Full version: Naturligt fågelbad
Fågelvägen
VÅRTECKEN, HURRA! Idag tog koltrastarna och grönfinkarna sitt första bad för i år.

Vårt fågelbad är en enkel trekantig klippskreva i ett berg mitt utanför vår glasveranda. I närheten finns små syrenbuskar, som fåglarna sitter i efter badet. En klotrund sten alldeles intill badgropen ger japansk stämning. Mycket vacker med koltrast på. Ibland badar 5 koltrastar på en gång, medan småfåglarna står i kö runtomkring.

Vi hittade fågelbadet av en slump för ett par år sen, när vi rensade bort grästorvor på berget. Badet rymmer ca 2 hinkar vatten, som vi öser ut då och då när det börjar se solkigt ut. Nu hade jag bänt loss isen och genast var fåglarna där.

Ett berg är fint som det är, men fågelbadet skapar ett livligt och vackert blickfång i trädgården. Alldeles mödolöst.
Hoppas andra kan göra likadana fynd!
Lars-Olof Arvids
Det låter härligt med ett fågelbad, och ser det naturligt ut är det ännu bättre. Igår kväll hörde jag den första koltrasten sjunga. Då är det vår!

Olle
Alba
Åh jag blir avunds på att du har ett berg i närheten. Klippskreva för fågelbad. Så fint det låter.
Jag drömmer om att ha delvis begig tomt - det är så fint.
Koltrasten som hörs - det låter så ljuvligt säger jag som inte har en aning om hur koltrasten låter eller ser ut. Jag är helt novis på fåglar men börjar lära miga lite fåglar kring huset. Har köpt en bok.
Lars-Olof Arvids
Koltrasten tycker jag hör till de absolut främsta skönsångarna bland våra fåglar, klart finare än näktergalen. Hanen är svart med gul näbb, honan mörkbrun med mörk näbb.

http://www.sr.se/p2/p2pippi/pip2004apr.stm

Olle
Alba

Tack för den länken.
Vilken underbar sång - man blir nästan tårögd.
renate
Jag väntar på koltrastens sång,då är det vår.Än har jag inte hört den.När vi hade mycket snö och det var kallt hade jag några trogna koltraster här i trädgården.
Men vaför badar inte fåglarna i minträdgård?Jag har en parabol som fågelbad med sten och växter omkring under ett päronträd.Även andra vatten skålar ratar de,de kommer bara och driker.
Nu har jag tre katter som gör det kanske inte lätt för fåglarna,mnen de är inte alltid ute.
Fågelvägen
Om fågelbad och katter:
Här finns 5 katter som patrullerar regelbundet. Ändå myllrar det av fåglar i bergsskrevan, som är vårt fågelbad. Fåglarna brukar väsnas och varna varann när en katt är i närheten.
Vad kan det bero på att fåglarna inte badar i t.ex. parabolarrangemangen? Ser de farliga ut, ur fågelsynpunkt? Är de alltför ljusa eller glänsande? För hala? För stora? Är vattnet för djupt i mitten? Kanske grus eller flata stenar i badet skulle göra det hela mera lockande för fåglarna. Vattendjupet behöver knappast vara mer än ca 5 cm.

Vårt flitigt använda naturliga fågelbad är som sagt trekantigt och rätt litet. Vattendjupet i mitten är ca 15 cm. De tre sidorna är ca 50 cm och sluttar på ett mycket knöligt vis ner mot mitten. Kanske det ger fåglarna fotfäste medan de står i badet och skvätter vatten åt alla håll. Både rödhakar och skator vågar sig i det.
Ibland - sällan, tack & lov! - kommer en kråka och lägger torra matbitar i blöt: bröd, grillad kyckling och pizzarester. Då är man glad att vattenmängden är liten, så man kan spola ur och fylla på nytt vatten.

Hoppas på mer fågelbadsrapporter! yes.gif Utom fågelholkar och fågelmat hör ju badmöjligheter till det roligaste man kan bjuda invånarna i trädgården på.
nybyggare
Hade mamma hackspett med två barn i trädgården förra våren/försommaren. De åt talgbollar -som vi bjöd på in i juni- och tog sina bad i katternas vattenskål!!!! Vad mer underhållning behöver man vid frukostbordet. Mina barn var lika intresserade varje gång. Och detta skedde nästan varje dag i flera veckor.
Monarda
Måste få visa mitt fågelbad som är livligt frekventerat, speciellt av björktrastarna. Dom står faktiskt på kö ibland!

Fågelbad

MrsMP
CITAT (Monarda @ 10-05-2007, 19:57) *
Måste få visa mitt fågelbad som är livligt frekventerat, speciellt av björktrastarna. Dom står faktiskt på kö ibland!

Fågelbad

wub.gif sååå söta! Fågelbad borde alla ha i trädgårn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon