emmapemma
Råkade köpa ett par regal-pelargon-sticklingar på pelargonutställningen i bergianska trädgården (Målars och Roberts) till mina döttrar. Jag undrar, hur ska jag sköta dem för att få dem frodiga och blommande till sommaren.

Andra pelargoner jag har (Mårbacka) har jag inomhus under lysrör och vattnar mest med kranvatten, men slänger på lite biobact ibland. Dessa trivs jättebra. Men jag har för mig att regal-pelargonerna är kinkigare (jag tog dem under änglapelargoner, så jag såg inte att de var regal förrän jag kom hem).

Köldknäpp? 5 grader i garaget, möjligen med extraljus ifall jag orkar montera det. Är det något? Om det skulle vara det, för hur lång tid?

Åhhh, nu märks det att jag fyllt 30 - nu börjar hemmet sakta fyllas med olika sorters pelargoner och fuchsior whistling.gif
emmapemma
Jajust det - jag antar att engelska pelargoner och regalpelargoner är desamma. Rätta mig om jag har fel sweatingbullets.gif
Merlin
CITAT (emmapemma @ 03-03-2007, 09:19) *
Jajust det - jag antar att engelska pelargoner och regalpelargoner är desamma. Rätta mig om jag har fel sweatingbullets.gif

Ha ha laugh.gif välommen bland åldringarna!!! Visst är engelska och regalpelargoner samma sak. Jag tycker inte dom är kinkiga alls men jag vet att många tycker att dom är svårare att övervinta och ta sticklingar av dom än av andra pelargoner. Jag har mina alltid under ljusrör på vintrarna, jag klipper ner dom en gång på hösten och sen en andra gång på våren i samband med omplanteringen (det sägs att man inte ska göra det samtidigt men det har då aldrig skadad mina). Jag har mina i vanlig rumstemperatur så dom får aldrig någon vintervila men eftersom dom får så mycket ljus frodas dom ändå. Har aldrig hört att dom behöver en köldknäpp confused.gif Jag funderar på att åka till pelargonutställningen nästa vecka- är den sevärd? Vad tar dom för sticklingarna?
emmapemma
Merlin - blommar dina engelska damer om somrarna då? För bra lyse inomhus, det kan jag fixa åt dem nästa vinter. Nu står sticklingarna tillsammans med mina frösådder och mår bra.

Det finns jättemånga fina pelargoner på utställningen (och jättegott fika yahoo.gif ), men tyvärr säljs inte alla utställda pelargoner som sticklingar. De tar 35 kronor för sticklingarna, samt säljer gränsforskrukor och grejer från otendag design. Eftersom det ligger precis vid jobbet har jag varit där två gånger blush.gif , så nog tycker jag att den är sevärd. Synd bara på det där med att man inte kunde gå i utställningen och välja vad man ska köpa som sticklingar sedan (jag hittade dem i alla fall inte).
aldo
Jag har 'Svärdsjö' och den blommar hela sommaren yahoo.gif

"Engelska pelargoner kan med fördel beskäras i samband med att de tas in för vintern."
Det gör jag ....mina sticklingar inför nästa säsong.

Blomknopparna växer till under den kalla perioden och vid sen beskärning riskerar man att klippa bort de första blomanlagen.

"Doftpelargoner och engelska pelargoner, men även de flesta unikpelargonerna behöver inte beskäras om de ser bra ut . På dessa sorter försenas blomningen rejält vid beskärning på våren. "

Vinter-temperaturen för pelargoner bör ligga mellan 5-8 grader, men ett par grader varmare för engelska pelargoner.
Muguet
CITAT (emmapemma @ 03-03-2007, 09:14) *
Åhhh, nu märks det att jag fyllt 30 - nu börjar hemmet sakta fyllas med olika sorters pelargoner och fuchsior whistling.gif

Tja.... då kan du tänka dig hur det ser ut när man fyllt 50 ! yes.gif duh.gif yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon