordbrukets problem. Mannen som hävdade detta fick Nobelpriset, tror han var schweizare och hette Myller. Giftet som spreds över vårt jordklot hette DDT.

Skandalen med det "ofarliga" Hormoslyret har vi ännu inte glömt.

Gossen Ruda, jag är inte orolig för min egen del, jag tänker inte dricka Roundup, men jag vill värna om naturen och allt som lever, det är vägledande för mig. Och...du undvek det centrala i mitt svar...nämligen, varför skall vi fortsätta att belasta jorden med något som vi inte kan vara säkra på vad det får för konsekvenser? Det finns ju redan så mycket skit i jorden!!

Hans i Värmland
Eftersom alla har fastnat i giftfrågan istället för att svarA PÅ HUR MAN TAR BORT KIRSKÅL så kan jag bara säga att använd plastpresenning och låt ligga,helst flera år då blir det jättebra,ingenting annat fungerar. Kirskålen kommer upp om du stampar,klipper häller litervis av gift.
Lisbeth zon2
CITAT (CillaM @ 30-12-2007, 18:14) *
Gift är verkligen inget att rekommendera!

Nej, för resultatet av giftert är inte evig, man får göra om det.
Täckning med presenning eller tidning är ganska effektivt.
Alexander-VG-zon3
har inte läst tråden noga på sid2 , men angående Glyfosat eller då Roundup om man använder det så gör det ingen skada på djur och den som använder det , det man bör vara försiktig med är växterna att man penslar på bladen på den växten som ska dö !! och inte sprutar på medlet eller är ovarsam . då det skadar andra växter som man vill ha och även grannens ( inte så kul att exempel döda halva grannens vresros häck ) då medlet går in i hela växten kan man ju inte använda det för att ta veck revor eller rotskott eller så .

jag använder inte Glyfosat eller andra medel mot ogräs
1jag har inga svår ogräs i trädgården
2jag vill inte riskera att andra växter dör som jag vill spara
3jag vill faktiskt ha maskrosor i gräsmattan och annat ogräs och min vilda delar av trädgården är vackra och dom är fulla med alla dess ogräs

och det man bör tänka igenom innan man avvänder glyfosat är nummer 2 att man bör va noga som man inte dödar andra växter av misstag .

annars ser jag ingen stor fara med att använda det för den som nu vill . och hade jag haft mycket av ett aggressivt ogräs kanske jag hade använt glyfosat vem vet .

CITAT (Bassam @ 01-01-2008, 14:42) *
Hej
Jag tycker att finns flera förslag, om hur kan man borta ogräs, man kan borta de och man kan använda ättik eller Roundup, men jag ska säga att bästa tiden för att borta ogräs när ogräs har blommor, på den här tiden , ogräs är svagaste.
Gott nytt år
Önskar H: Bassam

hur tänkte du nu ??

man ska väl knappast vänta tills det blommar
1det kan hinna få iväg frön
2det är då inne i sin tillväxt period

bästa tiden för att rensa ogräs är under hösten och vintern eller tidig vår och 1årigt ogräs är ju enkla att ta bort ja att inte låta dom fröa av sig .

och ättika är väl inte heller så vidare bra då det enbart dödar träffade delar , vilket gör att växten senare kan återbilda sig själv .
CillaM
Viss forskning visar att Roundup är mycket giftigare mot natur, djur och människa än vad man hittills trott. Jag jobbade ett tag på en grossistfirma som säljer bl.a Roundup och det vi fick lära oss i vår snabbutbildning var/är inget kul så varenda gång jag lyckats övertyga en privatkund att ge fan i Roundup så kände jag det mycket bättre. Brukade sälja mer jord och gödsel istället, och det utan att kunden kände sig blåst. Att övergå från tanke och prat om miljön till aktion är viktigt, vi måste tänka på varje sak vi gör, allt från att låta bli att spola vatten i onödan till att sluta använda gifter i tid och otid. Vem hade tänkt på saken att p-piller kunde ställa till det när det kissas ut o hamnar så småningom i sjöar, visserligen efter många om och men, men där hamnar det till slut. Hur kul ser fiskarna på saken nu? Miljötänkande gäller allt, precis allt. O när man inte kan låta bli gift så är världen körd. Man kan inte gnöla över hur industrin skitar ner, eller hur östländerna kör på med sin industri när vi själva i västvärlden kör på som om hela saken inte berör oss.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 11-01-2008, 19:50) *
Viss forskning visar att Roundup är mycket giftigare mot natur, djur och människa än vad man hittills trott. Jag jobbade ett tag på en grossistfirma som säljer bl.a Roundup och det vi fick lära oss i vår snabbutbildning var/är inget kul så varenda gång jag lyckats övertyga en privatkund att ge fan i Roundup så kände jag det mycket bättre. Brukade sälja mer jord och gödsel istället, och det utan att kunden kände sig blåst. Att övergå från tanke och prat om miljön till aktion är viktigt, vi måste tänka på varje sak vi gör, allt från att låta bli att spola vatten i onödan till att sluta använda gifter i tid och otid. Vem hade tänkt på saken att p-piller kunde ställa till det när det kissas ut o hamnar så småningom i sjöar, visserligen efter många om och men, men där hamnar det till slut. Hur kul ser fiskarna på saken nu? Miljötänkande gäller allt, precis allt. O när man inte kan låta bli gift så är världen körd. Man kan inte gnöla över hur industrin skitar ner, eller hur östländerna kör på med sin industri när vi själva i västvärlden kör på som om hela saken inte berör oss.

vad fick du lära dig där då ?? angående Glyfosat

kan tillväga att glyfosat (enligt vad jag lärt mig ) bryts det ner snabbt i jorden och eller binds i växten . och har ingen skadlig effekt på djur .
CillaM
Nja, jag kan inget visa för att bevisa det, givetvis. Men, Roundup förbjöds för runt 3-4 år sedan men blev snabbt tillåtet igen, men inte för att det är ofarligt utan för att det var en miss från regelverket. Det kommer bli förbjudet igen, o jag kan bara säga att det är jag glad för. Roundup, om det sprayas, istället för att penslas på växtten, kan hamna på både barn och djur, vilka är kända för att stoppa fingrar i mun/djur slickar i sig. För att inte tala om våra alla rödlistade ormar och groddjur, de har det tillräckligt svårt ändå.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 11-01-2008, 20:08) *
Nja, jag kan inget visa för att bevisa det, givetvis. Men, Roundup förbjöds för runt 3-4 år sedan men blev snabbt tillåtet igen, men inte för att det är ofarligt utan för att det var en miss från regelverket. Det kommer bli förbjudet igen, o jag kan bara säga att det är jag glad för. Roundup, om det sprayas, istället för att penslas på växtten, kan hamna på både barn och djur, vilka är kända för att stoppa fingrar i mun/djur slickar i sig. För att inte tala om våra alla rödlistade ormar och groddjur, de har det tillräckligt svårt ändå.

men som jag skrev man ska enbart pensla på det tycker jag för att vara säker . och visst för mycket användning gör att det ev kommer ut till vattnet där nedbrytningen är långsam . men i jorden går nedbrytningen snabbt (har jag för mig ?,rätta mig gärna). därav håller jag med dig lite att man ska veta vad som händer plus ska man inte vara nära vattendrag . men å andra sidan gör det ingen skada på just djuren . så det tar väl lite ut varandra

det gör ju stor skada på växter och där bör man vara försiktig och alger så kommer det ut till vattendrag och sjöar så tar det väl ev död på växtlivet i och runt vattnet men å andra sidan är det väl uppblandat med sjön och blir i mindre mängd i sjö och vattendrag så det har väl inte samma effekt då . så jag tycker användning av det är ofarligt .

nu kankse jag låter som att jag har dubbla ansikten . angående mitt förra inlägg där jag själv inte skull använda .

varför det förbjuds vet jag inte , så upplys mig gärna tummenupp.gif
CillaM
Saken är väl inte hur du, eller jag skulle använda det hela, vi läser ju på etiketten och informationen. Det är mer hur andra, de som först använder Roundup innan de överhuvudtaget tänker på andra alternativ, använder eländet. Jag vet flera exempel på människor som sprayar på skiten. Vad gott gör då den informationen att man ska pensla på det när människor inte ens orkar läsa hela informationen? Då är det lika bra att förbjuda eländet. Det är ungefär lite som den tysken som gick genom isen och som trodde att det sociala nätet skulle fånga upp honom. Här i Sverige, av alla ställen... naughty.gif

CITAT (flaxss @ 11-01-2008, 20:27) *
men som jag skrev man ska enbart pensla på det tycker jag för att vara säker . och visst för mycket användning gör att det ev kommer ut till vattnet där nedbrytningen är långsam . men i jorden går nedbrytningen snabbt (har jag för mig ?,rätta mig gärna). därav håller jag med dig lite att man ska veta vad som händer plus ska man inte vara nära vattendrag . men å andra sidan gör det ingen skada på just djuren . så det tar väl lite ut varandra

det gör ju stor skada på växter och där bör man vara försiktig och alger så kommer det ut till vattendrag och sjöar så tar det väl ev död på växtlivet i och runt vattnet men å andra sidan är det väl uppblandat med sjön och blir i mindre mängd i sjö och vattendrag så det har väl inte samma effekt då . så jag tycker användning av det är ofarligt .

nu kankse jag låter som att jag har dubbla ansikten . angående mitt förra inlägg där jag själv inte skull använda .

varför det förbjuds vet jag inte , så upplys mig gärna tummenupp.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 11-01-2008, 21:08) *
Saken är väl inte hur du, eller jag skulle använda det hela, vi läser ju på etiketten och informationen. Det är mer hur andra, de som först använder Roundup innan de överhuvudtaget tänker på andra alternativ, använder eländet. Jag vet flera exempel på människor som sprayar på skiten. Vad gott gör då den informationen att man ska pensla på det när människor inte ens orkar läsa hela informationen? Då är det lika bra att förbjuda eländet. Det är ungefär lite som den tysken som gick genom isen och som trodde att det sociala nätet skulle fånga upp honom. Här i Sverige, av alla ställen... naughty.gif

men det är deras problem och fel . det har ju ingen skada på djur . plus bryts det ner i jorden . långsammare i vatten men då ändå i en utspäd mängd .
CillaM
Men den informationen är ju vad vi vet NU, det kan ju lika gärna vara 100% galet om ett litet tag. Som med antibiotikan ungefär, fast den gör ju nytta fortfarande men den måste ges under väldigt stort överseende. Varför använda gift överhuvudtaget? Det är så onödigt. Kirskål och annat ogräs kommer vinna likväl, är det då så himla viktigt för den lilla människan att spraya skit överallt där hon går? Om något tar död på något annat, som ogräs eller växter, så har den troligtvis den stora förmågan att ta död på något mer.

CITAT (flaxss @ 11-01-2008, 21:11) *
men det är deras problem och fel . det har ju ingen skada på djur . plus bryts det ner i jorden . långsammare i vatten men då ändå i en utspäd mängd .

Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 11-01-2008, 21:45) *
Men den informationen är ju vad vi vet NU, det kan ju lika gärna vara 100% galet om ett litet tag. Som med antibiotikan ungefär, fast den gör ju nytta fortfarande men den måste ges under väldigt stort överseende. Varför använda gift överhuvudtaget? Det är så onödigt. Kirskål och annat ogräs kommer vinna likväl, är det då så himla viktigt för den lilla människan att spraya skit överallt där hon går? Om något tar död på något annat, som ogräs eller växter, så har den troligtvis den stora förmågan att ta död på något mer.

jo jag håller med dig där , som jag skrev skulle jag inte själv använda det . tycker det inte är lönt och för mig kan dom lika gärna förbjuda det . men vad vi vet idag så är det skadligt för enbart växter och bryts ner i jorden .
Gossen Ruda
Om vi börjar med Kemikalieinspektionens(Kemi) förbud så baserades det mer på mer tyckande än på fakta. Det KAN ju vara farligt även om man inte bevisat något än. Förbudet upphävdes av EU med hävisning till den fria marknaden eller något ditåt. Vet inte hur länge det använts, uppåt 30 år?, så då borde man väl ha sett skador nu? Mycket av Kemis verksamhet verkar styras mer av farhågor än förnuft. För en tid sen yttrade man sig över kreosotimpregnerade slipers där en hel del av yttrandet har ifrågasatts.

Det glyfosat som spreds i början är borta för länge sen för fördelen med medlet är den snabba nedbrytningstiden. Halveringstiden rör sig om några dagar. Jag har själv sått gräs 3 veckor efter besprutning och det växte bra. Därför kan man inte komma dragande med farhågor om upplagring i naturen. Att börja svamla om DDT i sammanhanget är mycket vanligt bland motståndarna men det bevisar bara okunnigheten hos talaren, som att jämföra äpplen och bönor.

Trädgårdsfolket står fö för en mycket liten del av användningen, jordbruket är den absolut största användargruppen.

Visst är en Roundupsprutning bara en tillfällig lösning men det gäller även handrensning. Ogräset kan vandra in igen men har man ett besvärligt rotogräs som kirskål är Roundup den i särklass bästa lösningen. Jag har provat olika lösningar på problemet så jag vet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2008, 10:21) *
Det glyfosat som spreds i början är borta för länge sen för fördelen med medlet är den snabba nedbrytningstiden. Halveringstiden rör sig om några dagar. Jag har själv sått gräs 3 veckor efter besprutning och det växte bra. Därför kan man inte komma dragande med farhågor om upplagring i naturen. Att börja svamla om DDT i sammanhanget är mycket vanligt bland motståndarna men det bevisar bara okunnigheten hos talaren, som att jämföra äpplen och bönor.

Trädgårdsfolket står fö för en mycket liten del av användningen, jordbruket är den absolut största användargruppen.

Visst är en Roundupsprutning bara en tillfällig lösning men det gäller även handrensning. Ogräset kan vandra in igen men har man ett besvärligt rotogräs som kirskål är Roundup den i särklass bästa lösningen. Jag har provat olika lösningar på problemet så jag vet.

det jag menar, att det bryts ned snabbt och är enbart farligt för växter så på det viset är det ofarligt ändå. att den personen som använder det inte kan hantera det är väl deras problem eller dom som säljer det . och för mig kvittar det om det fanns eller va förbjudet för jag använder det inte själv .
Gloriana
När jag flyttade till vårt hus för 4 år sen bestämde jag att jag inte skulle använda några som helst gifter av anledningen att jag trodde det var onödigt. Vid mitt förra hus använde jag roundup för att bli av med knölklocka. Det gick sådär. Knölklockan frodades ändå. Jag har faktiskt en rejäl flaska roundup kvar sen dess men jag har aldrig använt den här. Så jag har ogräs som kirskål. Och jag rensar tills jag blir tokig.
Jag bestämde också att jag inte skulle använda någon konstgödning i trädgården (krukor är jag inte lika petig med). På dessa 4 år har jag inte haft ett enda allvarligt angrepp på mina blommor. Lite bladlöss - men bara lite, jag klämde ihäl dem. Liljebaggar - jodå, men de kan man inte ta kål på när man har många hundra krolliljor över hela tomten. Mjöldagg - försvann när jag flyttade växten. Några småsaker till har det väl varit men inget allvarligt på vare sig blommor eller grönsaker. Och om naturen är så snäll mot mig varför ska jag ta i storsläggan för att få den dit jag vill? Jag kan ju dra mitt lilla strå till stacken och försöka leva med naturen istället för att kämpa mot den.
Jag har åkerfräken också. När jag fick syn på dem tänkte jag i mitt mörka sinne: roundup, det får bli roundup i många omgångar. Men jag besinnade mig och så drar jag dem så fort jag ser dem. De tröttnar förhoppningsvis fortare än jag.

Så till trådstartaren: bekämpa kirskålen på något av de uppräknade sätten i denna tråd, men räkna aldrig med att vara av med den. Den har säkerligen fröat och de fröna kommer att gro i åratal. Men den går att leva med och det går att hålla den i schack.
mrmi
Jag har läst någonstans att man med hjälp av perena växter typ Lupiner kan utrota kirskålen. Vet inte om detta stämmer men det är kanske värt ett försök.

Jag ska iaf göra ett försök
Gossen Ruda
Lycka till. Risken är nog att du får problem med BÅDE lupiner och kirskål i framtiden.
Jatsi
Täck en bit av marken med svart plast eller annat lämpligt material, kirskålen dör ut på en sommar om den inte får ljus. Kan komma fröplantor men är man observant och tar bort dem i tid så är det inget problem. Följande år täcker man en ny bit mark och så fortsätter man tills tomten är genomgången. Det behövs inga gifter men nog litet energi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon