Full version: Mandelträd
Sidor: 1, 2
jegi
Hej på er

Är det någon som vet om mandelträd (prunus dulcis) förs av någon plantskola i Sverige? Den lär ska finnas ympad på St Julien och det är väl det som är mest intressant. Obs att det är inte någon minivariant jag letar, ej heller bittermandel (amygdalus).
Alexander-VG-zon3
i Skåne finns det plantskolor som säljer äkta mandelträd , du kan även köpa frön och få ett eget träd ( till en början planta och sen buske ) . men hos dig är den inte härdig så du får ha den i kruka . i norr är den någ svår hittad men som i plantskolor i söder finns den . så jag föreslår att du kollar runt på plantskolor i skåne
lycka till
Big Gardener
Jag vill minnas att jag såg Prunus dulcis som krukväxt på något av de större växtvaruhusen utanför Malmö (Svågertorp) förra våren, men jag har naturligtvis inte vett att minnas vilken. Kanske kan vara värt att hålla utkik efter, för jag är tveksam om du kan få den att överleva ens på St. Julien.
jegi
Tack för tipsen.

Jo, jag googlade lite men fick inget napp, men jag kan tänka mig att Stångby har. Har provat att driva upp utan framgång (dåligt tålamod möjligen).
Kruka är inget alternativ för mig wink.gif Överlever mitt nektarinträd vintern (vilket det ser ut att göra) så blir nästa steg ett mandelträd.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 06-03-2007, 13:07) *
Tack för tipsen.

Jo, jag googlade lite men fick inget napp, men jag kan tänka mig att Stångby har. Har provat att driva upp utan framgång (dåligt tålamod möjligen).
Kruka är inget alternativ för mig wink.gif Överlever mitt nektarinträd vintern (vilket det ser ut att göra) så blir nästa steg ett mandelträd.

fast det är skillnad på -10c och -20c . men du får testa och se . säg gärna till sen hur det går
lycka till
jegi
Visserligen, Linus, men det är inte många gånger vi har en temp kring -20 här i mina trakter. I princip kan man räkna det på ena handens fingrar. Likadant om man tittar på -10, det är inte många gånger heller. Det är klart att det blir en helt annan tjäle här uppe ändå, men jag hade tänkt prova på sån här sandodling i år. Lite löv och säckväv på det så.

Har jag fått fikon att överleva så ska väl mandel kunna gå också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 06-03-2007, 14:39) *
Visserligen, Linus, men det är inte många gånger vi har en temp kring -20 här i mina trakter. I princip kan man räkna det på ena handens fingrar. Likadant om man tittar på -10, det är inte många gånger heller. Det är klart att det blir en helt annan tjäle här uppe ändå, men jag hade tänkt prova på sån här sandodling i år. Lite löv och säckväv på det så.

Har jag fått fikon att överleva så ska väl mandel kunna gå också.

jo du får säga hur det går , köp annars sån grönvinterväv och skydda trädet med . för vad jag har läst så klara inte äns mandel sig i zon 1-2 utan skydd . mer än skyddande platser i zon 1 ( zon 0 ) . jag tänker själv skaffa mandel om jag hittar det och då hade jag tänkt skydda med grön vinterväv så hittar du det så prova det det skyddar bra .
hoppas det lyckas du får säga hur dte går
Anders zon 1
Förra året har jag för mig att Ystad plantskola sålde mandelträd (Prunus dulcis). Är dock inte helt säker men du kan ju ringa och fråga, tel. 0411-10538. Fast jag vet inte om dom öppnat för säsongen ännu.
jegi
CITAT (Anders zon 1 @ 06-03-2007, 18:04) *
Förra året har jag för mig att Ystad plantskola sålde mandelträd (Prunus dulcis). Är dock inte helt säker men du kan ju ringa och fråga, tel. 0411-10538. Fast jag vet inte om dom öppnat för säsongen ännu.

Dom får in från Spanien, och det ska vara klart om 3 veckor.
Susanna
Vad bra att du tog reda på det. Då ska jag ta en tur förbi om några veckor.

Jag drog upp en planta förra året och den växte bra, men den klarade inte övervintringen. Hade den som krukväxt på jobbet men den torkade ihop och dog sad.gif Men det är en fin växt och jag vill verkligen ha en ny.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Susanna @ 07-03-2007, 20:04) *
Vad bra att du tog reda på det. Då ska jag ta en tur förbi om några veckor.

Jag drog upp en planta förra året och den växte bra, men den klarade inte övervintringen. Hade den som krukväxt på jobbet men den torkade ihop och dog sad.gif Men det är en fin växt och jag vill verkligen ha en ny.

den ska ha -5c till +5c på vintern .den tappar bladen så inget ljuse behövs ha den ute på hösten å vintern men ta in den när det går ner mot -5c -10c , du kan även ha den ute under hela vinter på dagen å natten bara du tar in den när det ska bli -5c å -10c
Susanna
Ja, det var bra råd Flaxss. Problemet är bara att på vintern så bor jag i en lägenhet i Stockholm och då försvinner många bra övervintringsknep. Har ingen balkong så enda sättet är att ha övervintrande växter som krukväxter. För fuchsian har det funkat bra men inte för mandeln. Till nästa år kommer jag att ha ett växthus nere vid huset i skåne, tänkte hålla 5 grader där på vintern. Fast jag måste ju lösa bevattningsproblemet på något sätt när jag är 65 mil bort. Brukar åka ner cirka var fjärde/femte vecka under vintersäsongen.
Rapchic
CITAT (Susanna @ 07-03-2007, 20:37) *
Ja, det var bra råd Flaxss. Problemet är bara att på vintern så bor jag i en lägenhet i Stockholm och då försvinner många bra övervintringsknep. Har ingen balkong så enda sättet är att ha övervintrande växter som krukväxter. För fuchsian har det funkat bra men inte för mandeln. Till nästa år kommer jag att ha ett växthus nere vid huset i skåne, tänkte hålla 5 grader där på vintern. Fast jag måste ju lösa bevattningsproblemet på något sätt när jag är 65 mil bort. Brukar åka ner cirka var fjärde/femte vecka under vintersäsongen.

kanske är det så kallt i ett förråd? om nu den inte ska ha ljus alls går det kanske?
jegi
Man ska ha klart för sig att mandel har inte sämre härdighet generellt än persika och aprikos Däremot finns det kultivarer som Frost, Riga med flera som har bättre härdighet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 07-03-2007, 21:22) *
Man ska ha klart för sig att mandel har inte sämre härdighet generellt än persika och aprikos Däremot finns det kultivarer som Frost, Riga med flera som har bättre härdighet.

mandel har sämre härdighet än persika , men dock ska mandel klara zon 1 mandel klara väl -12c -15c ca vad jag har läst på sidor . den kan förmodligen klara sig längre upp för den är inte direkt testat men den är värme krävande på sommaren och måste ha bra sommar värme för att ge frukt och växa bra . så en placering i söder . plus inte alltför blött på vintern därför har den bra härdighet som på öland där man även kan ha granatäpplen
jegi
Nej, det är nog inte så utan det finns framtagna varianter som är härdigare, men det är en annan sak. Persika och mandel är lika härdiga.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 08-03-2007, 07:43) *
Nej, det är nog inte så utan det finns framtagna varianter som är härdigare, men det är en annan sak. Persika och mandel är lika härdiga.

men frost och righa är persikor och inte mandel , hur vet du att dom är lika härdiga ?
jegi
Visst är Frost och Riga persikor. Det har nog experimenterats långt mer med härdiga persikoträd än mandelträd.
Och, visst är ett persikoträd av sorten Frost mer härdigt än ett mandelträd som inte är ympat på St Julien eller på annat sätt framodlat för ökad härdighet, men som sagt så var det inte den jämförelsen jag gjorde.
Källan till att persikor, nektariner och mandel har samma härdighet är Åke Truedsson, en auktoritet i sammanhanget.

Errata: STÅR: persikor, nektariner och mandel. SKALL STÅ: persikor, aprikoser och mandel
Alexander-VG-zon3
förlåt vill inte vara näsvis eller så ,

men har du nån artikel eller sida där man kan läsa det ??

för att jag frågar är att jag har läst i böcker och olika sidor att mandelträd bara är härdigt i zon 1 och är den samma härdigt så undrar jag mest för min egen del , för då betyder det att jag kan ha den utan skydd ett mandelträd .
Ophelia
Sökt efter sorten Robjin? Den ska väl klara ner mot kalla graderna (typ zon 7 eller så enl. USDA) och är ympad på St: Julien. Fördelen med dem är väl att de gillar att stå lite torrt, soligt och väldränerat med kalk (tacksamt om man ska odla den i upphöjda sandbäddar). Kollat nåt om Pixy, den rotstocken ger väl lägre träd? Har ingen aning om härdighet.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Ophelia @ 08-03-2007, 19:05) *
Sökt efter sorten Robjin? Den ska väl klara ner mot kalla graderna (typ zon 7 eller så enl. USDA) och är ympad på St: Julien. Fördelen med dem är väl att de gillar att stå lite torrt, soligt och väldränerat med kalk (tacksamt om man ska odla den i upphöjda sandbäddar). Kollat nåt om Pixy, den rotstocken ger väl lägre träd? Har ingen aning om härdighet.

usda zon 7 är rätt så mild . usda zon b får väl ca -15c om jag inte mins fel . jag har zon 2 i skåne och jag ligger i usda zon z6b-z7a . om du menade usda zon 7 eller svensk zon 7 ???

http://www.usna.usda.gov/Hardzone/hzm-sm1.html här är en länk jag hade fel

usda zon 7b får -12c till-15c och usda 7a får -15c -17c . och vad jag har läst på andra sidor ska mandel klara usda 7b
Ophelia
CITAT (flaxss @ 08-03-2007, 19:34) *
usda zon 7 är rätt så mild . usda zon b får väl ca -15c om jag inte mins fel . jag har zon 2 i skåne och jag ligger i usda zon z6b-z7a . om du menade usda zon 7 eller svensk zon 7 ???

Menade enligt USDA. Jag tror inte att man ska stirra sig blind på zonen. Lugnt ställe med bra jord medför säkert att den pallar lägre temperatur. Hävdar med bestämdhet att växter inte kan läsa. Hade jag bott såpass bra till så hade det var ett av träden jag skulle velat ha (bland många "ätbara" träd). Det är vackert och upplevs som ålderdomligt. Blev förälskad när jag såg ett mandelträd första gången med dignande klasar.
Ludvig Johansson
Som jag skrev i en annan tråd har jag ett litet mandelträd i trädgården här i zon 3/4, men vem vet om det lever innan vintern helt är över. Den verkar må bra nu iallafall, fast vintern har ju varit extremt mild. Den övervintrade med lite skottfrysning förra vintern täckt med lite granris, i år fick den ingen täckning. Bra idé med ympningen, ska testa det om mina sticklingsförökade grundstammar överlevt vintern. Truedsson skriver i sin bok bär o frukt att aprikos tål -45C. Det är nog ingen persika som tål det, men däremot så verkar det finnas konsensus i USA att de är härdiga i USDA 5, dvs nedåt -30C (-29C). Fast med fruktträd kanske man får göra skillnad på överlevnad och fruktsättning.
Ophelia
CITAT (Ludvig Johansson @ 08-03-2007, 20:01) *
Som jag skrev i en annan tråd har jag ett litet mandelträd i trädgården här i zon 3/4, men vem vet om det lever innan vintern helt är över. Den verkar må bra nu iallafall, fast vintern har ju varit extremt mild. Den övervintrade med lite skottfrysning förra vintern täckt med lite granris, i år fick den ingen täckning. Bra idé med ympningen, ska testa det om mina sticklingsförökade grundstammar överlevt vintern. Truedsson skriver i sin bok bär o frukt att aprikos tål -45C. Det är nog ingen persika som tål det, men däremot så verkar det finnas konsensus i USA att de är härdiga i USDA 5, dvs nedåt -30C (-29C). Fast med fruktträd kanske man får göra skillnad på överlevnad och fruktsättning.

Häftigt! Jättekul att få höra vad andra pysslar med och deras erfarenheter och ja...det är bra att ha i åtanke det där med fruktsättningen. Man måste prova och se vad som händer. Har du koll på det här med växters provinens? Det måste vara viktigt hos en växt med egen rot men kan väl inte ha en större betydelse hos de som ympas? Tror att fler av dessa exotiska växter kommer att komma från våra baltiska stater för visst finns det en del mycket intressanta träd som är härdiga och förhoppningsvis även bra tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ludvig Johansson @ 08-03-2007, 20:01) *

tack , då behöver jag någ inte skydda mandelträden då om jag köper några .

CITAT (Ophelia @ 08-03-2007, 20:15) *
Häftigt! Jättekul att få höra vad andra pysslar med och deras erfarenheter och ja...det är bra att ha i åtanke det där med fruktsättningen. Man måste prova och se vad som händer. Har du koll på det här med växters provinens? Det måste vara viktigt hos en växt med egen rot men kan väl inte ha en större betydelse hos de som ympas? Tror att fler av dessa exotiska växter kommer att komma från våra baltiska stater för visst finns det en del mycket intressanta träd som är härdiga och förhoppningsvis även bra tummenupp.gif

beror på , en växt med äkta rot är härdigare . men man kan även ta en härdigare rot eller ympa så man får frukter i tidig ålder och att den blir lägre när den får frukt
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ophelia @ 08-03-2007, 19:50) *
Menade enligt USDA. Jag tror inte att man ska stirra sig blind på zonen. Lugnt ställe med bra jord medför säkert att den pallar lägre temperatur. Hävdar med bestämdhet att växter inte kan läsa. Hade jag bott såpass bra till så hade det var ett av träden jag skulle velat ha (bland många "ätbara" träd). Det är vackert och upplevs som ålderdomligt. Blev förälskad när jag såg ett mandelträd första gången med dignande klasar.

en växt har en lägsta gräns i vad den klarar i temperatur ( dock finns det individuella växter inom samma sort som kan klara lägre ) , en växt klara inte mer bara för den står i ett perfekt läge . utan står den blöt så klara den inte sin maximala lägsta tolerans gräns av kyla . men står den däremot torrt då klara en växt sin maximala härdighet . men om en växt klara -10c så klara den inte -40c för att den står torrt . men står den blött så klara den kanske bara -5c
Susanna
Hmmm, jag har tydligen levt i en villfarelse. Jag var övertygad om att mandeln inte klarade en enda minusgrad. blushing.gif Det hade nog varit bättre för min mandelbuske att stå kvar där den stod än att följa med mig till kontoret....men jag ska skaffa en ny och göra ett nytt försök. Kul att ta del av era erfarenheter!
Big Gardener
Stopp och belägg här och nu! Vad är det egentligen för mandel vi pratar om igen? Den mandel som är tydligt odlingsbar på våra bräddgrader, så som ni beskriver, är Prunus amygdalus - Bittermandel. Den är, enligt mina odlingserfarenheter ungefär lika härdig som persica och något mindre härdig än aprikos. Jag har sett ett underbart och stort bittermandelträd i blom i en av Visbys gränder, väldigt skyddat och varmt. Sötmandeln Prunus dulcis är absolut inte lika härdig och kräver en mycket lång säsong. Jag är inte den som ska säga att det inte går. Det har jag för lite erfarenhet av men jag har diskuterat skillnaden mellan söt- och bittermandel med kollegor och har fått den tydliga uppfattningen att det är relativt stor skillnad...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 08-03-2007, 21:28) *
Stopp och belägg här och nu! Vad är det egentligen för mandel vi pratar om igen? Den mandel som är tydligt odlingsbar på våra bräddgrader, så som ni beskriver, är Prunus amygdalus - Bittermandel. Den är, enligt mina odlingserfarenheter ungefär lika härdig som persica och något mindre härdig än aprikos. Jag har sett ett underbart och stort mandelträd i blom i en av Visbys gränder, väldigt skyddat och varmt. Sötmandeln Prunus dulcis är absolut inte lika härdig och kräver en mycket lång säsong. Jag är inte den som ska säga att det inte går. Det har jag för lite erfarenhet av men jag har diskuterat skillnaden mellan söt- och bittermandel och jag har fått den klara uppfattningen att det är relativt stor skillnad...

så jag trodde också , för första gången i odlas historia håller jag med dig . för vad jag har läst så ska mandel klara -10c -12c . men sen så vet jag inte nu som Ludvig Johansson skrev hur det egentligen är . men dock har jag även läst att den äkta mandeln ska kunna klara sig typ som i södra öland och södra Skåne . och den är inte testad i Sverige och jag har heller ingen erfarenhet av äkta mandel så jag säger bara vad jag läst på sidor och i böcker
jegi
Hmm... Kul med lite engagerad debatt. Ang persikors och mandlars härdighet så hade jag läst det bl a i Boken "Allt om trädgård" av Marie och Björn Hansson där Truedsson skrivit ett avsnitt. Man kan ju också se att de odlas i samma områden.
Den där Robjin som du nämner, Ophelia, vet du något mer? Jag har inte hittat några uppgifter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 08-03-2007, 22:33) *
Hmm... Kul med lite engagerad debatt. Ang persikors och mandlars härdighet så hade jag läst det bl a i Boken "Allt om trädgård" av Marie och Björn Hansson där Truedsson skrivit ett avsnitt. Man kan ju också se att de odlas i samma områden.
Den där Robjin som du nämner, Ophelia, vet du något mer? Jag har inte hittat några uppgifter.

persikor vet jag redan att dom är härdiga hos mig , men mandeln var det så intressantare . för jag hade tänkt prova den och skydda den som jag gör med dvärgpalm . är du säker på att det var den äkta mandeln ?? och ingen japansk,prydnads,bitter mandel ??

ska kolla om biblan har boken
Ophelia
CITAT (jegi @ 08-03-2007, 22:33) *

Tyvärr vet jag inte så mycket om Robjin. Tror den är ganska ny på marknaden (i Europa) det var därför jag hade mina funderingar. Är intresserad av just ätbara saker och snokar lite här och där efter sådant som är annorlunda men tyvärr vet jag inte mer än att det är en Prunus dulcis, som du letar efter. Tyckte det var intressant och hade den på lagom avstånd i tankebanken när jag såg din tråd giggle.gif

Ludvig Johansson
Kul att många gillar mandel. Jag odlar äkta mandel Prunus dulcis.

Härdighet är många faktorer i samverkan, varav låg temperatur är en. I American horticultural societies stora växtbok (den som Kerstin brukar förespråka) kan man se en karta med heatzones, dvs hur många dagar per år i snitt som ett ställe har dagstemperaturer över 30C. Mycket stora områden har månadsvis med sådana sommartemperaturer. Om man dessutom har korta, jämna, kalla och snörika vintrar så kommer växter från kontinentala områden trivas enormt bra och kan då tåla låga vintertemperaturer. I vårt klimat (mellan-sydsverige) är vintrarna mer "hattiga" och somrarna är klena (det finns ytterst få områden i USA som har så kalla somrar som vi), så växterna klarar inte samma temperaturer här som i sin naturliga miljö i nordamerika eller östra Asien. Jag tror att ett sätt att öka härdigheten för dessa växter är att "jämna" ut klimatet och optimera värmen och längden på sommaren. Varmt på sommaren, torrt på vintern.
Big Gardener
CITAT (Ludvig Johansson @ 09-03-2007, 09:51) *
Härdighet är många faktorer i samverkan, varav låg temperatur är en...
Jag tror att ett sätt att öka härdigheten för dessa växter är att "jämna" ut klimatet och optimera värmen och längden på sommaren. Varmt på sommaren, torrt på vintern.

Exakt. Många växter har oftast inga större problem att klara låga temperaturer kring sina ovanjordiska delar, men kräver en alltför hög temperatursumma, d.v.s. långa perioder med medeltemperaturer över 25 grader under sommaren. Det är svårt men inte omöjligt att skapa en sådan miljö. Att jämföra med USA är också svårt eftersom många delar till stor del har ett typiskt kontinentalt klimat med vi ofta har mer maritimt klimat. Vad gäller Prunus dulcis skulle denna kräva betydligt varmare läge med väldigt vindskyddat, mycket väldränerad och varm jord, gärna stenläggning och murar omrking och mycket sol.
Ludvig Johansson
Tilläggas kan att jag förra vintern hade -24 som lägst, och att mandeln är planterad i en ficka mellan en stenmur och en större sten i dräneringsgrus i upphöjd bädd i direkt sydläge. Ovanför mandeln sträcker en ask ut sin krona vilket ger skydd mot frost vår och höst. Och andra sidan hade jag en vinterjasmin och ett fikon brown turkey precis brevid och med samma skydd (granruska och den snö som föll) och de dog båda. Bara för att testa så har jag i år istället valt att försöka övervintra doftjasmin (köpt på IKEA) istället, men då har jag skyddat lite bättre med geotextil och löv. I samma rabatt växer M.grandiflora (från frö), Fatshedera x lizei och T. fortuneii.

Jag hoppas att vintern är över nu? sweatingbullets.gif
Ophelia
Jegi...jag hoppas du testar om det inte är för dyrt. Skulle vara kul happy.gif

Här är lite länktips:

http://members.lycos.nl/plantinfo/plant/prunus/AANVANG.HTM

http://members.lycos.nl/DKG/vakartikels/19...mandelnoten.htm

http://www.plantenkennis.com/detail.php?pl...63300&tab=1

http://www.tuinkrant.com/plantengids/fruit/31864.htm

http://www.plantago.nl/plantindex/index.ht...us/Prunus.php=3

Det finns länkar till plantskolor som för Robijn, kanske kan du ta kontakt för att höra lite happy.gif
jegi
Tack o bock. Lite svårt med den här holländskan, men jag hittade även på Deacon's Nursery och där tar dom 20 pund för 2-årig Prunus dulcis på St. Julien. Överkomligt.
Försöker dock i första hand få hem från min egen plantskola.
Hörni, idag är det vår va? Fikonträdet i garaget har börjat få blad och citroner mm börjar också sätta fart.
Frost börjar få oroväckande stora knoppar så där blev det säckväv igår. I år blir det nog en Riga också, som ska få mogen frukt redan i juli-augusti. Frost dröjer ju till in i september (under älgjaktsveckan i Jämtland!).
Ophelia
CITAT (jegi @ 10-03-2007, 13:53) *
Tack o bock. Lite svårt med den här holländskan, men jag hittade även på Deacon's Nursery och där tar dom 20 pund för 2-årig Prunus dulcis på St. Julien. Överkomligt.
Försöker dock i första hand få hem från min egen plantskola.
Hörni, idag är det vår va? Fikonträdet i garaget har börjat få blad och citroner mm börjar också sätta fart.
Frost börjar få oroväckande stora knoppar så där blev det säckväv igår. I år blir det nog en Riga också, som ska få mogen frukt redan i juli-augusti. Frost dröjer ju till in i september (under älgjaktsveckan i Jämtland!).

Jaaaa....det är jättemycket vår i luften (varit ute och promenerat i solen). Håll oss a jour om Riga och mandelträdet är du snäll och jag hoppas nektarinen lever och frodas. Själv håller jag ögonen öppna för matnyttigheter och tror jag ska rikta in mig mer på de baltiska staterna, vet aldrig vad som dyker upp. Har du förresten information om Moscow velvet? Det är en persika. Kanske kan de på Trädgårdspaletten ge tips och råd om mandelträd (om nya sorter som kan passa) rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ludvig Johansson @ 09-03-2007, 14:56) *
Och andra sidan hade jag en vinterjasmin och ett fikon brown turkey precis brevid och med samma skydd (granruska och den snö som föll) och de dog båda.

vänta med vinterjasmin och fikonet om dom lever eller ej . båda dom här två växterna kan skjuta rotskott och på så vis komma tillbaka lika dant är det med granatäpple vilka som nu har en sån på friland . till sommaren hade jag grävt upp och slängt dom annars inte . mitt eget fikon lever allt ovanför jord och den ska nu invänt våren

jegi
CITAT (Ophelia @ 10-03-2007, 14:25) *
Jaaaa....det är jättemycket vår i luften (varit ute och promenerat i solen). Håll oss a jour om Riga och mandelträdet är du snäll och jag hoppas nektarinen lever och frodas. Själv håller jag ögonen öppna för matnyttigheter och tror jag ska rikta in mig mer på de baltiska staterna, vet aldrig vad som dyker upp. Har du förresten information om Moscow velvet? Det är en persika. Kanske kan de på Trädgårdspaletten ge tips och råd om mandelträd (om nya sorter som kan passa) rolleyes.gif

Prunus Pixy verkar vara något som bl a esterna laborerar med som grundstam men jag har inte sett hur pass härdig den ska vara.
Moscow velvet försökte jag få tag i, i fjol utan framgång.
Ophelia
CITAT (jegi @ 10-03-2007, 20:53) *
Prunus Pixy verkar vara något som bl a esterna laborerar med som grundstam men jag har inte sett hur pass härdig den ska vara.
Moscow velvet försökte jag få tag i, i fjol utan framgång.

Ja Pixy har jag hittat men den verkar vara relativt okänd. Hoppas den är härdig (relativt) för den skulle säkert passa för den "lilla odlaren" som inte har så stort.

Moscow Velvet tror jag någon på forumet har plockat in från Blomkvist i Finland (är inte säker) men den bör väl komma mer och mer hoppas jag.

Förresten verkar du ha en rolig trädgård med roliga växter rolleyes.gif
Ludvig Johansson
Min mandel kommer från 500möh på Gran Canaria, schysst poviniens?? rolleyes.gif Vinterjasminen och fikonet dog förra vintern så de är borta för alltid, men jag har lite andra fikon som lever, så det ordnar sig. Avtäckte väderkvarnspalmen i helgen och den verkar må bra (oskadd!! Ingen el!!!), även M.grandiflora såg okej ut. Passionsblomman brevid har tappat alla blad men är grön förövrigt.
jegi
Sjysst med palmen. Såg apropå det att Pelle i Halland på AoT:s forum lyckades få sin att blomma ifjol.
Är det Edith Bouge (rätt stavat?) du har?

Det har jag dock lärt mig, att gröna grenar i mars är nånting annat än gröna grenar i maj, åtminstone på mina breddgrader. Det är nu känsliga växter sätts på prov.
Ludvig Johansson
Nej magnolian är från frö (Madeira), däremot har jag tidigare haft en Edith Bogue som strök med förra året. Håller med om att det är vanskligt att veta om magnolian kommer att leva i maj, men det ser lovande ut.

Vad kul det är att gå omkring i trädgård så här års och se hur växterna mår! Bambusarna har klarat vintern ovanligt bra. och stenekarna har bara fått lite lite bruna blad längst upp. Aukuba oskadd. Lagerhägg rotundifolia oskadd. Lustigt nog tappade rynkolvon klonen (minns ej sortnamn) rätt mycket blad. Många känsligare (subtropiska-tropiska) växter har jag övervintrat vid någon plusgrad i uthus. Intressant att se vilka som stått ut med det och inte. Förvånande att trädtomat klarar sig så bra med långa kalla perioder, och änglatrumpeter. Ricin gillar det inte alls.
Marit O
Jätteintressant att läsa om era erfarenheter av mandelträd! Jag planerar att ha ett mandelträd och finns Prunus dulcis så nära som i Ystad så är det ju kalasbra!
Tyvärr måste jag nog vänta med att köpa mitt mandelträd till någon gång i en avlägsen framtid när jag har fått upp den mur som skulle omge min blivande medelhavsträdgård. Den ligger intill en svepig gårdsplan på en skånegård. Även om det är södra Skåne så är jag rädd att läget är lite oskyddat och blåsigt.

Ni som har mandelträd - skördar ni någon mandel? Hur är den i så fall?

jegi
Jag planterade då ett i fjol som var ca 3 m högt. Nu har vintern varit nådig här i zon 4 (förutom -15 igår) men än så länge har det inte frusit tillbaka och det har dessutom varit helt oskyddat.
Nån skörd blev det inte ifjol och den är f ö inte så intressant för min del eftersom det är bittermandel.

Anders Roslagen
Har fått tag på en sötmandel som har sitt ursprung i Ryssland, ´Ulrick´heter den och har åtminstone söderut klarat -25°.
Var för ett par dagar sedan i en liten plantskola i Danmark, tror inte att de skickar.
Westergaard

jegi
Låter spännande, Anders. Mitt har inte blommat än så vi får se vem som blir först.
Anders Roslagen
Jegi, det är bittermandelträdet du menar, eller? Jag köpte även en persikomandel, det ska väl vara en av de härdigare typerna, brukbara mandlar till bakverk, men knappast att äta om jag förstått rätt.
jegi
CITAT (Anders Roslagen @ 26-10-2008, 22:33) *
Jegi, det är bittermandelträdet du menar, eller? Jag köpte även en persikomandel, det ska väl vara en av de härdigare typerna, brukbara mandlar till bakverk, men knappast att äta om jag förstått rätt.

Ja, det stämmer. Det tog stryk av påsken och sen flyttade jag det så tillväxten blev blygsam.
Du samlar ihop till en riktig prunuspark, förstår jag. Har du några bilder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon