Sidor: 1, 2
kollba
CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 12:59) *
nu är jag inte hundra (levde inte på medeltiden)
men var det inte så att islam främjade vetenskap under medeltiden

Möjligen... Men det kan man knappast säga idag. Nu verkar det som om Islam leder till att islamister försöker förinta varandra, och förintelse och intolerans är något som många religioner pysslat med genom årtusendena - inte minst vår kärleksfulla religion; kristendomen.
Men en sak har i alla fall religion och vetenskap gemensamt: Ingen av dem är ond i sig utan det är hur människan använder dem som avgör ont och gott.

Airamya
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2007, 17:20) *
Lite funderingar från dammens botten om religion. Om man nu skall bli religiös, vad skall man välja?

Hm, det där var en mycket bra fråga. Jag misstänker dock att det mycket sällan handlar om den typen av val. Det är nog inte många som bara vaknar en dag o bestämmer sig för att bli religiös och sedan försöker välja en religion utifrån det.

Nu kanske nån tänker att MIN gud är den rätta men hur 17 vet ni det?

Jag kan ju bara svara för mig själv och jag vet inte om min tro är 'den rätta'. Jag tror inte det finns nån tro som är det, jag vet bara att den är rätt för mig. Och det räcker, den behöver ju inte vara rätt för någon annan. Verkligheten behöver ju inte se ut på bara ett sätt. wink.gif

Det finns en del gemensamma nämnare för alla religioner och en av dessa är att inget går att bevisa.

Jo,det ligger onekligen lite i sakens natur, det smile.gif

Man måste okritiskt acceptera det som står i respektive heliga skrift eller som uttalas av dom heliga män, sällan kvinnor, som VET hur det förhåller sig.

Mja, det måste man ju inte, tack o lov. Man kan göra det om man vill men det finns ju ingenting som säger att man inte kan vara kritisk mot sina egna präster, böcker, heliga män o kvinnor, gurus, etc. Tvärtom, det är ytterst viktigt att man är det (tycker jag).
Religioner som är emot människans fria vilja och egna tänkande ser jag som destruktiva.

Om man däremot går över till vad vetenskapen vet så blir det annat... Det är skillnaden mellan religion och vetenskap,den senare går att bevisa och alla resultat är samstämmiga.

Hm, ja, är det verkligen så? Jag tycker vetenskapsmännen kommer med olika bud titt som tätt... Ena dan ska man absolut inte ha katt när man har småbarn för då kommer barnen att bli så vansinnigt allergiska och ett par år senare så är det plötsligt precis tvärtom... Jag tror det är med vetenskapen som med allt annat i livet - kan vara bra att ta det hela med en liten nypa salt och aldrig glömma bort att tänka själv.
Nu tror väl nån snart att jag har nåt emot vetenskap crazy.gif men så är inte fallet smile.gif

Blubb, blubb på dig Rudan smile.gif
kollba
CITAT (Margaretha @ 12-03-2007, 13:45) *
Det är faktiskt det som är Påskens budskap! Han sände sin son till jorden för att rädda en mänsklighet som spårat ur. Där går skiljelinjen mellan Gamla och Nya Testamentet. Men en Gud som inte varit kärleksfull hade aldrig gjort ett sådant offer.

Det intressanta är ju att han skickades rimligtvis för att rädda Guds eget folk - judarna, vilket han misslyckades kapitalt med eftersom judarna inte erkänner Jesus som något annat än en vanlig människa - blev de trots det frälsta ?
Och varför var Jesus tvungen att dö för att vi andra skulle bli frälsta ? Det borde inte varit något problem för Gud att frälsa oss utan att skicka sin egen som i döden - det är ju trots all han som sätter spelreglerna. Eller är det tom så att Gud i sin tur har spelregler att följa som har satts av en ännu högre och mäktigare gudom ?
Rapchic
CITAT (kollba @ 12-03-2007, 19:46) *
Det intressanta är ju att han skickades rimligtvis för att rädda Guds eget folk - judarna, vilket han misslyckades kapitalt med eftersom judarna inte erkänner Jesus som något annat än en vanlig människa - blev de trots det frälsta ?
Och varför var Jesus tvungen att dö för att vi andra skulle bli frälsta ? Det borde inte varit något problem för Gud att frälsa oss utan att skicka sin egen som i döden - det är ju trots all han som sätter spelreglerna. Eller är det tom så att Gud i sin tur har spelregler att följa som har satts av en ännu högre och mäktigare gudom ?

tja.. teoretiskt sett så var många av dom första kristna judar
om du förstår vad jag menar, men alla trodde/tror ju som sagt inte på jesus som messias
Rapchic
CITAT (kollba @ 12-03-2007, 19:39) *
Möjligen... Men det kan man knappast säga idag. Nu verkar det som om Islam leder till att islamister försöker förinta varandra, och förintelse och intolerans är något som många religioner pysslat med genom årtusendena - inte minst vår kärleksfulla religion; kristendomen.
Men en sak har i alla fall religion och vetenskap gemensamt: Ingen av dem är ond i sig utan det är hur människan använder dem som avgör ont och gott.

som jag förstår så tar de flesta högt uppsatta imaner (heter det så? muslimska präster)
avstånd från tex självmords bomber på samma sätt som högt uppsatta präster tar avstånd
från olika sekter m.m
kollba
CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 20:00) *
som jag förstår så tar de flesta högt uppsatta imaner (heter det så? muslimska präster)
avstånd från tex självmords bomber på samma sätt som högt uppsatta präster tar avstånd
från olika sekter m.m

Jo... Men de tjänar ändå sin Gud - var och en på sitt sätt...
Rapchic
CITAT (kollba @ 12-03-2007, 20:06) *
Jo... Men de tjänar ändå sin Gud - var och en på sitt sätt...

och det tyckte prästerna som brände häxor me
men det är ju så att i varje folkgrupp så finns det rötägg
Gossen Ruda
CITAT (Airamya @ 12-03-2007, 19:41) *
/----/
Mja, det måste man ju inte, tack o lov. Man kan göra det om man vill men det finns ju ingenting som säger att man inte kan vara kritisk mot sina egna präster, böcker, heliga män o kvinnor, gurus, etc. Tvärtom, det är ytterst viktigt att man är det (tycker jag).
/----/

Normalt sett brukar det inte vara populärt att ställa besvärliga frågor, då kan man betraktas som kättare eller nåt ditåt.

CITAT (Airamya @ 12-03-2007, 19:41) *
/----/
Hm, ja, är det verkligen så? Jag tycker vetenskapsmännen kommer med olika bud titt som tätt... Ena dan ska man absolut inte ha katt när man har småbarn för då kommer barnen att bli så vansinnigt allergiska och ett par år senare så är det plötsligt precis tvärtom... Jag tror det är med vetenskapen som med allt annat i livet - kan vara bra att ta det hela med en liten nypa salt och aldrig glömma bort att tänka själv.
Nu tror väl nån snart att jag har nåt emot vetenskap crazy.gif men så är inte fallet smile.gif

Katter och allergi är väl mer en medicinsk fråga men visst kommer vetenskapen in där också. Än så länge famlar man nog lite i mörkret, mycket beroende på att det är besvärligt att få in fakta att lita på. Man skulle behöva göra en provserie där man stängde in olika mängder katter med ett stort antal barn i ett antal år och sen se vad som händer. Tror att det skulle möta visst motstånd från diverse håll. Som det är nu finns det en mängd ovidkommande faktorer som spelar in och stör faktainsamlingen.
kollba
CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 20:09) *
och det tyckte prästerna som brände häxor me
men det är ju så att i varje folkgrupp så finns det rötägg

Japp...
Som jag skrev så är inte religionen (eller vetenskapen) ond i sig...
Castea
För att först återknyta till trådens utgångspunkt: Ja, jag såg "Jesus Camp". Skrämmande och helt fel att barn indoktrineras så aggressivt och viljelöst in i kristen tro. Tyckte att de och föräldrarna var helt hjärntvättade - ingen tolerans alls för diskussioner kring oliktänkande i trosuppfattning.

Skulle tro att de här barnen kommer att behöva mycket psykologhjälp som vuxna, eller redan nu som barn, efter att ha blivit så hårt inbankade vilka syndare de är.

Helt fel att tvinga barnen ta ställning i politiska frågor, som abortfrågan. Barn har inte utvecklat sitt moraltänkande och kan inte resonera för och emot sådana saker. Dessutom fick de fel information genom den där lådan som visades upp med plastmodeller på foster. Alla fostermodeller, även de från mycket tidigt fosterstadium, såg ju ut som en full utvecklad minibebis.

Jag är uppvuxen i ett kristet hem, och tacksam över min lugna kristna fostran. Inga krav att engagera mig om jag inte ville. Inget fördömande när jag under många år hade en passiv tro. Idag har jag hittat tillbaka till den, i egen takt och i egen vuxen vilja och nyfikenhet.

Och för att avsluta med att anknyta till Gossen Rudas fråga: "Vem ska jag tro på?"
Vi hade frågan om olika gudar uppe i en diskussionsgrupp jag deltog i förut i kyrkan. Åsikten lutade åt att vi tror på samma Gud, fast i olika namn och form. Jag lutar åt den åsikten själv också.
faith
CITAT (Castea @ 12-03-2007, 23:19) *
Och för att avsluta med att anknyta till Gossen Rudas fråga: "Vem ska jag tro på?"
Vi hade frågan om olika gudar uppe i en diskussionsgrupp jag deltog i förut i kyrkan. Åsikten lutade åt att vi tror på samma Gud, fast i olika namn och form. Jag lutar åt den åsikten själv också.

Den där frågan har varit uppe i flera olika sammanhang där jag deltagit i Svenska kyrkans aktiviteter också. Min, och de andras uppfattning där, är att om man inte bekänner att Jesus Kristus är Guds son och att han dog för oss så kan man inte säga att vi tror på samma Gud.

1 Joh 2:23
Den som förnekar Sonen har heller inte Fadern. Den som erkänner Sonen har också Fadern.

smile.gif
Castea
Jag förstår och respekterar hur du tror utifrån ditt resonemang.
Tezzla
CITAT (faith @ 12-03-2007, 23:34) *
Den där frågan har varit uppe i flera olika sammanhang där jag deltagit i Svenska kyrkans aktiviteter också. Min, och de andras uppfattning där, är att om man inte bekänner att Jesus Kristus är Guds son och att han dog för oss så kan man inte säga att vi tror på samma Gud.

1 Joh 2:23
Den som förnekar Sonen har heller inte Fadern. Den som erkänner Sonen har också Fadern.

smile.gif

Precis så tummenupp.gif
Pirum
CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 12:59) *
nu är jag inte hundra (levde inte på medeltiden)
men var det inte så att islam främjade vetenskap under medeltiden

Är ju ingen expert på religion direkt, men jag tror att islam mer 'struntade i' vetenskapen, medan kristendomen mer aktivt motarbetade den (under några århundraden). Så ja, många gamla grekiska verk överlevde tack vare att islam hade erövrat stora delar av medelhavsområdet, och samtidigt utvecklades vetenskapen mer fritt inom exempelvis matematik i det islamska området. Det finns dock såvitt jag vet inga religioner som rent aktivt har främjat vetenskapen, utom möjligen i jämförelse med andra religioner, men då kan man nog snarare tala om "hindrat mindre" smile.gif

I Sverige är det väl nästan anti-religionen som har skördat (i betydelsen offer) och förstört mest kunskap. Gustav Wasa, vår gamle gode diktator, plundrade ju kloster och kyrkor inte bara på värdemetaller, utan även på böcker. Böcker om Sveriges medeltid, böcker om religion, böcker om odling, ja, böcker om det mesta, som sedan användes till, tja, förladdning i kanoner, stoppning i fåtöljer, omslag till nya räkenskapsböcker, etc. Allt detta gjordes i "protestantismens" namn, men egentligen handlade det såklart om att ta makt och medel från katolska kyrkan.
Rapchic
CITAT (Pirum @ 13-03-2007, 06:18) *
Är ju ingen expert på religion direkt, men jag tror att islam mer 'struntade i' vetenskapen, medan kristendomen mer aktivt motarbetade den (under några århundraden). Så ja, många gamla grekiska verk överlevde tack vare att islam hade erövrat stora delar av medelhavsområdet, och samtidigt utvecklades vetenskapen mer fritt inom exempelvis matematik i det islamska området. Det finns dock såvitt jag vet inga religioner som rent aktivt har främjat vetenskapen, utom möjligen i jämförelse med andra religioner, men då kan man nog snarare tala om "hindrat mindre" smile.gif

I Sverige är det väl nästan anti-religionen som har skördat (i betydelsen offer) och förstört mest kunskap. Gustav Wasa, vår gamle gode diktator, plundrade ju kloster och kyrkor inte bara på värdemetaller, utan även på böcker. Böcker om Sveriges medeltid, böcker om religion, böcker om odling, ja, böcker om det mesta, som sedan användes till, tja, förladdning i kanoner, stoppning i fåtöljer, omslag till nya räkenskapsböcker, etc. Allt detta gjordes i "protestantismens" namn, men egentligen handlade det såklart om att ta makt och medel från katolska kyrkan.

och snacka va mycket naturmedecin som försvann med häxbränningen
(nu är jag inne på det där med häxor igen)
Rapchic
CITAT (Pirum @ 13-03-2007, 06:18) *

kom på det var väl vissa slags vetenskaper
som dom höll mkt på med
tex matematik och medecin som dom utvecklade inte bara förvarade
Airamya
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2007, 20:16) *
Normalt sett brukar det inte vara populärt att ställa besvärliga frågor, då kan man betraktas som kättare eller nåt ditåt.

Visst är det så, det är sällan populärt med folk som ifrågasätter och ställer besvärliga frågor, men utan dem (oss) så skulle mycket stagnera och det vore ju inte speciellt roligt.
'Och Gudinnan sade: Ge människan en fri vilja och god tankeförmåga att använda som ett verktyg, ett redskap att själv hitta sanningen om sin existens.'
whistling.gif
innocent.gif Hoppsan, vad jag hittade på nu då, ska kanske skriva en egen liten bibel tongue.gif
Du använder din tankeförmåga bra tycker jag, Ruda smile.gif

Respect / Airamya
Gossen Ruda
Tack för den sista raden. blush.gif wub.gif

Du kanske skulle skriva ner dina tankar i en bok så kanske vi får en egen Västsvensk religion så småningom, Airamyakulten, speciellt utformad för dom tänkande människorna. tummenupp.gif yes.gif wub.gif
Airamya
Hahahahaha! laugh.gif Airamyakulten? Ja, tjosan... tongue.gif

Nu fick jag nåt att gå o flina åt idag. Tackar laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon