Full version: Sötkörsbär
Sven Karlsson
Jag kommer att köpa sex sötkörsbär på Gisela 5 stam och dessa är Burlat, Katalin, Linda, Margit, Regina och Ställa.
Du som har en eller flera sorter av dessa hör av dig?
Ympning av äpple pågår har ett 30 tal äppleträd på gång på B 491 stam.
Men hur ympar man plommon och persikor och får de att ta sig? du som lyckas kan väl höra av dig?
Får plommon stammar i mars 07. Ympkvistar av plommon ock Frost.kommer då ochså Samt en del apple.
Har äppleblom, en blomma per blomplanta de andra borttagna för blommorna själ så myket kraft från ympen, på några plantor mest för att se blommen, VÅR, min sista stora ympomgång för nu är trädgården full med äppleträd. Söta, hoppas goa finska och ryska röda, en del genom röda äpplen. Utöver detta ympar från Balsgård, Mycket fina ympar och en av dem är Gala, så jag köpt svavel för att ta bort skorv om det behövs.
Allt görs nu i källaren under lysrör med vinter ute -25 grader C i natt men vår i hjärtat och källaren. (Bästa tiden för ymp inne på grundstammar är nu och tänk på smitorisken använd sprit till att göra ren verktygen. Bor i zon 5. Lycka till)
Jan af Lisö
Hi

Jag har Burlat på Gisela5, planterad 2002, zon 2, södra Stockholm (500 meter från Himmerfjärden). Först 2006 hade jag en skörd på ca 2 liter, åren innan var det bara enstaka bär. Vet ej om det beror på dålig polinering (ont om bin och humlor så nära kusten när körsbär blommar?) eller på att trädet behöver helt enkel tid innan det börjar bära. Men konstigt blir det om jämngamla äppelträden ger mera äpplen (i antalet frukter) än jag få körsbär på ett körsbärsträd.

Smaken är jag nöjd med.

Måste skyddas mot fåglar !!!

Summa simmarum, jag tycker att Burlat är odlingsvärt, dessutom så får man körsbär tidigt under juli (troligen klart tidigare längre bort från kusten).
Sven Karlsson
Hej. Tack för svaret.
Jag undrar vad du har för träd som pollinerar det? I olika plantskolor an ger Stella ?
MVH sven.
KURT
När det gäller plommon, så brukar man använda sig av klyvymp. Man använder alltså lite grövre grenar.
*Stintan*
Stella har jag haft. Växte fort till ett jättestort träd med bär som räckte till både fåglar och familj. Det var det enda körsbärsträdet jag hade och det fanns inga grannar i närheten så hur det blev polinerat har jag ingen aning om.
Jan af Lisö
Jag har följnade andra bigarråer i närheten:
- Van, liten men blommar fint, ca 5 meters avstånd
- Sam, ca 3.5 meter, ca 7 meters avstånd
- Grannens 10 meter höga odefinerade bigarrå, ca 30 meters avstånd

Sam anses vara en god pollinerare. Jag har dock märkt att det är ofta kallt hos mig när bigarråer blommar och jag ser inga bin, däremot enstaka humlor....

Jag tror (=inga vetenskapliga bevis) att alla bigarråer pollinerar varandra om de blommar samtidigt (och det göra mina), med några enstaka undantag (sk. sterilitetsgrupper).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon