|
Idag köpte jag en Hibiskus.. den har en synlig blomknopp och en till pytteliten. Var ska jag ställa krukan för att få den att överleva? På fönsterbänk eller bord en bit in i rummet? Omplantera den i ny jord och kruka? Vattna på fat eller i krukan? Gödning?
Fönsterbrädan, helst i söderfönster, den får inte torka ut och försök att få knopparna så dom pekar mot rutan så är risken mindre att den tappar knopparna. Den ska absolut inte vridas så länge den har knoppar eller blommor, lycka till med ett bra val av blomma Agneta
Alexander-VG-zon3
08-03-2007, 22:38
väst,öst plantera om låt den torka upp lät sen vattna . göda den mycket på sommaren . gödar du för mycket kommer en massa blad och fåtal stora blommor gödar du mindre eller lite så kommer många små . ha den ute på sommaren då håller blommorna som max i 4-5dar . sen tar du in den när natten går ner mot +5c . och då vänjer du dom tillbaka till krukväxtliv eller sätter dom i +10c i mindre vatten . gräv gärna ner dom i marken och ha gärna dom ute dom trivs mycket bättre ute . i slutet av feb planterar du om dom ( du kan börja göda dom försiktig i mitten av feb ) efter du planterat om dom så väntar du 3veckor och beskär veck grenar . är dom bladlösa så kommer dom inom en kort tid sen när vädret tillåter sätter du ut dom när dagen håller +15c +20c beroende hur dom va innan har du dom i +10c så sätt ut dom när dagen är +10c . har du dom inne alltid ha fuktigt och vädra med fönstret . och kom ihåg sätter du ut dom på våren så ha dom i skugga den första tiden sen flytta dom till öst elle väst
hibiskusar ska helst stå i söder och torkar dom ut, tappar dom sina knoppar och får spinn...så lyd pias råd netha
Alexander-VG-zon3
08-03-2007, 22:57
Alexander-VG-zon3
08-03-2007, 23:22
CITAT (pejori @ 08-03-2007, 23:20)  ahh det tänkte jag inte på  , men ändå om man har dom ute i söder direkt så bränns dom ju !!!  . men har man dom inne så ärr det kanske inte så farligt
Flaxss om du går in i mitt album så kan du se hur fina blommor det blir när jag har haft mina ute i södersolen, jag bor mittemellan er ungefär Men självklart så passar man vattningen extra noga då.
Alexander-VG-zon3
08-03-2007, 23:41
CITAT (Pia L @ 08-03-2007, 23:33)  Flaxss om du går in i mitt album så kan du se hur fina blommor det blir när jag har haft mina ute i södersolen, jag bor mittemellan er ungefär Men självklart så passar man vattningen extra noga då. ska kolla , mina är med ute i söder solen . men jag tänkte mest när man har dom inne i fönstret så bränns dom lät och man får upp till otroliga värma temperaturer plus så får dom lätt spinn då som pejan skrev , men ger man mycket vatten å kanske skuggar så går det . annars ute är det mest på våren som det kan bränna inte annars . men väst och öst går lika bra men sen i norra Sverige är det kanske bättre med söder även om man har dom inne CITAT (flaxss @ 08-03-2007, 22:57)  har man dom ute får dom inte spinn , och mina stod knastrigt ute i sommars i väst-söder så här skrev jag ska in å kolla på ditt album med hibsikusar är otroligt vackra
Alexander-VG-zon3
08-03-2007, 23:47
jätte vackra hibiskusar jag planterar mina i stora plast krukor sen gräver jag ner dom efter våren i väst/söder läge . på våren när dom kommer ut får dom stå i skugga å vänja sig vid ljuset sen flyttas dom till öst och senare grävs dom då ner i rabatten i söder/väst .
hibiskusar ja... det finns mycket att säga om dessa... men mest  SKulle dock vilja tillägga att det inte spelar nån roll åt vilket håll knopparna pekar... MAn ska ju själv se dem och inte bara utifrån. Dessutom kan man visst snurra dem så länge man snurrar åt samma håll hela tiden och så länge man bara vrider lite grand. Kan ju tillägga att inga av mina hibiskusar har tappat knopp pga det ialla fall. lycka till Netha!  Ciczi
Alexander-VG-zon3
09-03-2007, 11:08
CITAT (Ciczi @ 09-03-2007, 07:02)  hibiskusar ja... det finns mycket att säga om dessa... men mest  SKulle dock vilja tillägga att det inte spelar nån roll åt vilket håll knopparna pekar... MAn ska ju själv se dem och inte bara utifrån. Dessutom kan man visst snurra dem så länge man snurrar åt samma håll hela tiden och så länge man bara vrider lite grand. Kan ju tillägga att inga av mina hibiskusar har tappat knopp pga det ialla fall. lycka till Netha!  Ciczi samma här eller så jag har haft hibiskar på bussen och sedan cyklat med dom hängdes på styret och när jag kom hem var alla knoppar kvar . tror inte dom är så känsliga som många säger
CITAT (Pia L @ 08-03-2007, 23:33)  Flaxss om du går in i mitt album så kan du se hur fina blommor det blir när jag har haft mina ute i södersolen, jag bor mittemellan er ungefär Men självklart så passar man vattningen extra noga då. Åh så många vackra blommor... kikade i ditt album. Jag minns inte hur blomman såg ut i de som hade slagit ut... men den var gulorange. Krukan står i söderförnster, får se till att den inte vare sig övervattnas eller torkar....[attachment=337:H1.jpg] Tack alla för råd.
I morse hade blomman slagit ut BlommanBlomman 2
Lady Hamilton
10-03-2007, 21:00
Åh Vad fin blomma.... Nästan så jag får lust att köpa en Hibiscus till........har ju min lila "frilands" men, men .......får se hur jag gör i STHLM
CITAT (Lady Hamilton @ 10-03-2007, 21:00)  Åh Vad fin blomma.... Nästan så jag får lust att köpa en Hibiscus till........har ju min lila "frilands" men, men .......får se hur jag gör i STHLM Bara jag nu kan hålla den vid liv... hoppas.  Har tagit minst 30 bilder på den vackra blomman... ger ju vårkänslor.
Helen i Piteå Zon 5
10-03-2007, 23:55
Milda makter vilka vackra Hibiscusar Pia L hade i sitt album  Jag har absolut ingen tumme med den växten hur än jag försöker...  Men njuter av att se andras
det går bra att ha dem ute under sommaren och inne så ljust det går men svalare under vintern. mvh inger
moesiaca heter denna ca 2 meter.
www.alltomtradgard.se/forum/albums2/full/5225_1156188221_moesiaca.JPG
hur fixar man ovanstående så man se den???
Denna Hibiskus har jag satt från en stickling för många år sedan och den blommar och blommar hela sommaren och halva vintern trots att den står på vinterförvaring runt 10grader då. På sommaren står den ute i ur och skur och verkar må jättebra av det
[attachment=354:Hibiskus_30.JPG][attachment=355:hib30.JPG]
Lady Hamilton
11-03-2007, 06:44
Oj Oj Oj vilken vacker sak Eva.......Måste ha tagit några år att få till den så där snygg? Är inte ett dugg avundsjuk
Tack Pejori. nu har jag testat med bild i testforumet så nu vet jag hur det går till. mvh inger
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2007, 06:44)  Oj Oj Oj vilken vacker sak Eva.......Måste ha tagit några år att få till den så där snygg? Är inte ett dugg avundsjuk Ja det är säkert 7 - 8 år sedan jag satte den som stickling och den har en enorm livskraft kan inte förstå hur den orkar blomma så år efter år. Enda problemet är väl att jag tycker den har väldigt lätt att drabbas av lusangrepp på vintern men efter såpvattenbehandling är den helt ok igen fram till nästa angrepp. Men jag förmodar att de har lätt att drabbas av detta under vinterförvaring.
Alexander-VG-zon3
11-03-2007, 13:18
CITAT (Eva St @ 11-03-2007, 13:13)  Ja det är säkert 7 - 8 år sedan jag satte den som stickling och den har en enorm livskraft kan inte förstå hur den orkar blomma så år efter år. Enda problemet är väl att jag tycker den har väldigt lätt att drabbas av lusangrepp på vintern men efter såpvattenbehandling är den helt ok igen fram till nästa angrepp. Men jag förmodar att de har lätt att drabbas av detta under vinterförvaring. v'ldigt vacker hibiskus
 Vad glad jag blir att ni också gillar den Fick en fundering om någon kan säga vilken sort det är -vore kul att ha ett namn på den tycker jag. Försöker med dessa bilder igen men det kanske behövs något annat för att kunna se det???? 
om du går in på den här sidan, tar krukväxter och sedan hibiscusar så hittar du kanske namnförslag till din. det är från henne jag fått alla mina stora hibiscusar. http://hobbyodlaren.commvh inger
Jättefina Hibiskusar ni har! Jag samlar så smått själv på Hibiskus, men det är så svårt att hitta nya sorter. Tycker de har samma i de flesta blomsteraffär... Någon som vet någon odlare som skickar till Sverige? Vill även gärna byta sticklingar om någon är intresserad. Jag är intresserad av enkla runda blommor. Har sticklingar från dessa i vatten med början till rötter att byta med.  
den sista du hade lemmon är ju för läcker. att byta med har jag stickling av schizopetalus,el capitolio,moesiaca eller towny. mvh inger
ja den sista var ju för läcker... byter gärna men har inget särskillt att byta med just nu, bara gamla klassiker.
Ciczi
CITAT (igl @ 11-03-2007, 20:17)  den sista du hade lemmon är ju för läcker. att byta med har jag stickling av schizopetalus,el capitolio,moesiaca eller towny. mvh inger Den sista är väldigt lik en som jag hittat på nätet som heter Tivoli. Vet dock ej om det är en "äkta" Tivoli. Den i mitten är inte så fin på bilden som den är i verkligheten. Den har väldigt stora blommor. Har mätt dem och de blir drygt 18 cm och håller sig längre än de andra jag har. Blommorna är fina i tre dagar om det inte är för varmt. Här är en annan bild på den. Den är nog inte så vanlig. Min Pappa fick se den i en trädgård på Madeira, knackade på och fick med sig en stickling hem.  Den röda är så röd som en blomma kan bli. Hela blomman har samma färg som blomman på bilden har i mitten. Alltså inte ljusröd som det ser ut på bilden. Schizopetalus ser ju kul ut! Är den röd? Hur ser Moesiaca och Towny ut? Hittar inga bilder på dem...
gå in på den här länken, ta krukväxter och sedan hibiscus så hittar du dem jag tror också det är en tivoli du har, den finns med på den här sidan. det är från ägaren till denna sida jag fått dem. mvh inger http://hobbyodlaren.com
Max Lodin
13-03-2007, 08:13
Väldigt vackert. Vad är hemligheten med att få så tät bladväxt? Utomhus och mycket sol? Extra gödning?
Alexander-VG-zon3
13-03-2007, 10:15
CITAT (Max Lodin @ 13-03-2007, 08:13)  Väldigt vackert. Vad är hemligheten med att få så tät bladväxt? Utomhus och mycket sol? Extra gödning? ha den ute från ,vintervila,göda med jänrik näring och även vanlig gödning och sen beskär den
CITAT (igl @ 11-03-2007, 20:17)  den sista du hade lemmon är ju för läcker. att byta med har jag stickling av schizopetalus,el capitolio,moesiaca eller towny. mvh inger Det var inte riktigt någon av dem som jag var ute efter, men vill du ha en Tivoli så kan du få en i alla fall, så kanske jag kan få någon av dig en annan gång? Jag är främst ute efter runda blommor.
Runda som i fyllda, eller menar du runda blomblad? Jag har en minivariant av en orange, den har betydligt mindre blommor än vanliga Hibiskusarna. Jag skulle gärna vilja köpa ett skott av den mittersta fransiga du hade, det var bara såååå urläcker.
CITAT (Pia L @ 13-03-2007, 19:26)  Runda som i fyllda, eller menar du runda blomblad? Jag har en minivariant av en orange, den har betydligt mindre blommor än vanliga Hibiskusarna. Jag skulle gärna vilja köpa ett skott av den mittersta fransiga du hade, det var bara såååå urläcker. Skrev nog lite otydligt. Med runda menar jag enkla (ej dubbla) ungefär som översta bilden nedan.  Ej rund, helikopter.
Som min den här då? En liten orange med lite läderaktiga blad (dom gröna, inte blombladen) Finns det någon möjlighet att jag skulle kunna få köpa ett skott av din fransiga? Är du intresserad av min mini så säg till  Tilläggas bör nog att det inte alls kommer något i mitten av den längre, det var bara i första blommningen då jag just hade köpt den.
CITAT (Pia L @ 13-03-2007, 20:35)  Är du intresserad av min mini så säg till  Visst, vi kan byta, den var jättefin! Kikade i ditt fotoalbum. Många fina Hibiskusar du har! Du har ingen stickling på den sista Hibiksusen. Den citrongula med rött i mitten?
Ingen som jag har klippt just nu, men det är ju bara att klippa när det är dags, vill du ha rotade eller orotade skott? Härifrån är det nog ändå för kallt för att kunna skicka något ännu.
Lemmon, jag vill gärna tigga till mig ett skott av Tivoli... har själv dålig koll på hur de jag har stuckit ser ut så jag kanske inte har något att byta med men jag kanske kan få köpa ett skott av dig?  mvh Ciczi
sqrulan
13-03-2007, 21:23
 Oj,oj!!!! Vilka fina hibiskusar ni hadde,blev sittande här och  drömde mej bort.Jag har en gammal sort med stora röda blommor.Vet ej vad den heter,den ska få en klippning nu så här finns skott om nån vill byta.Jag har ingen bild.
CITAT (Ciczi @ 13-03-2007, 21:15)  Lemmon, jag vill gärna tigga till mig ett skott av Tivoli...  mvh Ciczi Tyvärr så har jag redan lovat bort de som jag hade. Jag lägger ut en blänkare här nästa gång som jag klipper ner den.
CITAT (Lemmon @ 14-03-2007, 19:28)  Tyvärr så har jag redan lovat bort de som jag hade. Jag lägger ut en blänkare här nästa gång som jag klipper ner den. Attans, attans... Ciczi
Nu har en till blomma slagit ut i hibiskusen. Är det vanligt att de är i olika färger på en o samma planta? 
Oj Agneta!!  Kanske inte fullt så olika, men visst kan det skilja. Jag hade en gång en rosa som bestämde sig för att vara det bara just blommningen jag köpte den, sen blev den aprikos, den passade inte så bra med lila gardiner kan jag tala om. Förresten Agneta, är det bara en stam nerifrån så det inte bara är två växter i samma kruka?
Kikade och såg att det bara är en stam som grenat sig, så det måste vara samma växt. Kanske beror på alla korsningar att de får fler färger. Kul är det iaf att se.
det är nog snarare så att din planta består av flera sticklingar och det har blandats ihop. så man kan ju säga att du har fått två till priset av en mvh inger
Alexander-VG-zon3
16-03-2007, 11:28
dom kan råka sätta i två olika färger i plantan oftast är det tå olika plantor i en kruka , sen ibland när jag ar mina ute under sommaren så kan samma planta ändrar färger på blommorna så inte att du skrev igl
Måste ta upp den efter blomningen och se om det ändå kan vara två stammar, men nu ser det ut som den grenat sig.
Förresten, apropå blomknoppar... jag har vridit och vändit på krukan varje dag men knopparna sitter kvar.
Hisbiskus tål att flyttas och vridas hur som helst... den blommar lika villigt ändå. Inga knoppar faller.  Blommorna håller i exakt 2 dygn, sedan drar de ihop och vrids som i spiral för att efter 4 dygn ramla av plantan. Så har varje blomma betett sig i min växt.... förutom denna senaste som såg lite rolig ut och inte höll i mer än 1 dygn. Fler bilder finns ... HÄR
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|