Full version: Ungdomars kläder
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Satt igår på apoteket och väntade på att bil expierad. Bredvid satt en tjej som jag plötsligt noterade hade ett mångtydigt leende. När jag följde hennes blick såg jag en mamma med dotter vid disken. Dottern, ca 15+, hade ett par lite speciella byxor, fladder kring benen men supertajt upptill. Inget lämnades till fantasin, varken skinkvecket eller annat doldes och skinkorna stack ut som ett par klappvänliga kullar. String eller helt ateist(troslös) var en nödvändighet. Ack ja, vad en del kan sätta på sig. Reaktionen hos min granne visar dock att inte alla har samma uppfattning. laugh.gif
Leia
Ja, och i sommar ska tydligen kjolmodet vara "mus-kort". Jösses så många skinkor som kommer att synas då! biggrin.gif
Gunvor Nilsson
Vad säjs om att betala många hundralappar för färdigslitna jeans?
/Gunvor
Leia
CITAT (Gunvor Nilsson @ 20-02-2007, 11:03)
Vad säjs om att betala många hundralappar för färdigslitna jeans?
/Gunvor

laugh.gif Nejtack, jag sliter mina så bra själv! rolleyes.gif
kristerh
Jag vill inte klaga men vet ni att ett av de första tecknen på att man börjar bli lite till åren är att man "gnäller" på ungdomarnas kläder wink.gif laugh.gif
(jag är likadan själv) ohmy.gif
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2007, 10:45)
Satt igår på apoteket och väntade på att bil expierad. Bredvid satt en tjej som jag plötsligt noterade hade ett mångtydigt leende. När jag följde hennes blick såg jag en mamma med dotter vid disken. Dottern, ca 15+, hade ett par lite speciella byxor, fladder kring benen men supertajt upptill. Inget lämnades till fantasin, varken skinkvecket eller annat doldes och skinkorna stack ut som ett par klappvänliga kullar. String eller helt ateist(troslös) var en nödvändighet. Ack ja, vad en del kan sätta på sig. Reaktionen hos min granne visar dock att inte alla har samma uppfattning. laugh.gif

Det låter ju väldigt likt kläderna man hade på 70-talet tongue.gif
Brallorna var vida nertill (sk tjafs) och supersmala upptill. Upptil o upptill förresten, linningen slutade vid höftbenet eller strax nedanför. Stringtrosan var i och för sig inte uppfunnen men man hade ändå mycket låga o smala trosor. Det var ett riktigt elände att troskanten syntes!!
Den äldre generationen förfasade sig....
tongue.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 11:09)
Jag vill inte klaga men vet ni att ett av de första tecknen på att man börjar bli lite till åren är att man "gnäller" på ungdomarnas kläder wink.gif  :lol:
(jag är likadan själv) ohmy.gif

laugh.gif laugh.gif Tänkte samma sak men lät bli (försökte låta bli) att skriva det... rolleyes.gif tongue.gif
Gossen Ruda
Vem klagar? Inte jag. rolleyes.gif

Finns det någon lämplig medicin mot gubbsjuka eller skall man låta det läka ut? biggrin.gif
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2007, 11:22)
Finns det någon lämplig medicin mot gubbsjuka eller skall man låta det läka ut? biggrin.gif

Det är nog dessvärre obotligt laugh.gif
ledsen att komma med så trågiga besked men någon måste wink.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
Hmm...inte kan man ju påstå att det ser snyggt ut med såna kläder precis. blink.gif Inte för å va taskig eller så, men tonårsmodet är inte speciellt smickrande för tonåringar med babyhullet kvar...korta tröjor som visar magen och lågt skurna jättetajta brallor som gör att fläsket kläms ihop och bildar ett par tre bilringar med valkar som hänger ner över byxkanten. Även om man inte är överviktig så ser man ut att vara det när man klär sig på det viset.
Snöflinga
Det är ju bara att säga Grattis till den här tjejen tongue.gif Ungdomar klär sig oftast utmanande för att väcka uppmärksamhet ohmy.gif Nu blev det en fullträff...en "gubbe" beskriver henne i detalj, tom. trosa eller icke ... och dessutom (men det vet inte hon) startar en tråd om henne i ett forum wub.gif
Cacki
Ett jätteintressant ämne som jag inte kan låta bli att haka på.
Om man går till sej själv då man var i yngre tonåren, hur tänkte man då?
För min del så hade den "globala" modevärlden mindre betydelse än hur närmaste kompiskretsen klädde sej. Hade de "tuffaste" något nytt häftigt så ville man gärna ha likadant själv. Självkritik om vad som klädde just mej tänkte man inte så mycket på. Kanske är det fortfarande så?
Det där med att sticka ut tror jag bara stämmer på ett fåtal. De flesta väljer att klä sej som alla andra för att INTE sticka ut. Rätt eller fel antagande? Inte vet jag.

Det som däremot förvånar mej oerhört är alla dessa vuxna som också hakar på. Har de ingen självkritik? Kan de inte se hur missprydande det är med fettvalkar som hänger över linningarna?

Kanske ska nämna att jag är en 40-plusare som också faller för trenderna till viss del men några bara stjärtveck, nej tack.
Pirum
Hm, nu menar jag ju visserligen att man i någon mån bör klä sig inom vettiga ramar, inte klär jag mig i kort t-skjorta som låter 'ölmagen' hänga utanför.
Men jag tycker ändå det är bra och starkt att även personer som inte är trådsmala törs klä sig som de vill. Nu vet jag ju inte hur den här tjejen såg ut, och som tur är brukar min blick sortera bort tonåringar (speciellt deras felsminkade ansikten -IMAO), men vad som är 'smickrande' eller ej bör nog oftast överlåtas åt den som bär kläderna, och den primära målgruppen (som nog inte är oss gamla forumstofiler rolleyes.gif )

Sen är det självklart att jag förfasas över ungdomen. Redan de gamla grekerna insåg ju att allt var bättre förr och att ungdomen var mer degenererad och moraliskt dekadent än någonsin. Och sedan dess har det ju bara gått utför.
Cacki
CITAT (Pirum @ 20-02-2007, 12:12)
men vad som är 'smickrande' eller ej bör nog oftast överlåtas åt den som bär kläderna, och den primära målgruppen

Det har du förstås alldeles rätt i.
Visst måste alla själva få bestämma hur man vill se ut eller klä sej.
Jag kanske uttryckte mej lite oklart, men det jag menade var att om man ska "förfasa" sej över någons klädsel så är det mer förvånande att vissa vuxna väljer att klä sej som de gör än ungdomarna.
Pirum
Ja, det har du såklart rätt i smile.gif
kristerh
CITAT (Cacki @ 20-02-2007, 12:32)
Jag kanske uttryckte mej lite oklart, men det jag menade var att om man ska "förfasa" sej över någons klädsel så är det mer förvånande att vissa vuxna väljer att klä sej som de gör än ungdomarna.

och ännu värre är när gamla "damer" klär sig som om de var 16 wink.gif
Magdis
CITAT (Cacki @ 20-02-2007, 12:02)
Det som däremot förvånar mej oerhört är alla dessa vuxna som också hakar på. Har de ingen självkritik? Kan de inte se hur missprydande det är med fettvalkar som hänger över linningarna?

Fast jag tycker å andra sidan inte att det är särskilt prydande på så många tonåringar heller. Kläder som enbart Shakira ser snygg ut i....typ! tongue.gif Men folk får se ut hur de vill...det stör inte mig. Det är ju desto roligare att kolla på folk när inte alla ser likadana ut. smile.gif
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 13:01)
Det är ju desto roligare att kolla på folk när inte alla ser likadana ut. smile.gif

ja, vad tråkigt det vore om alla såg likadana ut wink.gif
Magdis
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 13:03)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 13:01)
Det är ju desto roligare att kolla på folk när inte alla ser likadana ut.  :)

ja, vad tråkigt det vore om alla såg likadana ut wink.gif

Ja och vad skulle man göra på stan om man inte fick peka och skratta? laugh.gif Nädå..skojar bara...jag är inte så elak som det låter. rolleyes.gif
Christa
Jag såg en tjej på tåget förra vintern som hade aldeles för korta jeans. Det såg helt enkelt ut som om hon tagit på sig något hon vuxit ur för 5 år sedan. De satt väl nere på halva rumpans höjd eller så och grenen satt en bra bit nedanför där benen började.

Jag förfasar mig inte men det såg förfärligt obekvämt ut. Jag fattar inte hur hon bar sig åt för att de inte skulle åka ner på anklarna. Det var varken snyggt eller sexigt. De låga byxorna på 70-talet tycker jag var snygga och på den tiden var ju tonåringar inte så mulliga heller.

Varför tar man på sig något som både är fult och obekvämt blink.gif
kristerh
CITAT (Christa @ 20-02-2007, 13:10)
och på den tiden var ju tonåringar inte så mulliga heller.

tycker nog inte tonåringarna är så mulliga wink.gif tjejerna ser nästan ut som syrsor...
Christa
Mitt inlägg handlade inte om det.
Gita
Varför tar man på sig något som både är fult och obekvämt blink.gif

Vad som är fult är väl en smaksak, själv tycker jag, elakt kanske, att övermogna damer i tonårsklädsel är patetiska, tycker synd om dem på något sätt.
Gita
askar
CITAT (Gita @ 20-02-2007, 13:17)

Varför tar man på sig något som både är fult och obekvämt  :blink:

Vad som är fult är väl en smaksak, själv tycker jag, elakt kanske, att övermogna damer i tonårsklädsel är patetiska, tycker synd om dem på något sätt.
Gita

Instämmer.
kristerh
CITAT (Christa @ 20-02-2007, 13:16)
Mitt inlägg handlade inte om det.

wink.gif wink.gif jag citerade ditt inlägg, då borde du ha skrivit det wink.gif
*Pamela*
CITAT (Snöflinga @ 20-02-2007, 11:32)
Det är ju bara att säga Grattis till den här tjejen tongue.gif  Ungdomar klär sig oftast utmanande för att väcka uppmärksamhet  :o  Nu blev det en fullträff...en "gubbe" beskriver henne i detalj, tom. trosa eller icke ...  och dessutom (men det vet inte hon) startar en tråd om henne i ett forum  :wub:

Instämmer! laugh.gif laugh.gif
Cacki
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 12:58)

Det där borde väl gälla för det andra könet ocksåv va?? wink.gif rolleyes.gif
wolkenkrabber
ptja.. det beror väl vem man kollar på med.. jag anser väl att det ser lite bättre ut nu än det gjorde för några årsedan... nu slipper man ju i fallafall se dom IMO vidriga magtröjorna & platåskorna.

ang byxorna du beskriver låter det inte vidare vackert.. är det tajt ska det vara tajt hela vägen... stuprörsjeans är vackert smile.gif
Leia
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2007, 11:22)
Vem klagar? Inte jag. rolleyes.gif

Ruda! Se det såhär: Den dagen du slutar titta på kvinnor, den dagen är du sjuk! Det är lixom "inbyggt" i män att titta på kvinnor. (ok, inte alla, jag vet att en del föredrar andra män smile.gif )
kristerh
CITAT (Cacki @ 20-02-2007, 13:31)
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 12:58)

Det där borde väl gälla för det andra könet ocksåv va?? wink.gif rolleyes.gif

självklart
stina
CITAT (Gita @ 20-02-2007, 14:17)

Varför tar man på sig något som både är fult och obekvämt  :blink:

Gita

Fast dom övermogna damerna kanske tycker det är fint. rolleyes.gif
Snöflinga
Måste tillstå att jag har ganska stor erfarenhet av dessa härliga pubbe-ungar, som testar det mesta till yttrerlighet tongue.gif När familjen får stryka på foten till förmån för kompisarna, flocken ...... samma klädstil, nu har det varit lågt skurna brallor, pyttetoppar och ögonfransar tyngda av macara osv. ..... men från ytterligheter går det sakta men säkert, i de flesta fall, till mer moderat klädstil och rougen på kinderna blir alltmer dämpad ....... de blir inordnade i fållan och lite småtråkiga Svensson som de ALDRIG skulle bli unsure.gif som vi wink.gif
Pirum
Japp, och sen börjar de spela Bingolotto igen, rätt fascinerande biggrin.gif
Magdis
CITAT (stina @ 20-02-2007, 13:57)

Varför tar man på sig något som både är fult och obekvämt  blink.gif

Gita

Man kanske inte själv märker när man är övermogen o det är dags att klä sig som en äldre dam. tongue.gif Själv t.ex inbillar jag ju mig att jag är 25 fortfarande. rolleyes.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 15:04)

Gita

Man kanske inte själv märker när man är övermogen o det är dags att klä sig som en äldre dam. tongue.gif Själv t.ex inbillar jag ju mig att jag är 25 fortfarande. rolleyes.gif

Jag tycker det är dags när man själv tycker så - inte när andra eller "normen" säger det. rolleyes.gif Var och en blir salig på sin tro sas...

Fortsätt du inbilla dig att du är 25 precis så länge du mår gott av det! rolleyes.gif
Pirum
Fast för mogna herrar är det väl inte direkt modeintresse som ser värst ut, utan bristen på intresse öht... smile.gif Tycker inte om att se män iklädda blott shorts och sandaler vagga runt med ölmagarna blottade inne i livsmedelsbutikerna på sommaren...det är nästan uteslutande 'mogna män' som beter sig så rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 14:04)

man är inte äldre än man känner sig sägs det ju, kanske det är förklaringen till att äldre kvinns/gubbs klär sig som tonåringar wink.gif
Leia
Själv t.ex inbillar jag ju mig att jag är 25 fortfarande. rolleyes.gif

Aaaa! Då är vi lika gamla du och jag! rolleyes.gif biggrin.gif wub.gif
Magdis
CITAT (Leia @ 20-02-2007, 14:11)
Själv t.ex inbillar jag ju mig att jag är 25 fortfarande.  :rolleyes:

Och min mamma också! rolleyes.gif laugh.gif
Magdis
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 14:09)
Man kanske inte själv märker när man är övermogen o det är dags att klä sig som en äldre dam.  :P Själv t.ex inbillar jag ju mig att jag är 25 fortfarande.  :rolleyes:

man är inte äldre än man känner sig sägs det ju, kanske det är förklaringen till att äldre kvinns/gubbs klär sig som tonåringar wink.gif

Jag köper kläder i barnstorlek åt mig själv ibland...164 centilong. biggrin.gif
Leia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 14:12)
CITAT (Leia @ 20-02-2007, 14:11)
Själv t.ex inbillar jag ju mig att jag är 25 fortfarande.  :rolleyes:

Och min mamma också! rolleyes.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 14:13)
Jag köper kläder i barnstorlek åt mig själv ibland...164 centilong. biggrin.gif

där har vi förklaringen till din klädsel wink.gif
men alla andras wink.gif laugh.gif
askar

Gita

Jag tänker aldrig klä mig som "äldre dam" om det betyder att jag ska ha
tantklänning, kappa och hatt....
men för den skull klär jag mig inte som en tonåring.
Det tycker jag inte ser så bra ut... mer som ett desperat försök att
stoppa åldrandet. wink.gif
Magdis
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 14:20)
Jag köper kläder i barnstorlek åt mig själv ibland...164 centilong.  :D

Haha! Fast jag har ju inga såna där korta tröjor som lämnar magen bar eller jeans som visar halva rumpan. *ryyyyser* Jag är för bekvämlig av mig för att vilja ha på mig sånt. rolleyes.gif Fast min klädsel är väl rätt ungdomlig ändå....jag skulle bara se ut som att jag klätt ut mig i mammas kläder om jag klädde mig i dräkt, tantkjolar och dylikt som är passande för min ålder. laugh.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 15:24)
Jag köper kläder i barnstorlek åt mig själv ibland...164 centilong.  biggrin.gif

Haha! Fast jag har ju inga såna där korta tröjor som lämnar magen bar eller jeans som visar halva rumpan. *ryyyyser* Jag är för bekvämlig av mig för att vilja ha på mig sånt. rolleyes.gif Fast min klädsel är väl rätt ungdomlig ändå....jag skulle bara se ut som att jag klätt ut mig i mammas kläder om jag klädde mig i dräkt, tantkjolar och dylikt som är passande för min ålder. laugh.gif

Men är det NÅN som klär sig i sådana tantkläder nu för tiden?? Jag tycker aldrig man ser det längre... Mödrar och döttrar delar kläder (förutom då möjligen magvisartröjor eller rumpvisarjeans - men det är ju inte modernt längre tack och lov). rolleyes.gif
Gossen Ruda
Det var tydligen ett ämne som bara väntade på att behandlas. laugh.gif

Jaja, då jag känner mig fullt frisk och delaktig i samhällets utveckling. rolleyes.gif
Magdis
CITAT (stina @ 20-02-2007, 14:32)
Jag köper kläder i barnstorlek åt mig själv ibland...164 centilong.  biggrin.gif

Men är det NÅN som klär sig i sådana tantkläder nu för tiden?? Jag tycker aldrig man ser det längre... Mödrar och döttrar delar kläder (förutom då möjligen magvisartröjor eller rumpvisarjeans - men det är ju inte modernt längre tack och lov). rolleyes.gif

Njae, kanske inte. Men de mer "damiga" kläderna då om man säger så. Fast jag vet ingen i min egen ålder som klär sig så.
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 15:45)
CITAT (stina @ 20-02-2007, 14:32)

Njae, kanske inte. Men de mer "damiga" kläderna då om man säger så. Fast jag vet ingen i min egen ålder som klär sig så.

Jag känner ingen - oavsett ålder som har sk "tantkläder". Inte ens min egen 80-åriga mamma. Hon är jätteärtig! rolleyes.gif
Gita
Man kanske inte själv märker när man är övermogen o det är dags att klä sig som en äldre dam.  :P Själv t.ex inbillar jag ju mig att jag är 25 fortfarande.  :rolleyes:

Ja, fast kan någon tycka att supertajta, superkorta, avklippta jeans till sladdriga tantlår är snyggt.....? Snarare får det väl tanten att se äldre ut än hon är.
Gita
stina
CITAT (Gita @ 20-02-2007, 17:00)
Man kanske inte själv märker när man är övermogen o det är dags att klä sig som en äldre dam.  tongue.gif Själv t.ex inbillar jag ju mig att jag är 25 fortfarande.  rolleyes.gif

Ja, fast kan någon tycka att supertajta, superkorta, avklippta jeans till sladdriga tantlår är snyggt.....? Snarare får det väl tanten att se äldre ut än hon är.
Gita

Ångrat mej.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon