Full version: Hibiskus
Sidor: 1, 2
Netha
Idag köpte jag en Hibiskus.. den har en synlig blomknopp och en till pytteliten.
Var ska jag ställa krukan för att få den att överleva? På fönsterbänk eller bord en bit in i rummet?
Omplantera den i ny jord och kruka? Vattna på fat eller i krukan? Gödning?
Pia L
Fönsterbrädan, helst i söderfönster, den får inte torka ut och försök att få knopparna så dom pekar mot rutan så är risken mindre att den tappar knopparna. Den ska absolut inte vridas så länge den har knoppar eller blommor, lycka till med ett bra val av blomma Agneta wub.gif
Alexander-VG-zon3
väst,öst plantera om låt den torka upp lät sen vattna . göda den mycket på sommaren . gödar du för mycket kommer en massa blad och fåtal stora blommor gödar du mindre eller lite så kommer många små . ha den ute på sommaren då håller blommorna som max i 4-5dar . sen tar du in den när natten går ner mot +5c . och då vänjer du dom tillbaka till krukväxtliv eller sätter dom i +10c i mindre vatten . gräv gärna ner dom i marken och ha gärna dom ute dom trivs mycket bättre ute . i slutet av feb planterar du om dom ( du kan börja göda dom försiktig i mitten av feb ) efter du planterat om dom så väntar du 3veckor och beskär veck grenar . är dom bladlösa så kommer dom inom en kort tid sen när vädret tillåter sätter du ut dom när dagen håller +15c +20c beroende hur dom va innan har du dom i +10c så sätt ut dom när dagen är +10c . har du dom inne alltid ha fuktigt och vädra med fönstret . och kom ihåg sätter du ut dom på våren så ha dom i skugga den första tiden sen flytta dom till öst elle väst
pejori
hibiskusar ska helst stå i söder och torkar dom ut, tappar dom sina knoppar och får spinn...så lyd pias råd netha thumbsup.gif
Alexander-VG-zon3
har man dom ute får dom inte spinn , och mina stod knastrigt ute i sommars i väst-söder . men dom ska ju inte alls torka upp för mycket om man har dom inne och dessutom står dom i söder är det ännu viktigare att man vattnar så dom inte torkar .

så här fina hibiskuar får man om dom är ute så det är att rekommendera
pejori
klart du kan ha dom så i söder w00t.gif w00t.gif
netha bor i kiruna...det är lite skillnad på temp där w00t.gif w00t.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 08-03-2007, 23:20) *
klart du kan ha dom så i söder w00t.gif w00t.gif
netha bor i kiruna...det är lite skillnad på temp där w00t.gif w00t.gif

ahh det tänkte jag inte på blushing.gif , men ändå om man har dom ute i söder direkt så bränns dom ju !!! unsure.gif . men har man dom inne så ärr det kanske inte så farligt
Pia L
Flaxss om du går in i mitt album så kan du se hur fina blommor det blir när jag har haft mina ute i södersolen, jag bor mittemellan er ungefär wub.gif
Men självklart så passar man vattningen extra noga då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pia L @ 08-03-2007, 23:33) *
Flaxss om du går in i mitt album så kan du se hur fina blommor det blir när jag har haft mina ute i södersolen, jag bor mittemellan er ungefär wub.gif

ska kolla , mina är med ute i söder solen . men jag tänkte mest när man har dom inne i fönstret så bränns dom lät och man får upp till otroliga värma temperaturer plus så får dom lätt spinn då som pejan skrev , men ger man mycket vatten å kanske skuggar så går det . annars ute är det mest på våren som det kan bränna inte annars . men väst och öst går lika bra men sen i norra Sverige är det kanske bättre med söder även om man har dom inne

CITAT (flaxss @ 08-03-2007, 22:57) *
har man dom ute får dom inte spinn , och mina stod knastrigt ute i sommars i väst-söder

så här skrev jag wub.gif

ska in å kolla på ditt album med hibsikusar är otroligt vackra
Alexander-VG-zon3
jätte vackra hibiskusar smile.gif tummenupp.gif

jag planterar mina i stora plast krukor sen gräver jag ner dom efter våren i väst/söder läge . på våren när dom kommer ut får dom stå i skugga å vänja sig vid ljuset sen flyttas dom till öst och senare grävs dom då ner i rabatten i söder/väst .
Ciczi
hibiskusar ja... det finns mycket att säga om dessa... men mest wub.gif

SKulle dock vilja tillägga att det inte spelar nån roll åt vilket håll knopparna pekar... MAn ska ju själv se dem och inte bara utifrån. Dessutom kan man visst snurra dem så länge man snurrar åt samma håll hela tiden och så länge man bara vrider lite grand. Kan ju tillägga att inga av mina hibiskusar har tappat knopp pga det ialla fall.

lycka till Netha! biggrin.gif

Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ciczi @ 09-03-2007, 07:02) *
hibiskusar ja... det finns mycket att säga om dessa... men mest wub.gif

SKulle dock vilja tillägga att det inte spelar nån roll åt vilket håll knopparna pekar... MAn ska ju själv se dem och inte bara utifrån. Dessutom kan man visst snurra dem så länge man snurrar åt samma håll hela tiden och så länge man bara vrider lite grand. Kan ju tillägga att inga av mina hibiskusar har tappat knopp pga det ialla fall.

lycka till Netha! biggrin.gif

Ciczi

samma här eller så jag har haft hibiskar på bussen och sedan cyklat med dom hängdes på styret och när jag kom hem var alla knoppar kvar . tror inte dom är så känsliga som många säger
Netha
CITAT (Pia L @ 08-03-2007, 23:33) *

Åh så många vackra blommor... kikade i ditt album.
Jag minns inte hur blomman såg ut i de som hade slagit ut... men den var gulorange.
Krukan står i söderförnster, får se till att den inte vare sig övervattnas eller torkar....[attachment=337:H1.jpg]
Tack alla för råd. wub.gif

Netha
I morse hade blomman slagit ut bravo.gif
Blomman
Blomman 2
Lady Hamilton
Åh Vad fin blomma.... blushing.gif Nästan så jag får lust att köpa en Hibiscus till........har ju min lila "frilands" men, men .......får se hur jag gör i STHLM
Netha
CITAT (Lady Hamilton @ 10-03-2007, 21:00) *
Åh Vad fin blomma.... blushing.gif Nästan så jag får lust att köpa en Hibiscus till........har ju min lila "frilands" men, men .......får se hur jag gör i STHLM

Bara jag nu kan hålla den vid liv... hoppas. smile.gif Har tagit minst 30 bilder på den vackra blomman... ger ju vårkänslor. yahoo.gif
Helen i Piteå Zon 5
Milda makter vilka vackra Hibiscusar Pia L hade i sitt album blink.gif Jag har absolut ingen tumme med den växten hur än jag försöker... mad.gif Men njuter av att se andras biggrin.gif
igl
det går bra att ha dem ute under sommaren och inne så ljust det går men svalare under vintern.
mvh
inger

moesiaca heter denna ca 2 meter.

www.alltomtradgard.se/forum/albums2/full/5225_1156188221_moesiaca.JPG

hur fixar man ovanstående så man se den???
Eva St
Denna Hibiskus har jag satt från en stickling för många år sedan och den blommar och blommar hela sommaren och halva vintern trots att den står på vinterförvaring runt 10grader då. På sommaren står den ute i ur och skur och verkar må jättebra av det

[attachment=354:Hibiskus_30.JPG][attachment=355:hib30.JPG]
Lady Hamilton
bravo.gif Oj Oj Oj vilken vacker sak Eva.......Måste ha tagit några år att få till den så där snygg?
Är inte ett dugg avundsjuk sleep.gif whist.gif
pejori
varsegod IGL
igl
Tack Pejori.
nu har jag testat med bild i testforumet så nu vet jag hur det går till.
mvh
inger
Eva St
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2007, 06:44) *
bravo.gif Oj Oj Oj vilken vacker sak Eva.......Måste ha tagit några år att få till den så där snygg?
Är inte ett dugg avundsjuk sleep.gif whist.gif

Ja det är säkert 7 - 8 år sedan jag satte den som stickling och den har en enorm livskraft kan inte förstå hur den orkar blomma så år efter år.
Enda problemet är väl att jag tycker den har väldigt lätt att drabbas av lusangrepp på vintern men efter såpvattenbehandling är den helt ok igen fram till nästa angrepp. Men jag förmodar att de har lätt att drabbas av detta under vinterförvaring.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 11-03-2007, 13:13) *
Ja det är säkert 7 - 8 år sedan jag satte den som stickling och den har en enorm livskraft kan inte förstå hur den orkar blomma så år efter år.
Enda problemet är väl att jag tycker den har väldigt lätt att drabbas av lusangrepp på vintern men efter såpvattenbehandling är den helt ok igen fram till nästa angrepp. Men jag förmodar att de har lätt att drabbas av detta under vinterförvaring.

v'ldigt vacker hibiskus
Eva St
blushing.gif Vad glad jag blir att ni också gillar den

Fick en fundering om någon kan säga vilken sort det är -vore kul att ha ett namn på den tycker jag. Försöker med dessa bilder igen men det kanske behövs något annat för att kunna se det????

igl
om du går in på den här sidan, tar krukväxter och sedan hibiscusar så hittar du kanske namnförslag till din. det är från henne jag fått alla mina stora hibiscusar.

http://hobbyodlaren.com

mvh
inger
Lemmon
Jättefina Hibiskusar ni har!
Jag samlar så smått själv på Hibiskus, men det är så svårt att hitta nya sorter.
Tycker de har samma i de flesta blomsteraffär...
Någon som vet någon odlare som skickar till Sverige?

Vill även gärna byta sticklingar om någon är intresserad.
Jag är intresserad av enkla runda blommor.
Har sticklingar från dessa i vatten med början till rötter att byta med.

igl
den sista du hade lemmon är ju för läcker. att byta med har jag stickling av schizopetalus,el capitolio,moesiaca eller towny.
mvh
inger
Ciczi
ja den sista var ju för läcker... byter gärna men har inget särskillt att byta med just nu, bara gamla klassiker.

Ciczi
Lemmon
CITAT (igl @ 11-03-2007, 20:17) *
den sista du hade lemmon är ju för läcker. att byta med har jag stickling av schizopetalus,el capitolio,moesiaca eller towny.
mvh
inger

Den sista är väldigt lik en som jag hittat på nätet som heter Tivoli. Vet dock ej om det är en "äkta" Tivoli. rolleyes.gif
Den i mitten är inte så fin på bilden som den är i verkligheten. Den har väldigt stora blommor. Har mätt dem och de blir drygt 18 cm och håller sig längre än de andra jag har. Blommorna är fina i tre dagar om det inte är för varmt.
Här är en annan bild på den.
Den är nog inte så vanlig. Min Pappa fick se den i en trädgård på Madeira, knackade på och fick med sig en stickling hem.

Den röda är så röd som en blomma kan bli. Hela blomman har samma färg som blomman på bilden har i mitten. Alltså inte ljusröd som det ser ut på bilden.

Schizopetalus ser ju kul ut! Är den röd?
Hur ser Moesiaca och Towny ut? Hittar inga bilder på dem... no.gif
igl
gå in på den här länken, ta krukväxter och sedan hibiscus så hittar du dem
jag tror också det är en tivoli du har, den finns med på den här sidan.
det är från ägaren till denna sida jag fått dem.
mvh
inger

http://hobbyodlaren.com
Max Lodin
Väldigt vackert. Vad är hemligheten med att få så tät bladväxt? Utomhus och mycket sol? Extra gödning?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Max Lodin @ 13-03-2007, 08:13) *
Väldigt vackert. Vad är hemligheten med att få så tät bladväxt? Utomhus och mycket sol? Extra gödning?

ha den ute från ,vintervila,göda med jänrik näring och även vanlig gödning och sen beskär den
Lemmon
CITAT (igl @ 11-03-2007, 20:17) *
mvh
inger
Det var inte riktigt någon av dem som jag var ute efter, men vill du ha en Tivoli så kan du få en i alla fall, så kanske jag kan få någon av dig en annan gång?
Jag är främst ute efter runda blommor.
Pia L
Runda som i fyllda, eller menar du runda blomblad? Jag har en minivariant av en orange, den har betydligt mindre blommor än vanliga Hibiskusarna.
Jag skulle gärna vilja köpa ett skott av den mittersta fransiga du hade, det var bara såååå urläcker.
Lemmon
CITAT (Pia L @ 13-03-2007, 19:26) *
Runda som i fyllda, eller menar du runda blomblad? Jag har en minivariant av en orange, den har betydligt mindre blommor än vanliga Hibiskusarna.
Jag skulle gärna vilja köpa ett skott av den mittersta fransiga du hade, det var bara såååå urläcker.
Skrev nog lite otydligt.
Med runda menar jag enkla (ej dubbla) ungefär som översta bilden nedan.

Ej rund, helikopter. fear.gif

Pia L
Som min den här då? En liten orange med lite läderaktiga blad (dom gröna, inte blombladen)
Finns det någon möjlighet att jag skulle kunna få köpa ett skott av din fransiga? Är du intresserad av min mini så säg till wub.gif

Tilläggas bör nog att det inte alls kommer något i mitten av den längre, det var bara i första blommningen då jag just hade köpt den.
Lemmon
CITAT (Pia L @ 13-03-2007, 20:35) *
Är du intresserad av min mini så säg till wub.gif
Visst, vi kan byta, den var jättefin!
Kikade i ditt fotoalbum. Många fina Hibiskusar du har!
Du har ingen stickling på den sista Hibiksusen. Den citrongula med rött i mitten?
Pia L
Ingen som jag har klippt just nu, men det är ju bara att klippa när det är dags, vill du ha rotade eller orotade skott? Härifrån är det nog ändå för kallt för att kunna skicka något ännu.
Ciczi
Lemmon,

jag vill gärna tigga till mig ett skott av Tivoli... blush.gif

har själv dålig koll på hur de jag har stuckit ser ut så jag kanske inte har något att byta med men jag kanske kan få köpa ett skott av dig? blushing.gif

mvh Ciczi
sqrulan
shy.gif Oj,oj!!!! Vilka fina hibiskusar ni hadde,blev sittande här och sleep.gif drömde mej bort.Jag har en gammal sort med stora röda blommor.Vet ej vad den heter,den ska få en klippning nu så här finns skott om nån vill byta.Jag har ingen bild. dunno.gif
Lemmon
CITAT (Ciczi @ 13-03-2007, 21:15) *
Lemmon,

jag vill gärna tigga till mig ett skott av Tivoli... blush.gif
mvh Ciczi
Tyvärr så har jag redan lovat bort de som jag hade.
Jag lägger ut en blänkare här nästa gång som jag klipper ner den.
Ciczi
CITAT (Lemmon @ 14-03-2007, 19:28) *
Tyvärr så har jag redan lovat bort de som jag hade.
Jag lägger ut en blänkare här nästa gång som jag klipper ner den.

Attans, attans...

Ciczi
Netha
Nu har en till blomma slagit ut i hibiskusen. Är det vanligt att de är i olika färger på en o samma planta?

Pia L
Oj Agneta!! blink.gif Kanske inte fullt så olika, men visst kan det skilja. Jag hade en gång en rosa som bestämde sig för att vara det bara just blommningen jag köpte den, sen blev den aprikos, den passade inte så bra med lila gardiner kan jag tala om.

Förresten Agneta, är det bara en stam nerifrån så det inte bara är två växter i samma kruka? unsure.gif
Netha
Kikade och såg att det bara är en stam som grenat sig, så det måste vara samma växt.
Kanske beror på alla korsningar att de får fler färger. Kul är det iaf att se. smile.gif
igl
det är nog snarare så att din planta består av flera sticklingar och det har blandats ihop.
så man kan ju säga att du har fått två till priset av en giggle.gif
mvh
inger
Alexander-VG-zon3
dom kan råka sätta i två olika färger i plantan oftast är det tå olika plantor i en kruka , sen ibland när jag ar mina ute under sommaren så kan samma planta ändrar färger på blommorna

så inte att du skrev igl wub.gif
Netha
Måste ta upp den efter blomningen och se om det ändå kan vara två stammar, men nu ser det ut som den grenat sig.

Förresten, apropå blomknoppar... jag har vridit och vändit på krukan varje dag men knopparna sitter kvar.
Netha
Hisbiskus tål att flyttas och vridas hur som helst... den blommar lika villigt ändå. Inga knoppar faller. smile.gif
Blommorna håller i exakt 2 dygn, sedan drar de ihop och vrids som i spiral för att efter 4 dygn ramla av plantan.
Så har varje blomma betett sig i min växt.... förutom denna senaste som såg lite rolig ut och inte höll i mer än 1 dygn.
Fler bilder finns ...HÄR

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon