Sidor: 1, 2
Stefan_S
CITAT (alle @ 20-02-2007, 10:17)
Nu vill jag ABSOLUT INTE att det här ska urarta i en diskussion om vem som hoppar på vem.
Jag ville ENDAST förmedla lite tröst till Sudden om att hon har mina (och säkert många flers) sympatier

Och angående vårdat språk så tycker jag det är ok med svordomar om man är riktigt j-a sk-tförb-d, annars inte.

Nej, det ligger inte heller i mitt intresse. Jag brukar försöka hålla isär äpplen och päron.
Detta är fortfarande (hoppas jag) en språkvårdstråd. Tröst och sympatier kanske lämpar sig mer i en annan, mer passande tråd?
Stefan_S
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 10:45)
Påhoppen fanns redan i den tråden och i den här finns också otrevliga svar iallafall upplever jag det så huh.gif Hoppas bara att jag får anledning att ändra min uppfattning.

Upplevelser är subtilt och varierar från person till person, beroende på tidigare erfarenheter. Jag beklagar om du känner dig påhoppad.

Nu är tråden långt ute i OT, kanske dags att fokusera på ursprungsämnet?
alle
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 10:53)

Nu vill jag ABSOLUT INTE att det här ska urarta i en diskussion om vem som hoppar på vem.
Jag ville ENDAST förmedla lite tröst till Sudden om att hon har mina (och säkert många flers) sympatier

Och angående vårdat språk så tycker jag det är ok med svordomar om man är riktigt j-a sk-tförb-d, annars inte.

Nej, det ligger inte heller i mitt intresse. Jag brukar försöka hålla isär äpplen och päron.
Detta är fortfarande (hoppas jag) en språkvårdstråd. Tröst och sympatier kanske lämpar sig mer i en annan, mer passande tråd?

När kan det någonsin vara olämpligt med tröst och sympatier??
Stefan_S
CITAT (alle @ 20-02-2007, 11:06)

alle
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 11:09)
CITAT (alle @ 20-02-2007, 11:06)

Och nu ska jag fokusera på ursprungsämnet biggrin.gif för det sista jag skrev var inte vårdat. Jag skulle ju naturligtvis ha skrivit "hur kan det vara..." i stället. Och så skulle det inte varit så rumphugget utan jag skulle ha lagt till: för då blir det alltid mycket trevligare stämning här, oavsett tråd. wub.gif

Det är något som jag kan reta mig på, både hos andra, men framförallt hos mig själv, att man inte skriver tillräckligt mycket, så det kan bli oydligt vad man menar.
*Stintan*
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 10:57)
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 10:45)
Påhoppen fanns redan i den tråden och i den här finns också otrevliga svar iallafall upplever jag det så huh.gif  Hoppas bara att jag får anledning att ändra min uppfattning.

Upplevelser är subtilt och varierar från person till person, beroende på tidigare erfarenheter. Jag beklagar om du känner dig påhoppad.

Då kanske du har använt ett svårbegripligt språk. Jag har inte sagt att jag känner mig påhoppad men tycker däremot att Sudden ett flertal gånger drabbats av det.

Språk är intressant ja men man kan ju välja sina ord.
AnitaO
Det är ju ganska intressant egentligen att man har lite olika uppfattningar om vad som är vårdat språk.

Jag läste på Wikipedia och så här stod det där:

CITAT
Vad är ett vårdat språk?

I begreppet god svenska ingår:

att grammatik och stavning är korrekta
att texten inte innehåller tvetydiga formuleringar
att texten är lättläst
att grafiska element, till exempel kursiv stil, används på ett konsekvent och förståndigt sätt
att en artikel inte växlar alltför kraftigt mellan språkliga stilnivåer.

Tänk dock på att det kan finnas många olika sätt att uppnå dessa mål, och att ditt eget sätt inte nödvändigtvis är bättre än någon annans. Personer som intresserar sig för språkvård utvecklar ofta en mycket tolerant hållning: två kända exempel är Fredrik Lindström som i sina böcker och i programmet Värsta språket förespråkar en liberal attityd, samt grundarna av rörelsen skrivihop.nu som enligt egen utsago "själva genomgått en resa från språktalibanwannabear till språkliberaler" (källa www.skrivihop.nu, besökt den 9 november 2004).
Stefan_S
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 11:51)
Då kanske du har använt ett svårbegripligt språk.

Jag beklagar om du tycker att mitt språk är svårbegripligt.
Stefan_S
Det är helt klart att vårt språk är av stort intresse.
Här diskuterat ovårdat språk.
Stefan_S
Till och med att "ovårdat språk" finns med i ett störningsärende. Tycker dock att det var att ta i.
sudden
jag tackar dig alle!

och jag måste säga att jag anser att jag blir påhoppad titt som tätt för att jag inte tycker/tänker/gör/skriver som en del tycker att man ska.

som tur är så är det ingenting som gör mig ledsen eller får mig att må dåligt. men det finns säkert många som skulle avregga sig från det här forumet efter samma sak som nu pågått i ett par dagar.
Stefan_S
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 12:05)
Det är ju ganska intressant egentligen att man har lite olika uppfattningar om vad som är vårdat språk.

Jag läste på Wikipedia och så här stod det där:

CITAT

Vad är ett vårdat språk?

I begreppet god svenska ingår:

att grammatik och stavning är korrekta
att texten inte innehåller tvetydiga formuleringar
att texten är lättläst
att grafiska element, till exempel kursiv stil, används på ett konsekvent och förståndigt sätt
att en artikel inte växlar alltför kraftigt mellan språkliga stilnivåer.

Tänk dock på att det kan finnas många olika sätt att uppnå dessa mål, och att ditt eget sätt inte nödvändigtvis är bättre än någon annans. Personer som intresserar sig för språkvård utvecklar ofta en mycket tolerant hållning: två kända exempel är Fredrik Lindström som i sina böcker och i programmet Värsta språket förespråkar en liberal attityd, samt grundarna av rörelsen skrivihop.nu som enligt egen utsago "själva genomgått en resa från språktalibanwannabear till språkliberaler" (källa www.skrivihop.nu, besökt den 9 november 2004).

Språket förändras hela tiden. Och, precis som Fredrik Lindström uttrycker det; att ha en mer liberal attityd till språket.

Jag citerar KarinWikman från ett inlägg tidigare i tråden:

CITAT
MEN när jag gick i författarskola så fick jag lära mej att det kan förta det roliga i att skriva, om man hela tiden ska tänka på att uttrycka sig perfekt.
Om man t.ex. är en god berättare, så ska man skriva som man känner.

Och här håller jag nog med. Det vore synd om språket hämmar en god berättare. Övning ger färdighet och tids nog så får berättaren känsla för var och när ev kommatecken ska finnas.
Stefan_S
Är det någon av er som läst boken "Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemiri?

Författaren kritiserades för språkbruket i den här boken eftersom boken är skriven på "Rinkebysvenska" men det visade sig att Jonas Hassen Khemiri mycket väl behärskar det svenska språket. Att han valde att skriva på Rinkebysvenska var just för att få den rätta känslan i boken.
Och det fungerar!
Boken rekommenderas varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon