Full version: mitt sommarprojekt
Alexander-VG-zon3
hejsan

nu har jag tat mig i kragen och har börjat med att rensa i den väl övervuxna backen . typ när huset byggdes vid 40nåting så var där en plantering men nu så är det ett ogräs rike tur att ingen kirskål finns men det är jobbigt ändå .
ska spara alla buskar och försöka spara dom nuvarande marktäckarna plus lökarna . perenner och dom tvååriga växterna som är där skiter jag i dom böjar jag om på , men ska mest inrikta mig på marktäckare och eventuellt fler träd vill att det ska vara en grön bas och en lugn grön bakgrund till rabatterna nedanför . så att det som är där nere framhävs .

här i denna bild har jag börjat i dag att ta veck allt ogräs sen ska det kvävas , men ojoj vilket jobb blåser överallt . men det blir ingen plantering förrän våren 2008 skulle jag tro .

nästa bild är i hur backen ser ut ( ii höstas ) men det är denna saken jag ska rya upp inne bland buskarna är det inte så farligt , mycket värre där grästuvorna har tat över och blandat sig in i marktäckre som man vill spara

såå vad tror ni . kommer det bli en skön grön bas av det unsure.gif
mycket jobb så hela sommaren kommer gå åt plus 08 kna jag tidigaste plantera växter tror jag
joca
Jag tror att det kommer att bli hur bra som helst, men det är nog ett och annat spadtag kvar innan allt är borta.

Jag är lite avundsjuk att du har så pass mycket barmark och värme så att du kan börja gräva, här i Piteå är det -15 och 40 cm med snö så det är ett tag kvar till våren.

Spara så mycket du kan av det växter som finns kvar, när jag flyttade in i vårt hus så fanns det nästan ingenting på tomten och det är lite tråkigt att inte kunna återanvända/bygga på något som redan finns.

Lycka till med grävandet, väntar med spänning på planteringsbilder....
Alexander-VG-zon3
jo det är skönt här är helt tjäle fritt , tänkte försöka spara sedumen och vintergrönan och försöka låta dom sprida sig på nytt . vill inte ha det plotrigt eller nåt blommande så dom blir perfa . sen lökarna är alltid roligt att ha fast dom blommar tar tid att hitta dom säkert .
jappp jag längtar med tills planteringen kan starta ska bli såå roligt att få det fixat .
Lena i Torslanda
Tur att du är ung och rask!! Det ser ut som ett rejält jobb men kommer säkert att bli hur bra som helst. Det är faktiskt roligt att ta sig an sådana där ytor - det kan bara bli bättre och man ser att man jobbat!
Mia, zon 3
Rapportera varefter - det blir nog jättebra! (Och muskler lär du få på köpet, det kan man ha nytta av även på andra fronter sedan - jag har trädgården som work-out för att uppväga kontorsjobbet. Så här års hugger jag ved istället....)
aanderss
Lycka till!
AnitaO
Det blir säkert jättefint smile.gif
Alltid lite svårt med sluttningar. Jag har en bergkulle på tomten som jag inte riktigt har hittat nåt fint att göra med ännu.
renate
Ja du Flaxss,det är en utmaning du tar dig an.Men så fin det kommer att blir.Vad är det för sorts buskar som växer i slänten?.Vintegröna, Vinca minor sprider sig rejält och kan lätt ta över och kväva de andra växterna.Jag har klippt mina som bollar i rosrabatten.
Jag ska gräver en ny rosrabatt men just nu är här snö och tjäle i marken,så inget grävande här än.Lycka till med projektet och håll oss uppdaterat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon