snillan
Hej

Är ny medlem på forumet, har läst Odla.nu i över ett år men inte tittat in på forumet förrän igår då jag blev medlem!
Vilken lycka att sitta och läsa alla inlägg som varit från er som kan mycket mer än mig, jag är ganska ny i odlar intresset, blomintresse har jag dock haft i många år.

Min fråga är nu: Jag bor i Mälardalen, jag tror att det är växtzon3 eller 4, vet ej. Jag har sått frön i 2 års tid, det har blivit min stress-terapi, då jag upptäckte hur otroligt avslappnande det är att gå och pilla i små krukor med jord och frön i....
Förra året var jag dock lite för ivrig tror jag och sådde ettåringar och kryddor i februari, jag har tyvärr inte tillgång till något växthus (ännu, men det SKA bli.... är lite för snål, vill ha bra kvalitet, kombinerat växthus/uterum i stabil konstruktion, men vill inte betala så himla mycket, ett problem eller....när jag kryssat i alla val jag vill ha hamnar jag över 30 000 kr) dessa plantor blev långa och gängliga.

Nu har jag försökt hålla tillbaka, men efter att jag läste ert forum kliar det i såfingrarna, jag hade tänkt vänta till omkring 20 mars innan jag sår, men åhhhh tror ni att det är för tidigt om jag sår nu? g.gif

Jag har tyvärr inget bra ställe att placera odlingen i när de grott och ska stå lite kyligare, däremot har jag tillgång till ett sånt billigt litet plastväxthus från Jula, tror jag, en ranglig hylla med mjukt plastöverdrag på, förra året använde jag det på verandan (inte inglasat) och " avhärdade plantorna" innan det var dags att plantera ut dem.
Det är återigen mest 1-åringar och kryddor jag skall så inne.

Jag är jättetacksam för svar från er och blir givetvis himla glad om ni säger - SÅ på....redan nu..., men vill ju att de ska bli bra i slutänden också.

help.gif
Snillan

fruberglund
Välkommen hit Snillan! kompiskram.gif

Har du inte tillgång till extraljus (lysrör) så är det inte rekommenderbart att du sår redan nu. Är risk för att plantorna blir just långa och gängliga, dagsljuset som är ute nu räcker inte till.
snillan
Tack för ditt svar fru Berglund, gissade nästan det, men när tror du att det kan vara lämpligt, räcker det om jag väntar ca 2 veckor framåt eller bör jag vänta ännu längre?

Snillan
kerstin z5-6
Verkar som det är dags för din såkarriär att testa några perenner tummenupp.gif
De kan du så from januari och ställa ut -många behöver ju en kylperiod smile.gif
Även nu går bra att så dem och sätta ut för vår grodd

testa smile.gif

Så får vi en till i fröträsket devil.gif laugh.gif
fruberglund
Ska du så ettåringar inne så rekommenderas väl mer åt april-hållet biggrin.gif Det bästa är ju om du skaffar lysrör...då kan du ju så redan nu bravo.gif

Annars är Kerstins tips bra, jag har sått och ställt ut mycket perenner i år men nu hade du ju bara 1-åringar och då får du nog vänta lite till.
kerstin z5-6
men frö till perenner finns ju ute nu i handeln .. hehe ... whistling.gif

nelson har både Akleja malva stockros mfl sorter :)som är lätta att så
Sen håller jag med om att ett lysrör är ju aldrig fel , särskilt inte om du som jag mår bra av att pilla med sådder under den ganska långa och mörka tiden fram till riktig vår ..
Det är ju överkomligt dessutom -en armatur beg. + ett par lysrör för 60 kr st
snillan
Jag förstår att ni förstått att jag har jättesvårt att låta bli fröna nu...., men jag ska kolla, jag tror att jag har några frön som är perenner, och jag har precis kommit hem från vår trädgårdsbutik där jag inhandlat lite prylar, det är ju nästan som att så....köpte givetvis några påsar med frön igen, en sort kunde sås nu.

Jag har tillgång till ett akvarium, som jag har lysrör i , i det sådde jag kryddor förra året, jag kanske kan börja så lite.... i det iallafall, så kanske jag klarar av att vänta lite till med de andra sorterna. Jag har aldrig provat så perenner, blir de så stora så de blommar första sommaren?

Jag är ju ivrig även här, vill att allt ska blomma och bli snyggt på en gång, jo visst, jag sådde ju faktiskt både Salvia och kattmynta förra året , det blev sådär, några plantor klarade sig och blommade, men några grodde, men stannade av i tillväxten när jag planterade ut dem.

Jag ska äntligen åka till trädgårdsmässan i Älvsjö i slutet av mars, har varit på väg i 2 år, men båda gångerna hade vi annat inplanerat just den helgen, men i år har jag planerat utifrån mässan istället, där hoppas jag kunna köpa lite blomsticklingar, jag har beställt 8 olika pelargoner via nätet som kommer i april, men vill även hitta lite andra sorter av blommor, har ni varit på mässan och hur tyckte ni i såfall att det var, är det något speciellt ni kan rekommendera att jag tittar på?

Jag är mycket ute efter att få inspiration där, både vad gäller växter men även planering av min trädgård, min man bodde i vårt hus när jag träffade honom, och då fanns det massor med gamla växter från när huset byggdes från mitten av 40-talet, när han dränerade om runt huset grävde han upp alla !!!!! planteringar, det fanns massor av gamla fina pionbuskar bla., sedan la han ut ny gräsmatta över hela tomten och inget mer........... karlar (inte alla förstås) ska inte ha trädgård när de bor själva...., så nu har jag fått börja om från början när jag flyttade hit i slutet av 90-talet, men det är kul de med.
kerstin z5-6
BOINK ....man svimmar .. gräsmatta ..av PIONERNA ... thumbdown.gif böter på sånt ...
Å andra sidan får du ju själv planera allt nu smile.gif och kan ha gräva bort -kan ha ju gräva rabatter!

Trädgårdsmässan .. mja .. du ska nog se den som en jätteinspirationsgrej
Visst finns växter -pellisar och andra i stickling -då menar jag utplanteringskrukväxter

Liljorna kan man sällan lita på att de blir rätt färg sad.gif
Vill du ha lite roliga saker kolla in de olika sällskapens utbud Clematissällskapet brukar ha fina sticklingar
och utbudet av frö på olika ställen är stort
Brukar finnas fina busk(trädpioner) att köpa ...
men framför allt
träffa andra trädgårdsmänniskor -vi ska ha odlaträffar varje mässdag !
Se och inspireras till nya projekt osv

Med perenner är det så att många hinner visa färg o blomma med nån enstaka , år ett -de blir jättefina år två
och som vackrast år tre
Om du sår varje vinter -är det eg bara denna sommar du får "vänta " på resultat ..
Alla följande somrar har du ju fjolårets spännande plantor att se fram emot .. thumbsup.gif
Såg att du var inne på uterum/växthus
har du sett dessa?
Florum
snillan
Tack för tipset om växthus, jag har nog missat den sidan, jag har suttit och letat på nätet, men kan inte minnas att jag sett deras sida,däremot tror jag mig ha sett namnet i någon trädgårdstidning, eller drömhem o trädgård.

Vi hade faktiskt bestämt oss för att köpa från willab förra året, men som jag skrev i någon tråd här, så hamnar jag runt 30 000 kr, sen började jag "plocka bort" vissa tillval, för att komma ner i pris, men jag blir så fruktansvärt irriterad över att de tar så oerhört mycket betalt för att få växthuset i färg, min man jobbar med aluminiumprofiler, och han säger att de tar jättemycket extra betalt för färgen, eftersom man får betala ett tillägg för varje specifik grej, sockel osv., enl maken har man en "ställkostnad" tror jag det heter för att få deras produkter i färg, men inte i närheten av det Willab tar.

Ja vad gäller maken och bortgrävda planteringar så borde det vara minst böter, men men, fördelen är ju att jag slipper gräva om de gamla rabatterna, utan får skapa en helt egen trädgård men det är inte så lätt det heller, jag har hållit på i flera år och gör om varje år känns det som, fast det är ju iof lite av tjusningen.

Ja , du har ju rätt om detta med perenner och att så nya varje år, får nog lägga till det i min odlings planering, att ta med några perenner varje år också.
kerstin z5-6
flirting.gif Vi ses på mässan !
Helen i Piteå Zon 5
Du har redan fått så många goda råd så jag säger bara VÄLKOMMEN HIT! smile.gif / Helen
snillan
Tack för det Helene, det verkar vara ett trevligt ställe att tillbringa denna underbara tid när man bara går och väntar på att få sätta igång med odlande och trädgård.
Snillan
ewa zon 3
Säger också välkommen hit biggrin.gif
När det gäller växthus/uterum så tänk inte kostnad utan tänk investering för ett bättre liv.
Det går inte att sätta en prislapp på lyckan att sitta i ett växthus eller uterum med massor av växtkraft, fröpåsar, fuktig luft och drömmar kring sig yes.gif

/Ewa
Agneta z5-6
Säger också välkommen hit, du kan verkligen få goda råd här - av alla dessa superkunniga människor //Agneta
snillan
Visst har du rätt Eva, i att kostnaden utslaget på antal år och den njutning det ska ge är försvarbar. Men visst blir det mycket pengar, problemet är ju alla tillval man vill göra. Fick ett bra tips från Kerstin om växthus från Florum har mailat dem om prisuppgift ,deras växthus såg också jättefina ut. Annars har jag tittat på Willab och Classicum. Det blir ju lite dyrare också eftersom jag vill ha en ganska kraftig konstruktion, dels för att använda huset just som uterum/växthus, men det kommer även att stå lite oskyddat för vind.

Snillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon