Full version: Ungdomars kläder
Sidor: 1, 2
Lena i Torslanda
Men snälla ni! Vad är det som är så hemskt med att visa att kroppen inte längre är lika fast som den en gång var. Eller att det putar ut lite här och där.
Det är ingen som ska behöva skämmas över sin kropp och den som är "perfekt" skapt kan kasta första stenen.
Det är väl underbart att få ta på sig det man själv vill utan att fundera över om det är passande för min ålder i andras ögon. Vad är det som är passande i övrigt, är det åldersstyrt vad man får säga och göra också?

Detta förstärker verkligen den osunda kroppsfixeringen.
Vi vill inte ha anorektisk tonåringar men stackars den som är rund och visar sin mage - det ska man inte göra för då är man osmaklig!
stina
CITAT (Lena i Torslanda @ 20-02-2007, 17:29)
Men snälla ni! Vad är det som är så hemskt med att visa att kroppen inte längre är lika fast som den en gång var. Eller att det putar ut lite här och där.
Det är ingen som ska behöva skämmas över sin kropp och den som är "perfekt" skapt kan kasta första stenen.
Det är väl underbart att få ta på sig det man själv vill utan att fundera över om det är passande för min ålder i andras ögon. Vad är det som är passande i övrigt, är det åldersstyrt vad man får säga och göra också?

Vi vill inte ha anorektisk tonåringar men stackars den som är rund och visar sin mage - det ska man inte göra för då är man osmaklig!

Håller med dej! Applåder för ditt inlägg!!! Huvudsaken är väl att man själv känner sej fin.... rolleyes.gif Är överhuvudtaget allergisk mot uttrycket att "något inte passar sig".
kristerh
CITAT (stina @ 20-02-2007, 16:35)
Är överhuvudtaget allergisk mot uttrycket att "något inte passar sig".

Det finns faktiskt tillfällen när det är opassligt att klä sig hursomhelst wink.gif
tex har jag sett alldeles för många turister som går o handlar i enbart bikini
o badbyxor på turistorter, det finns ju vissa länder där befolkningen tar illa upp av halvnakna kroppar, smala eller feta spelar ingen roll.

Sedan tycker jag inte heller att det är kroppsfixering att klä sig efter ålder, visst det finns "åldringar" som klär sig i ungdomskläder och som passar i dem, men det hör till undantagen wink.gif
jag tycker personligen att det ser osmakligt ut med gamla kärringar eller gubbar som försöker se ut som om de är 15 wink.gif
det ser enbart "billigt" ut...
men visst har alla rätt att klä sig som de vill.
stina
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 17:43)
Sedan tycker jag inte heller att det är kroppsfixering att klä sig efter ålder, visst det finns "åldringar" som klär sig i ungdomskläder och som passar i dem, men det hör till undantagen wink.gif
jag tycker personligen att det ser osmakligt ut med gamla kärringar eller gubbar som försöker se ut som om de är 15 wink.gif
det ser enbart "billigt" ut...
men visst har alla rätt att klä sig som de vill.

Åsikten om vad som är fint, fult, osmakligt, passar sig eller inte sitter i betraktarens ögon. Lite svårt att tillfredsställa alla - bättre att gå efter sin egen smak... rolleyes.gif
Whiskuchi
CITAT (Pirum @ 20-02-2007, 14:08)
Fast för mogna herrar är det väl inte direkt modeintresse som ser värst ut, utan bristen på intresse öht... smile.gif Tycker inte om att se män iklädda blott shorts och sandaler vagga runt med ölmagarna blottade inne i livsmedelsbutikerna på sommaren...det är nästan uteslutande 'mogna män' som beter sig så rolleyes.gif

Hallå, du glömde tubsockorna i sandalerna! biggrin.gif
Snöflinga
Missade gällivarehänget också laugh.gif F,ö sällar jag mig till Lena i Torslandas medhållsklubb wub.gif
Magdis
CITAT (Lena i Torslanda @ 20-02-2007, 16:29)

Tycker inte det är nåt hemskt med det. Man måste få klä sig som man trivs med, men det går ju inte att tvinga sig att tycka att allt är snyggt för det. tongue.gif Eftersom alla har olika tycke och smak så är det ju egentligen ganska enkelt...man får klä sig som man själv tycker är snyggt. smile.gif
Cacki
Är också helt med på Lenas åsikter.
Innan man kritiserar ungdomarnas klädval tycker jag dock att man kan ta sej en liten funderare på om vi vuxna är så mycket bättre.
Säger det igen, att självklart skall man få gå klädd i det man trivs i.
Själv sitter jag just nu i säckiga mysbrallor och en sliten fleecetröja och trivs. Snyggt ? Nää, men skönt.
Gita
CITAT (Lena i Torslanda @ 20-02-2007, 16:29)

Visst ska man vara nöjd och inte behöver man skämmas för att man blir äldre, men att klä sig i extremt exponerande, utmanande kläder när det sladdrar både här och där......Jag blir faktiskt ledsen på hennes vägnar, när jag ser en kvinna som desperat försöker se ut som 25 när hon är 55+.
Likaså tycker jag synd om vuxna kvinnor som uppför sig lika moget som fjortonåringar, så hemskt det måste vara att inte kunna leva i den ålder man är.
Gita
KarinWikman
Sitter och skrattar för mej själv när jag läser vad ni skriver. Det är både intressant och roligt tongue.gif

Jag tänker på min nu snart 22 åriga dotter (som är på resa i Mexiko och Guatemala)

När hon var i de yngre tonåren, då klädde hon sig som en liten dam, i kritstrecksrandig kostym och snygga boots, gärna med en vit skjortblus till eller kjol och kavaj, hon är 182 cm, långa ben och slank.....

Nu lufsar hon runt i världen i kamouflagesgröna byxor med Gällivarehäng och tröjor med Sub Commandante Marcos eller Che Guevara på.....hennes rum har bilder på Martin Luther King och Nelson Mandela wub.gif och hon skulle garanterat inte ta på sig de kläder som tilltalade henne förut.

Själv har jag klätt mej likadant sedan jag var 12-13 år (nu är jag på mitt 62:a år)....dvs i jeans och tröjor eller herrskjortor, ska jag vara "fin" så tar jag på mej en blus, gärna av siden och kavaj till jeansen, samt högklackade boots......det är tidlöst enligt min mening.
Gita
CITAT (KarinWikman @ 20-02-2007, 20:23)
Själv har jag klätt mej likadant sedan jag var 12-13 år (nu är jag på mitt 62:a år)....dvs i jeans och tröjor eller herrskjortor, ska jag vara "fin" så tar jag på mej en blus, gärna av siden och kavaj till jeansen, samt högklackade boots......det är tidlöst enligt min mening.

Javisst, det finns snygga tid/ålderslösa sätt att klä sig. Jag gillar den stil Du beskriver Karin,med tillägget att jag också trivs i välskräddade kostymbyxor och smala knälånga kjolar.
Gita
P.s Kan väl knappast beskrivas som tantigt, men är lika snyggt på en 16- som 60-årig kvinna.D.s
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon