Full version: Den eviga frågan...
Ylva i Dalarna
Hej alla pionälskare! wub.gif
Jag har just kommit in från att ha mockat stallet och där, under mockningen, funderar men väldigt bra. Idag funderade jag på pionplantering.
Jag längtar redan efter Odlas perennerbjudande som brukar komma så här års någongång. I två år i rad har jag köpt bl.a pioner och förra året köpte jag alla sorter som erbjöds....TROTS att jag vet att man inte ska plantera pioner på våren!!....eller?????
Eftersom de jag har som jag köpt på odla är högst två år gamla kan jag inte avgöra om det kommer att gå bra eller inte. Plantorna har sett ganska fina ut om än inte så stora på sommaren. Efter första årets plantering blommade en redan första året med en blomma, men förra sommaren gjorde den det inte. I år blommade också en av de nyköpta från i våras. De flesta har dock inte blommat alls.

Gick där nu i stallet och bestämde mig (oh jag karaktärslöse!) för att INTE beställa från Odla i vår (om det nu kommer erbjudanden på pioner?) men....jag vet, jag kommer att falla som en blöt pion mot marken, när erbjudandet väl kommer...och beställa i alla fall.

Önskar nu en seriös diskussion om detta...vad tror ni, vad gör ni, vad hoppas NI????

Ylva
Lena i Torslanda
Jag tror att det på sikt inte spelar någon roll om pionen är planterad på höst eller vår. När den väl är etablerad så är den. Jag har planterat vid båda tillfällen och tycker mig inte se någon skillnad i utveckling. Nu bor jag visserligen i zon 1 och det kan ju ha viss påverkan för plantans utveckling. Höstplantering i högre zoner är ju inte så enkelt alltid.
Sailor Pluto
Förra året planterade jag pioner på våren, och de blommade bra under sommaren. Det var lite av en överraskning, eftersom jag först planterade dom i hinkar på balkongen. I maj åkte de ner i ett gammalt grönsaksland i vår nya trädgård. Av någon anledning så har jag fått för mej att pioner är känsliga, men inte alla tydligen smile.gif . I år blir det spännande att se hur de uppför sig. De ska iaf klara zon4 där jag bor.

Om du frågar mig så tror jag inte att det spelar så stor roll när du planterar. Det viktigaste är ju ATT plantera tongue.gif .
Lena i Torslanda
Det känsligaste med pioner är nog att plantera dem på rätt djup. Hamnar de för djupt så blommar de inte. Jag har en pion som på 5 år blommat med EN blomma. Den tror jag fått för mkt jord på sig och den ska i år få en "upplyftning" rolleyes.gif
Ophelia
Pioner är inte så känsliga NÄR de planeras däremot som andra skriver, HUR de planeras. Ytlig planering är A och O för att den ska blomma och den tackar väl inte nej till lite gödning någon gång. Är ganska anspåkslös annars om man bara är noga med planteringsdjupet.
solan_2
När det gäller pioner så spelar det ingen roll när du planterar dem, anser jag!
men däremot vet jag att dom inte tycker om att flyttas för då kan blommningen
utebli ett par år. Däremot vet jag att om man gräver upp en gammal pion o tror
att man fått med hela roten så har man fel!!! det finns alltid nåt uns kvar i jorden
o det kommer upp vare sig du vill eller ej! SÅ TÅLIGA ÄR DOM ALLT!!! rose.gif
kerstin z5-6
I z5 och över är vårplantering bättre eller lika bra som höst -med höst menar jag då senast slutet av augusti ..
däremot måste man vattna dem ordentligt hela först säsongen med vårplantering men det gäller ju det mesta ...
så det är bara att beställa bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon